Vinn nätagg från Seasonic

Snabbkoll: Står din dator på skrivbordet eller golvet?

Permalänk
Skrivet av shugge:

Haha, jo damm lägger sig på alla ytor, så mest damm på min dator är det på toppen av chassit.

Ja märkligt, men då får du dammsuga bordet oftare. På golvet spelar det ingen roll hur ofta man dammsuger, datorn suger i sig massor iaf....

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem

Min står halvt bakom TVn på tv-bänken, den är primärt en spelkonsol och majoriteten av alla spel spelas med handkontroll från soffan.

Visa signatur

▂▃▄▅▆▇█▓▒░PCMR░▒▓█▇▆▅▄▃▂

Permalänk
Medlem

Inte fan ställer man en dator på golvet! Ungefär som att äta från golvet. All skit, rakt in.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Snusfri

Ett lack-bord på sidan om då det inte får plats på skrivbordet.
42" skärm + högtalare tar lite plats.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem

Datorn min väger norr om 40 KG så den står på golvet.

Visa signatur

Ryzen 9950X3D | 128 GB Ram | RTX 5090 | Samsung 990 Pro 4 TB * 3 | Corsair 1500W
Macbook Pro M4 Pro | 48 GB Ram | 512 GB SSD
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

En kylfläns som täcks av damm kommer avge mindre värmeenergi till luften. Även mindre mängder påverkar då varje dammpartikel isolerar metallen på kylflänsen.

https://worldcomp-proceedings.com/proc/p2011/CDE2994.pdf

Näst intill värdelös forskning. Hur mycket dam? Vad är det för kylare? Hur många fläktar? Påverkar luftgenomströmning i övrigt? Allt jag får ut är att en enkel kylfläns helt täckt av dam utan fläktar försämrar kylningen vilket jag absolut kan acceptera.

Permalänk
Medlem

Nästan som en liten låg pall typ med hjul, som inte är mycket större än själva datorchassit. Har man lådan direkt på golvet blir den mycket snabbare dammig.

https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/forvaring/karror-oc...

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem

Datorhållare, hänger under bordet.
Perfekt för höj- och sänkbart skrivbord.

Permalänk
Medlem

Golvet. På tok för stor o tung att ha nån annanstans.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* MSI X670E Tomahawk* AMD 7800X3D* 32GB G-Skill DDR5 6000Mhz* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Nästan som en liten låg pall typ med hjul, som inte är mycket större än själva datorchassit. Har man lådan direkt på golvet blir den mycket snabbare dammig.

https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/forvaring/karror-oc...

Samma här, har en laminerad planka som jag köpte hjul till och skruva fast under. Har haft den i snart 15 år. Enkelt att flytta för att städa och den kommer upp från golvet.

Permalänk
Medlem

Upphängd under skrivbordet. Extra smidigt när man har höj och sänkbart skrivbord, behöver aldrig oroa sig över kablar som fastnar!

Bortse från kabelhärvan, work in progress 😁

Visa signatur

MSI X670E gaming plus - AMD Ryzen 9700X - 96 GB G.Skill Flare X5 F5 - RTX5070ti - Fractal Design Meshify 2 Compact TG

Permalänk
Medlem

En sådan här (IKEA)

Permalänk
Medlem

19 tums rack kombinerad med låda för 3 datorer

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

Fractal Torrent Compact hängandes under bordet, Massor av friskluft för både front och botten intake

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Ja märkligt, men då får du dammsuga bordet oftare. På golvet spelar det ingen roll hur ofta man dammsuger, datorn suger i sig massor iaf....

Eller så låter jag datorn hänga kvar under skrivbordet och slipper städa så ofta...

Förstår inte vart du vill komma. Blev du provocerad av att jag slipper städa min dator så ofta mot när den tidigare har stått på bord/golv?

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Känsliga datorer ska nog helst inte stå på bordet. Även stabila bord gungar lite och med tiden är det inte bra för komponenterna att skaka eller gunga.

Permalänk
Medlem

Skrivbordet Datorbordet, av två anledningar:

1. Enklare att komma åt för inspektion & ändringar

2. Mycket mindre damm

Hade för länge sedan direkt på golvet (maximal mängd damm) och sedan i stativ hängandes under datorbordet (maximal mängd bök vid inspektion & ändringar), men sen kom jag på bättre tankar.

Visst, jag förlorar lite bordsyta, men jag har 160 x 80 cm att fördela så det är inga som helst problem.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem

På väggen x)

Permalänk
Medlem

På TV-bänken

Visa signatur

Vardagsrum: LG C1 OLED 65" | Philips 28” CRT | OPPO 203 | Analogue Pocket + Dock | PS5 | XB Series X | N Switch OLED | XB One X | Wii U | PS3 | XB360 | Xbox | GameCube + GC Loader | PS2 + FMCB | Dreamcast | N64 + Everdrive | PS1 + PSIO | Saturn | Mega Drive Mini 2 | SNES Mini | Mega Drive Mini | NES Mini | HTPC: 3770K/GTX970/16GB DDR3/Loque Ghost S1

Permalänk

Min dator sitter inuti datorbordet, gjort det i ungefär 8 år men kanske blir nåt annat om ett halvår eller så.

här ser man tangentbordslådan , tjocklek på bordet och vatten termometern.

Lade till bild
Visa signatur

Falta med sinc:en och se helheten

Permalänk
Medlem

I garderoben som är intill, riktigt gött att ha den där, lång aktiv usb kabel och långa videokablar

Permalänk
Medlem

Jag hade min under skrivbordet, hörnskrivbord, tidigare men det blev för varmt så nu står den på skrivbordet bakom skärmen, i hörnan.

Permalänk
Medlem

I soffan på IKEA Öjulf

Permalänk
Medlem

På golvet under skrivbordet.
Inga som helst problem med damm.

Men robot dammsugaren dammsuger i rummet tre gånger i veckan
så det blir inte mycket damm kvar till datorn.

Visa signatur

CPU Intel GPU Nvidia

Permalänk
Medlem

Datorn står under bordet på en platta med hjul.

Visa signatur

ASUS ROG Strix X570-F Gaming | AMD Ryzen™ 9 5900XT | Kingston FURY Renegade 64 GB
Red Devil AMD Radeon™ RX 6950 XT 16GB | CREATIVE Sound BlasterX AE-9
Phanteks Enthoo Pro II Server Edition | Phanteks Glacier One 420D30
LG 32" UltraGear 180Hz 32GS85Q | BenQ 32" 60Hz PD3200Q
Glorious GMMK 3 100%| Roccat Kone XP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Armfelt:

Datorhållare, hänger under bordet.
Perfekt för höj- och sänkbart skrivbord.

Samma här

Permalänk

Hängande under skrivbordet då det är höj o sänkbart. Skruvade fast två aluprofiler på ovansidan av chassiet så de sticker ut på sidorna lite, sen skruv genom dem och in bordsskivan. Mindre bulkigt och snyggare än fästena med spännband, billigt också :-). I mitt fall var det inte heller möjligt med färdigt fäste pga en tvärbalk under skivan. Samlar betydligt mindre damm än på golvet men jobbigare att lossa för renblåsning..

Permalänk
Medlem

Köpte en flyttvagn med hjul från biltema för att ha min på för några år sen.. Ganska smigit när man behöver flytta på burken och den suger inte i sig riktigt lika mycket damm heller.

Visa signatur

CPU: i9 13900kf MB: Strix z790-F RAM: 32GB Dominator Platinum RGB 6400cl36
GPU: RTX 4090 Suprim X Main Display: MSI Optix MAG281URF
SSD: Samsung 980 Pro & 990 Pro 1TB, WD SN850X 2TB, Kingston KC3000 4TB
Cooler: h150i Elite LCD PSU:AX1200i Case: Phanteks P600S TG
Peripherals: Logitech G915, Superlight 2 DEX, Pro X Wireless, Powerplay

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Hängandes under skrivbordet, oerhört mycket mindre damm i burken jämfört med att ha den på skrivbordet eller på golvet.

Får man fråga hur din lösning för detta ser ut?...

Permalänk
Medlem

Sitter i 19" rack i ventilerat teknik utrymme