RTX 5090 börjar sjunka i pris

Permalänk
Medlem
Skrivet av krigarkungen:

Vad tror ni det kostar för Nvidia att producera ett 5090?

Grymt svår fråga då man ju måste baka in R&D inte bara för chippet utan även tillverkningsprocessen.
Men frågan är nog mer hur mycket nVidia förlorar på att göra geforce kort istället för random AI chip dom kan sälja för 10x mer.

Permalänk
Medlem

Har funderat lite på 5090 när det kommer ner i pris, men litar inte på strömkontakten.
Sen känns mitt 4090 riktigt prisvärt nu.

Visa signatur

If buying isn't owning, then piracy isn't stealing.
Smarter machines will create dumber humans.
I'm not rude, I have Aspergers. Deal with it.

Permalänk
Skrivet av talonmas:

Hur menar du med trasig prismodell? Enligt prismodellsteorier så borde de HÖJA priset eftersom korten sålde slut så snabbt i början.

Alternativet är ett för lågt pris och då finns fler kunder än vad som kan tillverkas. Min gissning är att du skulle vara här och klaga på 2 års väntetid för leverans då...

"Vad som kan tillverkas" är en sanning med modifikation. De valde att producera för företagsmarknaden istället där ingen är vidare priskänslig om man jämför med Svensson som vill ha ett nytt grafikkort. De bryr sig mindre om gamers.

Med det sagt tror jag det gått överstyr med grafikkort och spel. Jag har själv ett 4070 ti super och kan spela alla AAA-spel jag vill. Jag har aldrig förstått att man ska ha de värsta kortet som är dyrast. Priset för prestandan är väldigt högt.

Om man ser till att ett 2080 ti kostade 16k för några år sen är det nog inte helt fel att korten är dyrare nu men 27k är lite i överkant. Hårdvara brukar ha en tendens att vara något dyrare per generation men nuvarande AI-hype har förstört markanden helt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asken12345:

"Vad som kan tillverkas" är en sanning med modifikation. De valde att producera för företagsmarknaden istället där ingen är vidare priskänslig om man jämför med Svensson som vill ha ett nytt grafikkort. De bryr sig mindre om gamers.

Med det sagt tror jag det gått överstyr med grafikkort och spel. Jag har själv ett 4070 ti super och kan spela alla AAA-spel jag vill. Jag har aldrig förstått att man ska ha de värsta kortet som är dyrast. Priset för prestandan är väldigt högt.

Om man ser till att ett 2080 ti kostade 16k för några år sen är det nog inte helt fel att korten är dyrare nu men 27k är lite i överkant. Hårdvara brukar ha en tendens att vara något dyrare per generation men nuvarande AI-hype har förstört markanden helt.

Om man spelar i 4k då?

Permalänk
Skrivet av landahl:

Om man spelar i 4k då?

Exakt den typen av onödiga saker som folk lägger pengar på. Känner man att det är värt det får man så klart göra det. Det skulle förvåna mig om det är många som gör det med tanke på Steams hårdvarustatistik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asken12345:

Det du säger nu håller jag med om helt o hållet. Tråkigt att de bytte målgrupp med sina produkter. Men förhoppningsvis kan de använda miljarderna som pumpas in i bubblan till forskning av nya kort som till slut spiller över på konsumentsidan.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0cool:

Det är enklare än så - Alla AB är skyldiga att maximera vinsterna, så oavsett om de är herre på täppan eller inte gör de alltid så här så länge det finns folk som köper.

Så länge alla kort som går att få tag på tar slut kan inte ett AB sänka priserna på korten. De kan bara göra det om de skulle tjäna mer pengar på att sänka priset genom att sälja flera kort, men då måste det ju finnas flera kort först.

I vilket land då, USA eller Sverige? För i Sverige tror jag inte något AB är "skyldigt" att maximera vinsterna enligt ABL, man ska agera i aktieägarnas och bolagets bästa intresse, det inkluderar långsiktiga mål såväl som kortsiktiga. Du ska agera för att säkra möjlighet till vinst, men ibland missar man målet, och man kan ha andra mål och åtaganden, rent realistiskt vore det väldigt svårt att någonsin ha andra syften med sin verksamhet om man var skyldig att alltid maximera vinst och ganska många bolag skulle nog gå under om de var så begränsade och inte kunde agera för att etablera sig i en nisch, omorganisera vid behov etc och acceptera mindre vinst under en period när det behövs. Är rätt hundra att detta testats några gånger i USA med, för jag har hört sådana påstående slängas runt amerikanske företag med.

Om man verkligen måste maximera vinst ger spelutvecklare en del ledtrådar om hur det ser ut- utveckla spelet 70% släpp det ofärdigt för fullt pris, sälj rättigheterna till något skitbolag som kan döda spelet med pay to win, avskeda alla som har erfarenhet att ha lite riktiga löneanspråk och anställ juniorer till nästa projekt, upprepa.

Alternativt kan man kolla på hur en del "private equity" hanterar sådant- köp upp bolag, sälj av eller stäng mer allt som är en kostnad, njut av nästan ren vinst i ett år eller två innan marknaden inser att bolaget är dött och tomt på insidan, sälj till några eldsjälar som vill återställa det eller några ännu värre asätare som säljer av vad som återstår.

Nvidia agerar inte för att maximera vinst enbart, de agerar för att styra marknaden mot saker de vill och kan utveckla bättre än andra. Detta är inte rel vinstmaximering såvidare man inte antar att de bokstavligt kan förutspå framtiden.

Om du kan hitta någon lag som säger att AB är skyldiga att maximera vinst är jag beredd att erkänna mig ha fel men detta kommer upp rätt ofta och aldrig sett några belägg för det.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av rewoX:

Nej, dom måste göra nåt åt den trasiga prismodellen...
Återgå till mer humana priser, xx80 serien för max 7k, xx90 för max 10-12k

Håller med om att priserna har gått upp för mycket, men det går inte att låsa fast sig vid ett specifikt belopp eftersom 7000 kr för exempelvis 10 år sen hade ett mycket högre värde en idag. Med andra ord, 7000 kr år 2015 motsvarar över 9300 kr i dagens penningvärde.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Håller med om att priserna har gått upp för mycket, men det går inte att låsa fast sig vid ett specifikt belopp eftersom 7000 kr för exempelvis 10 år sen hade ett mycket högre värde en idag. Med andra ord, 7000 kr år 2015 motsvarar över 9300 kr i dagens penningvärde.

Visst, så är det.
Säg 9000 max i dagens värde för xx80 och 12-15k för 5090.
Fortfarande högt men mer "normalt" än 27-40k

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av rewoX:

Visst, så är det.

Håller med om att det vore rimligt. Sen är det (tyvärr i detta fallet) utbud och efterfrågan som styr.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Börjar närma sig riktpris efter en vår med rejäla överpriser.

Läs hela artikeln här

...och ÄNDÅ är jag inte intresserad av att köpa.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

I vilket land då, USA eller Sverige? För i Sverige tror jag inte något AB är "skyldigt" att maximera vinsterna enligt ABL

Tror det är rätt universellt för AB's i alla länder, det brukar visserligen formuleras som att "agera i aktieägarnas bästa intresse" men det intresset mäts ju tydligast i pengar.

I Sverige är det rätt tydligt, från paragraf 3 av ABL: "Om bolagets verksamhet helt eller delvis skall ha ett annat syfte än att ge vinst till fördelning mellan aktieägarna, skall detta anges i bolagsordningen. "

Dvs om inget annat specificeras så skall syftet med bolaget vara att ge aktieägarna pengar.

Detta kan förstås tolkas i olika tidsperspektiv och man kan då argumentera för att kortsiktig sänkning av vinsten för att uppnå en högre vinst senare kan vara i enlighet med syftet, exempelvis genom att attrahera duktiga arbetare med bra löner etc.

Men när vi nu pratar om en bristvara finns det ju inga långsiktiga fördelar med att sänka priserna. Man måste därmed sälja hela innehavet för så högt snittpris som möjligt för att uppfylla syftet, och vi konsumenter får inga prissänkningar förrän korten börjar samla damm på hyllorna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krigarkungen:

Ett 3part 5060 kostar 300 dollar, vilket med vinst till ÅF, Asus och Nvidia borde innebära en tillverkningskostnad under 50 dollar för Nvidia själva. 5090 är ca 4x större chip på samma nod vilket om chippet vore hela kostnaden skulle ge ca 200 dollar, men det drabbas hårdare av förluster pga defekter och behöver större kylfläns, kartong, mer minne mm.

Så jag gissar att det ligger under 300 dollar för att tillverka ett Nvidia founders 5090, och det blir billigare över tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rewoX:

Nej, dom måste göra nåt åt den trasiga prismodellen...
Återgå till mer humana priser, xx80 serien för max 7k, xx90 för max 10-12k

Måste dem?

Permalänk
Medlem

Med tanke på att det fortfarande är problem med kontakten, drivrutiner och att det fortfarande rapporteras att folk får kort där det saknas ROPs och priset så väntar jag nog personligen.

Visa signatur

MSI MPG X870E Carbon WiFi| AMD Ryzen 9 9800X3D@5,4 GHz locked| MSI MAG Coreliquid A15 360| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-37-37-50| MSI RTX 4090 Suprim X| Asus ROG PG32UCDM QD-OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Måste dem?

Nej, "Måste de?". Jag får ont i ögonen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0cool:

5090 är ca 4x större chip på samma nod vilket om chippet vore hela kostnaden skulle ge ca 200 dollar

Bara kislet till 5090 spekuleras kosta en bit över $300. Det är kostnaden innan du lägger på utvecklingskostnader osv, endast vad TSMC ska ha för en wafer/antal dies och räkna av bortfallet från trasiga exemplar.

Kostnaderna för kislet skalar inte linjärt med storleken. Med större dies nyttar man mindre yta av wafern då dimensionerna blir svårare att passa in och det blir mer spill per wafer. Samt att att man har ett större procentuellt bortfall av trasiga dies från defekter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Nej, "Måste de?". Jag får ont i ögonen.

OT-varning, men här är det befogat för jag fick också ont i ögonen!
Håller helt med här, de och dem använt fel blir knas. Bättre då att använda "dom" om man är osäker vilket föreslagits som språkreform.
Enkel minnesregel. Översätt till engelska. De blir "they" och dem blir "them". Must they=Måste de.
Annat exempel. Jag hämtade de/dem i skolan. Osäker? Engelska: I fetched them from school, blir alltså
Jag hämtade dem i skolan.

Busenkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Måste dem?

Tycker inte du som konsument det? Eller står du gärna på nvidias sida?
Onödig kommentar för jag fattar vad du menar. Klart dom inte vill eller måste.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av rewoX:

Visst, så är det.

Bara öppna ett AB så är du nere på dom priserna.

Säg att kortet kostar 25 790:- ink moms.
Först får du dra av momsen 25790 * 0.8 = 20 632:-
Om du betalar ut detta i lön så har du en arbetsgivaravgift på 31.34.
20632 / 1,3134 =15 709:-

Sen beroende på hur hög din skattesats är så får du behålla olika mycket

31% skattesats = 10839:-
52% skattesats = 7540:-

Men säg att man ligger över brytpunkten för statlig inkomstskatt ~52500 i månaden.
Då kostar kortet "pengar" motsvarande 7540:- skattat och klart i privata plånkan (Alternativt 13k om man går utdelningsvägen)

Fast sen ska du förmånsbeskattas på den procent av det totala användet som sker privat.
Poängen är att om någon företagare vill sno ihop ett LLM-kluster eller vad det nu skall användas till, så är det småpengar för företag, även för de som driver mindre bolag jämfört med att köpa korten privat.

Visa signatur

Ryzen 9950X3D | 128 GB Ram | RTX 5090 | Samsung 990 Pro 4 TB * 3 | Corsair 1500W
Macbook Pro M4 Pro | 48 GB Ram | 512 GB SSD
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem

Vem behöver en 5090 egentligen? Tja. Jag har köpt grafikkort senaste omgångarna lite över mitt egentliga behov, för att få en bättre livslängd så man kan hoppa en generation eller två och ändå behålla spelbarheten. Sparar planeten och plånboken. Så här hade jag för en 1440p-skärm rimligen landat på en 5070ti (eller en AMD) så jag kan ha höga inställningar och leka lite med RT. Men, nu har jag ju snöat in på VR och Microsoft Flight Simulator och den kombon käkar vilket grafikkort som helst till frukost, lunch och middag. Så efter att ha stångats med att få mitt gamla 3090 att ge rimliga framerates i Quest3-headsetet så väntade jag med spänning på nya 5000-serien och hade ju hoppats komma undan med ett 5080. Tyvärr var ju det kortet en besvikelse inte minst med uselt lite VRAM, och 5070 var heller inte tillräckligt också så då landade det enda möjliga valet på 5090. Då Trump trollade med tullar och världen verkade gå åt skogen rent allmänt så slog jag till så snart jag hade bestämt mig och det dök upp ett bra kort. Bristen var ju hög då och uppenbarligen lyckades jag köpa på nästan all-time-high, men i den stunden var jag glad att överhuvudtaget få tag i nåt då jag förväntade mig att tullarna skulle slå hårt.
Ekonom är jag dock uppenbarligen inte, för priserna har ju sen dess gått ner, tullarna har ju minimerats och dollarn sjunker som en sten. Men, men, jag har ett grafikkort som kommer räcka till några år förhoppningsvis, även för 4K-spel och kommande VR-headset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Tillgång och efterfrågan.

Finns det ingen tillgång = högre pris.

Finns det ingen efterfrågan = lägre pris.

Kolla bara vad som händer med elbilar, Hedin har 0% ränta på nästan alla sina kinesiska elbilar och även sänkt dem med så mycket 300 tusen på vissa modeller, finns absolut ingen efterfrågan och 3 år gamla "nya" modeller står osålda i hallarna.

Samma händer med datordelar, blir det hyllvärmare så sjunker priset.

finns tokmånga tilverkare av Elbilar. Finns bara 1 tillverkare av 5090 gpu:er.
så några hyllvärmare blir det ju inte när man inte har några andra alternativ.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* MSI X670E Tomahawk* AMD 7800X3D* 32GB G-Skill DDR5 6000Mhz* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av krigarkungen:

Jag bad en AI (Grok) göra en estimering av tillverkningskostnaden (BOM) för ett 5090 och då ser det ut så här:

• GPU $200-300

• Minne 32GB DDR7 + minneskontroller $550-750

• Strömförsörjning $80-120

• Kretskort $30-50

• Kylare $80-150

• Diverse kontakter, övriga komponenter och funktionstest $40-70

Summa: $980-1440

I detta ingår inte kostnader för R&D, marknadsföring, frakt, tullar och återförsäljarnas marginaler.

Visa signatur

| Ryzen 5800X | ASUS X570 TUF | 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600 CL16 | Asus RTX 3080 Strix OC | 2x Samsung 970 Evo 1TB M2 SSD | Seasonic 850W Focus Gold modulärt || Kylning: Corsair H115i PRO, 9x 140mm Be Quiet! Silent Wings 3 PWM || Skärm: ASUS MG279Q || Chassi: Fractal Design Meshify 2 Dark TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

finns tokmånga tilverkare av Elbilar. Finns bara 1 tillverkare av 5090 gpu:er.
så några hyllvärmare blir det ju inte när man inte har några andra alternativ.

Lite samma sak med elbilar, finns bara en gigantisk tillverkare som gör batterier och massa andra mindre som kämpar för sin överlevnad likt GPU marknaden.

https://en.wikipedia.org/wiki/CATL

Dom ökar förövrigt i rekordfart och har snart tagit över hela marknaden, lite därför Northvolt gick under då de inte kunde konkurrera med dem t.ex.

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagers:

MSRP stands for Manufacturer's Suggested Retail Price.

på svenska kallar vi det "riktpris" om jag inte har helt fel.

hur man kommer fram till msrp vet jag inte, är väl tillverknadskostnad + vinst man anser vara rimlig, dvs. vinster på 600% = orimliga därav är varan inte "riktpris" typ nått sånt

Isåfall kan ett "riktpris" inte motsvarar en "suggested price"
Snarare "förslagspris"?

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dance:

Jag bad en AI (Grok) göra en estimering av tillverkningskostnaden (BOM) för ett 5090 och då ser det ut så här:

• GPU $200-300

• Kretskort $30-50

• Kylare $80-150

I detta ingår inte kostnader för R&D, marknadsföring, frakt, tullar och återförsäljarnas marginaler.

Det känns spontant som att kostnaden för minnet är grovt överdrivet där. Jag vet inte vad tillverkarna betalar, men jag såg att man kan köpa 3GB GDDR7-kretsar för ca $10 styck som privatperson nu. Så jag skulle gissa att minnet för 5090 ligger närmare $100-$200.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bizzro:

Bara kislet till 5090 spekuleras kosta en bit över $300.

Spekulationerna om 300 dollar verkar bygga på TSMC's prislistor utan att ta höljd för att TSMC enligt trovärdiga uppgifter halverar priserna till en given kund när som helst baserat på VD'ns dagsform, hur stor kund du är, om du snackat skit om Taiwan eller inte mm.

Vi kan förstås bara spekulera men jag utgår ändå från faktiska priser och någotsånär normala vinstmarginaler så jag tror inte jag är helt fel ute. Nu har förvisso de flesta halvledartillverkare extremt höga vinstmarginaler så även min spekulation är troligen lite i överkant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dance:

• GPU $200-300

• Kretskort $30-50

• Kylare $80-150

Grok påstår alltså att kylaren till ett 5090 är dyrare att tillverka än vad noctua tar för sina värstingar skattade och momsade till slutkund i Sverige, och att det typ kortlekstora kretskortet i ett 5090 är dyrare än många ATX-moderkort.

Den kanske menade SEK...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barsk66:

Vem behöver en 5090 egentligen? Tja. Jag har köpt grafikkort senaste omgångarna lite över mitt egentliga behov, för att få en bättre livslängd så man kan hoppa en generation eller två och ändå behålla spelbarheten. Sparar planeten och plånboken. Så här hade jag för en 1440p-skärm rimligen landat på en 5070ti (eller en AMD) så jag kan ha höga inställningar och leka lite med RT. Men, nu har jag ju snöat in på VR och Microsoft Flight Simulator och den kombon käkar vilket grafikkort som helst till frukost, lunch och middag. Så efter att ha stångats med att få mitt gamla 3090 att ge rimliga framerates i Quest3-headsetet så väntade jag med spänning på nya 5000-serien och hade ju hoppats komma undan med ett 5080. Tyvärr var ju det kortet en besvikelse inte minst med uselt lite VRAM, och 5070 var heller inte tillräckligt också så då landade det enda möjliga valet på 5090. Då Trump trollade med tullar och världen verkade gå åt skogen rent allmänt så slog jag till så snart jag hade bestämt mig och det dök upp ett bra kort. Bristen var ju hög då och uppenbarligen lyckades jag köpa på nästan all-time-high, men i den stunden var jag glad att överhuvudtaget få tag i nåt då jag förväntade mig att tullarna skulle slå hårt.
Ekonom är jag dock uppenbarligen inte, för priserna har ju sen dess gått ner, tullarna har ju minimerats och dollarn sjunker som en sten. Men, men, jag har ett grafikkort som kommer räcka till några år förhoppningsvis, även för 4K-spel och kommande VR-headset.

Vilket kort har du och vad betalade du för det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dance:

• GPU $200-300

• Kretskort $30-50

• Kylare $80-150

Frågan är om Grok tagit hänsyn till de priser Nvidia/övriga tillverkare betalar, eftersom de köper in komponenter till helt andra priser än vad du får betala hos närmaste elektronikhandel.