Det sa bara "pang" i nätagget - värt att laga?

Permalänk
Medlem

Det sa bara "pang" i nätagget - värt att laga?

Har testat och det är dött. Det dog av kortis i mobot.
Corsair 650W CMPSU-650TX

Är det värt att skruva isär och hur felsöka? Kanske det finns en säkring som kan bytas?

Synpunkter?

Permalänk
Medlem

Korta svaret är: Nej.

Pilla aldrig med nätaggregat om du inte vad du gör då kraften från ett ej urladdat nätaggregat kan få dödliga konsekvenser...

Det hör hemma på ÅVC i elskroten där.

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk

nej.

högst troligt en mosfet som lämnade in handduken då de brukar vara de som tar smällen om överlastskyddet inte hunner bryta först.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Då du kör budget Psu så kostar ett nytt inte så mycket,billig livförsäkring då ett icke urladdat nätaggregat kan döda dig i värsta fall

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Korta svaret är: Nej.

Pilla aldrig med nätaggregat om du inte vad du gör då kraften från ett ej urladdat nätaggregat kan få dödliga konsekvenser...

Det hör hemma på ÅVC i elskroten där.

Jo jag vet det! Väntar tills i höst innan ev. lagning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Då du kör budget Psu så kostar ett nytt inte så mycket,billig livförsäkring då ett icke urladdat nätaggregat kan döda dig i värsta fall

Alltför få reparerar och köper i stället nytt. Klimatsmartare är väl ändå att återanvända - om det går?

Permalänk
Medlem

Man ska vara mycket försiktig med nätaggregat. Kanske inte så mycket för risken att avlida (man kan med hjälp av motstånd dränera kondensatorerna) utan mer för att ett icke fungerande nätagg kan dra med sig så mycket annat, cpu, minnen, moderkort med mera. Jag har tom sett ett hål genom kretskortet på en HDD. Själv har jag erfarit ett nätagg som pumpade ut full oreglerad spänning efter att en säkring löst ut i huset. Innan jag visste detta så testade jag aggregatet på en annan dator varpå moderkort och cpu gav upp i denna.

/ B

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Alltför få reparerar och köper i stället nytt. Klimatsmartare är väl ändå att återanvända - om det går?

Håller med i ett större perspektiv. Mindre självklart att det är ett bra förslag vad gäller nätagg.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Jo jag vet det! Väntar tills i höst innan ev. lagning.

Alltså, värderar du inte livet högt så mecka på, men det är livsfarligt om det inte är urladdat, jag kastar förbrukade nätagg och låter det gå till återvinning, skrotade nyligen mitt AX850 från 2012 som efter 12 års tjänst började orsaka märkliga strömspikar, bytte det innan det drog med sig hela min dator.

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Att laga Psu kostar mer än att köpa nytt 🙂 din psu finns bland för runt 500kr

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av jookeer:

Ja... men datornätdelar innehåller kondensatorer som kan vara laddade till toppspänningen i elnätet, ca 340 V och man måste på ett säkert sätt förvissa sig om att de är spänningslösa och vid behov kunna ladda ur dem säkert.

Jag tycker att man ska reparera det mesta men jag tycker också att man ska lära sig reparera på saker som inte riskerar att man kan råka ut för allvarliga skador, man ska lära sig på saker som bara riskerar att gå sönder ännu mer och kosta lite pengar och svordomar snarare än sånt som kan ge allvarliga elchocker.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag hade ett Dell PSU på 300 W, som inte fungerade. Plockade isär det och fann att 4-5 kondensatorer läckte. Beställde nya från Elektrokit och lödde fast dem. Tyvärr så fungerade PSU:n inte efter detta utan var helt död så jag kasserade den. Det finns beskrivningar på Youtube om reparationer av PSU. Jag överlevde som sagt men är naturligtvis både krigsveteran och löjtnant.