Vara som inte levererats - Vad gör man?

Permalänk
Medlem

Mm, det är väl ungefär så jag tänker just nu. Jag har ju ingen aning vad som har hänt, det enda jag kan konstatera är att den inte har levererats. Om de sedan ljuger, har gjort en miss och lagt den i fel låda, eller om något har hänt med den på vägen kan jag ju omöjligen svara på och jag har ju noll bevis, annat än att jag har nämnt det till en kollega 10-15 minuter efter att jag lämnat av paketet hemma och återvänt till jobbet, och typ sagt att jag skulle ta ut lite flex mot slutet av dagen för att få tag på deras support. Bring har visserligen vägt paketet, men då det väger 16.3 kg enl. Bring-appen så är ju SSD disken och en skiva papp på några gram ett avrundningsfel oavsett.

Risken med att dra det vidare är ju som sagt sagt att det medför en kostnad i både tid och pengar (anmäla till ARN kostar 150kr oavsett vad som händer), och lär ju inte leda någonstans om det är ord mot ord. Inte ens Plus och Sverker finns ju kvar nuförtiden. Får väl höra med rådgivningen som har jurister och kan sånt här först, men det ser ju minst sagt mörkt ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trudelutt:

Jag ingen jurist, men jag vet hur det svenska rättssystemet fungerar rent teoretiskt. Man behöver inte "bevisa" någonting i ett civilrättsligt mål. De dömer efter vad de finner troligast. Om den ena parten är ett väletablerat, seriöst företag med stor omsättning och visar en film som de säger visar att produkten har packats, och den andra parten är en privatperson som inte har något annat att säga emot än "det låg ingen SSD där när jag öppnade paketet" har jag mycket svårt att tro att de skulle gå på privatpersonens linje.

Konsumenten har inte bevisbördan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Det svider nog en hel del om du går via banken/kortföretaget och ser till att få pengarna för den obetalda varan tillbaka. Det kräver så klart att du handlat med kreditkort (inte debitkort) och åberopar konsumentkreditlagen.

En butik som råkar ut för det tillräckligt många gånger kommer inte kunna ta betalt med kreditkort. En konsument som utnyttjar möjligheten på fel sätt kommer antagligen inte kunna betala med kreditkort.

Jag har aldrig haft ett kreditkort men jag har gjort chargeback två gånger. Första gången för över 10 år sedan, då betalade jag med mitt Mastercard bankkort (debit) som jag hade fått från Swedbank och fick tillbaka pengarna.

Andra gången var för något år sedan, då hade jag betalat med ett Visa debitkort från Revolut. Den gången påbörjades en chargeback vilket snabbt fick företaget att återbetala pengarna, så denna chargeback behövdes inte fullföljas via Revolut.

Ingen av gångerna har jag haft ett kreditkort. Däremot så har ju TS ändå använt banköverföring och det blir nog svårare att få tillbaka.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Konsumenten har inte bevisbördan.

Vad är rimligt att kunna erbjuda i bevisväg för en butiks del? Det kan knappast vara att varje lagerarbetare ska bära bodycam.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD RX 580
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Vad är rimligt att kunna erbjuda i bevisväg för en butiks del? Det kan knappast vara att varje lagerarbetare ska bära bodycam.

Vanligt att packstationer har kamera.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Om inte speditören kan garantera att grejer inte kan komma bort så övergår givetvis risken till säljaren. Avlämnandet sker inte på lagret.

Att de har kameror på lagret är en sak, men t.ex. ett utlämningsställe som inte väger paketet vid utlämning kan ju inte garantera att innehåll inte försvunnit på vägen. Om vikten lagret anger och utlämningsställe anger skiljer har inte säljaren visat att de levererat/avlämnat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Vanligt att packstationer har kamera.

Det är väl vad det är meningen att jag ska ha fått en bild på. Även om det inte gör mycket för att övertyga mig med tanke på att det kan vara en bild på vad som helst från när som helst, och de enda direkta bevis jag har på att de gjort något med lådan alls är några klisterlappar på utsidan, så får jag väl tolka det som att de i alla fall är säkra på sin sak. Som sagt, jag har ju i princip ingenting att komma med om de är säkra på att de har skickat disken, och jag kan ju inte ens vara säker på att de faktiskt inte har gjort det. Oavsett så har de gjort det tydligt att de inte kommer göra något mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas H:

Det är väl vad det är meningen att jag ska ha fått en bild på. Även om det inte gör mycket för att övertyga mig med tanke på att det kan vara en bild på vad som helst från när som helst, och de enda direkta bevis jag har på att de gjort något med lådan alls är några klisterlappar på utsidan, så får jag väl tolka det som att de i alla fall är säkra på sin sak. Som sagt, jag har ju i princip ingenting att komma med om de är säkra på att de har skickat disken, och jag kan ju inte ens vara säker på att de faktiskt inte har gjort det. Oavsett så har de gjort det tydligt att de inte kommer göra något mer.

Den där bilden skulle aldrig hålla i domstol. Väldigt intetsägande.
Invänta svar från väglederen. Beroende opa utfallet så får du helt enkelt säga att du kommer drag detta civilrättsligt så där domstol avgöra, det kan max kosta dig 900kr men om du vinner står de för alla kostnader.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Vettig kamera ovan packbord, ilagt extra fraktsedel i chassit samt ny tejp utanför som säger att paketet öppnats och innehåller andra artiklar.

Sen tror jag faktiskt inte man får öppna paket och paketera om utan att klargöra det på paketet. När jag sommarjobbade på Schenker så fastnade en del paket och man fick paketera om dessa, men aldrig med samma sorts tejp!

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop