Vinn nätagg från Seasonic

Gamla drivrutiner på väg bort från Windows Update

Permalänk
Melding Plague

Gamla drivrutiner på väg bort från Windows Update

Ska minska risken för användare att drabbas av skadliga eller sårbara drivrutiner.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag vill fortfarande ha en strippad version som antingen kollar vad jag har för hårdvara och laddar hem eller frågar mig om drivrutiner vid installation.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk

har personligen stängt av drivrutinsuppdatering från windows update helt.

var rätt störande när den helt random fick för sig att min grafikdrivrutin var "utdaterad" och behövde ersättas med en äldre från windows update...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

var rätt störande när den helt random fick för sig att min grafikdrivrutin var "utdaterad" och behövde ersättas med en äldre från windows update...

Har inte använt Windows på länge, men när jag skulle felsöka ett krånglade grafikkort så försökte jag med Windows. Då hände samma grej att Windows bytte ut den versionen av AMD drivrutin som jag installerat mot någon äldra variant Windows tyckte var bättre. Googlade en del på problemet då men lyckades inte lösa det, hur gjorde du?

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | 24 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | IBM Model M

Permalänk
Skrivet av hölmiz:

Har inte använt Windows på länge, men när jag skulle felsöka ett krånglade grafikkort så försökte jag med Windows. Då hände samma grej att Windows bytte ut den versionen av AMD drivrutin som jag installerat mot någon äldra variant Windows tyckte var bättre. Googlade en del på problemet då men lyckades inte lösa det, hur gjorde du?

1. öppna SystemPropertiesHardware.exe (C:\Windows\System32\SystemPropertiesHardware.exe)

2. tryck på device installation settings

3. välj NO i fönstret

4. gör en omstart

nekar windows update att installera uppdateringar för något annat än microsofts mjukvaror.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av hölmiz:

Går att justera i registret / group policy. Du kan även stänga av automatiska uppdateringar, så att du manuellt måste söka efter uppdateringar om så önskas.

Permalänk
Medlem

1. öppna SystemPropertiesHardware.exe (C:\Windows\System32\SystemPropertiesHardware.exe)
https://i.imgur.com/BSZIdBU.png

2. tryck på device installation settings

3. välj NO i fönstret
https://i.imgur.com/1bhSuzU.png

4. gör en omstart

nekar windows update att installera uppdateringar för något annat än microsofts mjukvaror.

Skrivet av user02151:

Går att justera i registret / group policy. Du kan även stänga av automatiska uppdateringar, så att du manuellt måste söka efter uppdateringar om så önskas.

Har gjort alla dessa inställningar men får lik förbannat grafikdrivrutiner (Nvidia) när Microsoft känner för det.

Permalänk
Medlem

Lite surt att fortsatt behöva brottas med de drivrutiner som Windows tror är bäst. Vi har bland annat problem på jobbet med att sista drivrutinen som släpptes för våra stationära datorer är trasig, och den will såklart Windows update installera. Den förstör bland annat så att datorn inte längre kan ha monitor och projektor inkopplat samtidigt.

Permalänk
Medlem

Det här var ett jäkla gissel när jag använde Windows, var anledningen till instabilitet och problem för mina AMD grafikkort. Så fort jag stängde av drivrutinsuppdateringar från Windows så var allt plötsligt stabilt och felfritt. Kul tanke om AMDs rykte om dåliga drivrutiner helt enkelt var pga. inkompetens av Microsoft/Windows.

Jag rekommenderar starkt att folk hanterar sina drivrutiner manuellt och håller koll på vad man behöver ha installerat.

Permalänk
Medlem

Kan inte säga att jag direkt råkat ut för detta AFAIK. Dock så brukar jag speciellt vid moderkortsbyte eller nyinstallation söka reda på nyare för mer kritiska komponenter som chipsetdrivrutiner, grafikkort, nätverkskort, bluetooth och audio och kanske nån mer. Ibland finns det fräschare än vad moderkortstillverkarnas egna supportsidor tillhandahåller (som kan vara rätt gamla) och även Windows update-versioner. Sen när det väl rullar på stabilt och bra låter jag det vara, kanske gör om proceduren typ var 12-24 månad.

Grafikdrivrutiner har jag inte råkat ut för att bli överkörd av, men då kör jag Nvidia iofs. Kan inte påminna mig nån gång jag efter Windows update fått ett instabilt system. Nividia hade en grafikkortsdrivrutin för inte länge sedan som visade fel temp (tror jag det var) i typ MSI Afterburner. Rättades i efterkommande, men Windows Update var inte inblandat i de uppdateringarna alls.

Permalänk
Skrivet av underd0g76:

Har gjort alla dessa inställningar men får lik förbannat grafikdrivrutiner (Nvidia) när Microsoft känner för det.

Group policy ->
För att stänga av uppdateringar av drivrutiner: Computer Configuration -> Administrative Templates -> Windows Components -> Windows Update -> Manage updates offered from Windows Update -> "Do not include drivers with Windows Updates" -> Enabled

För att stänga av automatiska uppdateringar: Computer Configuration -> Administrative Templates -> Windows Components -> Windows Update -> Manage end user experience -> "Configure Automatic Updates" -> Disabled

Fungerar perfekt för mig i Windows 11 Pro i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Microsoft meddelade i slutet av förra veckan att företaget kommer börja städa bort gamla drivrutiner från Windows Update, rapporterar Tom's Hardware.

Det handlar om gamla drivrutiner (”legacy drivers”) som har fortsatt att servas från Microsoft för diverse äldre hårdvara. Först ut är alla drivrutiner som redan har fått moderna ersättare och därför inte behövs för någon, men som ändå har fått vara kvar i Windows Update. Därefter ska även andra gamla drivrutiner som Microsoft bedömer som onödiga tas bort.

Dvs, resonemanget framöver är "inga drivrutiner är bättre än gamla drivrutiner", vad jag förstår? (Sett till vad som automatinstalleras i Windows)

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av user02151:

Group policy ->
För att stänga av uppdateringar av drivrutiner: Computer Configuration -> Administrative Templates -> Windows Components -> Windows Update -> Manage updates offered from Windows Update -> "Do not include drivers with Windows Updates" -> Enabled

För att stänga av automatiska uppdateringar: Computer Configuration -> Administrative Templates -> Windows Components -> Windows Update -> Manage end user experience -> "Configure Automatic Updates" -> Disabled

Tvungen att använda register-lösningen, har bara Home. Fungerar dock inte, så skulle gissa att det inte fungerar på Home alls?

Permalänk
Medlem

Det här borde väl gälla s k "valfria uppdateringar" som går att välja om man söker manuellt?
Där finns oftast drivrutiner som är riktigt gamla, brukar se sådana från 2015-2017 bl a. Som dessutom nästan garanterat redan har någon nyare installerad.

Att WU hämtar drivrutiner är bra, det gör saker lite smidigare och dessa är oftast ok. Borde dock kunna välja om den ska göra det och vilka den ska hämta, samt bättre beskrivning av dessa.

De bästa och nyaste brukar man hitta hos tillverkaren, antingen via deras hämtningsverktyg el manuellt från deras sida.
Såväl datortillverkare som moderkortstillverkare m fl har oftast sådana smidiga verktyg idag.

Det som däremot fortfarande inte finns är möjligheten att hämta drivrutiner för enheter som inte fungerar rätt eller saknar drivrutin. Man kan välja att söka på WU, men det hittas ju ändå inte för de enheterna.
Här skulle en närmare koppling till WU Catalog finnas, dvs systemet skulle kunna hämta därifrån.
För behöver man drivare till något mer ovanligt, kan det vara besvärligt att hitta och även navigera bland alla bluffsidor för att försöka hitta något lämpligt.

Permalänk
Skrivet av underd0g76:

Tvungen att använda register-lösningen, har bara Home. Fungerar dock inte, så skulle gissa att det inte fungerar på Home alls?

ja group policy är bara tillgängligt på pro och företagsvarianter har jag för mig så den är jag inte förvånad att du inte kan testa.

och har för mig att stänga av windown update helt via registret inte heller funkar längre om man sitter på en nyare version än typ 22h2.

och ja grundproblemet är att du kör home och att microsoft är tycker att de skyddar någon genom att tvinga på folk gamla drivrutiner som kan va typ ett eller flera år gammla för de själva inte kan hålla drivarna i sin databas up to date...

Visa signatur

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av underd0g76:

ja group policy är bara tillgängligt på pro och företagsvarianter har jag för mig så den är jag inte förvånad att du inte kan testa.

och har för mig att stänga av windown update helt via registret inte heller funkar längre om man sitter på en nyare version än typ 22h2.

och ja grundproblemet är att du kör home och att microsoft är tycker att de skyddar någon genom att tvinga på folk gamla drivrutiner som kan va typ ett eller flera år gammla för de själva inte kan hålla drivarna i sin databas up to date...

Det går att aktivera Gpedit på Home också, sen är det ju vara ett GUI för registret i princip.

Själv ogillar jag skarpt att mina GPO's inte nödvändigtvis sätts ordentligt i mitt AD samt att Defender gärna aktiveras efter "relativt kort stund" när jag absolut inte vill det. Också extremt dåligt att man kan använda "MpCmdRun -RemoveDefinitions" för att ta bort alla virusdefintioner

Permalänk
Medlem

Det här hatar jag med Windows. Helt plötsligt bestämmer de att din hårdvara är för gammal för att användas. Jag har en monitor och tv kalibrator som Windows bestämde var utdaterad för ca 10 år sen. Hårdvarumässigt klarar den allt en modernare kalibrator klarar och Linux hittar den fortfarande direkt utan handpåläggning

Visa signatur

R&D Elektronik & Radioingenjör

Permalänk
Medlem
Skrivet av user02151:

Vilken version av W11 Pro använder du?

Läser ovanstående tips ganska ofta här på forumet och mig veterligen fungerar detta bara om du kör W11 Enterprise.

Har provat flertalet gånger och det fungerar åtminståne inte för mig med W11 Pro 24H2. Trots att Automatic Updates är disablat enligt ovan så ansluter den regelbundet till MS och försöker uppdatera.

Permalänk
Skrivet av KeyCat:

Vilken version av W11 Pro använder du?

Läser ovanstående tips ganska ofta här på forumet och mig veterligen fungerar detta bara om du kör W11 Enterprise.

Har provat flertalet gånger och det fungerar åtminståne inte för mig med W11 Pro 24H2. Trots att Automatic Updates är disablat enligt ovan så ansluter den regelbundet till MS och försöker uppdatera.

"Microsoft Windows 11 Pro"
"10.0.26100 Build 26100"

"Edition: Windows 11 Pro
Version: 24H2
Installed on: 2025-04-14
OS build: 26100.4351
Experience: Windows Feature Experience Pack 1000.26100.107.0"
Installerade från en omodifierad iso från Microsoft i April.

Har fungerat utan anmärkning för mig sedan dess. Den kollar aldrig efter uppdateringar själv, utan det har jag själv gjort cirka en gång i månaden när jag haft tid över.

Permalänk
Medlem

Ända sen Win10 har jag förlitat mig helt på WU när det gäller drivrutiner till gamla skrivare och nätverkskort.

Gamla grafikkort (AMD HD 4000, Intel Sandy Bridge) har jag också låtit Win10 köra på drivrutinerna som dragits ner via WU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av user02151:

"Microsoft Windows 11 Pro"
"10.0.26100 Build 26100"

"Edition: Windows 11 Pro
Version: 24H2
Installed on: 2025-04-14
OS build: 26100.4351
Experience: Windows Feature Experience Pack 1000.26100.107.0"
Installerade från en omodifierad iso från Microsoft i April.

Har fungerat utan anmärkning för mig sedan dess. Den kollar aldrig efter uppdateringar själv, utan det har jag själv gjort cirka en gång i månaden när jag haft tid över.

Tack för infon, dock skumt att vi får olika resultat.

Hur som helt har jag löst det genom att blocka följande domäner i min FW (inte Windows 11 egen FW för det hjälper inte)...

prod.do.dsp.mp.microsoft.com dl.delivery.mp.microsoft.com windowsupdate.com delivery.mp.microsoft.com update.microsoft.com adl.windows.com tsfe.trafficshaping.dsp.mp.microsoft.com

Har sagt det förut men säger det igen. Påtvingade uppdateringar är och har alltid varit idiotiskt och bör aldrig tolereras!

Uppdateringar är viktigt och ha dem gärna påslagna default men se till att det finns ett enkelt sätt att stänga av för den som vill och inte som MS där de nästlat in WU i W10/W11 och har flera övervaknings mekanismer för att aktivt försvåra för användaren att själv ha kontrol över sin egen dator - som sagt inte acceptabelt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rebben:

Det här hatar jag med Windows. Helt plötsligt bestämmer de att din hårdvara är för gammal för att användas. Jag har en monitor och tv kalibrator som Windows bestämde var utdaterad för ca 10 år sen. Hårdvarumässigt klarar den allt en modernare kalibrator klarar och Linux hittar den fortfarande direkt utan handpåläggning

Det här blockerar iaf inte användning aktivt, men du får hålla reda på dina drivrutiner själv, och förhoppningsvis finns kanske nyare drivrutiner än de som lagts upp i Windows Update.

Jag tror väl att förhoppningen från Microsofts sida är att motivera fler tillverkare att göra sitt jobb, men jag är väl inte heller övertygad om att det blir utfallet.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304