EU sätter ned foten mot Aliexpress

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Du menar att ditt påstående egentligen var så här?
istället för

Nej.

1) som gör l. vållar l. åstadkommer l. innebär l. medför skada (se SKADA, sbst. 1), som skadar, skadebringande, skadevållande; dels om person (se b), dels om djur (se c), dels om ngt sakligt; motsatt: nyttig, gagnelig. Preparatet är skadligt för vissa växter. Skadlig följd, verkan. Ett skadligt råd. Utöva skadligt inflytande på ngn. Vara skadlig för ngn l. ngt, äv. vara ngn l. ngt skadlig.

https://www.saob.se/artikel/?unik=S_03257-0069.bvom

Olaglig medicin kan orsaka kroppsskada, till exempel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Nej.

1) som gör l. vållar l. åstadkommer l. innebär l. medför skada (se SKADA, sbst. 1), som skadar, skadebringande, skadevållande; dels om person (se b), dels om djur (se c), dels om ngt sakligt; motsatt: nyttig, gagnelig. Preparatet är skadligt för vissa växter. Skadlig följd, verkan. Ett skadligt råd. Utöva skadligt inflytande på ngn. Vara skadlig för ngn l. ngt, äv. vara ngn l. ngt skadlig.

https://www.saob.se/artikel/?unik=S_03257-0069.bvom

Olaglig medicin kan orsaka kroppsskada, till exempel.

Ja, laglig medicin med. Det är ju det som är problemet med ditt ursprungliga påstående, det inkluderar allt som sagt.

Permalänk
Medlem

Vad är det för porr som man kan köpa från kina? Är den billig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Ja, laglig medicin med. Det är ju det som är problemet med ditt ursprungliga påstående, det inkluderar allt som sagt.

Vet inte riktigt vad du är ute efter? Nyhetsartikeln handlar om Aliexpress och varor från Aliexpress som kan vara skadliga. Folk vill köpa potentiellt skadliga varor från Aliexpress. Folk i tråden (och annorstädes) blir upprörda och hävdar att '1984' och Storebror är här när de inte får köpa potentiellt skadliga varor från Aliexpress.

Permalänk
Sjusovarn

Hade varit ännu mer najs om EU satte ner foten mot MSRP. "Vår vara kostar 50kr... För 5 personer. Så det är vårt rekommenderade pris på produkten för X antal marknader" -> ... Sen kostar den 90kr för resten.

Permalänk
Medlem

Som jag ser det, får det inte säljas här så skall det inte säljas till oss därifrån. Reglerna måste vara lika

Visa signatur

R&D Elektronik & Radioingenjör

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av My2nd:

Hade varit ännu mer najs om EU satte ner foten mot MRSP. "Vår vara kostar 50kr... För 5 personer. Så det är vårt rekommenderade pris på produkten för X antal marknader" -> ... Sen kostar den 90kr för resten.

Meticillinresistenta Staphylococcus pseudintermedius?

Permalänk
Sjusovarn
Skrivet av Mental:

Meticillinresistenta Staphylococcus pseudintermedius?

Ridå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av My2nd:

Hade varit ännu mer najs om EU satte ner foten mot MSRP. "Vår vara kostar 50kr... För 5 personer. Så det är vårt rekommenderade pris på produkten för X antal marknader" -> ... Sen kostar den 90kr för resten.

Så vi skall lagstifta rekommendationer? Detta kommer bli snårigt som fan.

Visa signatur

R&D Elektronik & Radioingenjör

Permalänk
Sjusovarn
Skrivet av Rebben:

Så vi skall lagstifta rekommendationer? Detta kommer bli snårigt som fan.

Håller med om att det blir snårigt och något som inte borde behövas. Men tyvärr har senaste årens grafikkort från AMD och Nvidia bevisat att det kanske behövs i någon form. MSRP används inom annonsering och används som argument för "Välj oss istället för dom andra" på samma sätt som kärnor, klock, minne, etc.

Permalänk
Skrivet av Tauri85:

Hade gärna sett ett totalförbud mot skitbutiker som Temu och Aliexpress men så är jag en gammal gringubbe med. Alternativt höga tullar så det inte lönar sig att handla där

Det finns mycket bra på AliExpress. Ibland saker som du inte får tag på inom Sveriges gränser. Tex köpte jag en ny fläkt till ett grafikkort jag hade.

Sen säljer dem mycket av tex Biltemas sortiment men till en bråkdel av kostnaden.

På Temu har jag inte hittat något vettigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Det finns mycket bra på AliExpress. Ibland saker som du inte får tag på inom Sveriges gränser. Tex köpte jag en ny fläkt till ett grafikkort jag hade.

Sen säljer dem mycket av tex Biltemas sortiment men till en bråkdel av kostnaden.

På Temu har jag inte hittat något vettigt.

Hjärtat i mitt hemlabb kommer därifrån; moderkort, cpu, och ram

(Aliexpress alltså)

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Hjärtat i mitt hemlabb kommer därifrån; moderkort, cpu, och ram

(Aliexpress alltså)

Ah! Jag antar att du menar modermodemet, själva hjärtat i hårddisken?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 7800X3D | Gigabyte Windforce RTX 4080 | Kingston Fury Beast DDR5 32GB @ 6000MHz | MSI MAG B650 | Arctic Liquid Freezer II 360 | Kingston KC3000 1TB + WD SN850X 4TB | Arctic Liquid Freezer II 360 | Phantek G360A | Corsair RM1000e

Laptop: Lenovo X1 Carbon G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av lumberjack:

Ah! Jag antar att du menar modermodemet, själva hjärtat i hårddisken?

givetvis!

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem
Skrivet av klein:

Nu är det inte fri marknad. EU har fler regleringar än vad USA har.

Ja, det var lite det jag menade. Att någon form av reglering är vettigt. Men att målsättningen ändå är en marknad som är lätt att verka i så länge verksamheten sköter sig och har rent mjöl i påsen.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac mini | M4 Pro | 48 GB RAM | 1 TB | macOS 15 Sequoia
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | 1 TB | macOS 15 Sequoia

Permalänk
Skrivet av underd0g76:

Förstår inte varför vissa blir upprörda av att inte fritt få köpa varor som har potential att vara skadliga.

Jag tycker också vi borde stänga såna affärer. Systembolaget t.ex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaffeofikaelika:

Jag tycker också vi borde stänga såna affärer. Systembolaget t.ex.

Ja, alkohol är skadligt. Och vi kan inte fritt köpa alkohol. Systembolaget är ett av hindren för att fritt köpa alkohol, ett annat är 20-årsgränsen för att fritt köpa starkare alkohol. Nu vill du stänga Systembolaget för att det är ett hinder eller för att du tycker att det är fritt att köpa alkohol där?

tillägg
Permalänk
Medlem

Ska beställa en kaffebryggare utan auto-funktion, hade glömt aliexpress helt

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: AMD Radeon™ RX 9070 XT Taichi 16GB OC Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Meshify 2 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV