Vinn nätagg från Seasonic
Permalänk

Founders Edition av 5080 och 5090 i lager i detta nu.

https://marketplace.nvidia.com/sv-se/consumer/graphics-cards/

Edit 11:38, fortfarande i lager 20 minuter senare. Måste vara rekord?

Permalänk
Medlem

12.00 gick att få 5090 i varukorgen

Visa signatur

ASUS GTX 1080, i7 4790k, 16GB DDR3 @ 2133mhz

Permalänk
Medlem

Yes, jag knep ett idag. Äntligen.

Permalänk
Medlem

Fortfarande i lager, fick ett 5090 i kundkorgen direkt... jävligt sugen men jag skippar denna gången.

Visa signatur

9800x3d | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 32" G80SD OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av isbjoern:

Fortfarande i lager, fick ett 5090 i kundkorgen direkt... jävligt sugen men jag skippar denna gången.

Varför vill du inte ha det?

Permalänk
Medlem

Finns fortfarande kvar 5090...

Visa signatur

LianLi Lancool II Mesh, AMD Ryzen7 9800x3d, Asus Rog Strix X870E-E, DDR5 6200 2x48GB , Asus RTX 5090 Tuf 32GB GDDR7, Noctua NH-D15S chromax.black, LG 45GX950A-B, Meganex 8k

Permalänk
Medlem

Vill bara tillägga att sedan 5090 lanserades 30 januari så har dollarn gått ner med ~15%.
MSRP är samma pris som det var då. Så MSRP är inte så imponerande nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Varför vill du inte ha det?

25000kr är fortfarande 25000kr.

Visa signatur

9800x3d | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 32" G80SD OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Amd81:

Vill bara tillägga att sedan 5090 lanserades 30 januari så har dollarn gått ner med ~15%.
MSRP är samma pris som det var då. Så MSRP är inte så imponerande nu.

Faktiskt inte helt sant: Nvidia HAR sänkt priset på sina FE modeller
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1735732-nvidia-sanker-...

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Kollade för nån timme sen om det gick att klicka hem, och det föreföll vara 5080 i lager. Men jag sitter nöjd med 4090 i förhoppningsvis många år till.

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem

Founders Edition av 5090 finns fortfarande i lager.

https://marketplace.nvidia.com/sv-se/consumer/graphics-cards/

Visa signatur

Lian Li O11 Vision Compact | ASUS ROG Strix 1200W Platinum | ASRock X870E Taichi Lite | Ryzen 7 9800x3d | G.Skill 32GB 6400MHz CL30 Trident Z5 Royal Silver | ASUS 9070 XT | NZXT Kraken Elite V2 360 | WD Black SN850X 2TB | Dell 27" Alienware AW2725DF OLED QHD 360 Hz

Permalänk
Medlem

Finns fortfarande

Samt Astral 5090 OC såldes på inte ikväll för 26990 inkl Doom

Permalänk
Medlem
Skrivet av esafesa:

Finns fortfarande

Samt Astral 5090 OC såldes på inte ikväll för 26990 inkl dom

Jepp, Astralkorten gick åt riktigt kvickt på Inet. (var ju inte så många)
De som inte hann köpa på Inet kanske köper sista FE modellerna nu istället?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Var det någon som köpte ett RTX 5090 ROG Astral OC från Inet ikväll?

Ändå fantastiskt pris för en otroligt kvalitativ produkt, det skall @Inet ha en stor eloge för.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - MSI RTX 5070 Ti Vanguard - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Var det någon som köpte ett RTX 5090 ROG Astral OC från Inet ikväll?

Ändå fantastiskt pris för en otroligt kvalitativ produkt, det skall @Inet ha en stor eloge för.

Mvh

Jajamänsan, blir intressant att se hur litet det blir i mitt a3-matx chassi 😄

Visa signatur

Errare human est

Permalänk
Medlem

Har asus uppdaterat och förbättrat det nu så det slår MSI Suprim?

Permalänk
Medlem

Där undrar jag inte om fönstret för att beställa denna generations FE stängde för gått? Men tanke på det fungerat att beställa FE hela dagen fram till nu i princip.

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem
Skrivet av candyraver:

Där undrar jag inte om fönstret för att beställa denna generations FE stängde för gått? Men tanke på det fungerat att beställa FE hela dagen fram till nu i princip.

Hur menar du? Eftersom lagret räcker nån dag här i lilla Sverige, så kommer Nvidia sluta sälja FE korten helt? Vad är logiken i det?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av kniven:

Jajamänsan, blir intressant att se hur litet det blir i mitt a3-matx chassi 😄

Grattis till ett fint kort

Kör ett 5080 Astral i mitt A3 chassi, men kommer tyvärr att byta chassi p.g.a att jag är nojig med böjen som blir på kontakten och kablarna för de ligger tajt mot sidoplåten på chassit.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X - ASUS Rog Strix B650E-I - Corsair Vengeance 32 GB 6000 MHz CL30 - WD Black SN850X 1TB - ASUS 5080 16GB ROG Astral OC - Corsair SF750 - Corsair Nautilus 360 RS - Lian Li A3

Permalänk
Medlem

Hann knipa ett ASUS RTX 5090 Astral igår på Megaklick, mycket impulsivt.
Juryn är fortfarande ute på om jag kan motivera köpet eller inte.

Gissar att någon på annan sweclockers skulle vilja ha det.

Visa signatur

ASRock X870E Phantom Gaming NOVA WiFi | 9800X3D | Corsair iCUE H150i ELITE LCD | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | Samsung 980 Pro 2TB, Crucial P5 Plus 2TB, Kingston NV1 2TB M.2 NVMe, Samsung 870 QVO 4TB, Samsung 870 QVO 8TB | Powercolor RX 9070 XT Red Devil | Sound Blaster AE-9 | Corsair HX1500i | Logitech Z906 | Lian Li V3000 Plus GGF Edition | Aorus FV43U + Ergotron LX | LG OLED42C2 + Ergotron LX | 27GS95QE-B

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blade@LCD:

Hann knipa ett ASUS RTX 5090 Astral igår på Megaklick, mycket impulsivt.
Juryn är fortfarande ute på om jag kan motivera köpet eller inte.

Gissar att någon på annan sweclockers skulle vilja ha det.

@Blade@LCD
Tycker Astral korten låter lite högt samt kylaren kyler halv dåligt.

Det som gör kortet tungt är ramen till fläktarna som nästan väger 1Kg bara den samt vapor chambern har höga metall klackar för gpu chipset samt minnena så värmeöverföringen blir lite sämre.
Skulle ramen va i plast så skulle kortet vara i ventus klass nästan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jubas:

@Blade@LCD
Tycker Astral korten låter lite högt samt kylaren kyler halv dåligt.

Det som gör kortet tungt är ramen till fläktarna som nästan väger 1Kg bara den samt vapor chambern har höga metall klackar för gpu chipset samt minnena så värmeöverföringen blir lite sämre.
Skulle ramen va i plast så skulle kortet vara i ventus klass nästan.

Vad tycker du om Asus 5090 TUF i jämförelse? 🤔

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Vad tycker du om Asus 5090 TUF i jämförelse? 🤔

@landahl
TUF har mycket bättre kylare och går tystare med quiet bios.
Astral har bara 8st heat pipes medan TUF har 12st.

Astral:
https://www.techpowerup.com/review/asus-geforce-rtx-5090-astr...

TUF:
https://www.techpowerup.com/review/asus-geforce-rtx-5090-tuf/...

Permalänk
Medlem

Bästa varianten av RTX 5090 är ju MSI Suprim, dock har det aldrig varit på någon form av rea.

Vanguard är också nästintill lika tyst och välbyggt dock, och där är priset mer lättsmält även om det fortfarande är cirka 30-31 000 kr

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - MSI RTX 5070 Ti Vanguard - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jubas:

@landahl
TUF har mycket bättre kylare och går tystare med quiet bios.
Astral har bara 8st heat pipes medan TUF har 12st.

Astral:
https://www.techpowerup.com/review/asus-geforce-rtx-5090-astr...

TUF:
https://www.techpowerup.com/review/asus-geforce-rtx-5090-tuf/...

Vad baserar du det fetmarkade på?

Kollar man reviewerna du länkar så i "performance mode" så har astral lägre ljudnivå, lägre temp på både gpu och minne samt lägre varvtal på fläktarna, vilket jag tycker pekar på att kylaren är bättre på astral kortet?

Sen angående quiet mode så har Asus släppt nytt bios i början av februari och där verkar ljudnivån gått ner runt 5db med 2 grader högre gpu temp och 4 grader högre minnestemp enligt det testet der8auer gör i denna video: https://www.youtube.com/watch?v=WUO2-HI2bOU, vilket teoretiskt skulle ge det lite lägre temp på både gpu och minne till samma ljudnivå om man bara räknar om värdena mot tabellen hos techpowerup. Enligt honom fanns det också mer att hämta med lätt manuell tweaking (vilket såklart kan gälla TUF också)

Visa signatur

Errare human est

Permalänk
Medlem
Skrivet av kniven:

Vad baserar du det fetmarkade på?

Kollar man reviewerna du länkar så i "performance mode" så har astral lägre ljudnivå, lägre temp på både gpu och minne samt lägre varvtal på fläktarna, vilket jag tycker pekar på att kylaren är bättre på astral kortet?

Sen angående quiet mode så har Asus släppt nytt bios i början av februari och där verkar ljudnivån gått ner runt 5db med 2 grader högre gpu temp och 4 grader högre minnestemp enligt det testet der8auer gör i denna video: https://www.youtube.com/watch?v=WUO2-HI2bOU, vilket teoretiskt skulle ge det lite lägre temp på både gpu och minne till samma ljudnivå om man bara räknar om värdena mot tabellen hos techpowerup. Enligt honom fanns det också mer att hämta med lätt manuell tweaking (vilket såklart kan gälla TUF också)

@kniven

4st fler heat pipes kan göra underverk.

Permalänk
Medlem

TUF kylaren är inte effektivare än ROG Astral, tvärtom så är den sämre på de flesta vis, ex är kåpan för fläktarna i plast.

Här är en video där skaparen sätter vattenblock på båda korten och genom processen jämför de olika delarna med kommentarer

Mvh

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jubas:

@kniven

4st fler heat pipes kan göra underverk.

När du uttrycker dig så självsäkert och som att det är ren fakta bör du (iaf enligt mig) ha gjort en lite djupare analys än så, speciellt när det du säger kan tolkas som en aning kontroversiellt. Nu är inte detta en diskussionstråd kring kylare så för min egen del så lämnar jag detta där.

Visa signatur

Errare human est

Permalänk
Medlem

Fick någon annan ett sent leveransdatum för Astral från Inet?

*Inget svar önskas från Jubas aka Pantburk, tack!*

Edit: Även fast Inet har kortet i lager?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cido:

Fick någon annan ett sent leveransdatum för Astral från Inet?

*Inget svar önskas från Jubas aka Pantburk, tack!*

<Uppladdad bildlänk>

Edit: Även fast Inet har kortet i lager?

Bästa är nog att kontakta Inet direkt och fråga, de har utmärkt kundtjänst

Mvh

Visa signatur