Permalänk
Medlem

Kan du ta bilder och förklarar mer detaljerat vilka fogar det rör sig om?
Om det nu är 20 år gammalt så har fogarna eventuellt "gjort sitt".
Höra med ditt försäkringsbolag om dom kan bistå och det går ju kriga sig fram och hävda 'dolt fel', men nu snackar vi om något som är 20 år gammalt.
Tyvärr så ligger bollen hos dig som köpare, du har skyldighet att se över dokumentation och hitta eventuella fel och brister.
Om du får nej från försäkringsbolaget så tycker jag du läser på och kollar videos hur man byter fogar själv eller tar in offerter från firmor.
Men se för guds skull till att inte slänga ut 200k på en lyxig helrenovering om stammarna är gamla och slitna.

Visa signatur

Define R4 | Asus z97-Pro Gamer| 4790K ~ 4.6Ghz | Gainward 1080 Phoenix | Corsair Vengeance 2x8GB 1600MHz | Phanteks PH-TC14PE | EVGA SuperNova G2 750W | Samsung 850 Evo 256gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eduardo_S:

Ingen kan påvisa dokumentation, ingen svarar och vill ta ansvar.

Eftersom det är ditt ansvar. Varför ska någon ta det åt dig? Så länge ingen ljugit för dig är det inte deras problem.

Är det hårdfog eller mjukfog som är felaktig? Är det mjukfog är det ju bara att fixa själv hur enkelt som helst. Jag fogade om toalett och kök på egen hand i mitt hus precis.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090 - Fractal North
LEVA: OnePlus 13 - MacBook Pro M4 Pro 14"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eduardo_S:

Föreningen renoverade badrummet 2005. Säljaren renoverade badrummet 2015 / 2016.
Föreningen renoverade badrummet med fel fogmassa som ej är vattenavvisande.
Säljaren renoverade duschväggen, komoden (med felaktig fogmassa intill kakel och vägg), samt toalett.

Om säljaren använt fel fog runt toaletten och väggen så är det väl bara skrapa bort den och sätta ny fog, alternativt be en händig polare fixa det på en förmiddag, en tub våtrumssilikon kostar en hundring.

Visa signatur

Phanteks enthoo pro 2 server edition - Asus ProArt B650-CREATOR - AMD Ryzen 9 9950X - Thermalright Peerless Assassin 120 - Kingston 128GB DDR5 5200MHz - Nvidia 5090 FE (x2 snart) - Seasonic Prime PX-1600 1600W - Kingston Fury Renegade M. 2 NVMe SSD Gen 4 2TB -Samsung 970 EVO Plus 1TB x2 - 4x WD Red WD30EFRX 64MB 3TB - Dell 27" UltraSharp U2724D IPS Black QHD 120

Permalänk
Skrivet av Aktsu:

Pratar du om kakelfog eller silikonfog? För säljarens renovering bör inte ha rört kakelfogarna alls.

Silikonfogens mögelresistens brukar sägas hålla i 5-7 år eller så, renoverades då badrummet 2015/2016 så kan man räkna med att den behöver bytas ut.

Det är bara mögel där det förekommer vatten, vilket påvisar felaktig typ av fogmassa.

Vad heter den fogmassa som är mellan kakelplattorna? Vid komoden mot kakelväggen?

Det går väl att bara byta ut den fogmassa som är dålig?

Permalänk
Skrivet av pixel8:

Om säljaren använt fel fog runt toaletten och väggen så är det väl bara skrapa bort den och sätta ny fog, alternativt be en händig polare fixa det på en förmiddag, en tub våtrumssilikon kostar en hundring.

Du menar en "händig polare" utan våtrumsbehörighet......

Nej tack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eduardo_S:

Föreningen renoverade badrummet 2005. Säljaren renoverade badrummet 2015 / 2016.
Föreningen renoverade badrummet med fel fogmassa som ej är vattenavvisande.
Säljaren renoverade duschväggen, komoden (med felaktig fogmassa intill kakel och vägg), samt toalett.

Och du gjorde ingen besiktning innan du köpte lägenheten?

Verkar vara en soppa av flera missar från alla inblandade inklusive dig själv.

Som jag ser det har du följande alternativ:
1: kontakta din hemförsäkring och se om du kan få juridisk hjälp.
2: ta och bita i citronen och punga ut för renoveringen själva.
3: leva med det som det är, skrapa bort den gamla mjukfog en och byta mot ny vattenavvisande/resistant fog.
4: sälja lägenheten och flytta till något annat.

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eduardo_S:

Nej tack.

Du behöver inte någon behörighet för att byta en fog, jeez.

Visa signatur

Phanteks enthoo pro 2 server edition - Asus ProArt B650-CREATOR - AMD Ryzen 9 9950X - Thermalright Peerless Assassin 120 - Kingston 128GB DDR5 5200MHz - Nvidia 5090 FE (x2 snart) - Seasonic Prime PX-1600 1600W - Kingston Fury Renegade M. 2 NVMe SSD Gen 4 2TB -Samsung 970 EVO Plus 1TB x2 - 4x WD Red WD30EFRX 64MB 3TB - Dell 27" UltraSharp U2724D IPS Black QHD 120

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eduardo_S:

Nej tack.

Nu börjar det bli lite Dunning Kruger här. Ett tips är att inte starta en tråd för att be om råd och sedan börja mästra folk med rena felaktigheter. Mjukfog utanför tätskikt behövs ingen behörighet att dra.

Rent allmänt krävs inga certifikat eller behörigheter alls förutom för elen så länge man gör allt rätt och dokumenterar.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Jumpcut:

Eftersom det är ditt ansvar. Varför ska någon ta det åt dig? Så länge ingen ljugit för dig är det inte deras problem.

Är det hårdfog eller mjukfog som är felaktig? Är det mjukfog är det ju bara att fixa själv hur enkelt som helst. Jag fogade om toalett och kök på egen hand i mitt hus precis.

Härlig inställning, hoppas du inte jobbar som hantverkare.
Ingen aning vilken fog det är, jobbar inte med badrum eller kök.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eduardo_S:

Det är bara mögel där det förekommer vatten, vilket påvisar felaktig typ av fogmassa.

Vad heter den fogmassa som är mellan kakelplattorna? Vid komoden mot kakelväggen?

Det går väl att bara byta ut den fogmassa som är dålig?

Mellan kakelplattorna är det en hård fog (kallas väl kakelfog/klinkersfog) och vid komoden ska det väl vara en silikonfog som är mjuk.

Och nej det behöver inte påvisa felaktig typ av fogmassa då mögelresistens inte håller för evigt. Silikonfog anses hålla det i 5-7 år i badrum och den hårda fogen mellan plattorna vet jag faktiskt inte hur länge den är smutsavvisande men är den 20 år gammal kan man nog räkna med att det försvunnit också.

Silikonfog är lätt att byta ut själv och inget som kräver våtrumsbehörighet så det är bara att göra själv, det är inte mindre tillåtet än att tapetsera väggen. Att byta ut den hårda fogen mellan plattorna går men är mer jobb och jag vet iaf att vissa hantverkare drar sig för det eftersom de är rädda att gå för djupt och förstöra något under, om det är en reell risk vet jag inte men det är svaret jag fått av någon iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eduardo_S:

Hårdfog = hård
Mjukfog = mjuk

Kan du inte bara fota problemområdena istället?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eduardo_S:

Nej, IT-chef. Däremot har jag renoverat 7 lägenheter och ett hus på egen hand samt suttit i styrelsen i fem BRF:er så har hunnit lära mig en del om reglerna.

Och tyvärr är det du som klantat dig. Men det är bara ta lärdom och gå vidare. Handlar inte om min inställning, det handlar om lagar och regler.

Peta på fogen, är den stenhård och känns som "betong" = hårdfog. Är den mjuk = mjukfog.

Edit: När jag tänker efter är "klantat dig" fel uttryck. Menar mer att du inte haft kunskap och gjort ett felaktigt antagande. Att gnälla över ett 20 år gammalt badrum är som att köpa en bil och efter 1500 mil indignerat ropa "VA?? Måste jag serva bilen??"

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Jumpcut:

Nu börjar det bli lite Dunning Kruger här. Ett tips är att inte starta en tråd för att be om råd och sedan börja mästra folk med rena felaktigheter. Mjukfog utanför tätskikt behövs ingen behörighet att dra.

Rent allmänt krävs inga certifikat eller behörigheter alls förutom för elen så länge man gör allt rätt och dokumenterar.

Söker råd på annat håll då tråden tyvärr spårade ur.

Hur låser / tar man bort / avslutar man tråden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eduardo_S:

Söker råd på annat håll då tråden tyvärr spårade ur.

Gör det. Men ett tips kan ju vara att lyssna lite på svaren du får på annat håll då.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Jumpcut:

Nej, IT-chef. Däremot har jag renoverat 7 lägenheter och ett hus på egen hand samt suttit i styrelsen i fem BRF:er så har hunnit lära mig en del om reglerna.

Och tyvärr är det du som klantat dig. Men det är bara ta lärdom och gå vidare. Handlar inte om min inställning, det handlar om lagar och regler.

Peta på fogen, är den stenhård och känns som "betong" = hårdfog. Är den mjuk = mjukfog.

Edit: När jag tänker efter är "klantat dig" fel uttryck. Menar mer att du inte haft kunskap och gjort ett felaktigt antagande. Att gnälla över ett 20 år gammalt badrum är som att köpa en bil och efter 1500 mil indignerad ropa "VA?? Måste jag serva bilen??"

Imponerande, utgår från att du bestigit Mount Everest, och sprungit Göteborgsvarvet 7 ggr.

På vilket sätt har jag "klantat mig", när renoveringarna gjordes av andra parter?

Permalänk
Skrivet av Jumpcut:

Gör det. Men ett tips kan ju vara att lyssna lite på svaren du får på annat håll då.

Beror väl på vilken typ av svar det är.

Permalänk
Skrivet av Jumpcut:

Edit: När jag tänker efter är "klantat dig" fel uttryck. Menar mer att du inte haft kunskap och gjort ett felaktigt antagande. Att gnälla över ett 20 år gammalt badrum är som att köpa en bil och efter 1500 mil indignerat ropa "VA?? Måste jag serva bilen??"

Det finns badrum man inte behöver renovera på väldigt många mer år än 20.

Intressant att du försvarar en dålig renovering, säger en del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eduardo_S:

Det finns badrum man inte behöver renovera på väldigt många mer år än 20.

Intressant att du försvarar en dålig renovering, säger en del.

Jag vet. Jag äger ett sådant badrum just nu faktiskt.

Det vi pratar om är s.k. teknisk livslängd och garantier. Det är vad som regleras juridiskt som är det viktiga när du utkräver ansvar inte vad man tycker hit och dit.

Jag försvarar inte en dålig renovering, jag försöker förmedla till dig hur reglerna fungerar.

Du kan ju absolut försöka få till detta som ett dolt fel, men risken är att du åker på det själv ändå och då har du lagt tid och pengar i onödan på något du kunnat fixa själv enkelt.

På vad vi hört hitills är det inget fel på tätskiktet utan bara fogen, som går att byta (mjukfog) och behandla (hårdfog).

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eduardo_S:

På vilket sätt har jag "klantat mig", när renoveringarna gjordes av andra parter?

Inte besiktat objektet du köpt.
Som sagts i tråden som du inte läser för du inte gillar svaren. Jeezzzz.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eduardo_S:

Du har förutsatt att badrummet var i perfekt skick utan att fullgöra din undersökningsplikt som är ganska långtgående vid köp av bostadsrätt. Men som jag skrev i min edit, klantat sig var lite fel uttryck, mer att du inte hade kunskapen, som du nu har.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hej TS
Tråkigt att du inte kontrollerade allt vid inflytt.
Nu kan du annars köpa tjänsten att ersätta fogen medan du driver ärendet på sidan om. Om du nu inte vill utföra det själv.

Som brf äger du inget ansvar för tätskikt utan enbart det som ligger i betongen,avlopp, brunnen samt trycksatta ledningar fram till avlämning, oftast vid en ballofix.

I detta fall kanske du kan hävda dolt fel då mögel framträder oftast månader efteråt. Här beror det på tiden som gått sedan inflytt.

En besiktningsman , även om det hjälper juridiskt, har jag personligen inget större förtroende för dessa generellt.

Lösningar jag skulle göra är att fortsätta kommunikation med mäklare/säljare och ätgjärda fogarna själv innan du isåfall skickar en stämning.

Du kanske även kan fråga ditt försäkringsbolag?

Lycka till och kom ihåg att ventilationen är det viktigaste och begär att din brf kontrollerar din ventilation. En ovk skall ske i alla lägenheter

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eduardo_S:

Köpte en bostadsrätt för några år sedan. Sedan dess har vi haft återkommande problem med mögel. Städar badrummet regelbundet, men möglet kommer hela tiden tillbaka. På visningen syntes inget, så jag misstänker att säljaren städar frenetiskt innan försäljningen. För ett tag sedan anlitade vi en besiktningsman som konstaterade att det använts felaktig fogmassa i badrummet när det renoverades. Det finns s k vattenresistent fogmassa som skall användas vid renovering i badrum, vilket ej har gjorts.

Vid kontakt med vår brf säger dom att badrummet renoverades 2005, så alltså 20 år sedan. Har även påtalat problemen via mejl, men dom har ej återkommit.

Vid kontakt med säljaren skriver han att hen har renoverat delar utav badrummet som t ex ny duschvägg, kompis och toalett. Han kan ej visa upp dokumentation eller intyg för att få renovera i badrum / våtrum. Detta krävs enligt branschregler.

Vad gör jag i detta läget?

Man har ju redan avklarat i tråden att ingen behörighet krävs, så vi hoppar den biten.

Ska du begära ersättning så kräver det någon form av ekonomisk skada. I ditt fall skulle det då handla om att behöva foga om. Då tittar man på hur gammal befintlig installation är, för du kan givetvis inte begära full kostnadstäckning för något som är 20 år gammalt. Ytskikt i badrum har generellt 15-25 års teknisk livslängd efter vilket du förväntas behöva genomföra någon form av underhållsåtgärder. Den ekonomiska skadan det innebär att foga om är alltså väldigt liten. En silikonfog som du behöver göra om får du garanterat ingen ersättning för.

Att hävda dolt fel kan du göra, men du lär inte få något. Hävdar säljaren att denne inte haft problem med mögel får du svårt att bevisa motsatsen.

Vad du ska göra framöver är dels överväga om en omfogning faktiskt löser ditt problem, det gör det förmodligen inte. Ventilation och fuktlast är A och O när det kommer till mögel. Spola rent med kallt vatten efter duschning, skrapa golv och väggar efteråt. Mögel kräver fukt för tillväxt.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD RX 580
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Ehm... 7 lägenheter och hus, du glömmer ta dit egen besiktningsman och kontrollera papper/dokumentation innan du köper?. Ha hm.. Luktar blöt hund lång väg här OP.

Folk försöker hjälpa men du har en attityd att du inte gjort fel när det ligger på köparen tyvärr...

Visa signatur

Ryzen 7 9800X3D, Asrock B850M Pro rs wifi, 64GB ddr5,
Crucial T700 2TB, Win11, RM850, Radeon 6800 XT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av teanox:

Ehm... 7 lägenheter och hus, du glömmer ta dit egen besiktningsman och kontrollera papper/dokumentation innan du köper?. Ha hm.. Luktar blöt hund lång väg här OP.

Folk försöker hjälpa men du har en attityd att du inte gjort fel när det ligger på köparen tyvärr...

Citerade du lite fel person nu kanske?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Citerade du lite fel person nu kanske?

Japp. Helt totalt, ber om ursäkt. Var OP jag rikta det till... Försöka läsa ikapp går sisådär

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av teanox:

Japp. Helt totalt, ber om ursäkt. Var OP jag rikta det till... Försöka läsa ikapp går sisådär

Haha ingen fara, gick undan där ett tag med svaren

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Haha ingen fara, gick undan där ett tag med svaren

När man multitaskar 4x grejer och käkar samtidigt för man ska bli klar med allt tills imorgon... Semester äntligen

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Om föreningen renoverade badrummet med fel fogmassa så finns det kanske fler lägenheter i huset med fel fogmassa. I så fall borde föreningen redan åtgärdat det om det var ett stort problem, eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eduardo_S:

Säljaren saknar mig veterligen våtrumsintyg och ingen dokumentation finns heller.
Jag som privatperson får ej utföra arbeten i våtrum utan godkänd behörighet.
Något den tidigare ägaren uppenbarligen struntat i.

När du skriver "får ej" är det regler som bostadsrättsföreningen har?

Edit: Är det mjukfogen du pratar om så är det relativt enkelt om än lite tidskrävande att byta själv.
Finns många bra videos som visar hur du fixar en ny fog snyggt. Men det är som sagt om det är mjukfogen vi pratar om (och ofta den som blir svartmögel på).

En annan grej att kolla är ventilationen. Ta en bit toapapper och håll för frånluften och se om den "sugs fast"

https://www.youtube.com/watch?v=t_D4Cdr9Wmw

Permalänk
Medlem

btw prata du om att ventilationen är dålig.
Se till att BRF fixar den asap. Det ligger ändå på dom. Mycket fukt som stannar kvar för länge utan vent.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros