Permalänk

Bra mesh system önskas

Vi bor i 2 vånings trähus med källare under halva huset.
Tomten är på 3500 kvm.
Vi ska nu fixa bättre wifitäckning som ska täcka samtliga delar av hus och tomt.
Inkommande fiber är mitt i huset på andra våningen. Kabel dragen till första våningen med en switch.

Gula markeringen är tomtgräns och rött kryss är ett garage där jag dragit in nätverkv via elen.

Vi prioriterar täckning över prestanda på tomten medans i huset är det både prestanda och täckning som önskas.

Vilket mesh system rekommenderas?

Visa signatur

Det är inte lätt att va tung...

Permalänk
Medlem
Skrivet av holetaker:

Tomten är på 3500 kvm.
Vi ska nu fixa bättre wifitäckning som ska täcka samtliga delar av hus och tomt.
Inkommande fiber är mitt i huset på andra våningen. Kabel dragen till första våningen med en switch.

Gula markeringen är tomtgräns och rött kryss är ett garage där jag dragit in nätverkv via elen.

Vi prioriterar täckning över prestanda på tomten medans i huset är det både prestanda och täckning som önskas.

Helst vill man slippa mesh och köra kabel till alla nodes/APs, sk ethernet backhaul, men om kabeldragning inte är möjligt så ska du ha ett mesh-system med triband, där det finns ett dedikerat backhaul-band. Annars blir prestandan inte så bra. TP-Link X50/X60 har triband.

Visa signatur

Smarthemsystem: Home Assistant OS (Supervised) | Körs på: Intel NUC med Proxmox VE
Zigbee: Sonoff ZBDongle-P + Zigbee2MQTT
Fast belysning: Plejd
Övrig belysning: Philips Hue, IKEA Trådfri
Nätverk: UniFi (UCG Ultra, 24-port PoE switch, Flex Mini switch, 3x AP U7 Lite, UNAS)

Permalänk
Medlem
Skrivet av holetaker:

Tomten är på 3500 kvm.

Det låter som om du menade att inkludera en bild, men jag kan inte se någon?

Men allmänna råd är mest vad som redan skrivits - se till att ha en backhaul (=kommunikation mellan noderna) som inte tar bandbredd av nätverket med klienterna. Detta innebär antingen trådat nätverket eller flera band. Min lösning blev en uppsättning med Wifi 6E, dvs med 6GHz-bandet som backhaul eftersom det är helt tomt. Fanns till rimligt pris eftersom Wifi 7 har kommit.

Beroende på hur din bild ser ut när den kommer så blir det 2 eller 3 enheter, med en som "huvudenhet" där routern står, och en eller två halvvägs mellan denna router och de bortre hörnena.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk

Helt rätt!! Jag försökte lägga in en bild men misslyckades tydligen. Gör ett nytt försök.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

mitt råd är som tidigare antyder att Mesh endast bör användas i absoluta nödfall där det är fullkomligt omöjligt att dra nätverkskabel till samtliga accesspunkter. Men med det sagt så verkar det ju som att du har nätverkskabel för att täcka den absoluta majoriteten av den ytan du önskar. Ovanvåning, undervåning och garage. Accesspunkten för garaget skulle kunna sitta på fasaden för att få så bra täckning över hela tomten som möjligt och bör även ge tillräcklig täckning inne i garaget. Så länge accesspunkten på undervåningen placeras relativt öppet och direkt ovanför källardelen så bör den även räcka dit, även om mottagningen självklart kommer att vara sämre än om du hade en till accesspunkt där nere.

Totalt tre accesspunkter gör det även väldigt lätt att kanalplanera för 2,4Ghz bandet (1,6,11)

Visa signatur

Core i9 12900K | ASUS ROG Maximus Z790 Hero | 32Gb 6000Mhz Kingston | EVGA 3080TI FTW3

Permalänk
Medlem

Kan tipsa om denna tråd: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1494076-ubiquiti-unifi
Ställ typ samma fråga där eller länka till denna tråd så kommer du få bra input.

Om du vill ta ett samtal om detta så kan jag ställa upp med lite råd
Jag jobbar bl.a. med nätverk/passersystem/kamerabevakning - men ger gärna lite råd gratis.

Visa signatur

Case: Fractal Design Define 7 CPU: AMD Ryzen 9 3900X CPU Cooler: Corsair iCUE H115i RGB PRO XT Graphics Card: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3080 10GB Gaming OC Motherboard: MSI MEG X570 UNIFY RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB Storage: WD Black SN850X 2TB, Samsung 970 EVO Plus 1TB, Samsung 860 EVO 1 TB PSU: Corsair HX1000i / 1000W OS: Windows 10 Pro 22H2 Mouse: Logitech G Pro X Superlight Keyboard: Logitech G915 Tactile Monitor: AOC 24G2U, Dell U2412M

Permalänk
Medlem
Skrivet av 3rixon:

mitt råd är som tidigare antyder att Mesh endast bör användas i absoluta nödfall där det är fullkomligt omöjligt att dra nätverkskabel till samtliga accesspunkter. Men med det sagt så verkar det ju som att du har nätverkskabel för att täcka den absoluta majoriteten av den ytan du önskar. Ovanvåning, undervåning och garage. Accesspunkten för garaget skulle kunna sitta på fasaden för att få så bra täckning över hela tomten som möjligt och bör även ge tillräcklig täckning inne i garaget. Så länge accesspunkten på undervåningen placeras relativt öppet och direkt ovanför källardelen så bör den även räcka dit, även om mottagningen självklart kommer att vara sämre än om du hade en till accesspunkt där nere.

Totalt tre accesspunkter gör det även väldigt lätt att kanalplanera för 2,4Ghz bandet (1,6,11)

Föreslår du att man skall ha tre olika SSID med olika kanaler? Varför då? Bara att dra nätverkskablar till allt och sen låta ett mesh sköta resten själv. Finns inga som helst nackdelar med det.

För övrigt: 1-6-11 är kanaler för USA eller för 802.11b (dvs, urgammal). För alla modernare standarder kan man i Europa köra 1-5-9-13, och det är bästa att göra så för att inte förorena frekvensbanden för alla andra.

(Allmänt tips är för övrigt att kanalband 13 är överlägset bäst, eftersom trängseln är minst där.)

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Föreslår du att man skall ha tre olika SSID med olika kanaler? Varför då? Bara att dra nätverkskablar till allt och sen låta ett mesh sköta resten själv. Finns inga som helst nackdelar med det.

Tolkar absolut inte inlägget som att man ska ha tre olika SSID. Låter snarare som att @3rixon förespråkar/rekommenderar manuell inställning av kanalerna... där är jag helt på ditt spår - bättre att låta accesspunkterna sköta det där automatiskt.

Dessutom bör interferens eller overcrowding vara ett mindre problem i ett hus jmf. med i en lägenhet.

Visa signatur

Case: Fractal Design Define 7 CPU: AMD Ryzen 9 3900X CPU Cooler: Corsair iCUE H115i RGB PRO XT Graphics Card: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3080 10GB Gaming OC Motherboard: MSI MEG X570 UNIFY RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB Storage: WD Black SN850X 2TB, Samsung 970 EVO Plus 1TB, Samsung 860 EVO 1 TB PSU: Corsair HX1000i / 1000W OS: Windows 10 Pro 22H2 Mouse: Logitech G Pro X Superlight Keyboard: Logitech G915 Tactile Monitor: AOC 24G2U, Dell U2412M

Permalänk
Medlem

Jag kommer rekommendera Telia erbjudandet på Asus BT8 igen - max 4st per hushåll gäller tydligen.

2-pack:

https://www.telia.se/bredband/routrar/asus-bt8-2-st

1-pack:

https://www.telia.se/bredband/routrar/asus-bt8

Wifi7 triband router med väl fungerade meshsystem - med eller utan backhaul.

Möjlighet att installera OpenWRT finns men för ett fullt fungerande meshsystem är Asus original att föredra för enkelheten i uppsättning och administraton.

Permalänk
Skrivet av bnr:

Kan tipsa om denna tråd: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1494076-ubiquiti-unifi
Ställ typ samma fråga där eller länka till denna tråd så kommer du få bra input.

Om du vill ta ett samtal om detta så kan jag ställa upp med lite råd
Jag jobbar bl.a. med nätverk/passersystem/kamerabevakning - men ger gärna lite råd gratis.

Jag har ubiquity idag, men jag tycker det är för krångligt.
Jag vill ha en "set-it-and-forget-it" lösning

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av holetaker:

Jag har ubiquity idag, men jag tycker det är för krångligt.
Jag vill ha en "set-it-and-forget-it" lösning

Lite märkligt resonemang. UniFi-produkter är så lätta som de kan bli för det man faktiskt får.

Säker på att du verkligen menar att du har produkter i UniFi-ekosystemet?

Du får nog hålla dig till konsumentprodukter i så fall. De är lite mer plug and play - med allt vad det innebär.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av holetaker:

Tomten är på 3500 kvm.
[..]

Jag har inget svar på frågan, jag är intresserad av system som är helt tvärtemot set-and-forget.

Men man kan konststera att det är en ganska stor tomt. sqrt(3500) ~= 59.

Här kan du se teorin (och det är teori) över hur signalstyrka, "täckning", försämras med avstånd. För att se hur hastighet försämras med signalstyrka och SNR behöver man konsultera en MCS-tabell, det är lite mer än teori eftersom det ingår i standarden och dess faktiska implementationer.

Täckning och prestanda är därmed i mångt och mycket samma sak, så det är svårt att prioritera det ena mot det andra.

En titt i regdb kan ge lite förståelse för hur kanalval påverkar tillåten sändareffekt.

Även om man hade haft koll på den typ av system som du tycks vara ute efter så är det därmed rätt troligt att man kommer ge råd som du blir besviken av om du "bara" har planerat två punkter (edit: tre, men två av dem tycks vara på i princip samma plats) och dessutom inte kan speca förväntningar i siffror.

Permalänk

Så inget svar på ett rekommenderat mesh system om man inte vill köra ubuiqity?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av holetaker:

Så inget svar på ett rekommenderat mesh system om man inte vill köra ubuiqity?

Pulver rekommenderade ju ett system ovan: #20911674

Visa signatur

Smarthemsystem: Home Assistant OS (Supervised) | Körs på: Intel NUC med Proxmox VE
Zigbee: Sonoff ZBDongle-P + Zigbee2MQTT
Fast belysning: Plejd
Övrig belysning: Philips Hue, IKEA Trådfri
Nätverk: UniFi (UCG Ultra, 24-port PoE switch, Flex Mini switch, 3x AP U7 Lite, UNAS)