Rust, krävande som spel?

Permalänk
Medlem

Rust, krävande som spel?

Hej alla glada!

Har ett barn i familjen som spelar Rust, men varje gång jag tittar på det spelet, så blir det hickups "freeze frames" ibland, samt att temperaturen i rummet ökar med typ, 5 grader när spelet går igång.

Han har inte direkt en high-end PC, men ändå har vi toppat den med 16GB RAM och ett 4060-kort, en helt okej Ryzen 5 cpu (minns ej exakt modell)..

Många andra spel idag kan man ju spela på en potatis (fortnite, lol, cs etc), så därför kliar jag mig i huvudet när jag ser det här spelet.

Eftersom jag inte kan ett iota om spelet eller dess krav, så tänkte jag vända mig till er, som kanske vet.
Krävs det en dator för 25k för att klara spela spelet på basic settings?
Eller är spelet såpass ooptimerat att det bara är att gilla läget?

Permalänk
Medlem

Iaf så pass att jag fick refunda det sist för det kröp så dåligt på datorn

Permalänk
Medlem

Vilken upplösning kör han i?

Där finns en del settings man kan ställa men det är rätt så krävande.

Jag får runt 200 fps med 7950X3D och 4090 i 1440 wide screen, skulle spelet starta utan x3d-kärnorna så sjunker fpsen markant.

Får ni microstutters så kan det bero på gc bufferten, dvs när den tömmer garbage collectorn så fryser spelet till. Drar man fram FPS countern på advanced så ser man när den tömmer den. Det man gör då är att öka gc buffer, börja med att dubbla den.

Rust är även minneskrävande och förra datorn med 16 gb maxade jag oftast minnet på så det fick bli en uppgradering till 32, då använde jag totalt typ 18-20gb för datorn. Den datorn var generellt sämre än det ni har.

Men det låter som om det absolut ska kunna bli spelbart för er. Har polare på sämre datorer som jag spelar med

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

Iaf så pass att jag fick refunda det sist för det kröp så dåligt på datorn

Jag har aldrig testat spelet, vet inte om det fungerar under Linux ens, så jag vet inte ens om jag kan försöka.

Skrivet av PajN:

Vilken upplösning kör han i?

Där finns en del settings man kan ställa men det är rätt så krävande.

Jag får runt 200 fps med 7950X3D och 4090 i 1440 wide screen, skulle spelet starta utan x3d-kärnorna så sjunker fpsen markant.

Får ni microstutters så kan det bero på gc bufferten, dvs när den tömmer garbage collectorn så fryser spelet till. Drar man fram FPS countern på advanced så ser man när den tömmer den. Det man gör då är att öka gc buffer, börja med att dubbla den.

Rust är även minneskrävande och förra datorn med 16 gb maxade jag oftast minnet på så det fick bli en uppgradering till 32, då använde jag totalt typ 18-20gb för datorn. Den datorn var generellt sämre än det ni har.

Men det låter som om det absolut ska kunna bli spelbart för er. Har polare på sämre datorer som jag spelar med

Han kör i 1080p, det vet jag
Jag vet ej hans settings. Han experimenterar en del så han drar in allt han hittar på reddit (känns det som). Testar säkert en del med Nvidias Experience-app för att optimera spelet...

Permalänk
Medlem
Skrivet av nadirian:

Jag har aldrig testat spelet, vet inte om det fungerar under Linux ens, så jag vet inte ens om jag kan försöka.

Han kör i 1080p, det vet jag
Jag vet ej hans settings. Han experimenterar en del så han drar in allt han hittar på reddit (känns det som). Testar säkert en del med Nvidias Experience-app för att optimera spelet...

Dela gärna med dig om vad han har för FPS tex i basen och om det sjunker vid vissa tillfällen. Har suttit och försökt optimera mycket på förra datorn.

Idag finns cg buffer som ett reglage i options, när jag hittade det problemet (efter MYCKET om och men) fick man ändra det i consolen. Dra upp den till 1024.
Problemet med microstutters kom oftast i samband med en fight men försvann efter jag dragit upp det. Jag kör nog på över 2000 för jag har plats och kapacitet för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PajN:

Dela gärna med dig om vad han har för FPS tex i basen och om det sjunker vid vissa tillfällen. Har suttit och försökt optimera mycket på förra datorn.

Idag finns cg buffer som ett reglage i options, när jag hittade det problemet (efter MYCKET om och men) fick man ändra det i consolen. Dra upp den till 1024.
Problemet med microstutters kom oftast i samband med en fight men försvann efter jag dragit upp det. Jag kör nog på över 2000 för jag har plats och kapacitet för det.

Har kollat CPUn nu, Ryzen 7 3700x kör han.
Jag ska se om jag kan undersöka mer till kvällen.
Jag såg bara en snutt igår, han var inte i en strid eller något, utan från ett ställe till ett annat, och det blev liksom freeze-frames och lite powerpoint-presentation av det hela, tills det ordnade upp sig.

Permalänk
Skrivet av nadirian:

Hej alla glada!

Har ett barn i familjen som spelar Rust, men varje gång jag tittar på det spelet, så blir det hickups "freeze frames" ibland, samt att temperaturen i rummet ökar med typ, 5 grader när spelet går igång.

Han har inte direkt en high-end PC, men ändå har vi toppat den med 16GB RAM och ett 4060-kort, en helt okej Ryzen 5 cpu (minns ej exakt modell)..

Många andra spel idag kan man ju spela på en potatis (fortnite, lol, cs etc), så därför kliar jag mig i huvudet när jag ser det här spelet.

Eftersom jag inte kan ett iota om spelet eller dess krav, så tänkte jag vända mig till er, som kanske vet.
Krävs det en dator för 25k för att klara spela spelet på basic settings?
Eller är spelet såpass ooptimerat att det bara är att gilla läget?

spelet kör på en uråldrig motor med mer eller mindre en cpu-begränsning på 4 kärnor så oavsett om du har 4 eller 1004 kärnor i din cpu kommer bara max 4 av dem användas vilket gör att du helt enkelt har en övre gräns hur mycket data din cpu kan skicka till grafikkkortet baserad på hur pass bra varje kärna som faktiskt används kan prestera.

och när den gränsen är nådd så kommer du rätt tydligt märka om du kommer till ett område som är extra tungdrivet t.ex runt större spelarbaser.

Fortnite kan använda upp till 8 kärnor samtidigt. aka potential till iaf upp till ~dubbel cpuprestanda

CS2 vet jag inte säkert men högst troligt iaf minst 8 kärnor med tanke på hur pass nytt det är så även här potential att kunna leverera mer data.

LOL är väl utstickaren som jag tror också har ett tak på 4 kärnor eller iaf hade förr men kan ha fått en uppdatering som gör det mer kompatibelt med modern hårdvara men kan varken säga bu eller bä om det.

men iaf just för rust nej du behöver inte en dator för 25000:- visst troligen kommer du kunna kräma ut högre AVG FPS men framedrops kommer man inte undan då de händer på alla datorer till och från beroende på omgivningen runt dig.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av nadirian:

Har kollat CPUn nu, Ryzen 7 3700x kör han.
Jag ska se om jag kan undersöka mer till kvällen.
Jag såg bara en snutt igår, han var inte i en strid eller något, utan från ett ställe till ett annat, och det blev liksom freeze-frames och lite powerpoint-presentation av det hela, tills det ordnade upp sig.

Det låter dock inte som gc buffer. Det ska bara upplevas som en micro stutter.
Kan det vara temperaturproblem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

spelet kör på en uråldrig motor med mer eller mindre en cpu-begränsning på 4 kärnor så oavsett om du har 4 eller 1004 kärnor i din cpu kommer bara max 4 av dem användas vilket gör att du helt enkelt har en övre gräns hur mycket data din cpu kan skicka till grafikkkortet baserad på hur pass bra varje kärna som faktiskt används kan prestera.

och när den gränsen är nådd så kommer du rätt tydligt märka om du kommer till ett område som är extra tungdrivet t.ex runt större spelarbaser.

Fortnite kan använda upp till 8 kärnor samtidigt. aka potential till iaf upp till ~dubbel cpuprestanda

CS2 vet jag inte säkert men högst troligt iaf minst 8 kärnor med tanke på hur pass nytt det är så även här potential att kunna leverera mer data.

LOL är väl utstickaren som jag tror också har ett tak på 4 kärnor eller iaf hade förr men kan ha fått en uppdatering som gör det mer kompatibelt med modern hårdvara men kan varken säga bu eller bä om det.

men iaf just för rust nej du behöver inte en dator för 25000:- visst troligen kommer du kunna kräma ut högre AVG FPS men framedrops kommer man inte undan då de händer på alla datorer till och från beroende på omgivningen runt dig.

Hmm okej. Tack för den förklaringen, min känsla har varit att det är något som inte stämmer med spelet.

Skrivet av PajN:

Det låter dock inte som gc buffer. Det ska bara upplevas som en micro stutter.
Kan det vara temperaturproblem?

Kan det absolut vara, Han kör ju med Stock-AMD kylare (vad den nu heter) . GPUn borde vara på normaltemp.

Permalänk
Medlem

Provat att köra HWmonitor i bakgrunden och kolla vad det mäter? Är det temperaturen så är det ju lätt att se. Att byta kylare till ett billigt torn är ju vare sig svårt eller dyrt. Man MÅSTE inte köpa Noctua...

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Provat att köra HWmonitor i bakgrunden och kolla vad det mäter? Är det temperaturen så är det ju lätt att se. Att byta kylare till ett billigt torn är ju vare sig svårt eller dyrt. Man MÅSTE inte köpa Noctua...

Är säker på att han testat det. Men jag vet inte resultatet.
Jag kan nog köra lite benchmarks med honom, så får vi se.
Nej just luftkylare är inte många kronor.

Permalänk
Skrivet av nadirian:

Hmm okej. Tack för den förklaringen, min känsla har varit att det är något som inte stämmer med spelet.

Kan det absolut vara, Han kör ju med Stock-AMD kylare (vad den nu heter) . GPUn borde vara på normaltemp.

stockkylaren till 3700x är väl inte totalt skräp vad jag hört men kan säkerligen påverka för har för mig att den är ganska bare minimum troligen kan du eventuellt kanske få ut lite mer ur cpu´n om du byter till någon bättre presterande cpukylare så den kan boosta längre om det nu är att den slår i T-limit mycket. men räkna inte med några gigantiska förbättringar

denna är en väldigt bra budgetkylare om man inte vill betala en arm och ett ben.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=13067479

om ni inte redan testa tvinga spelet att köra på endast riktiga kärnor och skippa hypertrådarna.

iom att spelet är cpu begränsat kan det medföra att det körs på 2 riktiga kärnor och på samma kärnors hypertrådar som genrellt presterar sämre än de riktiga kärnorna.

Process lasso funkar bra till det om man vill kunna göra en permanent kärnfördelning men går göra genom taskmanager om man står ut att göra det vid varje start av spelet.

kör spelet på alla jämna trådar
0, 2, 4, 6, 8, 10, 12, 14.

är lite hit or miss om det hjälper eller inte men i vissa spel kan det vara ganska stor skillnad att faktiskt använda riktig hårdvara framför hälften virituell hårdvara.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nu har vi kört lite benchmark och jag har inte sett något lagg.
CPUn når ungefär 67*C och GPUn ligger på 55*C.
Men då stod jag och tittade på, såg inget lagg eller stutter sådär som vi reagerade på.
Han kör med lägsta settings (ej sett dem själv).

Så jag sa åt han att dra igång discord och chrome och annat "bös som är igång när han spelar", för att se om det ger någonting.

Permalänk
Medlem

[...]

Rust använder väl ändå Unity som spelmotor?

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB
LG C2 42" 4K@120Hz AOC Q27G2U 1440P@144Hz

Permalänk
Skrivet av Pamudas:

Rust använder väl ändå Unity som spelmotor?

Pass på exakt vilken det är.

Men vet att den iaf rätt cpubegränsad så kan ju potentiellt va en uråldrig variant av unity.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det här är HW-monitor efter nån timmas spelande.

Vet ej om ni blir något klokare av det. CPUn är ju inte alarmerande hög direkt. Vet ej om det laggade eller så under denna spelstunden (då jag spelade annat spel )

Permalänk
Skrivet av nadirian:

https://media.discordapp.net/attachments/861695676224110612/1387859793061871656/image.png?ex=685f8967&is=685e37e7&hm=d7c642f68f5861df2d0c8e93879803250e14cb29e6e927af46c89db0caa577c0&=&format=webp&quality=lossless&width=1766&height=2024

Vet ej om ni blir något klokare av det. CPUn är ju inte alarmerande hög direkt. Vet ej om det laggade eller så under denna spelstunden (då jag spelade annat spel )

har för mig 3000 seriens boost therma limit ligger där nånstans runt 80-85°c nånstans så troligen så värmethrottlar den lite och tappar bostklockan när den slår i den.

minns inte exakt var gränsen default står för det.

sen kolla i bios om du har någon Auto OC funktion aktiverad för 1.48V ä jäkligt högt har jag för mig så luktas som typ nån asus meningslös humbug Värmeskapande auto oc funktion du missat att stänga av.

har för mig den heter typ "ASUS performance enhancment" eller nå sånt på asus moderkort och är genrellt rekomenderad att stänga av om man inte gillar extra mycket värme och sämre cpuprestanda pga värmen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

har för mig 3000 seriens boost therma limit ligger där nånstans runt 80-85°c nånstans så troligen så värmethrottlar den lite och tappar bostklockan när den slår i den.

minns inte exakt var gränsen default står för det.

sen kolla i bios om du har någon Auto OC funktion aktiverad för 1.48V ä jäkligt högt har jag för mig så luktas som typ nån asus meningslös humbug Värmeskapande auto oc funktion du missat att stänga av.

har för mig den heter typ "ASUS performance enhancment" eller nå sånt på asus moderkort och är genrellt rekomenderad att stänga av om man inte gillar extra mycket värme och sämre cpuprestanda pga värmen.

Om jag kollar i Manualen, så finns detta.
Performance Enhancer
This item allows the CPU to maintain boost frequencies longer for a better performance.
Configuration options: [Auto] [Default] [Level 1] [Level 2] [Level 3 (OC)]

Ingen som är "stänga av", så vad skulle man ta då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nadirian:

https://media.discordapp.net/attachments/861695676224110612/1387859793061871656/image.png?ex=685f8967&is=685e37e7&hm=d7c642f68f5861df2d0c8e93879803250e14cb29e6e927af46c89db0caa577c0&=&format=webp&quality=lossless&width=1766&height=2024

Om CPU-fläkten ligger på över 3000rpm konstant, lyfter inte datorn då? Hade ju bytt den kylaren bara baserat på det.

Sen ser det väl ut som om det är CPUn som är begränsande om den har varit uppe på 114%, men den ser inte ut att ha throttlat heller.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Rekommenderade är: NVIDIA GeForce RTX 3060 GPU, an Intel Core i7-4790K CPU, and 16GB of RAM men hittade inte vad det innebär? är det i 320*200 upplösning med allt på medium eller 8k med allt på ultra/insane?

kontrollera att datorn mår bra, dvs den håller tempen och inte "throttlar". När det är fixat/kontrollerat och det fortfarande går dåligt så kan man börja pilla på inställningar som drar upp prestanda men märks minst visuellt om man drar ned på. LOD/drawdistance kanske inte behöver vara 500km
Dra ned inställningarna aggressivt, allt på ultra low och kanske 800*600 upplösning, går det fortfarande dåligt så kan det vara annat än grafik kortet som begränsar.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Skrivet av nadirian:

Om jag kollar i Manualen, så finns detta.
Performance Enhancer
This item allows the CPU to maintain boost frequencies longer for a better performance.
Configuration options: [Auto] [Default] [Level 1] [Level 2] [Level 3 (OC)]

Ingen som är "stänga av", så vad skulle man ta då?

Vet inte exakt var det ligger i ditt bios men på mitt b550-f Är det fjärde rullgardinen under "AI tweaker"

Men kan säkert variera från moderkort till moderkort.

Och som inte åns säkert de kallar det samma sak i alla men låter som att du ev är på fel även om beskrivningen för funktionen verkar vara samma.

Len testa default skulle tippa att det är whatev amd rekomenderar om inte disable är ett alternativ.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Rekommenderade är: NVIDIA GeForce RTX 3060 GPU, an Intel Core i7-4790K CPU, and 16GB of RAM men hittade inte vad det innebär? är det i 320*200 upplösning med allt på medium eller 8k med allt på ultra/insane?

kontrollera att datorn mår bra, dvs den håller tempen och inte "throttlar". När det är fixat/kontrollerat och det fortfarande går dåligt så kan man börja pilla på inställningar som drar upp prestanda men märks minst visuellt om man drar ned på. LOD/drawdistance kanske inte behöver vara 500km
Dra ned inställningarna aggressivt, allt på ultra low och kanske 800*600 upplösning, går det fortfarande dåligt så kan det vara annat än grafik kortet som begränsar.

Man borde väl också kunna göra motsatsen för att kanske avlasta CPU, eller att det inte är den som begränsar FPSen. Drar upp det mesta på max så man ligger på max 30 fps och ser om man får samma problem

Permalänk

Rust på 16GB utanför Small-worlds är ganska begränsande. Du visar ingenstans RAM-användning. Är RAM användningen över 90% kan du direkt säga det är anledningen. Har spelat Rust fint på en i5-8600K + RTX 3060 @ 1440p (80-100 FPS utan action och explosioner) men behövde uppgradera till 32 GB RAM för att bli av med problem.

Detta är hur mycket RAM Rust kräver för att bara ladda in en Large karta

TaskManager picture
Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Om CPU-fläkten ligger på över 3000rpm konstant, lyfter inte datorn då? Hade ju bytt den kylaren bara baserat på det.

Sen ser det väl ut som om det är CPUn som är begränsande om den har varit uppe på 114%, men den ser inte ut att ha throttlat heller.

Kan hända att CPUn inte är bra nog, men det borde den vara, tycker jag... Ska se om vi kan fixa en annan fläkt.

Skrivet av Aka_The_Barf:

Nej jag håller med, Då tänker man ju att med en 4060, borde det ju fungera bra? Men detta är ju enda spelet jag sett som har problem, och då blev jag nyfiken.

Vet inte exakt var det ligger i ditt bios men på mitt b550-f Är det fjärde rullgardinen under "AI tweaker"

https://i.imgur.com/eAzJROp.png

Men kan säkert variera från moderkort till moderkort.

Och som inte åns säkert de kallar det samma sak i alla men låter som att du ev är på fel även om beskrivningen för funktionen verkar vara samma.

Len testa default skulle tippa att det är whatev amd rekomenderar om inte disable är ett alternativ.

Tack, vi ska kolla på detta!

Skrivet av SällanManHarRätt:

Rust på 16GB utanför Small-worlds är ganska begränsande. Du visar ingenstans RAM-användning. Är RAM användningen över 90% kan du direkt säga det är anledningen. Har spelat Rust fint på en i5-8600K + RTX 3060 @ 1440p (80-100 FPS utan action och explosioner) men behövde uppgradera till 32 GB RAM för att bli av med problem.

Detta är hur mycket RAM Rust kräver för att bara ladda in en Large karta
https://i.imgur.com/kD8INXR.png

Tack för bilden! Du har rätt i att vi inte kollade RAM-användningen, vi var fokuserade på temperatur. Så tips mottaget gärna.
Men kanske är en kombo av temperatur och att man går upp till 32GB RAM.

Permalänk

Det innebär ju också extra lyft för CPUn desto mer du behöver avlasta från RAM in i Swap/Delat minne, så det kan vara två saker som lite båda går hand i hand också.

Rust är lite knepigt att benchmarka också pga hur player objects lever i världen, går du förbi en bas med många saker folk satt ner eller mycket egen-ritad konst så kan det upplevas mer laggigt än om du är närmre flera mindre men inte lika snygga baser liksom.

Permalänk
Medlem

Det innebär ju också extra lyft för CPUn desto mer du behöver avlasta från RAM in i Swap/Delat minne, så det kan vara två saker som lite båda går hand i hand också.

Rust är lite knepigt att benchmarka också pga hur player objects lever i världen, går du förbi en bas med många saker folk satt ner eller mycket egen-ritad konst så kan det upplevas mer laggigt än om du är närmre flera mindre men inte lika snygga baser liksom.

Ja jag kan ju inte spelet, vet ju inte hur det fungerar eller så. Det var då jag vände mig hit tänkte jag

Permalänk
Skrivet av nadirian:

Ja jag kan ju inte spelet, vet ju inte hur det fungerar eller så. Det var då jag vände mig hit tänkte jag

Ahh jo men det är lite unikt. Det finns mycket RAM-optimeringar att hitta online i stil med att sänka max taket för Rusts-GC(garbage collector) och ha mer aggressiv frigöring av resurser, men det kräver konsolkommandon.

Det som skiljer sig mellan Rust och väldigt många andra spel är hur stor världen är och att allt runt dig är placeable objects som liksom lever i minne, även om dom inte alltid syns. Det finns grottor med enormt mycket assets som man bara råkar "gå över" och laggar.

Ska också tillägga INGET annat spel tar så mycket RAM för mig som Rust

Permalänk
Medlem

Det finns mycket RAM-optimeringar att hitta online i stil med att sänka max taket för Rusts-GC(garbage collector) och ha mer aggressiv frigöring av resurser, men det kräver konsolkommandon.

Jag fick höja GC för att bli av med majoriteten av mina microstutters som kom när den tömde. Fick ofta problem att det hände precis innan en strid.. Den tömde den i tid och otid.