Automationsingenjör på PLATS vs DISTANS

Permalänk
Medlem

Automationsingenjör på PLATS vs DISTANS

Val av YH: Automationsingenjör på plats (Jönköping) vs. distans (Nyköping) – Vilket ger bäst karriärstart och mera jobb möjligheter efter examen?

Hej!

Jag har blivit antagen till två YH-utbildningar för automationsingenjörer och står nu inför ett svårt val.
Mitt absolut viktigaste mål är att maximera mina chanser till ett bra jobb direkt efter examen. Jag skulle därför uppskatta alla råd och perspektiv från er med erfarenhet från branschen eller liknande utbildningar. Här är mina alternativ och mina nuvarande tankar:

Alternativ 1:
Automationsingenjör robotik, Teknikhögskolan i Jönköping på PLATS(430 YH-poäng).

https://teknikhogskolan.se/utbildningar/automationsingenjor-r...

Alternativ 2:
Automationsingenjör, Campus Nyköping på DISTANS (400 YH-poäng).

https://www.campusnykoping.se/yrkeshogskola/automationsingenj...

Mina frågar till er som har erfarenhet :

Skolans rykte: Vilken av skolorna anses ha bäst rykte och starkast koppling till arbetslivet?

Plats vs Distans: Hur stor är fördelen med att studera på plats jämfört med på distans för just den här typen av praktisk utbildning?

Jobbmöjligheter: Påverkar det jobbmöjligheterna om examen kommer från en distansutbildning?

Tacksam för alla insikter!

Permalänk
Medlem

I ditt fall, hands on alla dagar i veckan. Den utbildning du nämner gränsar ofta till produktionsingenjör, du tjänar på att vara bred i din roll och inte bara sitta och banka g-kod.

Permalänk
Medlem

På plats utan tvekan!

Sen om du har möjlighet och personlighet för det så försök bli studeranderepresentant i ledningsgruppen för klassen! Det va jag och va en enorm fördel för mig iallafall.

Sen vet jag inte hur teknikhögskolan är just där, men gick första terminen elektronik i Eskilstuna och det va under all kritik! Visserligen under covid så kan såklart ha påvärkat lite.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Möjligheten att få jobb beror mycket mer på dig själv än på valet av skola men ofta finns ett kluster av intressanta företag på de orter som erbjuder YH, det gör att det är lättare att få kontakt med dem både för praktik och jobb (tanken är ju att företagen skall få vara med och utforma utbildningen och bidra med praktikplatser).

Du skriver inte var du bor eller om du är beredd att flytta. Bor du i Huskvarna eller Habo så är väl valet ganska enkelt, likaså om du inte kan/ vill flytta. Hur ser arbetsmarknaden ut på din hemort, finns det några intressanta företag? Finns det någon annan yh-utbildning i närheten som konkurrerar om praktikplatser?

Själv kan jag se en stor fördel med att labba med saker på riktigt, stirrar man bara på en skärm är det lätt att missa helheten och hur saker hänger ihop i större system.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

Håller med om att en platsutbildning är mer lämplig då automationsjngenjörer som är mer praktiskt lagda har lättare att få jobb.
Man behöver dock vara beredd på att tjänsteresor nästan är ofrånkomliga, så länge man inte hamnar på en industri som begränsas till grindarna.

Permalänk
Medlem

Rekommenderar starkt att du pluggar på plats då det känns som att man kan ta till sig mer kunskap än vad man kan på distans. Sånt kommer att gynna dig i längden och även minska risken av att ha "missat" något som kanske man lättare tar till sig i skolan när man är på plats.

Sedan gällande arbetsmöjligheten så tror jag inte det skiljer sig om det är distans eller på plats, men det märks vem som har tagit till sig kunskaper från skolan och vem som inte har (I många fall då).