Skatteverket sätter ned foten kring kryptosmitare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belgaar:

Frågar åt en vän: Får man tillbaka på skatten då om man gjort förlust på krypto utan att registrera med skatteverket?

Du måste självklart deklarera dina affärer, skatteverket är inte tankeläsare. Men självklart får du göra förlustavdrag precis som med andra värdepapper (undantaget här är ISK som inte tillåter förlustavdrag utan schablonbeskattas)

Från skatteverket.se
"Du betalar 30 procent i skatt på din vinst. Har du gjort en förlust är den avdragsgill till 70 procent."

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Men det är ju inte en vinst förrän du tar ut det i "fiat" valuta, och faktiskt kan använda det. Om du köper produkter direkt med krypto håller jag med om att det borde beskattas på samma sätt som vanligt.

Nej punkten för beskattning sker vanligtvis när något träder i stället för vad du nu haft för tillgång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

Detta måste vara decenniets "sämsta flex"

Mer av ett skämt. Jag tyckte iaf det var roligt när jag skrev det.

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG B650E-F | Deepcool LT720 | Gainward Phantom RTX 4090 | 64 GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB DDR5-6000 | WD Black SN850X | Lian Li Lancool 216 | Corsair RM1000x SHIFT | LG Oled LX3 (Flex) 42" | Roccat Kone Pro Air | Logitech G915 TKL Brown | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Hur gör man då den dagen man ska deklarera om man haft lite krypto sen många år tillbaka där man varken vet hur stor andel som är från egen mining respektive trading? Det rör sig inte om mycket, runt 0.0045 BTC och 0.05 ETH men känns ju lite snårigt ändå.

Visa signatur

|| Citera för svar ||
--
Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & EK-Nucleus AIO 360 Dark | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E
--
Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | Stabilizers: AP TX Screw-in

Permalänk
Medlem
Skrivet av FireFox:

Hur gör man då den dagen man ska deklarera om man haft lite krypto sen många år tillbaka där man varken vet hur stor andel som är från egen mining respektive trading? Det rör sig inte om mycket, runt 0.0045 BTC och 0.05 ETH men känns ju lite snårigt ändå.

Både mining och trading ska deklareras för det året du erhöll kryptovalutorna från miningen och det året du gjorde tradingen (ja, detta gäller oavsett om de är sålda till SEK eller inte). Det korrekta är nog att importera dina adresser och eventuella API:er från börserna till Koinly eller Divly och helt enkelt låta dem spotta ut en k4-blankett för varje år och sedan korrigera dina deklarationer retroaktivt.

Något som inte är helt korrekt, men som kanske skulle gå igenom skulle nog vara att sälja allting nu och hävda ett omkostnadsbelopp på 0 kr och alltså betala exakt 30% av det nuvarande värdet till skatteverket vid nästa deklaration. På det sättet kan du åtminstone från och med nu göra rätt (dvs vill du "behålla" dina BTC och ETH så ska du sälja idag och köpa tillbaks idag, men lägga undan 30% av värdet (i SEK) för nästa års deklaration).

EDIT: Och orkar man inte med de krångliga skattereglerna gällande kryptovalutor men ändå vill ha prisexponering mot kryptovalutor så görs det bäst med certifikat på ett ISK, även om det innebär vissa andra tredjepartsrisker.

Permalänk
Medlem

Vem fan vill betala skatt till dagens Sverige?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mangemongen:

Vem fan vill betala skatt till dagens Sverige?

Jag betalar gärna skatt i Sverige, enligt våra demokratiskt stiftade lagar. Vårt välutvecklade samhälle med allmän sjukvård, fri utbildning, låg kriminalitet, låg grad av korruption och utmärkt företagsklimat bygger på skattefinansering av gemensamma funktioner.

Om du inte vill betala skatt finns det några andra länder i världen som har mycket låga eller obefintliga skatter. Dock fungerar de flesta av dessa samhällen betydligt sämre än det svenska.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wikai:

Absolut. Jag syftar på att göra det mer lättillgängligt, med möjligheten till att påverka fördelningen direkt. Låt det framgå i ens deklaration hur många kronor som fördelats till respektive område.

Nej, din uppfattning om vad jag är ute efter stämmer inte.
Representanterna ersätts med motpoler i snitt var fjärde år. Alternativt representerar ingen av dem ens åsikt. Summa summarum så har man dålig kontroll över fördelningen.

Jag anser istället att folket borde få sätta budgeten genom önskad fördelning av skattepengarna.
Politikerna får förhålla sig till budgeten, istället för tvärtom som det är idag.

En stor del av skatterna spenderas på kommunal nivå. Så om man vill utöva mer direkt påverkan än att bara rösta i riksdagsvalet vart fjärde år kan man engagera sig i kommunpolitiken.