Sålt bil privat där köparen vill ha ersättning/reklamera bilen.

Permalänk

Sålt bil privat där köparen vill ha ersättning/reklamera bilen.

Hejsan!

Jag och min tjej sålde en Audi A6 2.0tdi 2014 som gått 28500mil. Den har fungerat bra för oss som en vardaglig bil men nu bestämde vi oss för att köpa en nyare bil.

Köparen som var här kollade på bilen, körde bilen och till och med felsökte bilen med dator innan köp vilket få anses som en noggrann undersökning. Jag gick ner från 92000 till 83000 vilket är ett bra pris för en sån här bil.

Men nu hör han av sig 1 vecka efter drygt och påstår att laddtrycket till turbon strular, och att han får felkod på detta. Han tycker bara det finns två alternativ, antingen lämna in den på verkstad och jag står för hela kostnaden eller att jag köper tillbaka hela bilen.

När vi sålde bilen så fanns inte detta fel, den har som sagt varit en bra fungerande bil för oss.

Min inställning ifall jag köper en bil i denna klass och mil så hade jag räknat att liknande saker kan uppstå? Även när man köper en bil privat kontra firma?

Fattar att det är skittråkigt osv men har jag verkligen någon skyldighet till detta? Felen har ju uppkommit efter jag sålt bilen?

Permalänk
Medlem

Sluta svara bara och blockera alla kontaktsätt. Han har ingenting att komma med, rekommendera han att köpa från bilfirma nästa gång om han vill ha garanti.

Ska lägga till; Börjar han hota med massa dumheter så polisanmäl direkt.

Visa signatur

9800x3d | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 32" G80SD OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av aannddrreeas:

Hejsan!

Jag och min tjej sålde en Audi A6 2.0tdi 2014 som gått 28500mil. Den har fungerat bra för oss som en vardaglig bil men nu bestämde vi oss för att köpa en nyare bil.

Köparen som var här kollade på bilen, körde bilen och till och med felsökte bilen med dator innan köp vilket få anses som en noggrann undersökning. Jag gick ner från 92000 till 83000 vilket är ett bra pris för en sån här bil.

Men nu hör han av sig 1 vecka efter drygt och påstår att laddtrycket till turbon strular, och att han får felkod på detta. Han tycker bara det finns två alternativ, antingen lämna in den på verkstad och jag står för hela kostnaden eller att jag köper tillbaka hela bilen.

När vi sålde bilen så fanns inte detta fel, den har som sagt varit en bra fungerande bil för oss.

Min inställning ifall jag köper en bil i denna klass och mil så hade jag räknat att liknande saker kan uppstå? Även när man köper en bil privat kontra firma?

Fattar att det är skittråkigt osv men har jag verkligen någon skyldighet till detta? Felen har ju uppkommit efter jag sålt bilen?

Det är hans bil. Be han artigt att sluta höra av sig. Skulle han ansöka om stämning i domstol (vilket är otroligt osannolikt) så får du svara på stämningen. Annars har du inget mer att säga.

Jag förstår att såna här situationer är jobbiga men om han undersökt bilen och dessutom haft en läsare med sig för att läsa felkoder så får man säga att han gjort en genomgående undersökning varpå allt som händer efter köpetillfället drabbar honom.

Permalänk
Medlem

Otur men risken man tar med begagnat om det så är en bil eller en GPU.

Köpt är köpt, du har inga skyldigheter här!

Permalänk
Medlem

Det är Köplagen som gäller och köparen måste bevisa att felet fanns där vid köpet men då fanns ju inte dessa felkoder. Fel som uppstår på bilen efter köpet är inget du ska stå för.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem

Köper man en begagnad bil som gått 28500mil så får man nog räkna med något problem då och då.
Visst är det jävligt tråkigt för köparen. Men det är risken han valde att ta.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

han försöker bara blåsa dig på pengar. svara artigt att det är hans bil och därmed hans problem, alternativt ignorera helt.

Visa signatur

h170i-plus i5 6600 2x8gb ddr3l 850 pro 256gb
Don't argue with an idiot. He will drag you down to his level, and beat you with experience.

Permalänk
Medlem

Svara bara kort och konsist; tråkigt att något gått sönder men det var inget fel på bilen när jag sålde den så jag tar inte på mig nyuppkomna fel.

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB

Permalänk
Medlem

Felet ska vara av sådan art att det inte kan upptäckas vid en normal undersökning av bilen för att det ska kunna anses som ett dolt.
Du behöver inte bry dig alltså.

Permalänk
Medlem

Köper man en bil som gått närmare 30k mil får man ju räkna med strul.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deppan:

han försöker bara blåsa dig på pengar. svara artigt att det är hans bil och därmed hans problem, alternativt ignorera helt.

Detta. Det är ett försök att lura dig. Bara att blockera.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Låter skumt det hela.

Kanske har han buskört bilen eller fipplat med något.

Om han provkört innan köp och kollat felkoder tycker jag att ni har gjort allt för en säker affär.

Väldigt tråkigt för köparen att upptäcka detta bara efter en vecka men shit happens.

Inte längre ditt ansvar.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Det är Köplagen som gäller och köparen måste bevisa att felet fanns där vid köpet men då fanns ju inte dessa felkoder. Fel som uppstår på bilen efter köpet är inget du ska stå för.

Inte riktigt, jag har varit med om liknande upplevelse som köpare och det är ganska precis raka motsatsen som du beskriver.

Som säljare har du rätt att få ersättning för att åtgärda fel eller få häva köpet. Fel som du kan upptäcka vid en okulär besiktning på plats är en sak men dolda fel som du inte kan undersöka på plats är du som säljare skyldig att ta ansvar över i upp till 6 månader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Låter skumt det hela.

Kanske har han buskört bilen eller fipplat med något.

Om han provkört innan köp och kollat felkoder tycker jag att ni har gjort allt för en säker affär.

Väldigt tråkigt för köparen att upptäcka detta bara efter en vecka men shit happens.

Inte längre ditt ansvar.

Hade också den här tanken, samt det har ändå gått en vecka också sedan köp så mycket kan hända.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av pippisfarfar:

Inte riktigt, jag har varit med om liknande upplevelse som köpare och det är ganska precis raka motsatsen som du beskriver.

Som säljare har du rätt att få ersättning för att åtgärda fel eller få häva köpet. Fel som du kan upptäcka vid en okulär besiktning på plats är en sak men dolda fel som du inte kan undersöka på plats är du som säljare skyldig att ta ansvar över i upp till 6 månader.

Vad är det för attityd, är du köparen eller?

Kan du f.ö. källhänvisa till det du skriver i ditt andra inlägg? Dvs. att säljaren är ansvarig för "dolda fel" i upp till 6 månader?

Raderat svar på § 1.1 / 1.2
Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pippisfarfar:

6 månader? Låter som att du pratar om Konsumentköplagen nu.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av aannddrreeas:

Hejsan!

Säg att du sålt den i befintligt skick till människan och att du inte kommer ersätta något. Ska man ha riktiga garantier med reklamationsrätt så får man köpa av en bilfirma.
Du har ingen som helst skyldighet gentemot köparen. Om du skulle få betalningskrav av någon anledning så bestrider du det.

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem
Skrivet av aannddrreeas:

2014 som gått 28500mil.

nu hör han av sig 1 vecka efter drygt och påstår att laddtrycket till turbon strular,

Detta är varför man inte kan sälja bilar privat... folk är nötter, en 11 år gammal bil som gått 28500 mil kan precis vad som helst ge upp på och det borde man förstå om man köper en sån. Vill man ha felfritt så får man köpa nytt.

Säljer alla bilar numer via kvd, så får de ta hand om alla nötter.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem

Istället för att förlita dig på random folk på Internet så kan du läsa detta på konsumentverket: https://www.konsumentverket.se/varor-och-tjanster/fel-pa-bil-...

Det går även att maila dem för att få specifikt svar på det som har hänt dig. https://www.konsumentverket.se/kontakta-oss/kontakta-konsumen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av pippisfarfar:

Du får göra en källhänvisning till ditt felaktiga påstående, finns inte något som heter dolda fel vid privatköp av en bil.
Du tänker troligen på ett köp mellan konsument och näringsidkare, då har företaget ett ansvar och du kan reklamera köpet. Men det gäller inte här.

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem

Jag skulle tippa på att köparen gjort någon dumhet och vill att säljaren står för kalaset att åtgärda vad som hänt.
(och det är inte så det fungerar vid privat försäljning - dock kan det finnas avtal som gör det jobbigare om man sålt via blocket eller liknande)

Visa signatur

Byt namn på Nvidia till NvidAI

Permalänk
Sötast

Om du ska laga hans bil han äger så får han fixa din bil som du äger...

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Istället för att förlita dig på random folk på Internet så kan du läsa detta på konsumentverket: https://www.konsumentverket.se/varor-och-tjanster/fel-pa-bil-...

Det går även att maila dem för att få specifikt svar på det som har hänt dig. https://www.konsumentverket.se/kontakta-oss/kontakta-konsumen...

Eller så struntar TS fullkomligt i scammern han kommit i kontakt med och ber den snällt att fara o flyga och gå vidare med sitt liv.

Visa signatur

KONSOL: Playstation 5
SKÄRM: Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV
GAMING PC: i5-13600KF / Sapphire Radeon RX 7900 XTX 24GB Pulse Gaming OC / Gigabyte Z790 UD AX / Corsair Vengeance RGB EXPO 32GB 6000Mhz DDR5 / ADATA XPG GAMMIX S70 BLADE 2TB / Corsair iCUE H100i Elite Capellix XT / Corsair RM1000x Shift 1000W / Corsair 3000D RGB
GAMING LAPTOP: Razer Blade / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Vad är det för attityd, är du köparen eller?

Kan du f.ö. källhänvisa till det du skriver i ditt andra inlägg? Dvs. att säljaren är ansvarig för "dolda fel" i upp till 6 månader?

Av det jag minns, kan ha ändrats... är säljaren enbart ansvarig för dolda fel säljaren ej upplyst om. Det gör det rätt förbannat svårt för en köpare att kunna bevisa att säljaren kände till felet. Det blir väldigt mycket ord mot ord.

Som privatperson har man inget som helst ansvar i några 6 månader för "dolda fel".

Edit:
Glömde att personen @MinscS2 citerade inte kom med

Edit2:
Köparen har ju här t om felsökt efter koder så vilket gör det ännu svårare för honom att försöka hävda att det var ett fel säljaren kände till men inte upplyste om.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

Hej!

För egen del hade jag troligen gjort ungefär så här:

1: Jag hade bemött köparen på ett vänligt men bestämt sätt. Troligen via SMS då dessa går att spara för framtiden ifall det skulle behövas för bevisföring.

2: Jag hade påmint och förklarat för köparen att bilen är från 2014, dvs. 11 år gammal och att den har rullat 28 500 mil vid köpetillfället.

3: Bilen har fungerat mycket väl innan köpet vilket köparen har fått information om.

4: Jag skulle även påminna köparen om att den har tittat, provkört och undersökt bilen betydligt noggrannare än vad privatpersoner normalt brukar göra med bilar som har rullat så pass mycket som 28 500 mil och är 11 år gammal. Inga fel upptäcktes vid detta tillfälle och köparen accepterade uppenbarligen bilens skick eftersom den köpte bilen.

5: Jag skulle påminna köparen om att en köpare av en begagnad bil som är 11 år gammal och som dessutom har rullat 28 500 mil vid köpetillfället helt enkelt bör förstå att fel kan uppstå och att man inte kan räkna den som "nästan ny" och att garantier omöjligen kan ges. Bilköp av äldre bilar är helt enkelt en risk för köparen, trots köparens undersökning och trots att säljaren har varit öppen och ärlig utan något ont uppsåt.

6: Jag skulle sedan skriva till köparen att jag är ledsen å dennes vägnar, men hoppas att den får en smidig lösning på bilens fel och önska den lycka till fortsättningsvis. Men att jag nu härmed anser denna bilaffär som helt avslutat.

Om köparen skulle stå på sig och tigga efter ytterligare mer efter detta SMS (eller mail) så skulle jag nog troligen bara ignorerat det eftersom jag redan tidigare har berättat att jag ansett affären som avslutad.

Lyck till!

Visa signatur

Chassi: ASUS ROG Strix Hyperion GR701 RGB, svart, Moderkort: ASUS ROG Maximus Z890 Hero, CPU: Intel Core Ultra 9 285K, RAM: Corsair 96GB (2x48GB) DDR5 6600MHz CL32 Dominator Titanium RGB, CPU-kylare: ASUS Ryujin III 360 A-RGB Extreme, M.2-disk för OS & program: Corsair Force MP700 Pro SE Gen 5 2TB med värmespridare, M.2-disk för dokument mm: Samsung 990 PRO 2TB med värmespridare, M.2-disk för foto & video: Corsair MP600 Pro XT 8TB med värmespridare, GPU: ASUS GeForce RTX 5080 16GB ROG Astral OC, PSU: ASUS ROG Thor III 1200W ATX 3.1, Bildskärm: Eizo ColorEdge CG2700X.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brainsplitter:

Du får göra en källhänvisning till ditt felaktiga påstående, finns inte något som heter dolda fel vid privatköp av en bil.
Du tänker troligen på ett köp mellan konsument och näringsidkare, då har företaget ett ansvar och du kan reklamera köpet. Men det gäller inte här.

”Har du sålt bilen i ”befintligt skick” kan köparen inte räkna med att bilen är felfri. Men även om du säljer bilen i ”befintligt skick”, kan du inte frånsäga dig allt ansvar. Känner du till fel på bilen är du skyldig att informera köparen om det.

”Köparen har rätt att klaga och ställa krav på dig om:

• bilen inte stämmer överens med de uppgifter du lämnat, till exempel om vilken utrustning som ingår i köpet

• du undvikit att berätta något viktigt om bilen du borde känt till, till exempel ett fel på bilen

• bilen är i mycket sämre skick än vad köparen kunnat räkna med utifrån det pris köparen betalade.

Upptäcker köparen fel på bilen du som säljare borde informerat om, är det köparen som ska bevisa att det finns sådana fel. Kan köparen inte bevisa det är du inte skyldig att hjälpa köparen.

Enligt köplagen har köparen rätt att reklamera (klaga på fel) i två år. Men köparen måste alltid reklamera inom skälig tid efter felets upptäckts eller felet borde upptäckts.”

Från: Konsumentverket

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || 2x Asus PG32UCDM 32" || Lian Li A4-H2O, Asus ROG STRIX B850-I GAMING WIFI, Asus ROG Loki SFX-L 850W, AMD 9950x3D, 64GB DDR5 6000 CL30, 4TB SN850X, NVIDIA RTX 5090 FE ||  Macbook Pro 14" M4 Pro 1TB 48GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Medlem

Felsökte bilen med dator innan köp? Kan man göra det med en vanlig laptop eller hade han inne den på ett audi-center och gick igenom den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av aaaaaaaaaa:

Felsökte bilen med dator innan köp? Kan man göra det med en vanlig laptop eller hade han inne den på ett audi-center och gick igenom den?

VAG-bilar undersöks med OBD11/VCDS, Vagcom

Permalänk
Medlem
Skrivet av pippisfarfar:

Inte vid affär mellan privatpersoner

Permalänk
Medlem
Skrivet av aaaaaaaaaa:

Är väll bara köpa en odb2 dongel och random gratis app? Bilen är ändå från 2014. Vet inte om det går på helt nya bilar längre?

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16