Veckans fråga: Hur gammal är din router?

Permalänk
Medlem

Routern är pfSense så den är så gammal som senaste uppdateringen, när jag väl väljer att uppdatera dvs.

Visa signatur

🛜🫀: HP 290 PRO G9, i3 14100, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮#1: R7 5700X3D | RTX 4070 | Acer XF270HUA | 96GB @ 3600 | MSI X570 MPG GAMING EDGE
⌨️🎮#2: i5 12400F | RTX 2080 LC | Huawei GT 27 | 16GB @ 3600 | MSI B760M-P DDR4 | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Akheron:

Ubiquiti Cloud Gateway max. 2-3 månader gammal, tillsammans med två nya U7-pro och ny switch. Ser fram emot en lång bekantskap med dessa!

Den gamla var en Netgear R7000 Nighthawk som jag körde med fresh tomato. Den hade jag länge.

Det där ser rätt bekant ut! Gick själv från en R7000 Nighthawk med AdvancedTomato (10+ år) till Ubiquity Unifi Cloud Gateway Ultra med tre U6-pro (gillade inte tanken på fläktarna i U7-pro) och ett par nya switchar.

Väldigt lik resa!

Permalänk

OPNsense på en äldre i5 cpu med 16gb ram och ett intel x540 10GE dual nic.
Har använt OPNsense länge och är mycket nöjd. Har ett main LAN, IoT vlan, Guest vlan. Allt är skilt från varandra och körs bakom VPN ut mot nätet.

Permalänk
Medlem

Kör en egenbyggd pfsense som hängt med i säkert tio år. Uppgraderat nätverkskort för 10Gbit osv dock och självklart hållit den uppdaterat den löpande.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 96gb DDR5 6000 | Ryzen 9950X3D | 5090
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Har en Asus Rt-Ac 5300 som jag faktiskt är mkt nöjd med speciellt med den bra räckvidden på Wifi´t och än så länge kommer uppdateringar...

Visa signatur

I7 6800k@stock, Asus X99 A-II, 16gb ram med KYLFLÄNSAR, åsså ett 1080ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Charles Finley:

Vilka AP kör du med?

Då det bara är mobiler och plattor samt några smarta strömbrytare så har jag för närvarande kvar mina gamla TP-link EAP225. Men det blir ett byte under året till något nyare från Mikrotik.

Permalänk
Medlem

Minns inte, men en bunt år är det. Dock så kör jag inte konsumentrouter utan en dedikerad dator med Sophos UTM (som dock är i utfasning så jag kommer byta till Opnsense förr eller senare).

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem
Skrivet av phlopydisk:

Ubiquiti EdgeRouter X Får fortfarande uppdateringar

Har en sådan som jag bytte ut pga. sista firmwaren 2023. Var det onödigt alltså?

https://ui.com/download/software/er-x

Permalänk
Medlem

Skaffade ny när jag flyttade för ca ett år sedan.

Permalänk

Bytte min Edgerouter X mot en Gateway Ultra från Ubiquiti, den förra gick som klockan och den nya går som klockan, wifi får jag av en U6+ accesspunkt i BRF-lyan.

Visa signatur

IT-farbror 53år från Gävle, driver IT-bolag sen 2010 på heltid. Jobbar mycket med Unifi.
--
www.phs-itservice.se

Permalänk
Skrivet av Freezer64Pro:

Köpte min Edgerouter x när jag flyttade in i nuvarande bostad för cirka 2,5 år sedan. Har hört att den är på väg ut och alltså inte kommer få säkerhetsfixar. Om det stämmer vet jag inte, men Kjell säljer den fortfarande.
Någon som har bättre koll på status?

Har varit slut över ett år, så räkna med att den eran är över, men det är ju annars oerhört stabila routers.

Visa signatur

IT-farbror 53år från Gävle, driver IT-bolag sen 2010 på heltid. Jobbar mycket med Unifi.
--
www.phs-itservice.se

Permalänk
Skrivet av underd0g76:

Nytt modem/router från Tele2 från ett par månader bakåt, Sagemcom C4. Gillar inte GUI:t, otroligt segt och icke-responsivt.

Operatörsrouter kör man bara om man måste.

Visa signatur

--
www.phs-itservice.se

Permalänk
Medlem

2016 Ubiquiti ERPRO-8.
Byter när säkerhetsuppdateringarna slutar komma.

Permalänk
Medlem

Nya router

min ör 2veckor gammal och det ör stor skilnad på dom nya örASUS ROG Rapture GT-BE98 - Wireless router 802.11a/b/g/n/ac/ax/be (Wi-Fi 7)

Permalänk
Medlem

Lite mer än en månad. Köpte en GL.iNet GL-MT6000 då jag gärna ville ha ett öppet OS (OpenWrt) men inte har tid att mecka med helt eget bygge just nu.
Schysst AdGuard-implementation också, har inte stött på någon tjänst som inte fungerar men den mesta reklamen försvinner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Nu får du nog förklara lite mer... En switch utan router låter tämligen värdelöst.

TP-kabel direkt från vägg till switch och sen kopplat direkt till min dator från switchen. Inte så komplicerat. Jag har en router ansluten till samma switch som står för trådlöst för min Android TV.. Det är inte en Cisco-switch som du säkert tänker på, utan en switch som delar upp ett RJ-45 uttag på flera då vi bara har ett enda RJ-45 uttag i hela lägenheten. Jag förstår inte grejen i att köra datorn till routern istället, jag spelar onlinespel, och oavsett router har det varit ett onödigt påslag av ping i spel.

Visa signatur

Intel inside ✔ Intel i5 14400F | Intel Arc B580 12GB Steel Legend OC | Corsair Vengeance LPX 32GB 3600MHz | Kingston KC3000 2TB NVME | Windows 11 + Fedora

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hjemrdeil:

TP-kabel direkt från vägg till switch och sen kopplat direkt till min dator från switchen. Inte så komplicerat. Jag har en router ansluten till samma switch som står för trådlöst för min Android TV.. Det är inte en Cisco-switch som du säkert tänker på, utan en switch som delar upp ett RJ-45 uttag på flera då vi bara har ett enda RJ-45 uttag i hela lägenheten. Jag förstår inte grejen i att köra datorn till routern istället, jag spelar onlinespel, och oavsett router har det varit ett onödigt påslag av ping i spel.

Du kan inte dela upp en inkommande internetanslutning utan att en router är inblandad någonstans. Annars får bara en enhet en IP av din leverantör.

En router ska inte ge märkbart ökad svarstid, oavsett modell eftersom allt den gör är att ge din enhet en IP... Och agerar switch.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Du kan inte dela upp en inkommande internetanslutning utan att en router är inblandad någonstans. Annars får bara en enhet en IP av din leverantör.

En router ska inte ge märkbart ökad svarstid, oavsett modell eftersom allt den gör är att ge din enhet en IP... Och agerar switch.

Märkligt då båda mina datorer har olika publika IP adresser.

Visa signatur

Intel inside ✔ Intel i5 14400F | Intel Arc B580 12GB Steel Legend OC | Corsair Vengeance LPX 32GB 3600MHz | Kingston KC3000 2TB NVME | Windows 11 + Fedora

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Det beror ju på hur många ip ens isp delar ut, jag får 4 från min (obe.net).

Permalänk
Medlem

Köpte mig en Unifi Dream Router 7 på release. Vansinnigt nöjd. Ett plus att den står på 3d-printade R2-D2 ben i bokhyllan. Blir en snackis när man har bjudningar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cloudstone:

Åh nej! Det är uppfattat. Dags att kolla efter ny router då. Tack för info!

Kika in freshtomato som alternativ till merlin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Charles Finley:

Har en sådan som jag bytte ut pga. sista firmwaren 2023. Var det onödigt alltså?

https://ui.com/download/software/er-x

Nej verkar inte som det. Jag som tappat uppfattning kring tiden. Kändes som det var igår… 🥸

Visa signatur

Intel i7 7700K, Titan Xp, 32Gb @ 3333MHz, mITX Asus Strix Z270I, Jonsbo UMX1 Plus, Corsair SF600

Permalänk

Har en gammal lådda från 2010 som jag fick installera om firmware för nyligen. Ska bli en ny med wifi snart, slippa omvägen via hotspot från dator...

Permalänk
Medlem

ZTE med 5G köptes förra året, duger att tag till

Permalänk

9 år gammal. Top of the Line när den kom ASUS RT-AC3200.

Visa signatur

Ghost S1 MKII | AMD Ryzen 5 5600x | Asus ROG Strix X570-I Gaming | 32GB DDR4 | EVGA RTX 3080 | Swift PG278Q 144Hz 2560x1440p | 2x Noctua NF-A12x15 PWM | 1x Noctua NF-A12x25 PWM

Permalänk
Medlem
Skrivet av phlopydisk:

Nej verkar inte som det. Jag som tappat uppfattning kring tiden. Kändes som det var igår… 🥸

Finns ju early access oppdatering som är 9 månader gammal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kozamu:

Kika in freshtomato som alternativ till merlin.

Tack för tipset, det verkar intressant helt klart!

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem

Har Google mesh generation ett sedan länge. Månne blir det så att de inte rår på den uppgradering jag får vecka 31 när min BRF genomför kollektivanslutning till 1000/1000 Mbit/s hos Sappa (som skall ingå i hyran) varvid mitt Bredband2 på 100/100 Mbit/s 329kr/månad upphör. Jag får se hur det mäter i realtid.

Visa signatur

LianLiPC-V2130-Corsair-750W-MSI-MAG-X870E-W11-Ryzen9™7900
LianLiPC-V355-bequiet!-480W-MSI-MAG-B650M-L.Mint22-Ryzen7™7700
Fractal Design Core 1100-Nox-650W-MSI-MORTAR-B350M-W10-Ryzen7™2700

Permalänk
Medlem

Lite svårt att svara på. Routern är 5+ år (Edgerouter X), men AP och wifit är wifi 6e med unifi u6 enterprise. Frågan verkar fokuserad på flödet på wifit och dess åldrande, men rubriken rör routern, som inte alltid är samma sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morax:

Frågan verkar fokuserad på flödet på wifit och dess åldrande

Det tycker jag inte, även om det nämns.