Äldre PC till salu - GPU eller HDD ingår ej

Permalänk

Äldre PC till salu - GPU eller HDD ingår ej

Säljer min gamla trotjänare då den bara står och samlar damm i ett hörn.

PC:n är testad och fungerar som den ska.

PC:n säljes utan GPU eller HDD då jag fortfarande använder dessa i ett annat bygge.

Följande komponenter ingår:

Moderkort: ASRock Z390 Phantom Gaming-ITX/ac
CPU: Intel Core i9 9900
Chassi: Cooler Master NR200P (V1)
RAM minne: Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16
PUS: Corsair SF750 80+ Platinum
CPU-kylare: Cooler Master Hyper 212 EVO V2
Fläkt: Cooler Master Sickleflow 120mm x2
Övrigt: Custom Cables från Endgame Customs, glaspanel för Cooler Master NR200P

Observera:

• Köparen står för frakten om produkterna ej hämtas på plats.

• Jag står inte för postens slarv eller hantering av paketet.

• Inget säljes separat.

Läs hela annonsen här

Permalänk
Medlem

Kan man verkligen friskriva sig från "postens slarv"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minzert:

Kan man verkligen friskriva sig från "postens slarv"?

Nej. Det är dessutom säljaren i det här fallet, som ansvarar för Postnords leverans, eftersom att han är köpare av Postnords tjänst. Så går någonting fel med leveransen, är det TS som har fullt ansvar att ta itu med det. Det går inte att göra någonting om det som köpare.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Nej. Det är dessutom säljaren i det här fallet, som ansvarar för Postnords leverans, eftersom att han är köpare av Postnords tjänst. Så går någonting fel med leveransen, är det TS som har fullt ansvar att ta itu med det. Det går inte att göra någonting om det som köpare.

Lite OT kanske. Men med köplagen kan man avtala om det mesta, till exempel att man inte bär risk för transport.
Sen kan Postnord bära den risken och den som köpt transporten kan följa upp med PostNord. (Kan alltså vara köparen)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Köparen kan köpa frakten annars så finns allt med reklamation på köparen , då har säljaren ansvar tills de lämnar in.

Annars gäller detta
"Om varan skickas med ett transportföretag och ni inte bor på samma ort

När transporten sker till annan ort med hjälp av ett transportföretag anses varan avlämnad till dig när säljaren lämnar den till transportören. Skadas eller försvinner varan på väg till dig kan du inte klaga till transportföretaget om det är säljaren som ordnat med frakten. Du kan endast reklamera, klaga, till transportföretaget om det är du som har ett avtal med dem.

Har du inget avtal med transportföretaget kan du ändå prova att kontakta dem för att se om de kan hjälpa dig på något sätt. Kontakta även säljaren för att se om hen kan hjälpa dig i kontakten med transportföretaget.

Detta innebär dock inte att säljaren slipper allt ansvar efter varans överlämnande. Du som köpare ansvarar bara för till exempel skador som inte beror på säljaren. Om det är säljarens bristande packning som har orsakat skada ansvarar säljaren för detta.

Observera att det är du som måste kunna bevisa både att packningen var bristfällig och att det var denna bristfälliga packning som orsakade skadan.
Via transportföretag och inom samma ort

När en vara lämnas till ett transportföretag och transporten sker inom samma ort sker avlämnandet först när varan har överlämnats till dig. Säljaren ansvarar då för eventuella transportskador och får kräva ersättning från transportföretag"

https://www.konsumentverket.se/konsumentratt/kopa-av-privatpe...

Mvh

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Skrivet av Dreijer:

Nej, det stämmer inte.

När det gäller ett köp mellan två privatpersoner så går man efter köplagen.

Som säljare har du i regel inte ansvar för postens hantering om den skadas eller kommer bort efter att du har lämnat över den till transportören (såvida du skickar till en annan ort). Ansvaret övergår då till köparen. Detta finner du i 7 § första och andra stycket köplagen (1990:931).

Permalänk
Medlem

Budar jag här, eller stör jag i tjafset om posten då?

Permalänk
Medlem

Är det 6000:- du strävar efter? Tänkte buda, men tror jag skämmer ut mig isåfall..

Permalänk
Skrivet av cozytv:

Är det 6000:- du strävar efter? Tänkte buda, men tror jag skämmer ut mig isåfall..

Det går bra att buda

Permalänk
Medlem

Gick något liknande häromdagen som jag missade, runt 2-3 ungefär.. tror jag..

Så budar 2000:- + frakt

Permalänk
Skrivet av cozytv:

Gick något liknande häromdagen som jag missade, runt 2-3 ungefär.. tror jag..

Så budar 2000:- + frakt

Noterat

Permalänk
Medlem

2500 frakt alt avhämtning

Permalänk
Skrivet av kvejker:

2500 frakt alt avhämtning

Noterat

Permalänk
Medlem

2600 + frakt

Permalänk
Medlem

2700 + frakt

Permalänk

Noterat!

Permalänk

3000 + frakt

Permalänk
Skrivet av Mohamed Nihad Kadi:

3000 + frakt

Högsta bud hittills, jag låter det gå tills imorron kl 22:00, därefter är den din och vi kan fortsätta via DM

Permalänk

Annonsen är avslutad