Går det att göra ett alternativ till internet?

Permalänk
Medlem

Går det att göra ett alternativ till internet?

Hej!

VAD JAG SKULLE GÖRA FÖR ATT SE EN SIDA SOM HANDLAR OM KATTER MED BLINKANDE GIFS OCH FRAMES. MED KANSKE 1 BANNER!!!!! SKRIVEN 100% AV EN MÄNNISKA!!!!! ELLER SÄGA HEJ TILL EN MÄNNSIKA PÅ ICQ!

SE LÄNGRE NER FÖR ATT SLIPPA MIN RANT.

Precis som många andra så har jag fått en väldig ångest för att internet blivit....

Skit.

Kan inte säga det på något annat sätt.

"AI (hatar att man kallar det för det)" är roligt och bra till en helt del, men tyvärr tog det 2 sekunder och sedan skulle det
förpesta ALLT på nätet med en massa skitsidor och sökresultat.

Det gör konst och musik som ingen konstälskare vill lyssna på.

Internet domineras av giganter som Facebook, Google, OpenAI, Quora mm, och de har blivit så stora att allt annat (och roligt) har utplånats.

Det är bara hype och skitsnack för att maximera vinst på kort tid, och gemene man köper allt.

Du vet hur tv3 och andra kanaler som låser dig vid tvn för att se ett program som varar i 20 min totalt men tar 40 min att se pga reklam? Så är internet idag. Fast det är 80% reklam/dynga och 20% innehåll, om ens det.

Jag har lämnat Facebook för det gick inte att vara där längre. Google sök funkar inte längre. Jo det går att söka men det är ju helt värdelöst. Dessvärre är inte alternativen bättre. Inte ens duckduckgo. AI slop.

RANT OVER:

Tror ni det kommer komma en motreaktion, eller är det kört. Är allt bara cyberpunk från och med nu?

Går det ens att göra ett alternativ till internet? Dvs att nördar och privatpersoner tar tillbaka någon form av internet och hänger där istället? Där man sätter upp murar mot företag och myndigheter? Där man inte konstant är del av marknadsföringsundersökningar mm.

Menar inte darkweb där total laglöshet råder. Men något som inte är gjort för att göra dig till en arbetslös idiot och produkt.

Någon måste väl förstå vad jag pratar om.

Någon?
Sorry för min negativitet.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Gaminglaptop. 13700H, 32Gb RAM, RTX 4070, 4Tb SSD.

Permalänk
Medlem

Hur lång tid skulle det ta innan det "Nya Internetet" blir likadant då?
Men ja, det är tråkigt. Roligast i början när något är nytt.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Skrivet av serverfel:

Hej!

VAD JAG SKULLE GÖRA FÖR ATT SE EN SIDA SOM HANDLAR OM KATTER MED BLINKANDE GIFS OCH FRAMES. MED KANSKE 1 BANNER!!!!! SKRIVEN 100% AV EN MÄNNISKA!!!!! ELLER SÄGA HEJ TILL EN MÄNNSIKA PÅ ICQ!

Precis som många andra så har jag fått en väldig ångest för att internet blivit....

Skit.

"AI (hatar att man kallar det för det)" är roligt och bra till en helt del, men tyvärr tog det 2 sekunder och sedan skulle det

Internet domineras av giganter som Facebook, Google, OpenAI, Quora mm, och de har blivit så stora att allt annat (och roligt) har utplånats.

Det är bara hype och skitsnack för att maximera vinst på kort tid, och gemene man köper allt.

Du vet hur tv3 och andra kanaler som låser dig vid tvn för att se ett program som varar i 20 min totalt men tar 40 min att se pga reklam? Så är internet idag. Fast det är 80% reklam/dynga och 20% innehåll, om ens det.

Jag har lämnat Facebook för det gick inte att vara där längre. Google sök funkar inte längre. Jo det går att söka men det är ju helt värdelöst. Dessvärre är inte alternativen bättre. Inte ens duckduckgo. AI slop.

RANT OVER:

Tror ni det kommer komma en motreaktion, eller är det kört. Är allt bara cyberpunk från och med nu?

Går det ens att göra ett alternativ till internet? Dvs att nördar och privatpersoner tar tillbaka någon form av internet och hänger där istället? Där man sätter upp murar mot företag och myndigheter? Där man inte konstant är del av marknadsföringsundersökningar mm.

Menar inte darkweb där total laglöshet råder. Men något som inte är gjort för att göra dig till en arbetslös idiot och produkt.

Någon?

@ronz har tyvärr rätt: det tar en kvart, så har någon kommit på ett sätt att tjäna pengar på det nya nätet också.

Med det sagt: vill du ha förändring, jobba på att förändra saker. Drifta egna webbtjänster. Sätt upp en egen webbsite. Skapa ett eget sökindex enligt egna parametrar. Sätt upp egna chattar/webbfora.

Permalänk
Medlem

Tack för era svar.

Tänker att det trots allt inte är någon som tvingar mig att vara ute på nätet om jag inte betalar räkningar och så.

Ibland tar en era slut bara.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Sure internet var väl "roligare" i början. Men det fanns extremt med reklam och värdelöst skit typ direkt efter internet blev vanligare hos gemene man också.
Så att det var bättre förr är rätt meh synsätt.

Idag kan du hitta precis vad du vill på nätet, så jämfört med i början är det extremt mycket bättre.
Alternativa "internet"? Ja censurerade internet finns ju, ex SydKorea.

Ser verkligen inte meningen med ett limiterat censurerat internet dock för vanliga människor

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Hej!

Skit.

RANT OVER:

Någon?

Skrivet av Nivity:

Sure internet var väl "roligare" i början. Men det fanns extremt med reklam och värdelöst skit typ direkt efter internet blev vanligare hos gemene man också.
Så att det var bättre förr är rätt meh synsätt.

Idag kan du hitta precis vad du vill på nätet, så jämfört med i början är det extremt mycket bättre.
Alternativa "internet"? Ja censurerade intranät finns ju, kolla på SydKorea.

Ser verkligen inte meningen med ett limiterat censurerat intranät dock för vanliga människor

Jag tror det upplevda problemet snarast är att vi alltmer går från ett nät där alla får vara med till ett nät som för majoriteten "är" Facebook, Google, o.s.v. och att annat alltmer tynar bort.

Nu är ju "hela grejen" väldigt mycket att lura in folkmassan i ekorrhjulet med algoritmer som ska styra vilket innehåll de får se så att de ska konsumera så mycket som möjligt. Och därefter en katt-och-råtta-lek från andra att då få ut så mycket som möjligt av att lura algoritmern, vilket gör det mest lönsamt att skapa skräp istället för nytta.

Det är självklart inte så att allt var bättre förr i tiden, tekniken har utvecklats enormt (både på gott och ont), men det var definitivt mer öppet för alla att göra sin grej oberoende av någon annan.

Det är i vissa avvseenden som att cirkeln slutits sett till alternativa vägar världen kunnat gå innan Internet blev superpopulärt. Vi hade en del stora privata nätverk som kontrollerades av ägaren, som Compuserve, m.fl.
Microsoft hade ju t.ex. sitt Microsoft Network/MSN (tänkt att vara en Compuserve-killer där Microsoft kontrollerar alla tjänster som användarna kan nyttja, inte att förväxla med senare internettjänster som återanvände namnet "MSN" efter att man bytt strategi!) som de på Microsoft förstås menade var framtiden och bättre att satsa på än det där opålitliga Internet där vem som helst kan göra sin egen grej.

Internets öppenhet vann i det läget över Microsofts nedlåsta nätverk (och över ursprungliga Compuserve för den delen), men nu närmar vi oss en punkt där vi bara tagit en omväg till samma slutresultat, vi har lämnat ett nätverk av jämlikar och går mot en situation där alla är helt beroende av hur en handfull jättebolag styr den del av nätverket som faktiskt används.

Och i den mån det öht finns en motreaktion i den stora massan så är den helt missriktad! Folk klagar på att typ Facebook, Youtube, Twitter eller vad det nu må vara har regler som begränsar vad de kan göra. De får väl ha vilka regler de vill för sina egna tjänster (inom lagens gränser), det är inte problemet!
Problemet är att "alla" helt kastat bort sin möjlighet att agera självständigt och satt sig i knät på de där jättarna (för att det är "enkelt", för att "det är där kunderna finns", vad det nu handlar om), och att jättebolagens regler därmed spelar orimligt mycket större roll för folk än de någonsin borde kunna göra.

Problemet är inte tekniskt. Nätverket fungerar på en teknisk nivå fortfarande (mestadels, vi har problem som CGNAT). Problemet är att folk inte bryr sig om värdet av fri kommunikation på ett nätverk som är öppet för alla förrän de kollektivt genom att agera utan någon som helst eftertanke fördärvat den möjlighet att kommunicera fritt som en gång fanns.

Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

@ronz har tyvärr rätt: det tar en kvart, så har någon kommit på ett sätt att tjäna pengar på det nya nätet också.

Med det sagt: vill du ha förändring, jobba på att förändra saker. Drifta egna webbtjänster. Sätt upp en egen webbsite. Skapa ett eget sökindex enligt egna parametrar. Sätt upp egna chattar/webbfora.

Ja, att faktiskt gå mot strömmen och skapa och/eller nyttja fristående tjänster är ju det enda sättet att göra ett positivt bidrag i sammanhanget.
(Tack till Sweclockers för att iaf driva sin egen sajt i första hand, snarare än att effektivt uppgå i någon större centraliserad pryl som någon annan styr!)

Det finns ju iaf numera något slags (fortfarande liten) rörelse för decentralisering, inkl allehanda federerade sociala tjänster, typiskt med personlig integritet som motivation men jag skulle ju säga att problemen som behöver hanteras är betydligt bredare än bara integritet.

Jag tror ju att detta är den mer realistiska chansen. Ta tillbaka Internet genom att fler skapar nya guldkorn som folk faktiskt vill ha, som lever utanför Facebook eller vad det nu må vara.

Om enda målet är att nostalgiskt titta på lite blinkande text och gifar så fungerar det förstås. För att faktiskt ha något aktivt utbyte med andra fungerar det ju sämre.

EOR

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Internet kommer fortfarande vara pelaren för andra "internet". T.ex finns ju Usenet eller Onion-nätverket, som använder internet för att kommunicera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

(Tack till Sweclockers för att iaf driva sin egen sajt i första hand, snarare än att effektivt uppgå i någon större centraliserad pryl som någon annan styr!)

Lite kul att den här dök upp straxt efter: https://www.sweclockers.com/artikel/41461-kommentar-forumet-a...

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

WWW som vi kände till det är nog dött, tyvärr.

Det finns en foliehattskonspirationsteori om att internet i stort sett bara består av innehåll skapat av bottar / LLM. https://en.wikipedia.org/wiki/Dead_Internet_theory

Och den är tyvärr inte långt från sanningen om man ska vara ärlig. Mycket av det vi visas, svar på sökningar, rekommenderade youtube-snuttar, är algoritmstyrt baserat på folks användarmönster.

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Det finns en foliehattskonspirationsteori om att internet i stort sett bara består av innehåll skapat av bottar / LLM. https://en.wikipedia.org/wiki/Dead_Internet_theory

Och den är tyvärr inte långt från sanningen om man ska vara ärlig. Mycket av det vi visas, svar på sökningar, rekommenderade youtube-snuttar, är algoritmstyrt baserat på folks användarmönster.

Det känns som att resultatet hållet på att bli detta, men om man håller sig till definitionen där att det ska vara "due to a coordinated and intentional effort" så tror jag inte på det alls.

Detta (från mitt tidigare rant-inlägg) känns klart mindre långsökt, även om resultatet blir samma sak:

Skrivet av evil penguin:

Nu är ju "hela grejen" väldigt mycket att lura in folkmassan i ekorrhjulet med algoritmer som ska styra vilket innehåll de får se så att de ska konsumera så mycket som möjligt. Och därefter en katt-och-råtta-lek från andra att då få ut så mycket som möjligt av att lura algoritmern, vilket gör det mest lönsamt att skapa skräp istället för nytta.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag känner inte igen mig alls. Surfa inte till sajterna du inte gillar! Använd firefox med adblocker, hittar du ett bra projekt, forum eller hemsida som tar donationer, sponsra med en slant om du kan. Kör med en linuxdist istället för windows.

Häng på forum, undvik omoderedade kommentarsfält osv. Finns massor av saker man fortfarande kan ägna sig åt. Allt är inte nattsvart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Internet kommer fortfarande vara pelaren för andra "internet". T.ex finns ju Usenet eller Onion-nätverket, som använder internet för att kommunicera.

Även om Usenet idag mest använder Internet så är det på inget vis beroende av Internet. I begynnelsen så använde sig Usenet av UUCP och uppringda förbindelser. Lite senare även över Fidonet. Och över ARPANET (som blev Internet).

Permalänk
Medlem

Så gulligt

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Charles Finley:

Jag känner inte igen mig alls. Surfa inte till sajterna du inte gillar! Använd firefox med adblocker, hittar du ett bra projekt, forum eller hemsida som tar donationer, sponsra med en slant om du kan. Kör med en linuxdist istället för windows.

Häng på forum, undvik omoderedade kommentarsfält osv. Finns massor av saker man fortfarande kan ägna sig åt. Allt är inte nattsvart.

Så klart är det så. Men bara för att något finns kvar att göra, betyder det inte att det inte har blivit riktigt sunkigt annars.

Men jaja. Glaset halvfullt, glaset halvtomt..

Kanske är en generationsfråga med. Jag är ju inte den första gubben som tycker att det var roligare förr, om jag nu skall vara ärlig mot mig själv.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Jo har läst om det. Där är vi ju inte än, men om du gör en googlesökning så kan du nog hoppa över första sidan innan du kommer fram till något som en människa gjort. Och kanske 3 sidor innan du kommer till en privatpersons skapelse.

Och det är INTE för att den sidans information är mindre relevant. Ofta är det just den du vill hitta när du söker på något nischat.

Det är AI, slop, sponsrade länkar, acceptera cookies, länk till låsta sidor som Facebook. Osv.

Jag överdriver något kanske, men det är ju inte långt ifrån.

Visa signatur