Permalänk

Processorn går varm

Hej har en 11700k och när jag spelar så brukar processorn komma upp till 87c under spel.Har en Legionmodell med ett 3070ti.
Är det något man kan göra åt att det blir så varmt ?
Tack på förhand!

Permalänk
Skrivet av Lars Mandel99:

Hej har en 11700k och när jag spelar så brukar processorn komma upp till 87c under spel.Har en Legionmodell med ett 3070ti.
Tack på förhand!

Laptop?

isf potentiellt kan att plocka isär kylningen och verkligen damma ur insidan av kylningen ordentligt så det inte är täppt och byta kylpastan kan potentiellt få ner det några grader.

men i övrigt så går laptops generellt varmt ofta uppåt runt throttle tempsen.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Utan att veta specifik modell så man kan se vilken typ av kylning du har så skulle jag säga att det är normalt för en lite äldre OEM-burk med såpass ''kraftfulla komponenter''

Dom brukar ha dåligt luftflöde och underdimensionerad kylare, men du borde nog kunna få ner den några grader om du applicerar ny kylpasta iaf!

Permalänk

Det är en stationär dator en Legion T734IMZ5

Permalänk
Medlem

Det är en stationär dator en Legion T734IMZ5

Vad är det för kylare på CPUn? är det AiO vattenkylning, funkar pumpen?
Har du kollat att datorn inte är full av damm?
Har det alltid varit så här hög temp?
Har du rört något i datorn så kylaren sitter fel?

Permalänk
Medlem

Tack på förhand!

Du skriver brukar? Den har alltså alltid gått så varm?
Du är ute efter att byta kylning så den inte blir så varm?

Det är den här du har?
https://www.elgiganten.se/product/gaming/gaming-pc/stationar-...

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15S | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Medlem

Tack på förhand!

låter som en billig budgetburk, dvs man har slarvat med kylning, 87 grader e inte högt alls för en intel 11 serie dock, 14 serien blir 95+ grader varm i spel, intel kan inte tävla med AMD längre så det man gjorde var att dra upp strömbudget till over 9000

mer ström = power of the sun

Permalänk

Datorn ör en stationär den heter:
Legion T7 34IMZ25

Permalänk
Skrivet av Bael:

Det är den här du har?

Den går så varm dagligen spelar mycket och har då sett att den ligger på 85-87c

Permalänk
Medlem

Från dom bilderna jag hittat på nätet så verkar det var en 240mm AIO (vattenkylare) i datorn, och dessutom rätt bra med fläktar (tre i fronten som insug och tre utblås)

87c är inte farligt förövrigt, men du kan nog få ner det närmare 80c om du byter kylpastan. Men du har ca 10c marginal innan det faktiskt börjar bli ''dåligt på riktigt''

Permalänk
Skrivet av Blub:

Vad är det för kylare på CPUn? är det AiO vattenkylning, funkar pumpen?
Har du kollat att datorn inte är full av damm?
Har det alltid varit så här hög temp?
Har du rört något i datorn så kylaren sitter fel?

Vet ej vad det är för kylare det är tyvärr

Permalänk
Skrivet av Bael:

Det är den här du har?

Ja det ör den jag har

Permalänk

Vet ej vad det är för kylare det är tyvärr

Det ör en vattenkyldare iaf

Permalänk
Skrivet av OskarB98:

Från dom bilderna jag hittat på nätet så verkar det var en 240mm AIO (vattenkylare) i datorn, och dessutom rätt bra med fläktar (tre i fronten som insug och tre utblås)

87c är inte farligt förövrigt, men du kan nog få ner det närmare 80c om du byter kylpastan. Men du har ca 10c marginal innan det faktiskt börjar bli ''dåligt på riktigt''

Ok ska försöka att byta kylpasta

Permalänk

Ja det ör den jag har

Kan jag byta kylare till den? Ja har en nocturnal nhd15 liggandes skulle det fungera?

Permalänk
Medlem

Kan jag byta kylare till den? Ja har en nocturnal nhd15 liggandes skulle det fungera?

Kan byta ja, helt klart. Men kanske inte blir bättre direkt, eftersom du redan har vattenkylning.

Kan vara värt att prova byta kylpasta dock, till någon riktigt bra och i rätt mängd samt se till så att kylaren sen sitter fast ordentligt.

Permalänk
Medlem

Kolla så det inte bara är frågan om att rengöra radiator och fläktar från damm...

Absolut enklast är att skaffa en burk "luft på burk", ta ut datorn utomhus.
Blockera fläktarna från att snurra och blås tryckluften rakt genom radiatorn.
(Du vill inte blåsa bort dammet från datorn inomhus... ... ...)

Se till att du håller burken upprätt i annat fall finns det risk att du blåser ut tryckluften i vätskeform vilket inte är att rekommendera.

Det går även bra att bara skruva loss radiatorn från datorlådan och dammsuga denna.
Ja, du kan dammsuga denna men dammsuga INTE några kretskort!

Tänk på att använda rätt typ av skruv på rätt plats så du inte monterar tillbaka fel skruv på fel plats då du i värsta vall kan skruva sönder radiatorn. Är för övrigt oftast en ganska enkel åtgärd.