Svenskars personuppgifter låg i oskyddad databas

Permalänk
Medlem

Svenskars privatuppgifter ligger i osäkrad databas hela tiden.
Allas adress och födelsedatum bl a ligger upp på eniro tillgängligt till vem som helst när som helst.
Olagligt många andra länder, bäst att inte ha några fiender i detta land.

Kan jag stämma staten för att de ger ut mina personuppgifter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jeaj:

Allas adress och födelsedatum bl a ligger upp på eniro tillgängligt till vem som helst när som helst.

Det är offentliga uppgifter, artikeln handlar om uppgifter som inte är offentliga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jeaj:

Skam 🫵 den som knappar ihop ett inlägg innan de har läst hela artikeln. 😉 Detta handlade om sån information du hade uppgett till kreditgivare/bank etc, uppgifter du vanligtvis inte har tillgång till.

Visa signatur

Detta kontot är så gammalt att det är numera 'myndigt' åldersvis. 19 år nu! (2025, ett år kvar till det kunnat handla på systemet)

Permalänk
Medlem
Skrivet av john2376:

Skam 🫵 den som knappar ihop ett inlägg innan de har läst hela artikeln. 😉 Detta handlade om sån information du hade uppgett till kreditgivare/bank etc, uppgifter du vanligtvis inte har tillgång till.

Jag läste artikeln före och förstår inte hur du kan missa poängen jag försökte göra.

Finns inget jag ens behöver förklara i min mening efter att läst artikeln igen, helt ontopic och solklar poäng.

Permalänk

Rätt metod är att planera innan och minimera informationen som kan komma ut.

Jag ser det lite som brandsläckare, det får inte brinna på nästan alla ställen, men lika förbannat kan det ändå brinna. Därför har man brandsläckare trots det ej får brinna, det är helt feltänkt att endast skydda emot att branden startar.
Nu vet jag inte vad denna databas innehöll utan jag pratar generellt om att hålla nere informationen. Lagstiftningen blir dock hårdare och då prioriterar företag upp sin säkerhet.

Sedan vilken information som är offentlig, ja otroligt mycket om någon har väldigt mycket fritid. Detta borde de fundera på om det kanske är för mycket.

*edit*
Det jag förespråkar på svenska är en handlingsplan. De som lagrar personuppgifter ska ha dokumenterat varför de har lagrat viss information och vilka risker det finns. Nu finns det säkerligen liknande inom GDPR som jag pratade om, jag själv är bara en dräng inom it.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Rätt metod är att planera innan och minimera informationen som kan komma ut.

Jag ser det lite som brandsläckare, det får inte brinna på nästan alla ställen, men lika förbannat kan det ändå brinna. Därför har man brandsläckare trots det ej får brinna, det är helt feltänkt att endast skydda emot att branden startar.
Nu vet jag inte vad denna databas innehöll utan jag pratar generellt om att hålla nere informationen. Lagstiftningen blir dock hårdare och då prioriterar företag upp sin säkerhet.

Sedan vilken information som är offentlig, ja otroligt mycket om någon har väldigt mycket fritid. Detta borde de fundera på om det kanske är för mycket.

*edit*
Det jag förespråkar på svenska är en handlingsplan. De som lagrar personuppgifter ska ha dokumenterat varför de har lagrat viss information och vilka risker det finns. Nu finns det säkerligen liknande inom GDPR som jag pratade om, jag själv är bara en dräng inom it.

Jepp, kolla principen om lagringsminimering inom gdpr, beskriver ganska bra det du är inne på. Även det du skriver om dokumentation, det kallas register förteckning på gdpr språk.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090 - Fractal North
LEVA: OnePlus 13 - MacBook Pro M4 Pro 14"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata