Grafikkort som håller måttet i 6-8 år framåt

Permalänk
Medlem

Grafikkort som håller måttet i 6-8 år framåt

Hej!

Väldigt ny här och kanske inte världens mest kunniga gällande grafikkort.

Jag uppgraderar min dator väldigt infrekvent men känner att det är dags att titta på nytt; Har just nu ett GTX 1080 och i5-8600k vilket håller förvånansvärt bra idag men efter en investering i en Samsung g9 Neo som är så gott som 4K upplösning; Så börjar datorn bli lite trött.

Jag spelar inte avsevärt mycket; men blir det något så är det Red Dead Redemption 2, EA FC25 och förhoppningsvis något som kommer köra GTA6 i HIGH iaf; Jag arbetar idag som Mjukvaru utvecklare så värt att nämnas är att jag kommer titta lite på AI utveckling också; Där tror jag VRAM kommer spela roll; Men alla alternativ här nedan har samma VRAM såsom jag förstår.

Så jag funderar på:

1) RTX 5080
2) RTX 5070 TI / 9070 XT ( Någon av dessa)
3) Vänta X antal månader på 5080 Super

Vad jag än väljer kommer det paras ihop med ett 9800X3D.

Frågan är då; Vad skulle ni göra i min situation? 5090 hade varit superbra men det är dessvärre långt över min budget idag.

felstavning
Permalänk
Medlem

Alltid svårt att spå med spåkula men för 6 år sedan släpptes RTX 20 super-serien. En 5080S är kanske ungefär lika stabil om 6-8 år som en 2080S är idag, helt okej men verkligen inte i framkant. Utvecklingen går ju dock exponentiellt snabbare så den kanske är helt förlegad om 4 år, det känns dock inte så sannolikt.

Permalänk
Medlem

6-8 år är väldigt lång tid för ett grafikkort. Då skulle jag nog satsa på alternativ 3.

Ett RTX 4090 är ju annars hyfsat mycket snabbare än ett RTX 5080 i 4K, så det är ju också ett möjligt alternativ. Då kommer dock kortet troligen redan vara några år gammalt, så risken att något fel uppstår på det ökar. Samtidigt kanske multi-frame gen blir mer användbart om du ska ha kortet en så lång tid, vilket ger en fördel till 5000-serien igen trots den lite lägre prestandan.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Manhatta:

Hej!

Väldigt ny här och kanske inte världens mest kunniga gällande grafikkort.

Jag uppgraderar min dator väldigt infrekvent men känner att det är dags att titta på nytt; Har just nu ett GTX 1080 och i5-8600k vilket håller förvånansvärt bra idag men efter en investering i en Samsung g9 Neo som är så gott som 4K upplösning; Så börjar datorn bli lite trött.

Jag spelar inte avsevärt mycket; men blir det något så är det Red Dead Redemption 2, EA FC25 och förhoppningsvis något som kommer köra GTA6 i HIGH iaf; Jag arbetar idag som Mjukvaru utvecklare så värt att nämnas är att jag kommer titta lite på AI utveckling också; Där tror jag VRAM kommer spela roll; Men alla alternativ här nedan har samma VRAM såsom jag förstår.

Så jag funderar på:

1) RTX 5080
2) RTX 5070 TI / 9070 XT ( Någon av dessa)
3) Vänta X antal månader på 5080 Super

Vad jag än väljer kommer det paras ihop med ett 9800X3D.

Frågan är då; Vad skulle ni göra i min situation? 5090 hade varit superbra men det är dessvärre långt över min budget idag.

GTX 1080 kör jag fortfarande, inköpt 2017 (8år sedan) fortfarande 165fps i de spel jag spelar på min 165hz 1440p skärm. Ser ingen anledning att uppgradera förutom intresse för Battlefield 6, men då behöver jag köpa en helt ny dator. Vilken GPU jag hade köpt idag, förmodligen RTX 5070, prismässigt ligger den väldigt bra jämfört med 5080 eller 5090, prestandamässigt har jag för mig den ligger nära 4090? Om jag minns rätt. Jag har idag svårt att motivera kostaden för bättre grafikkort då varje modell är nästan dubbla kostaden (diminishing returns) och året därpå har du ”6070” som presterar som 5080 för halva priset. Nee, det är mer värt att byta GPU var tredje år och köpte en bantad version är att maxa kostaden ett år. Dessutom, spelar du inte i 4K, OLED, 160+ hz, är det mer värt att lägga pengar på en riktigt bra skärm som du förmodligen kan köra 7-10 år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tearzyo:

GTX 1080 kör jag fortfarande, inköpt 2017 (8år sedan) fortfarande 165fps i de spel jag spelar på min 165hz 1440p skärm. Ser ingen anledning att uppgradera förutom intresse för Battlefield 6, men då behöver jag köpa en helt ny dator. Vilken GPU jag hade köpt idag, förmodligen RTX 5070, prismässigt ligger den väldigt bra jämfört med 5080 eller 5090, prestandamässigt har jag för mig den ligger nära 4090? Om jag minns rätt. Jag har idag svårt att motivera kostaden för bättre grafikkort då varje modell är nästan dubbla kostaden (diminishing returns) och året därpå har du ”6070” som presterar som 5080 för halva priset. Nee, det är mer värt att byta GPU var tredje år och köpte en bantad version är att maxa kostaden ett år. Dessutom, spelar du inte i 4K, OLED, 160+ hz, är det mer värt att lägga pengar på en riktigt bra skärm som du förmodligen kan köra 7-10 år.

Nej, RTX 5070 ligger inte ens i närheten av RTX 4090. Det var bara Nvidias extremt missvisande marknadsföring där de använde MFG för att göra totalt larviga jämförelser. Du har blivit förd bakom ljuset tyvärr, precis son de ville. Det enda Nvidia-kortet i 5000-serien som är snabbare än RTX 4090 är faktiskt RTX 5090.

https://www.techpowerup.com/review/nvidia-geforce-rtx-5070-fo...

Där har du en grov uppskattning på prestandaskillanden.

Ytterligare en som direkt jämför de två korten:

https://www.techspot.com/review/2960-nvidia-geforce-rtx-5070/

För en så lång tid som 6-8 år skulle jag definitivt undvika alla kort med mindre än 16 GB VRAM.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Nej, RTX 5070 ligger inte ens i närheten av RTX 4090. Det var bara Nvidias extremt missvisande marknadsföring där de använde MFG för att göra totalt larviga jämförelser. Du har blivit förd bakom ljuset tyvärr, precis son de ville. Det enda Nvidia-kortet i 5000-serien som är snabbare än RTX 4090 är faktiskt RTX 5090.

https://www.techpowerup.com/review/nvidia-geforce-rtx-5070-fo...

Där har du en grov uppskattning på prestandaskillanden.

Mm min poäng var mer:

Vissa prylar är värda att lägga mer för då de håller längre, tex hifi högtalare som du kan köra 15-20+ år. Att lägga pengar på ett grafikkort däremot är rent idiotisk om du inte bor vid din dator. Säg att du spelar 6h per dag 365 dagar om året och du har grafikkortet i 3 år. RTX 5080 kostar ca 13000kr. Dvs 13000/3/365/6 = 1.97kr per timma, bara för grafikkortet. Använd samma kalkyl för annat så ska du se hur dyrt GPU är. En mobil eller hörlurar till exempel har mycket bättre pris per timma i jämförelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tearzyo:

Mm min poäng var mer:

Vissa prylar är värda att lägga mer för då de håller längre, tex hifi högtalare som du kan köra 15-20+ år. Att lägga pengar på ett grafikkort däremot är rent idiotisk om du inte bor vid din dator. Säg att du spelar 6h per dag 365 dagar om året och du har grafikkortet i 3 år. RTX 5080 kostar ca 13000kr. Dvs 13000/3/365/6 = 1.97kr per timma, bara för grafikkortet. Använd samma kalkyl för annat så ska du se hur dyrt GPU är. En mobil eller hörlurar till exempel har mycket bättre pris per timma i jämförelse.

Ja, visst är det så att det lätt blir dyrt numera och att det förmodligen är värt att uppgradera lite oftare istället för sällan som 6-8 år. Då har ju fortfarande det gamla kortet något andrahandsvärde också.

Rent idiotiskt skulle jag inte kalla det dock. Har man datorn som hobby är det ju fortfarande relativt billigt jämfört med vad en del andra lägger på sin hobby. 50 000-60 000 kr på en cykel är ju inte helt ovanligt trots allt. Ett enskilt besök på en topprestaurang inklusive vinpaket kan ju också kosta mellan 5000-10000 kr per person, så allt är relativt.

Efter dess 3 år i ditt exempel så har man ju möjlighet att sälja kortet och troligen få tillbaka kanske bortåt hälften av kostnaden, lite beroende på hur väl kortet står sig mot de nya modellerna. Väljer man smart behöver alltså ett dyrare kort inte nödvändigtvis vara så mycket dyrare än ett billigare i termer av reell kostnad över ett visst tidsintervall, så länge man inte håller på det alldeles för länge. Ett 5070 Ti är exempelvis sannolikt ett betydligt smartare val över tid än ett 5070 då det förstnämnda sannolikt kommer ha ett betydligt bättre andrahandsvärde.

Att jag fokuserade på ditt uttalande om prestanda för RTX 5070 initialt var för att jag tyckte att det var viktigt att hindra Nvidias så extremt missvisande information från att spridas mer än den redan har gjort.

Visa signatur