W11 - Byter till svart bakgrundsbilder av sig själv

Permalänk

W11 - Byter till svart bakgrundsbilder av sig själv

Hej, jag blåste hela datorn och alla hårddiskar. Installerade nytt W11 via USB. Loggade in och W11 var redan "verifierat".
Jag gjorde den grejen som gjorde att man fick W10 "gratis" verifikation genom att säga att datorn är W7.

Nu till mitt problem. Jag kan sitta vid datorn och helt plötsligt blinkar båda skärmarna till och bakgrundsbilden på båda skärmarna blir svarta. Känns väldigt skumt.
Tacksam för hjälp

Permalänk
Medlem

Jag har sett samma problem på två datorer. Det jag misstänker i mitt fall var att jag tidigare hade sparat ner ett eget Theme via Settings > Personalisation > Themes. Problemet försvann helt på båda datorerna när jag gick till Settings > Personalisation > Background och manuellt lade till samma bakgrundsbild, i det här fallet en jpg-fil som nu ligger på en intern SSD.

En gissning är att om man går tillbaks till Settings > Personalisation > Themes så står det under Background "Windows Spotlight" som ju byter bakgrundsbild regelbundet. När jag då laddat ett Theme så vill "Windows Spotlight" ändra bakgrund och då bilden inte längre finns lokalt på datorn så blir det svart istället. Det borde stå "Picture" under Background istället för "Windows Spotlight" då jag ju har en statisk bild och inte en bakgrund som byts automatisk via "Windows Spotlight".

Min tanke var ju att ha en .deskthemepack-fil som man kan använda, men det verkar vara någon bugg som gör, iaf i mitt fall, att bakgrundsbilden försvinner och blir svart. Om jag minns rätt var den tillbaks om man bootade om datorn men efter ett tag blev den svart igen.

Hur lade du till din bakgrundsbild?

EDIT:
På den tredje datorn struntade jag helt i min .deskthemepack-fil och lade till bakgrundsbilden manuellt och där fungerar det. Samma version av Windows på alla tre datorer.