Säljer datorn – behöver laptop för att kunna jobba liggande

Permalänk
Medlem

Säljer datorn – behöver laptop för att kunna jobba liggande

Hej!

På grund av ryggproblem kan jag inte sitta längre perioder, så jag behöver byta till en laptop för att kunna jobba liggande. Jag håller just nu på att starta upp en e-handel och jobbar med saker som WordPress, Photoshop (PSD-filer) och liknande.

Jag funderar på en MacBook Pro från 2019 med i7-processor och 16GB RAM. Tror ni den räcker för det jag gör?

Jag föredrar MacBook tack vare Retina-skärmen och hur smidiga de är att använda. Sitter idag på en MacBook Air från 2012 och är faktiskt helt nöjd med den – så allt nyare är ju ett lyft!

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog köpa minst M1, oavsett vad jag skulle ha den till.

Visa signatur

Munge

Permalänk
Medlem

Jag håller med. Du kan få en begagnad Macbook Air M1 för ~5000SEK som lär duga i många år framåt för ditt användningsområde.

Just den modellen hade lite liten ssd men det dyker ofta upp med större för inte så mycket mer pengar. eller så köper man en extern ssd och slipper "Apple-avgiften" som är ganska hög på just ssd.

Permalänk
Medlem

Lite OT, men: Tips är att kolla om VR glasögon/video glasses kan funka för dig, laptop i sängen blir sällan ergonomiskt. Eller om du behöver ligga på rygg kan ju projektor riktad mot taket också funka.

Permalänk
Medlem

Instämmer med övriga om att skippa Macbooks med intel-processorer. Finns många begagnade M1, även om jag själv nog skulle gå på en M4 för att få stöd för fler än en extern skärm.

Skrivet av rotkiv42:

Lite OT, men: Tips är att kolla om VR glasögon/video glasses kan funka för dig, laptop i sängen blir sällan ergonomiskt. Eller om du behöver ligga på rygg kan ju projektor riktad mot taket också funka.

Ett litet varningens finger kring takriktade projektorer. Jag testade det ett tag i mina tonårsdagar och blev snabbt åksjuk av det. Har inga problem med åksjuka eller yrsel i övrigt, men det där funkade inte. Kanske bara är jag, men ville ändå uppmärksamma om att risken finns.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Intel Macbooks får inga nya OS-uppdateringar och är en förlegad plattform. M1 eller senare är också väldigt mycket bättre så M1 eller senare är det enda du ska fundera på. Allt annat är bortkastade pengar.

Edit: Macbook Pro 2019 får faktiskt en OS-uppdatering till men sen kommer Apple sluta stödja dom också, precis som alla andra Intel-baserade Macbooks.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Skrivet av rotkiv42:

tänkte faktiskt också inflika att liggande i sängen med en laptop är som gjort för ryggproblem...

skulle nog snarare ge tipset om att kolla över sin arbetsplats så att man har en bra ergonomisk stol, korrekt arbetsställning och inte sitter som en hösäck, och potentiellt höjsänkbart skrivbord så man kan varva stående och sittande arbete och tar ordentliga pauser iaf 5-10 min per timme som är rekomenderat vid statiska jobb.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonii:

Jag håller med. Du kan få en begagnad Macbook Air M1 för ~5000SEK som lär duga i många år framåt för ditt användningsområde.

Just den modellen hade lite liten ssd men det dyker ofta upp med större för inte så mycket mer pengar. eller så köper man en extern ssd och slipper "Apple-avgiften" som är ganska hög på just ssd.

Har inga problem använda en extern USB eller SSD, men tänkte jag vill ha PRO för de bättre skärm. Kommer en AIR vara tillräcklig i form av hastighet? 8GB eller 16GB?

Permalänk
Medlem
Skrivet av rotkiv42:

Tack för du tog dig tiden rekommednera detta, VR Glasögon. Hmm Intressant, ska kolla upp detta. Är det något du själv har provat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av eoso:

Har inga problem använda en extern USB eller SSD, men tänkte jag vill ha PRO för de bättre skärm. Kommer en AIR vara tillräcklig i form av hastighet? 8GB eller 16GB?

En Macbook Air M1 med 8Gb ram kommer springa cirklar runt din macbook från 2012 prestandamässigt. Den tighta integrationen i deras hårdvara gör att det går snabbt för M-processorerna att avlasta ram mot SSD så man blir inte lika begränsad av att det är lite snålt tilltaget.

Air har även samma "retina display" som deras andra modeller så du lär inte bli missnöjd med den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eoso:

Tack för du tog dig tiden rekommednera detta, VR Glasögon. Hmm Intressant, ska kolla upp detta. Är det något du själv har provat?

Jag har inte testat den för denna tillämpning, men testat för andra saker. Jag tror att ett "vanligt" headset (tex Oculus Quest) inte kommer fungera så bra, dom är inte riktigt gjorda för sånt (dom är mer för att spela spel osv). Sånna jag testat, dom är nog för tunga och för lågupplösta för att funka bra som ett riktigt arbetsverktyg.

XREAL har glasögon som bara ger dig en virtuel skärm, inte riktigt VR, det är nog mer rätt produktkategori. Dom är mycket lättare, och man blir inte utestängd från resten av värden. Sånna har jag inte testat alls, så vet inte om de faktiskt är bra nog att uppfylla sitt syfte. Dom är inte överdrivet dyra heller.

Big screen beyond kan också vara värt att kolla på, dom är rätt dyra dock, mer ett vanligt headset men mycket lättare än många andra.

Apple Vision Pro är väll också ledande inom denna kategori, men dom är ju svindyra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

tänkte faktiskt också inflika att liggande i sängen med en laptop är som gjort för ryggproblem...

skulle nog snarare ge tipset om att kolla över sin arbetsplats så att man har en bra ergonomisk stol, korrekt arbetsställning och inte sitter som en hösäck, och potentiellt höjsänkbart skrivbord så man kan varva stående och sittande arbete och tar ordentliga pauser iaf 5-10 min per timme som är rekomenderat vid statiska jobb.

Nu vet jag inte hur man ska jobba just liggande men att sitta i en stol oavsett hur ergonomisk den är hjälper inte mot ryggont om du ska envisas med att sitta i 90-grader som en robot. Alla säckar ihop, det kräver koncentration att sitta som en robot och det spricker så fort man koncentrerar sig på datorn istället.

Har man ryggproblem så är det recliner som gäller (vare sig det sker med nån typ av stol eller fåtölj men mer nice med fåtölj). Givetvis är det bra eller viktigt med pauser, röra sig och göra ryggövningar därutöver.

Ett lite mer udda alternativ vore att växla mellan sitta på golvet och stå. Inte alla som klarar av sitta på golv kanske men sitt gärna på en kilkudde eller höj upp med valfri annan kudde, ändra position ofta. Sitt gärna på matta eller yogamatta.

Kommer själv ge upp mitt skrivbord trots höj- och sänkbart då jag inte kan stå hela tiden och dessutom är dålig på att stå upp (kan också ge problem, rekommenderat att stå på något mjukt underlag).

Man får testa sig fram men en laptop ger helt klart fler möjligheter.

Permalänk
Medlem

Instämmer för övrigt med övriga att välja M1 och framåt. MacBook Air M1 och framåt har alla Retina-skärm så du får inte sämre skärm bara för att dagens MacBook Pros har ännu bättre skärm (såvida man inte lider av PWM hos OLED).

Förtydligande: PWM kan förekomma även på LCD vilket det gör på MacBook Air M1. MacBook Air M2-M4 har dock noll PWM till skillnad från MacBook Pro M1-M4.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rivqah:

Instämmer för övrigt med övriga att välja M1 och framåt. MacBook Air M1 och framåt har alla Retina-skärm så du får inte sämre skärm bara för att dagens MacBook Pros har ännu bättre skärm (såvida man inte lider av PWM hos OLED).

tror inte PWM på OLED är lika relevant som det är på LCD etc paneler. Fick det förklarat här på forumet att alla OLED är PWM men det är per subpixel eller nåt sådant så det märks inte av lika häftigt som det görs på LCD etc paneler.

Permalänk
Medlem

Hade det kanske funkat med ett skärmstativ du monterar på väggen och lutar skärmen ner för ergonomi/din synvinkel OP? Vet ej hur det ser ut hemma men en tanke bara.

Visa signatur

Ryzen 7 9800X3D, Asrock B850M Pro rs wifi, 64GB ddr5,
Crucial T700 2TB, Win11, RM850, Radeon 6800 XT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vetulus:

tror inte PWM på OLED är lika relevant som det är på LCD etc paneler. Fick det förklarat här på forumet att alla OLED är PWM men det är per subpixel eller nåt sådant så det märks inte av lika häftigt som det görs på LCD etc paneler.

Nu lider inte jag av PWM vad jag vet (har bara haft telefon med OLED), men de som gör det säger sig inte hantera vare sig OLED hos iPhone eller MacBook Pro. Stämmer att det kan förekomma på LCD också så LCD är ingen garanti för flimmerfri.

Enligt notebookcheck.net som mäter sådant så har MacBook Air M2-M4 ingen PWM men däremot M1. I jämförelse har alla MacBook Pro med Apple Silicon PWM.

Edit: Är verkligen alla OLED PWM? Hörde att Samsung hade släppt nån skärm som var certifierad flimmerfri/ögonvänlig och LGs TV-apparater har väl också fått den märkningen eller så minns jag fel. Fast flimmerfri på OLED kanske innebär annat som gör att den kvalificerar sig som flimmerfri/ögonvänlig. Vad jag vet har MacBook Pros inte denna märkning/certifiering.