Kommentar: "Battlefield 6 måste lyckas"

Permalänk
Medlem

Battlefield måste snarare dö. Det är ett lik som sparkar och väser, en tragisk skugga av sitt forna jag som man med osmakliga metoder håller vid liv. Att inte låta det en gång stolta fenomenet Battlefield få en värdig död istället för dessa horribla experiment man utsatt det för senaste fem åren är... grymt. Snudd på sadistiskt.

Nej, låt den en gång stora och stolta Battlefield-fanan få vila. Lägg ner BF6 och våga att vaska pengarna i sjön. Släpp det inte ens, anordna en stor begravning som live-streamas och skänk alla pengarna till Ukraina.

EA/DICE: Ni behöver inte betala mig, dessa supertips bjuder jag på!

Visa signatur

ASRock X870E Nova WIFI / Ryzen 9800X3D (CO: -45 AC) / Corsair Vengance 64GB DDR5 6000MHz CL30 / Crucial T705 1TB Gen5 + 5.5TB sekundära / ASUS TUF 4080 Gaming OC / Seasonic Focus GX 850W ATX 3.1 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / FD Torrent Compact / Phantom Spirit 120 SE / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X / Switch 2 / Steamdeck OLED

Permalänk
Medlem

Frågan är bara hur många utvecklare från den gamla goda tiden som faktiskt jobbar kvar? Troligtvis en mycket liten andel. Men jag ska ge BF6 en rättvis chans.

Permalänk
Skrivet av Ostbullen:

Eller det absolut bästa antifusket: votekick. Är ju lätt sen också för utvecklarna att kolla upp ifall en spelare kontinuerligt sparkas från servrar ifall något är lurt.

Du menar det sämsta?

Massa butthurt kids och boomers som tror att man fuskar för att man är mycket bättre än dem och drar igång votekick i ren frustration. Hände alldeles för ofta i både BF3 och BF4.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BumbiBeer:

Du menar det sämsta?

Massa butthurt kids och boomers som tror att man fuskar för att man är mycket bättre än dem och drar igång votekick i ren frustration. Hände alldeles för ofta i både BF3 och BF4.

Bara att ta den startade votekicken som ett token på att du spelade bra.

Tar hellre att den röstningen ploppade upp lite för jämnan än hur det var i BF1 och BFV där en fuskare kunde joina en server, totalt ödelägga spelet för de andra 63 spelarna och man kunde inte göra ett skit åt saken. Bara att lämna och hoppas på att nästa server var fuskarfri.

Om jag inte minns fel så hade BC2 det så att man bara kunde starta en votekick om man var över en viss level? Det resulterade ju i färre ragevotes iaf.

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Zalman Z9 Iceberg MS | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Tror många glömmer hur pass trasiga samtliga Battlefield-spel har varit sedan... ja, alltid egentligen.

Battlefield 3 och framför allt Battlefield 4, som många lovordar som de bästa spelen i serien, släpptes i näst intill ospelbart skick. Under de första 9–12 månaderna gick det vissa kvällar knappt ens att starta spelet, då Battlelog-systemet strulade och vägrade visa servrar, eller kastade ut dig ur köerna som uppstod. Hitreg-problemen, där du tömde ett helt magasin på någon och de skuttade vidare som Snurre Sprätt. Jag kan göra en lång lista på saker som hade fått de flesta att begära pengarna tillbaka idag.

Anledningen till att jag spelar Battlefield-spelen, trots deras många brister, är att det inte finns något liknande på marknaden. Många har försökt, inte minst Call of Duty och uppstickare som World War 3, men ingen har lyckats fånga den känsla som Battlefield levererar. Och då pratar vi inte bara om möjligheten att rasera miljöer (destruction, levolution osv.), utan om ren atmosfär. Balansen mellan soldat och mekaniserade mördarmaskiner.

Susandet av en A-10 över huvudet medan du springer mellan hus och slåss för livet. Eller det mullrande ljudet från en Tiger-stridsvagn på andra sidan sandsäcken, när du sniket försöker ta över B-punkten själv. Att kika över en sten med ditt prickskyttegevär och se 30+ spelare skapa fullständigt kaos knappt hundra meter bort. Känslan av en lyckad flank med din squad, där du fäller ned ett tiotal motståndare med maskingevär bakifrån och tar ditt lag till seger. Only in Battlefield, som slogan lyder.

Jag räknar med att Battlefield 6 kommer vara halvt trasigt vid lansering – precis som alla Battlefield-spel har varit de senaste 15 åren, om inte längre. Jag räknar också med att problemen kommer åtgärdas, vissa snabbare än andra. Och jag räknar med att ha förbannat roligt genom hela processen. För som jag nämnde tidigare: det finns helt enkelt inget annat på marknaden som levererar samma upplevelse.

exakt så, BF4 var horribelt i början men utvecklades till seriens förmodligen bästa titel.
jag tyckte i mångt och mycket att 2042 hade rätt känsla men att klasserna förstörde det. samt att sådant som hör BF till (tex möjligheten att kunna ladda drönaren full med C4 och köra in i motståndarens tanks) och ger LOL moments måste få finns kvar och inte patchas bort. roligaste i BF2042 var när squaden körde portal 1942 och vi körde suicide jeeps fulla med explosives in i motståndarens tanks

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone 13

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Sanningens ord att det är passionerade spelskapare och ibte studios som gör bra spel.
Kommer troligtvis inte spela Battlefield 6 eftersom FPS föredrar jag i VR men jag hoppas dagens Battlefield utvecklare hittar tillbaka till det som gjorde BF bra och skippar tramset.
Att det återgår till nå mer likt BF2 tror jag aldrig kommer ske men jag har varit underhållen av BF fram till 5an endå.

Skulle så gärna spel VR men jag så sjukt lätt åksjuk i vanliga livet och senaste jag provade VR klarade jag nog 30 sekunder innan jag fick sätta mig i bara ta det lungt i 30 minuter innan det var borta.

Så jäkla avis på er som inte blir sjuka!

Permalänk
Medlem

Om det blir BF6 för mig eller inte.. ja jag kommer troligtvis köpa det senare. Men tycker oftast att i början det känns som väldigt fattigt av kartor. BF4 med alla extra banorna gav rejält med variation. Om jag kan hålla mig till att köpa det senare om det nu visar sig vara bra och folk fortfarande spelar det så är det nog värt att vänta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Skulle så gärna spel VR men jag så sjukt lätt åksjuk i vanliga livet och senaste jag provade VR klarade jag nog 30 sekunder innan jag fick sätta mig i bara ta det lungt i 30 minuter innan det var borta.

Så jäkla avis på er som inte blir sjuka!

Ja shooters är inte för den som blir åksjuk.
Dom flesta vänjer sig men om man har lätt för åksjuka även IRL så kan jag tänka mig att det blir en rejäl uppförsbacke.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Jag har gett upp gällande PvP FPS. Det är svårt att ha roligt där när man är 40+ och småbarnspappa och har max en timme varannan dag att spela. Man har ingen chans mot alla tonåringar som kan lägga 10h om dagen på detta och bli sjukt duktiga.

Tycker de blev för svårt och stressigt att hänga med så det blev inge kul längre. Roligt närt det är jämnt mellan spelare.

Håller helt med. Att man ska behöva spela 100h för att låsa upp nån ir-robot till stridsvagnen eller få ett sikte till puffran är säkert kul för Albin 13 som kan skjuta prick på nybörjare hela dagarna. Jag hade lätt föredragit att man fick ”allt” på en gång å spelade på lika villkor. Senaste bfspelen är knappt roliga första månaden då man har sånt underläge som vixen med jobb och barn

Permalänk
Medlem

Hoppas amerkanarna inte har lagt sig i för mycket.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
#ryssjävlar

Permalänk
Medlem

Plockade upp BF4 på rea för att kolla in campaign såhär innan BF6 och det är det buggigaste skiten jag varit med om. Kraschar mest hela tiden och när man ska simma flyger man iväg baklänges så det knappt gick att ta sig vidare. Nu har dessutom mitt save game blivit korrupt och spelet laddar oändligt för menyn som aldrig laddar klart.

Nä fan va uselt det här är och gör en inte direkt hyped på BF6 som jag hade tänkt mig. Dice är fan sämst på att testa och Battlefield 6 kommer bli en katastrof.

Permalänk
Medlem
Skrivet av noobs:

Plockade upp BF4 på rea för att kolla in campaign såhär innan BF6 och det är det buggigaste skiten jag varit med om. Kraschar mest hela tiden och när man ska simma flyger man iväg baklänges så det knappt gick att ta sig vidare. Nu har dessutom mitt save game blivit korrupt och spelet laddar oändligt för menyn som aldrig laddar klart.

Nä fan va uselt det här är och gör en inte direkt hyped på BF6 som jag hade tänkt mig. Dice är fan sämst på att testa och Battlefield 6 kommer bli en katastrof.

Jag tror inte din upplevelse är typisk för BF4. Jag har kört en del BF4 sista åren och de problem jag haft (vi räknar inte launch...) var med 5700XT, det var AMD drivrutinsproblem deluxe. Men detta är flera år sedan och jag har sedan dess kört RTX och nu 7800XT och det har varit helt problemfritt så långt jag minns.

Har du saves som blir korrupta och random problem så kan ju ha problem med din lagring.

Permalänk
Medlem

Körde mkt BF2 när det begavs sig, det var svinroligt. Men inte spelat något sådant sen dess.

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 5700X, 32 GB DDR4 3200 MHz, GeForce RTX 3080 10 GB, 2 TB M2 Drive, 34" Samsung
Laptop: Ryzen 5 7640HS, 16 GB DDR5 5600 MHz, GeForce RTX 4060 8 GB, 1 TB M2 Drive, 1920x1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinos:

Körde mkt BF2 när det begavs sig, det var svinroligt. Men inte spelat något sådant sen dess.

BF3 och speciellt BF4 rankar jag som mycket mera underhållande. Jag hoppas på en BF4 ersättare i sexan då det börjar blir lite tunt i fyran. Allra mest en revive av Pearl Market som är helt brutalt kul och kaotiskt i 64 player.

Permalänk
Medlem

Battlefield 6 KOMMER lyckas.

... Med 100% säkerhet. 👍

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D - Moderkort: ASUS ProArt B650-Creator - CPU: AMD Ryzen 7800X3D - CPU-kylning: EK-AIO Elite 360 D-RGB - GPU: ASUS Prime, RTX 4070 Super. Minnen: Kingston Fury Beast 32GB @ 6000 MT/s - Lagring: Kingston Fury Renegade 2 TB. PSU: Corsair RM750e

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Jag tror inte din upplevelse är typisk för BF4. Jag har kört en del BF4 sista åren och de problem jag haft (vi räknar inte launch...) var med 5700XT, det var AMD drivrutinsproblem deluxe. Men detta är flera år sedan och jag har sedan dess kört RTX och nu 7800XT och det har varit helt problemfritt så långt jag minns.

Har du saves som blir korrupta och random problem så kan ju ha problem med din lagring.

Saven blev korrupt för spelet kraschade. Gick att rädda tillbaka då jag hade en save på min steamdeck också så nu är humöret lite bättre igen.

Kul din upplevelse inte är som min.

Permalänk
Medlem
Skrivet av noobs:

Saven blev korrupt för spelet kraschade. Gick att rädda tillbaka då jag hade en save på min steamdeck också så nu är humöret lite bättre igen.

Kul din upplevelse inte är som min.

Data i saves ligger väl även både lokalt och "i molnet" på BF4? Men bägge kanske kan bli korrupta?

Kolla även så du inte kör windowed fullscreen, det är generellt känsligare menar jag.

Permalänk
Medlem

1000kr för att komma in i en butik där jag betalar för grejer. En butik som håller öppet några år innan den stängs och butik 7 öppnar. Nej tack.

Battlefield kommer aldrig bli redigt igen, det är en ren kassako riktad mot de 10% som tycker köpa digitala skins för riktiga pengar är ett "spel".

Mixa spel och verklighet, typ monopol där jag tillåts få ett BJ eller en riktig hundralapp av en motspelare för att ge bort Norrmalmstorg hade jag spelat, men spela monopol där jag bara betalar värden av spelkvällen med en hundralapp eller ett BJ för att få bättre vinnarodds eller hatten som spelfigur hade jag avböjt.

Även utan de hade jag skitit i det (reservation av att jag blir en svag människa i vinterdeppen och dras med i hypen i jakt på lite dopamin), då de släpper nya för ofta. Hade klarat mig fint på BF2, och BF3.

Permalänk
Medlem

Jag kommer iaf inte att köpa den.

Visa signatur

Ryzen 7 5700x @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BumbiBeer:

Mitt första Battlefield var BC2 som jag tyckte var jättebra, men det var först i BF3 & BF4 som jag verkligen började grinda och har förmodligen över 3k timmar i bägge spelen över olika konton.

Varje spel som har kommit efter BF4 har sakta men säkert raserat mitt förtroende för franchisen, och om BF6 inte ger mig samma känsla som BF3 & BF4 gjorde så är det förmodligen sista gången jag startar Battlefield förutom om suget faller in och jag kan hitta en Rush-server i BF4 som jag inte är bannad från.

Har inte sett något om att BF6 kommer ha en server browser men det känns verkligen som något spelet hade gynnats av.

100% av samma tycke.

Visa signatur

Life is short, make the best of it

Permalänk
Permalänk
Medlem

Måste vara den minst nyhetsvärda nyheten jag sett. Ta anteckningar, Aftonbladet.

Visa signatur

Spelar spelet väldigt väl.

Permalänk

Om vi bortser från bagaget, alltså tidigare referenser och hur EA behandlat spelare, tycker ni att multiplayerläget i BF6 ser roligt ut baserat på de videoklipp ni hittills har sett?

Permalänk

Allting handlar ju om fysikmotorn. Hur gubbarna rör sig. Kan vara hur snyggt som helst men om gravitationen är fel så funkar det inte. BF3, BC2 hade den bästa, BF4 var bra, BF1 och BF V började rotera gubbarna längs vertikala axeln?

Visa signatur

Intel i7 8700, ASUS Prime Z370,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel H.:

Måste vara den minst nyhetsvärda nyheten jag sett. Ta anteckningar, Aftonbladet.

Stackars alla som rusar iväg och köper top-of-the-line komponenter, medans vi andra sitter lungt i båten med 12-gen cpu och myser runt ändå

Permalänk
Medlem

BF3 är min favvo, önskar en remaster av detta.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
ASUS GeForce RTX 5060 Ti 16GB Prime OC
ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Kingston Fury Renegade PCIe 4.0 NVMe M.2 SSD 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drenmi:

Det verkar vara dåligt med incitament för spelbolagen att faktiskt fixa problemen.

I vissa spel, till exempel Diablo 2, finns till och med motsatt incitament:

1. Fuskare (bottare) köper ett antal konton.
2. Blizzard låter fuskarna hållas 6-12 månader tills de gjort en netto-förtjänst.
3. Blizzard bannar kontona.
4. Fuskarna köper nya konton.

Så Blizzard får en kick-back på pengarna fuskarna tjänar.

Det finns också en välvillig men dum idé med samma utfall: "Vänta med att banna tills det är fler som fuskar och banna alla samtidigt."

Låter bra? Eller? Under tiden? Ska folk bara leva med allt fusk?

Tyvärr funkar inte det heller. Du får s.k. "smurfar" som är så karaktärssvaga att de bara vill spela i knatteligan, trots att de är mycket bättre (tänk en vuxen man som spelar i F12). Till det får du också kontoköpare och folk som skyller sin för evigt låga ranking på sina lagkamrater.

Från en som varit lite i scenen för bottar osv:

Programmen skapas i flertal versioner nu för tiden. När en är upptäckt så moddas de andra versionerna för att flyga under radarn längre, så fortsätter det så.

Man behöver BankID legga användningen av spel/program för att få ett helt slut på fuskare/bottar.

Visa signatur

MSI GeForce RTX 5090 32G VENTUS 3X OC
AMD Ryzen 7 9800X3D
Kingston BEAST 32GB DDR5 6000Mhz
@4K/138Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av KroesusSork:

Battlefield måste snarare dö. Det är ett lik som sparkar och väser, en tragisk skugga av sitt forna jag som man med osmakliga metoder håller vid liv. Att inte låta det en gång stolta fenomenet Battlefield få en värdig död istället för dessa horribla experiment man utsatt det för senaste fem åren är... grymt. Snudd på sadistiskt.

Nej, låt den en gång stora och stolta Battlefield-fanan få vila. Lägg ner BF6 och våga att vaska pengarna i sjön. Släpp det inte ens, anordna en stor begravning som live-streamas och skänk alla pengarna till Ukraina.

EA/DICE: Ni behöver inte betala mig, dessa supertips bjuder jag på!

Löjligaste inlägget jag någonsin läst i mitt 33 åriga liv. Jisses amalia.

För att förtydliga: Blanda inte in spelvärlden/speltillverkning med politiska händelser/verkliga krig. Det måste vara den sämsta kombinationen av upplägg till kommentar man kan göra.

Visa signatur

MSI GeForce RTX 5090 32G VENTUS 3X OC
AMD Ryzen 7 9800X3D
Kingston BEAST 32GB DDR5 6000Mhz
@4K/138Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Tror många glömmer hur pass trasiga samtliga Battlefield-spel har varit sedan... ja, alltid egentligen.

Battlefield 3 och framför allt Battlefield 4, som många lovordar som de bästa spelen i serien, släpptes i näst intill ospelbart skick. Under de första 9–12 månaderna gick det vissa kvällar knappt ens att starta spelet, då Battlelog-systemet strulade och vägrade visa servrar, eller kastade ut dig ur köerna som uppstod. Hitreg-problemen, där du tömde ett helt magasin på någon och de skuttade vidare som Snurre Sprätt. Jag kan göra en lång lista på saker som hade fått de flesta att begära pengarna tillbaka idag.

Så är det, jag hoppade över BF4 helt enbart pga dess horribla lanseringskick. (Älskade BF3, trots battlelog, så det hade inte varit svårt att få mig att hoppa på 4 också, men nyheterna kring släppet gjorde avtryck).

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | AMD Ryzen 7 2700 | 32GB Corsair Vengance 3200mhz | EVGA Geforce GTX 1070 | Cooler Master Silent Pro M 850W | Samsung EVO 970 Plus 500GB | Apple Certified Mac & iOS Technician

Permalänk
Medlem

Dom får putsa på dom gamla spelen annars. Göra sig av med botar och fuskare. Fixa buggar och räta ut DX12 problemen.

Visa signatur

En god och ädel man bör avhålla sig från varje som helst kontakt med arbetslivet.