Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Man ska undvika 1 liters motorn från honda, kostar multum att serva när det är dags för kamremsbytet.

Annars ok bilar, den nya civic hybriden verkar otroligt trevlig men hade ett introduktionspris på 280k och stack iväg kvickt... Inte ovanligt att se nya varianter av den närmare 400k nu, inte värt det...

okej, tack bra att veta. ja det vill gärna sticka iväg med allt nu förtiden tycker jag.

Permalänk
Medlem

Varför inte gå åt helt andra hållet?
Istället för en ny och modern elbil köp en äldre volvo eller annan dinosauriedrickare småpengar. Inte mycket värde till att börja med och värdeminskningen är därmed snudd på obefintlig så länge den går igenom besiktningen.

"Dubbla" drivmedelförbrukningen eller i närheten men om du istället för att okynnesköra tar kollektivtrafik som det faktiskt finns gott om i Lund (enligt din profil) så behöver den inte gå många mil per år och då kan den totalt sett bli väldigt billig jämfört med en modern bil som har enorm värdeminskning oavsett användning.
Angående miljö tror jag starkt att en gammal bil är otroligt mycket bättre för miljön i totalen vid låga mil än en modern elbil med tanke på hur mycket utsläpp som krävs för att producera den.

Annars ska hyrbil inte underskattas till kollektivtrafik om dina resor som kräver bil kan planeras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

När jag väl äger den kommer jag säkert oroa mig över att motorn ska rasa imorgon. Hur gör ni andra för att inte oroa er?
mvh

Låter nog lite hurtbulligt, men jag slutade oroa mig för saker jag inte kan påverka och som kanske inte ens inträffar för många år sedan.

Kör själv en bil från 2003 (bara 7,8k på mätaren dock) som jag är mycket fäst vid.
Tänker jag på att det är dags att byta kamremmen snart? Ja.
Är jag rädd att någon idiot på kundparkeringen ska slå upp dörren i den ibland? Ja.

Men går jag och har ångest och är rädd att motorn ska rasa eller att det ska bli något annat kritiskt fel på den hela tiden? Nej, ser ingen poäng med det. Försöker serva den så ofta man bör, och händer något så händer något och då "korsar vi den bron när vi kommer till den" som jänkarna hade sagt.

Om det är en pengafråga kan du ju alltid överväga att köpa en lite äldre och billigare bil som du inte blir lika fäst vid och där eventuella skador/problem inte slår lika hårt, varken mot plånboken eller emotionellt?

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

omg. du köpte en bil och sålde en bil. hade jag vart du hade jag antingen sökt upp nån mindfullness/yoga-klubb där du går till botten med dina känslor. känner in dom in i benmergen och lär dig leva med dem, typ släppa dom. Istället för har dom surrande sådär. eller klarar det. eller så går du till doktorn och ber dom skriva ut något som gör att du slipper.. ursäkta ordvalen... tänka så konstigt lycka till med nästa DET ÄR EN FUCKING BIL köp

https://streamable.com/v7qd6b

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Hej,
skriver mest av mig men vill även höra era tips & tricks. Har nu sålt min Tesla S P90DL, dessvärre för mindre än jag önskat men marknaden är som det är. Otroligt mycket bil för pengarna fick de iaf. Min tesla har gett mig ångest från köp till försäljning med allt från oro att den ska gå sönder till att jag inte ska få den såld.

Nu ska jag leta ny bil och det ger mig redan ångest med att man får fel, att det är något fel på bilen osv. När jag väl äger den kommer jag säkert oroa mig över att motorn ska rasa imorgon. Hur gör ni andra för att inte oroa er?
mvh

Låter som att du har finansiell ångest, svaret är inte hur andra värderar sina bilar utan hur du hanterar din ångest-relaterade trigger

Lowkey är nog vårdcentralen bättre än sweclockers om det börjar påverka din vardag gällande ekonomiska beslut

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Hej,
skriver mest av mig men vill även höra era tips & tricks. Har nu sålt min Tesla S P90DL, dessvärre för mindre än jag önskat men marknaden är som det är. Otroligt mycket bil för pengarna fick de iaf. Min tesla har gett mig ångest från köp till försäljning med allt från oro att den ska gå sönder till att jag inte ska få den såld.

Nu ska jag leta ny bil och det ger mig redan ångest med att man får fel, att det är något fel på bilen osv. När jag väl äger den kommer jag säkert oroa mig över att motorn ska rasa imorgon. Hur gör ni andra för att inte oroa er?
mvh

håller mig till bilar som inte strular, det är väl en av dom stora fördelarna att närmast varenda kille i släkten sålt/säljer bilar, man fick lära sig tidigt vad som inte strular och vad man skulle undvika som pesten.
det roliga var att trots att dom sålde vissa märken, så varnande dom för dom sedan skit man i varningarna i bland vilken naturligtvis var korkat för nog fan fick dom rätt.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

En bil är en förbrukningsvara, iaf om det är en bil som man kör vardagligt.

Så därför köper man en relativt billig bil, helförsäkrar den och ser till så att försäkringen täcker maskinskada. D.v.s. bilen måste vara yngre än 10 år och inte gått mer än 15000 mil (enligt LF iaf).

Så fort bilen börjar närma sig antingen ålder eller miltal så säljer man och köper en nyare och/eller som gått färre mil.

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Gigabyte B550 Gaming X V2 | 32 GB HyperX Beast 3600 MT/s | Asrock RX 9070 | 1 TB Kingston Fury Renegade | 2 TB Samsung 860 EVO | EVGA G2 750W | FD Define R5 Ti | 2 x 27" MSI MAG274QRF-QD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Av moderna Mazda 3 så är modellerna tillverkade från hösten 2016 till våren 2018 i modellår 17-18 med bensinmotorn att föredra, otroligt driftsäkra och billiga i drift med körglädje både från manuell och automat.

De saknar all typ av ny teknik och har ingen eCall funktion men har bra säkerhetssaker som standard som t.ex. blindspot monitoring och rear-cross traffic alert som hjälpt mig.

Tyvärr är andrahandsvärdet skyhögt på dem och man får i princip betala nypris för ett bra lågmilat exemplar då fler och fler efterfrågar enkla och billiga moderna bilar.

Bryr mig inte så jättemycket om tekniken mera för att vara ärlig. Klart det att gött att ha navigation i bilen men kan också sätta min mobil på ett fäste. Tycker Mazdan ser rätt fräsch ut.

Skrivet av Aka_The_Barf:

Jag lärde mig mecka och vet exakt hur mina bilar mår och vad som behöver göras och när. Givetvis inte för alla men man lär sig mycket och när det är ens egna saker är man extra nogrann och varsam.
I dagens läge när allt är en "tjänst" är det rätt svårt. Man får då köpa en äldre bil som man faktiskt kan och får mecka med.

Finns många alternativ i övrigt, gå, cyckla, buss, tåg, taxi, hyra bil vid behov mm.
Har en kompis som sålde sin bil och enbart har kört busskort i flera år nu och det är en vaneperiod men det fungerar. Sen får man rätt bra vardagsmotion också.

Hade gärna velat lära mig mecka men har inte tiden eller platsen. Den dagen man köper hus kanske.

Skrivet av cheben:

Beroende på hur ofta "för hobby" är så kan det vara värt att se över vad det skulle kosta med bilpool, förutsatt att andra resor kan göras utan bil. Lund verkar ha hyffsad tillgång på pooler

Se till att räkna på ett typiskt år (både för äga och hyra), inte per resa. Beroende på vad man har för vanor kan man räkna hem tillsynes löjliga summor per resdag

Bra tips men inget för mig!

Skrivet av QRikard:

Varför inte gå åt helt andra hållet?
Istället för en ny och modern elbil köp en äldre volvo eller annan dinosauriedrickare småpengar. Inte mycket värde till att börja med och värdeminskningen är därmed snudd på obefintlig så länge den går igenom besiktningen.

"Dubbla" drivmedelförbrukningen eller i närheten men om du istället för att okynnesköra tar kollektivtrafik som det faktiskt finns gott om i Lund (enligt din profil) så behöver den inte gå många mil per år och då kan den totalt sett bli väldigt billig jämfört med en modern bil som har enorm värdeminskning oavsett användning.
Angående miljö tror jag starkt att en gammal bil är otroligt mycket bättre för miljön i totalen vid låga mil än en modern elbil med tanke på hur mycket utsläpp som krävs för att producera den.

Annars ska hyrbil inte underskattas till kollektivtrafik om dina resor som kräver bil kan planeras.

Tänker du typ en gammal V70? Årgång?

Det var inte meningen att detta skulle bli snack om olika märken men jag uppskattar oavsett er input. Det jag tittar lätt på nu är:
Mazda 3
Volvo XC60
VW Golf

Kia Sportage ser väl inte helt fel ut heller. Allmänt har jag bara hört väldigt mycket gott om golf i alla år, och är ett stort fan av XC60 utseendemässigt (samt hög wife-approval då hon älskar Volvo som den patriot hon är).

Där de ligger mellan 100-150'.

Jag tror dock mitt största problem är miltal. Vad vill man egentligen ha (mer än så lågt som möjligt)? Är det så illa att köpa 20 000 mil-are? Var vill man hamna?

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Bryr mig inte så jättemycket om tekniken mera för att vara ärlig. Klart det att gött att ha navigation i bilen men kan också sätta min mobil på ett fäste. Tycker Mazdan ser rätt fräsch ut.

Hade gärna velat lära mig mecka men har inte tiden eller platsen. Den dagen man köper hus kanske.

Det var inte meningen att detta skulle bli snack om olika märken men jag uppskattar oavsett er input. Det jag tittar lätt på nu är:
Mazda 3
Volvo XC60
VW Golf

Kia Sportage ser väl inte helt fel ut heller. Allmänt har jag bara hört väldigt mycket gott om golf i alla år, och är ett stort fan av XC60 utseendemässigt (samt hög wife-approval då hon älskar Volvo som den patriot hon är).

Jag tror dock mitt största problem är miltal. Vad vill man egentligen ha (mer än så lågt som möjligt)? Är det så illa att köpa 20 000 mil-are? Var vill man hamna?

vill du ha problem fritt gå på Honda eller toyota, (föredrar Honda själv om vi talar problemfritt tex cr-v som familjebil eller civic om du vill ha en roligare bil. xc70 har varit rätt problem fritt och rolig om man chippar den, jag körde min 15000mil och 7år sedan strulade en sensor för lampor samt fick motor i bagaget bytas men det var en 3part mekaniker fel. dock byggs inte xc60 t8 twin och t4 i sverige så då brukar tydligen kvalitén vara sådär.
mazda har varit ok men teknik strul är inte ovanligt.
vw har det varnats för trots att dom säljer det,

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Odde89:

Själv har jag kommit till insikten att det alltid blir dyrt med bil. har man redan accepterat att det kommer bli galet dyrt så behöver man inte ha ångest.

Gällande Japanska bilar, Hur är Honda? Läste en artikel i automotorsport om hur bilmärkena presterar i besiktningen.
Vart väldigt förvånad över hur bra just Honda prestera där.

länk till artikeln:
https://www.automotorsport.se/nyheter/overraskning-bilmarkena...

Honda blivit sämre i nytid mot Toyota och Mazda
Skulle sikta på <=2022 modeller om jag måste och utan CVT och <1.8L

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Hej,

mvh

det bästa du kan göra är att köpa en bil från 60-70 talet, finns lixom inget som kan gå sönder där, även om du är helt okunnig kan du fixa spindelled bromsskivor tändstift etc med youtube videos, dem e dessutom görbilliga att köpa, finns många fina volvos för runt 5000-10000kr

annars skulle jag rekommendera ett märke som tex. kia som har lång nybilsgaranti (dvs garanti som täcker ALLT) alternativt kolla på leasing ?

*edit* även många volvos från 80tal håller i evigheter
finns gamla volvos som gått 100.000mil i motor med bara oljebyte

Permalänk
Medlem

Undvika bilångest? Titta på Not Just Bikes https://www.youtube.com/channel/UC0intLFzLaudFG-xAvUEO-A och inse att bilberoende är vansinne.

Sedan beror det på platsen man bor på och hur man jobbar. Jag bor så att jag behöver bil, men bor man i en stad så är det en annan femma.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagers:

det bästa du kan göra är att köpa en bil från 60-70 talet, finns lixom inget som kan gå sönder där, även om du är helt okunnig kan du fixa spindelled bromsskivor tändstift etc med youtube videos, dem e dessutom görbilliga att köpa, finns många fina volvos för runt 5000-10000kr

annars skulle jag rekommendera ett märke som tex. kia som har lång nybilsgaranti (dvs garanti som täcker ALLT) alternativt kolla på leasing ?

*edit* även många volvos från 80tal håller i evigheter
finns gamla volvos som gått 100.000mil i motor med bara oljebyte

Håller med i det mesta men en fin körbar Volvo bar det längesen du fick för under 10 000kr. Du måste nog upp i minst 30-40 000 om du ska få något från 70-talet som rullar, är besiktat och man vågar köra på motorväg.

80-talarna är väl fortfarande några tusenlappar billigare men inte går de heller för 10 000kr, bortsett repobjekt.

Visa signatur

I think I'll have myself a beer...

Permalänk
Medlem

I min mening så ska en vardagsbil inte vara något man behöver dalta med och känna att man tvingas behandla som finporslin eller oroa sig för att få nån liten parkeringsskada på, det är sånt som skapar bilångest för mig. En bil för dagligt bruk ska tåla att köras på vintern i slask och salt utan att man ska må dåligt över det, och värdeminskningen för framtida bruk ska vara så nära obefintlig det går.

Utan eget garage eller åtminstone avskärmningsväggar till andra bilar tycker jag det är ångestskapande att äga något värt mer än en månadslön.

Trots mitt obefintliga mekaniska kunnande och avsaknad av plats att hålla till på för eget mek har det funkat bra hittills att äga lite äldre bilar och lämna in för årlig service och löpande byta det som går sönder.

Jag kan förstå barnfamiljer som vill ha lite extra säkerhet och isofix och allt vad det heter, men att själv köpa en ny bruksbil som man knappt vågar stå med på en offentlig parkering med är främmande för mig.

Visa signatur

Data: Corsair 5000D Airflow + B650 Aorus Elite AX + AMD 7800X3D + Gigabyte 4080 Super + 64GB Kingston + 2TB Crucial T700 + 850W Seasonic Focus GX
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Hej,

mvh

Köp en billig slit och släng bil så slipper du oroa dig.

Permalänk
Medlem

Man får försöka lära sig leva med det man inte kan påverka. Antingen kör man nytt och tar kostnaderna för det i värdeminskning osv. Man har bilen så länge garantier/försäkringar för maskinskada osv täcker allt. Har man en problembil så vill man inte äga den efter garantier går ut iaf. Eller så kör man så gammalt/enkelt/lättskruvat med billiga delar så man kan skruva själv och accepterar lite driftstopp och har likasinnade i sin umgängeskrets så hjälper man varandra med skruvande, bogsering osv. Det kan ju vara ett äventyr i sig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Mazda 3
Volvo XC60
VW Golf

https://www.blocket.se/annons/1002827956

Här har du en sådan jag menar, nypris låg på 159k och nu 7 år senare kostar den 155, alltså dessa bilar står totalt still i pris och kostar i princip ingenting att äga jämfört med andra moderna bilar.

Undvik dieseln bara, den är varken ekonomisk då den drar mer än bensinaren och har betydligt högre servicekostnader, problemen på dessa börjar uppstå runt 15-20k mil och kollar man på blocket är det där runt alla dessa bilar med dieselmotorerna ligger på konstigt nog...

https://mazdatweaks.com/

vågar du så finns det lite mjukvarumods man kan göra som t.ex. dra in android auto i dem och lite annat smått och gott.

Kommer tyvärr aldrig kunna rekommendera nya 3an / CX-30 eller nyare Mazda då interiörkvalitén gått ner rejält och massa onödig ny teknik har tryckts in i dem som antagligen driver upp ägandekostnaden, känns också som exteriört har de större chans att repas och få stenskott då lacken är extremt mjuk, har stora problem med min CX-5 med små repor i lacken och ska inom kort lämna in den på en lackkorrigering och sen smeta på ett lager med lackskydd.

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Köp en billigare äldre bil så behöver man inte vara så pedant och nojjig.

Visa signatur

CPU: Intel i9 13900K 5.6Ghz, GPU: MSI 4090 SUPRIM X, MB: Gigabyte z790 Aorus Elite, Minne: 32Gb Corsair Vengance 6000mhz, Chassi: Fractal Design 7 Compact, Disk: Kingston kc3000 2tb.

Permalänk
Skrivet av tompatomp:

Köp en billigare äldre bil så behöver man inte vara så pedant och nojjig.

Om ts är skit nödig att bilen ska rasa så är ju inte en äldre att föredra.
Då är det tyvärr en ny bil!
Sen är det med bilar att du vet aldrig vad du köper oavsett ålder mm på bilen.. Kan bli fel på en ny bil likväl som en äldre bil...
Sen slits delarna så det kommer man inte bort ifrån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hollowman71:

Om ts är skit nödig att bilen ska rasa så är ju inte en äldre att föredra.
Då är det tyvärr en ny bil!
Sen är det med bilar att du vet aldrig vad du köper oavsett ålder mm på bilen.. Kan bli fel på en ny bil likväl som en äldre bil...
Sen slits delarna så det kommer man inte bort ifrån.

Man väljer en bil som är några år gammal och inte gått för många mil låt oss säga under 10k. Servad enligt rekommendationen och modell och tillverkare som har god renommé för tillförlitlighet. Gärna soft-hybrid men utan turbo och inte direktinsprutad bensinare. Köp från respektabel försäljare som lämnar viss garanti så går det nog bra.

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: InWin D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem

Eftersom det är noja/övertänk det verkar handlar om, så hänger kanske bilvalet lite på vad det nojas över. Ligger det ”rädsla” i att bli stående vid vägkanten med havererad bil är kanske ett visst köp rätt. Ligger ”rädslan” istället i att få dörruppslag på ICA Maxis parkering är valet kanske ett annat.

Om man är fri från fåfänga så tror jag på modellen att köpa en gammal (8-10 år) tillförlitlig bil, och sen behålla den lääääääänge. Det finns utrymme för VÄLDIGT mycket reparation för de belopp en nyare bil har i värdeminskning, och nyare bilar är så jäkla komplexa så jag personligen känner mig lika trygg men min 07:a.
(Ja jag inser att allt i nyare bilar inte handlar om fåfänga. Skulle gärna ha döda-vinkel-varnare, och parkeringssensorer eller back-kamera i min gamla bil, exempelvis…)

/GC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Hej,

mvh

Oj vilken skillnad det kan vara mellan oss individer.

Jag hade en Kia EV6 som förmånsbil, när jag bytade jobb så tog jag tåget upp till Norrköping för att köpa en billig Mondeo MED fel på gasspjället för 5lök och körde den hem.

Nu visste jag ju att felet vart lätt att åtgärda och jag hade med mig nödvändiga verktyg och delar samt kompetensen men jag köpte en bil från 2008 för 5000.

Ångest för mig är när jag vet att jag måste använda den lokala kollektivtrafiken... Hujjeda mig

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Modellören:

Bil är alltid det dyraste och dummaste affärer man gör under sitt liv så är det bara.

Njae, min första bil var en 2 år gammal Ford Mustang GT som bara gått 2400 mil som jag köpte för 245 000:-.
Körde den i närmare två år och gick 55 000:- plus på den.

Visa signatur

Ryzen 9950X3D | 128 GB Ram | RTX 5090 | Samsung 990 Pro 4 TB * 3 | Corsair 1500W
Macbook Pro M4 Pro | 48 GB Ram | 512 GB SSD
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Njae, min första bil var en 2 år gammal Ford Mustang GT som bara gått 2400 mil som jag köpte för 245 000:-.

Blev nog inte så mycket plus med soppan inräknad.

Men visst, vid enstaka tillfällen kan man ha tur, men generellt sett är bilar en rullande ekonomisk katastrof. Frågan är mest hur stor den är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Ja men nu handlar ju inte tråden om nostalgibilar för folk som äger ett bra garage. äger själv en del instrument och kan lätt gå hudralax plus om jag säljer av hälften trotts trögare marknad.

Det har inte att göra med som majoriteten av oss har det och tråden klart och tydligt lyfter fram. Hur vi ha det, massan hyr sin lägenhet och tjänar inte så mycket pengar därför tar "äga"! bil en större del av lönen. bara en parkering tar minst en femhundring sen pockar det bara på med försäkring, service. Dom flesta tar ett lån dessutom.

Där har vi allså inte rört oss en meter. Så fort man kör då tillkommer sitdelarna.

Dom som tjänar lägst i dag har knappt råd att ta körkort. i mitt fall som ändå jobbar som byggnadsarbetare fik kämpa bra mycket för att ha råd att ta körkort eftersom att ingen kunde stödja upp. Fisk som spara i två år för att ens kunna göra det. Var tvungen att ta ledigt.

Sen efter det skulle biljävel köpas in. och jag kan vittna om att det var inte ett nöje att varken köpa vrida om nyckeln.

Så som en del beskriver det, "minns när jag kunde köra runt med polarna, vad kul vi hadde" "man blir fri"

Nä jag vred om nyckeln och körde raka vägen till jobbet, och det är vad jag minns faktiskt av min första bilfärd. jag tänkte exakt detta. Exakt så här. Fan när andra gör en kul roadftripp (så som jag själv ville och tänkte att jag skulle göra när jag fick kortet förta gången med egen bil).

Närå jag tog kortet för jobbet skull och kände inte att det var kul, det denna jag kände var att tegelstenar lättade från ryggen, nu var jobbet säkrat. Nu skulle i alla fall en knegarlön rulla in. Det lättade mycket av stressen. Totalt urpank var jag med skulder för att kunna köpa den där jävla bilen. För jobbets skull inte mig själv egentligen.

något år innan pluggade jag och där hadde jag en lika fattig klasskompis som jag men med rik förälder, jag bodde till o med runt flera månader i tält in i början på december för att ha råd med praktik och annat. Min klasspolare, fick köpt lägenhet och tog kortet betalt av sin farsa och direkt därpå bil för en 150 lax.

kan vara så att TS vart i liknade situationer, då tar man inte så lätt på saker och ting. och ja det ger oro, oro över att man måste ha vissa saker som rikare ser som självklart. För nån med rika föräldrar så är bara det svåra att ta det där kortet, och sen gnälla på farsan för att man fick för kass bil. Sånna människor kommer nog alldrig känna oro över att bilen man köpt inte är så bra. Ett felköp kan drabba ens ekonomi i många år frammåt, det är inte bara att sälja aset utan den ska man dras med i minst två år innan man har råd med ett byte. Så om nån känner oro är fasen inte konstigt

Lägg på alla jävla bilfirmor som fan skinnar folk.

Vi lever i ett klassamhälle så enkelt är det, det som är lätt för andra är faktiskt jävligt svårt och hårt för dom flesta av oss som lever här. Det är svårt att få det att gå ihop så då måste det bli rätt. Blir det fel så drabbar det en länge. Det är det man oroar sig för.

Det är ingen bagatell och nått som man bara rycker axlar åt och går vidare och det är det som TS nog upplever och vart med om och därför känner. jag kan bara gissa. För mig själv så har jag ju valt att göra mig av med bilen och parkeringen. Den känslan som jag kände då var nog det jag borde känt när jag köpte min första bil och vred om nyckeln. jag kände tvärt om i stället.

Jag hadde känt tvärt om om mina föräldrar var rika/ och i livet, min farsa vad sjuk och dog när jag var ung.

Vi lever väldigt olika liv och upplever saker väldigt olika, en del tror nog alla alla har det som dom har det och borde tänka lika men så har vi det där med klassamhället också och sådana saker som påverkar våra liv mer en var många tyks tro.

För många av oss är ekonomi likställt med oro, det anses som lyx i dag att ens kunna ta körkort för det har inte alla råd med i dag.

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sinery:

Honda blivit sämre i nytid mot Toyota och Mazda
Skulle sikta på <=2022 modeller om jag måste och utan CVT och <1.8L

hur har dom blivit sämre menar du?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Köp en bil du har råd med?

Visst kan det kännas mycket med reparationer på vilken bil som helst, men du har få bilar där det går på 60 tusen att byta länkarmar inkl service. Om stressen är finansiell köp något du har råd med och har råd att reparera eller ersätta.

Har du några pengar från när du sålde bilen? Kolla om du kan köpa någon bil för den summan så slipper du lån.

Permalänk
Medlem

Då alla biltillverkare idag ligger i krig med sina kunder så är mitt råd att köpa äldre bil och då absolut nyast bör vara äldre än 2000!

Och JA biltillverkarna har förklarat krig för många år sedan.
Menar då att dom gör det genom ett par saker.
Tillverkarna vill inte att deras bilar säljs mer än 2 gånger dvs första gången när dom säljer den och sen när förste ägaren säljer den till andre köparen efter 2-5år.
Efter det så vill dom absolut inte att en tredje/fjärde/femte/osv,osv köpare ska köpa bilen.
Då dom tror att dom kommer sälja mer nya bilar.

Planerat åldrande/gå sönder.
Vilket idag finns på otroligt många saker i dagens bilar, samtidigt som många delar håller otroligt länge.
Tex idag kan vi bygga motorer som skulle hålla många hundratusentals mil och många delar i dagens motorer gör det men sen finns det en del delar som är "utvalda" att gå sönder efter typ 10.000mil.

Två exempel på detta är oljebads kamrem som alltid var och alltid kommer att vara ett idiotiskt påfund.
Dessa började med att dom aldrig skulle behövas bytas, vilket fort ändrades till väldigt långt bytesinterval och som efter lagliga påtryckningar av diverse länder (tror inte sverige gjorde nåt ang detta dock) osv har minskat och minskat många gånger för att nu vara nere på väldigt kort bytesinterval.

Och ytbehandling i cylindrar som började göras på 70-80 talet men då med bättre och bättre ytbehandlingar för att vara som bäst på 90 talet.
Då ytbehandlingen i stort sett inte slets ut alls även efter hundratusentals mil.
Idag används betydligt sämre ytbehandlingar vilka slits ut fort och inte är ovanligt att dom är helt utslitna efter 10-20000mil vilket gör att motorn är skrot och allt annat i den som hade hållt i 500.000mil är bortkastat.

Utöver det så är det problem med delar till nyare bilar.
Idag så sorteras alla delar som biltillverkarna tillverkar, 1, dom bästa används vid nytillverkning av nya bilar, dom sämre går till reservdels marknaden (och JA även tillverkarens egna verkstäder får delarna den vägen).
Detta gör att det idag ofta är brist på reservdelar även om dom skulle ha väldigt mycket delar liggandes till nya bilar så släpper dom absolut inga av dessa delar som reservdelar.

Och JA detta är idag ett stort problem då det idag är väntetider på i stort sett allt utom dom absolut vanligaste slit delarna MEN bara om det är samma delar som är till dom vanligaste bilmodellerna.
Har du tex en lite ovanligare modell som tex har lite större bromsar än den vanliga modellen så tar det troligen nån/några månader för en verkstad att få fram dessa slitdelar OM verkstaden inte själv håller dessa i lager (vilket givetvis kostar massor för verkstaden).

Flyttar vi fokus till mindre vanligare delar heller till delar som tillverkaren helt enkelt valt att tillverka extremt lite av dvs tex en ganska billig del som ofta håller i tex 10000mil och sen går sönder.
Om då tillverkaren skiter i att tillverka den så är det stor risk att bilen skrotas och dom får sälja en ny bil istället.

Det är inte ovanligt att man idag kan gå till valfri skrot och hitta ett par bilar som ser ut som om dom hade suttit i fabrikens linjer väntades på att plockas ihop med dom sista delarna.
Dvs dom ser helt sprillans nya ut inte en liten minimal rostflagna på nåt osv!
Miljövänligt???
Nope!!! inte alls, tvärtom det är en oerhörd miljöförlust.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

Du betalar en fast* summa varje månad baserad på bil, tillval, antal mil, vinterhjul osv. Sen lämnar du tillbaka och får eventuellt betala för övermil och "onormalt slitage". Det du betalar för i praktiken är ju värdeminskningen på bilen + vinst till handlare, men du har ett garanterat restvärde och betalar inget ytterligare utöver den avtalade månadsavgiften och eventuellt slitage. *Det som kan ändras kostnadsmässigt löpande är räntan, då den sällan är bunden (men det finns ibland), men så är det ju med ett billån också. Med skillnaden att du inte får göra ränteavdrag på räntan på privatleasing.

Enkelt förklarat, sen finns det såklart diverse parametrar att ta hänsyn till, men grundprincipen är du betalar avtalad månadsavgift och sen lämnar du tillbaka.

Exempel på den ID.7 GTX Tourer vi väntar på:

<Uppladdad bildlänk>

Kostar skjortan? Absolut. Mer än Teslan kostade oss i snitt per månad under 18 månader? Inte ens nära

Vilken ångest man får av att bara se det där avtalet.

Visa signatur

 MSI GeForce RTX 4080 Super
AMD Ryzen 9700X
Kingston BEAST 64GB 6000Mhz
Kingston RENEGADE 4TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Playboy_1338:

Vilken ångest man får av att bara se det där avtalet.

100k (+ laddning) om året är mer än jag lägger på boende