Permalänk
Medlem

Kontorsdator för mitt företag

Hej ,

Jag behöver hjälp med att bygga en dator för företaget. Jag driver eget och behöver en dator mest för fakturering, internet , ganska lätta program som Office osv. Budget 6000sek. Kollade runt lite själv men svårt att avgöra.

Tack !

Permalänk
Medlem

mac mini m4 (base model)

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuffeG:

mac mini m4 (base model)

Aldrig använt Mac. Det måste vara Windows 11. Jag kan bygga själv behöver bara rekommendation av delar.

Permalänk
Medlem

Kanske något sådant?

CPU och moderkort är säkert överdimensionerade för dina arbetsuppgifter men jag valde ett moderkort med wifi och då ligger de flesta runt det priset. Valde 7600x för att den är modern, vältestad och kommer hålla längre än de billigare alternativen som finns.
Nätagg med ATX 3.1
Chassi med usb c i fronten

Det går som sagt att dra ner priset med enklare delar utan någon större prestandaförlust för dina ändamål men denna har många framtidssäkra komponenter och "quality of life"-delar.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design North Grafikkort: Radeon 9070 XT Red Devil CPU: Intel Core i5 12600k CPU-kylare: Noctua NH-D15 Moderkort: msi pro Z690-A Ram: Corsair Vengeance DDR4 32GB Nätagg: Seasonic Focus GX 850

Permalänk
Officiell jultomte

Känns som att 6k är lite väl för en vanlig kontorsdator. Om du nu ska bygga nytt så kanske något sånt här:

Annars skulle jag säga att en äldre "gamingdator" på blocket för någon tusenlapp räcker gott och väl (Gärna typ AM4-plattform iaf).

Visa signatur

PC1: i5-13600kf, 32gb DDR5@6000MHz, GTX 1080, Prime Z690-A
PC2: Ryzen 5 5600X, 16GB DDR4, GTX 1070Ti, ROG STRIX B550-F
SRV1: i5 10500T, 16GB DDR4, Debian
Home Assistant-tråden | BakClockers | Stryktipset

Permalänk
Medlem

Är det inte bättre att köra på ett bygge med en Intel Nuc eller annan mini-pc för den användningen? Då kan du också montera den snyggt på baksidan av skärmen.

Permalänk
Medlem

För optimalt minne som matchar de interna bussarna i Ryzen-processorn så rekommenderar AMD DDR5-6000-30 minnen. Eventuellt kan du gå ner lite på CL (30), men försök hålla hastigheten på 6000-6400 MT/s (så att interna FCLK går så nära 2000 MHz som möjligt.)

TS har förhoppningsvis en god bild av vad som krävs av sin dator, så jag antar att 2x8 GB kommer att räcka bra.

Så sammanfattar några alternativ som pressar upp budgeten några hundralappar per del.
779 kr Minne: Kingston Fury Beast Black 16GB (2x8GB) 6000-30
856 kr SSD: WD Black SN7100 1TB Gen 4 Denna har en garanti på 5 år 600 TBW jämfört med 5 år 320 TBW för NV3.

Att ropa hem ett begagnat AM4-moderkort med tillhörande processor är en annan väg att gå, men kräver lite kunskap om de olika processorerna. Samt att om man inte köper MB+CPU i ett kit, så riskerar man att delarna inte passar p.g.a. BIOS-nivån.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Tack alla för tips. Jag tror jag ska köra med am5 för framtidens skull. Jag har byggt datorer för mig själv typ ca 15 år nu och brukar uppdatera egen gaming dator varje 6e år. Men nu har jag inte så mycket tid att följa vad är bra eller inte som förr därför frågade jag om hjälp. Men som det ser ut kommer jag köra med amd och am5 platform med 16 gb minne. Behöver ingen grafikkort kör via processor.