Cyberpunk 2077 visar vad Apples grafikkretsar går för

Permalänk
Melding Plague

Cyberpunk 2077 visar vad Apples grafikkretsar går för

Computerbase har bett läsarna bidra med testresultat på så många Mac-modeller som möjligt.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Vilka effektsiffror pratar vi om för en pressad (och fullkopplad) bas M4, M4 Pro samt M4 Max?

Permalänk
Skrivet av Nyhet:

Computerbase har bett läsarna bidra med testresultat på så många Mac-modeller som möjligt.

Läs hela artikeln här

Trevligt att se att min M1 Max bör klara sig hyfsat fortfarande. Men som vanligt: vill man ha spelprestanda per krona är det inte de här maskinerna man bör satsa på. 🙂

Permalänk
Medlem

Testade spelet på min MacBook Pro M4 Max, 40 GPU cores och hade en prestanda i 4K och Meta på Balans så pendlar spelet i FPS mellan 45-60. ( Ej RT på och allt annat på High)

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 9800X3D, AORUS 5090 Master ICE, 64GB RAM DDR5 6000MHz CL30 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus / Monitor: PG32UCDMZ/
"Konsol"-Dator: AMD 7950X,GPU: RTX 5080, 32GB DDR 5
Laptop: Macbook 16 M4 Max /48GB/40GPU/16CPU
ISP:1000/1000 Telenor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Trevligt att se att min M1 Max bör klara sig hyfsat fortfarande. Men som vanligt: vill man ha spelprestanda per krona är det inte de här maskinerna man bör satsa på. 🙂

Mac är väl generellt inte kända för prestanda per krona direkt, eller möjligheter för framtida uppgraderingar

Visa signatur

Fractal Design Define R6, ASUS X99a, Xeon E5-2697v3@3.5Ghz allcore, 64gb Hynix ECC REG 2133Mhz, 7900xt, 2.5gb nic

Server: Proxmox med OMV7, Teuenas och annat virtuellt: Supermicro X9SRH-7F, 64gb RAM, Xeon 2651v2, 4x10tb, 2.5gb Nic

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gnarf:

Mac är väl generellt inte lönda för prestanda per krona direkt, eller möjlighet för framtida uppgraderingar

Kan även glömma reparation ifall ssd/ram dör...

Visa signatur

Byt namn på Nvidia till NvidAI

Permalänk

Om man köper Apples enklaste modeller så går det argumentera för att de är prisvärda i förhållande till vad man får. Väljer man det minsta ifrån det enklaste så skenar priset iväg. Detta är idag det största problemet med Appleprylar tycker jag.

Så enklaste M4 macken är lite väl slö, men vill man ha lite snabbare så genast dubbla priset.

Nå roligt att Apples spelutbud fortsätter att öka och fler spel är körbara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gnarf:

Mac är väl generellt inte lönda för prestanda per krona direkt, eller möjlighet för framtida uppgraderingar

Definitivt inte bra sett till möjliga uppgraderingar.

Men sett här och nu så finns det användningsområden där de faktiskt har datormodeller med riktigt bra prestanda per krona.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Om man köper Apples enklaste modeller så går det argumentera för att de är prisvärda i förhållande till vad man får. Väljer man det minsta ifrån det enklaste så skenar priset iväg. Detta är idag det största problemet med Appleprylar tycker jag.

Så enklaste M4 macken är lite väl slö, men vill man ha lite snabbare så genast dubbla priset.

Nå roligt att Apples spelutbud fortsätter att öka och fler spel är körbara.

Menar du prisvärda för gaming?
Det finns ingen Mac som är prisvärd för gaming om du inte prompt ska spela på batteriet, men för mycket annat är de prisvärda idag.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av ipac:

Vilka effektsiffror pratar vi om för en pressad (och fullkopplad) bas M4, M4 Pro samt M4 Max?

Digital Foundry mätte på en M4 Max, kör man "maxed out" utan FPS-limit drog GPUn ca 45 W och CPU-delen 12-13 W.

Kör jag "For this Mac" inställningen på min M3 Max (bl.a. låst till 60 FPS samt med uppskalning) blir det rejält mycket lägre, ca 15 W för GPU och 5 W för CPU vilket betyder att man kan spela utan att fläkten verkar starta.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Jag kommer ihåg när m1 skulle släppas och folk hype:ade mac och sa att de kommer krossa PC i spel..... Dvs Största lögnen någonsin påhittats av Macfanbois.
inte ens m4 klrarar cyberpunk med tillfredställande prestanda.
Det enda en mac är bra för är att prodda musik och kompilera videos. PC kommer alltid vara MASTER RACE! <3

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, Asus Dual 5060ti 16gb, 11900K, TR Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
backup 180Hz MSI 1080p 24", 3060ti 8gb, Ryzen 5700X3D,Peerless assassin 120 , Msi b550 pro vdh wifi, 32gb 3600 corsair, 1tb P9a1 + mer lagring, Corsair vengeance 750w, phantek p400a
3rd PC Asus rtx4060, ryzen 5600, MSI b550 pro vdh, 32GB 3200, 1tb Samsung PM9A1, 1tb mx500, MSI MAG650w. HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400
Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gtoxed:

Jag kommer ihåg när m1 skulle släppas och folk hype:ade mac och sa att de kommer krossa PC i spel..... Dvs Största lögnen någonsin påhittats av Macfanbois.
Det enda en mac är bra för är att prodda musik och kompilera videos. PC kommer alltid vara MASTER RACE! <3

I mean, den fetaste m1 var i nivå med 3080 desktop i många spel.
Hur många laptops klarar idag dessa inställningar på samma inställningar?
Dessutom drar dom en väldigt väldigt väldigt massa mindre ström

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Digital Foundry mätte på en M4 Max, kör man "maxed out" utan FPS-limit drog GPUn ca 45 W och CPU-delen 12-13 W.

Kör jag "For this Mac" inställningen på min M3 Max (bl.a. låst till 60 FPS samt med uppskalning) blir det rejält mycket lägre, ca 15 W för GPU och 5 W för CPU vilket betyder att man kan spela utan att fläkten verkar starta.

Asgrymt!

Har börjat uppskatta energieffektiv/snål processing. Inte pga miljöbladder utan för att det är så elegant ingenjörsmässigt.

Permalänk
Medlem

Skulle apple tillåta dgpu:er så riskerar de ju att någon annan tjänar pengar på deras hårdvara, sånt snyltande på vad de har gjort går ju inte för sig. Om de kommer på en modell som ger dem 30% eller om de börjar tillverka dem själva så kommer de till mac också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gtoxed:

Master race? skäms när folk drar den

Permalänk

Varför har de två modeller med M1 Pro? Macbook Pro och Macbook Pro 14? Är den första en stationär?

Skrivet av Yoshman:

Jag är ganska säker på att en M4 Max t ex i en Macbook Pro 16 drar mer än så. Strax över 120W om man mäter direkt från datorn.

Permalänk

Digital Foundry har gjort jämförande tester. Den extrema toppmodellen M3 Ultra presterar sämre än ett RTX 5060 Ti. Grundmodellen av M4 ska vi inte ens prata om.

https://www.youtube.com/watch?v=qXTU3Dgiqt8

Visa signatur

snorleffe

Permalänk
Medlem
Skrivet av omxz24:

I mean, den fetaste m1 var i nivå med 3080 desktop i många spel.
Hur många laptops klarar idag dessa inställningar på samma inställningar?
Dessutom drar dom en väldigt väldigt väldigt massa mindre ström

Vilka spel? I Cyberpunk verkar den prestera mer i 3050 klass...

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gtoxed:

Lustigt att man kommer ihåg så olika. Som jag kommer ihåg det så var antalet TFlops under den åldrande Xbox4. Men den hade samtidigt klart högre värden än samtida iGPU:er. Jag satt och hoppades på att man kunde göra nått med externa grafikkort…

Permalänk
Medlem

Skräddarsy din MacBook Pro

* Apple M4 Max‑chip med 16‑kärnig processor, 40‑kärnig grafik, 16‑kärnig Neural Engine
* 48 GB enhetligt minne
* 2 TB SSD‑lagring

MacBook Pro 14 tum - 60 495,00 kr
MacBook Pro 16 tum - 63 495,00 kr

Om man kan tänka sig en stationär PC istället,

Vad skulle det kosta för en PC med 48-64GB RAM, 2TB SSD och CPU och GPU som klarar Cyberpunk 2077 med genomsnitt över 60 FPS i 1440p Ultra ?

Eller om möjligt, 1% low över 60 FPS i Cyberpunk 2077 i 1440p Ultra ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Jag är ganska säker på att en M4 Max t ex i en Macbook Pro 16 drar mer än så. Strax över 120W om man mäter direkt från datorn.

Tror helt klart att du har rätt, då jag vill minnas att min gamla MacBook Pro 14 M1 Pro vill ha ~75W vid max last. Dock osäker på vad skärm, lagring och annat drar i förhållande mot SoC:en i sig.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av snorleffe:

Digital Foundry har gjort jämförande tester. Den extrema toppmodellen M3 Ultra presterar sämre än ett RTX 5060 Ti. Grundmodellen av M4 ska vi inte ens prata om.

<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

https://www.youtube.com/watch?v=qXTU3Dgiqt8

Vad det här rätt mycket visar är: "killer-app" för iGPU är definitivt inte spel, oavsett hur snabba man försöker göra dem.

För det Apple är trots allt klassledande på iGPU, du råkade missa fallet där de jämförde bas-modellen av M4 mot SteamDeck SoC:en (som sett till perf/W fortfarande är i topp för PC-handhållna). Base-M4 och SteamDeck drar ungefär lika mycket när de kör spelet, men den förra är 45-50 % snabbare.

En stor flaskhals för iGPU är minnesbandbredd. dGPUer som RTX4070 (desktop) har mer bandbredd än M4 Max, som i sin tur har 4-5 gånger mer bandbredd jämfört med typiska dual-channel system med iGPU.

I spel M4 Max presterar någonstans mellan ett laptop 4070 och laptop 4080. Ett laptop 4070 presterar strax under desktop 4060. I GPGPU klarar sig M-kretsarna något bättre prestandamässigt, och det (GPGPU) är en "killer-app" för den här typen av plattform då det finns många tekniska fördelar där när CPU och GPU delar samma RAM.

Skrivet av GuessWho:

Skräddarsy din MacBook Pro

* Apple M4 Max‑chip med 16‑kärnig processor, 40‑kärnig grafik, 16‑kärnig Neural Engine
* 48 GB enhetligt minne
* 2 TB SSD‑lagring

MacBook Pro 14 tum - 60 495,00 kr
MacBook Pro 16 tum - 63 495,00 kr

Om man kan tänka sig en stationär PC istället,

Vad skulle det kosta för en PC med 48-64GB RAM, 2TB SSD och CPU och GPU som klarar Cyberpunk 2077 med genomsnitt över 60 FPS i 1440p Ultra ?

Eller om möjligt, 1% low över 60 FPS i Cyberpunk 2077 i 1440p Ultra ?

Givet ovan: köper man en Mac primärt för att spel ska man nog fundera lite över sina prioriteringar.

Men givet att M-serie Mac:arna faktiskt är otroligt starka i en rad områden (bryr mig själv primärt om programutveckling och AI, vet inte vad som skulle vara bättre här oavsett pris) så är enda rimliga poängen här att "positivt om det kommer fler spel till Mac så man även kan spela lite i de fall man redan sitter på en Mac av andra orsaker".

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Datavetare
Skrivet av walkir:

Tror helt klart att du har rätt, då jag vill minnas att min gamla MacBook Pro 14 M1 Pro vill ha ~75W vid max last. Dock osäker på vad skärm, lagring och annat drar i förhållande mot SoC:en i sig.

Fast beror ju på vad det är man vill jämföra. Rätt stor skillnad på en vanlig PC om man mäter vid kontakten samt om man isolerar CPU och/eller GPU och mäter dessa separat.

PowerBrick:en är dimensionerad för att kunna ladda batteriet samtidigt som datorn jobbar hårt. På 14" MBP M4 Max har den en maxeffekt på 96 W (140 W på 16").

Har verktyg för att mäta både direkt från väggen och på USB-porten. Verkar inte vara världens mest effektiva power-brick, den verkar ligga på 70-80 %.

Kör man datorn på batteri och läser av effekten där och kör "no limits" peak:ar det på ~95 W och ligger typiskt på 85-90 W. Men det inkluderar ju då inte bara CPU/GPU (som även på M3 Max ligger 55-60 W ihop enligt powermetric), där ingår skärm, RAM etc samt förluster i DC/DC-stegen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Vilka spel? I Cyberpunk verkar den prestera mer i 3050 klass...

Förlåt, ska givetvis stå Laptop och inte desktop.

Här är ett exempel där den utpresterar mobilt 3080:
https://www.youtube.com/watch?v=WyB3G_q33N4

Minns när jag själv testade några nativespel (hade både 32c M1 och 3080 i en lenovo) där M1 var före i vissa och efter i andra.
Macen är stark för vad den är, men med ray tracing och vissa settings/motorer gör den inte bra ifrån sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gtoxed:

Hade exakt samma syn på mac när jag var 12…

Första M1:orna sopade mattan så hårt med Windows att det enda rimliga, som teknikentusiast som var ute för bäst kvalitet/kr, var att skaffa en Macbook. Ett beslut som än idag håller.

Visa signatur

HP Zbook Studio G3 | i7 6820hq | Quadro 1000m | 16GB | 1TB |

Macbook Pro 14 | M1 Pro | 8c + 14c | 16GB | 512GB |

Permalänk
Medlem

Och då är det inte ett spel som är helt byggt på Metal 4 från grunden. om det var det hade det varit ännu bättre prestanda

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dvorak96:

Och då är det inte ett spel som är helt byggt på Metal 4 från grunden. om det var det hade det varit ännu bättre prestanda

Tror de skulle anpassa till Metal 4 längre fram. Får se hur det ter sig då.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac mini | M4 Pro | 48 GB RAM | 1 TB | macOS 15 Sequoia
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | 1 TB | macOS 15 Sequoia

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gtoxed:

Du jämför SoC utvecklade för mobila enheter där energieffektivitet är prioriterat mot dedikerade grafikkort och processorer som kan dra betydligt mycket mer ström och som har markant mycket större och bättre kyllösningar.

Som att jämföra en 1-liters motor på 75 hk som drar 3,9 l/100 km vid landsvägskörning mot en 8-liters V8 på 1200 hk som drar 14 l/100 km under samma förutsättningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Det är ändå rätt sjukt. På en pc hade det dragit 500w minst mätt från väggen 🤣

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jizo:

Du jämför SoC utvecklade för mobila enheter där energieffektivitet är prioriterat mot dedikerade grafikkort och processorer som kan dra betydligt mycket mer ström och som har markant mycket större och bättre kyllösningar.

Som att jämföra en 1-liters motor på 75 hk som drar 3,9 l/100 km vid landsvägskörning mot en 8-liters V8 på 1200 hk som drar 14 l/100 km under samma förutsättningar.

Tror poängen var att för samma pris får du antingen en Fiat Punto Mac, eller en V8a Ford Mustang PC.

Så om man BARA vill spela och har begränsat med pengar så är PC det lätta valet. Fortfarande.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3