Så mycket tjänar utvecklare hos Microsoft

Permalänk
Medlem
Skrivet av HellmerBryd:

Jag har varit medlem i SmåA i 30 år, fick tillgodoräkna mig tiden i LOs a-kassa så det vart inget glapp.
https://www.smakassa.se/

Ger de akassa om man som jag som driver eget konsultbolag blir utan uppdrag? Det tvivlar jag på, men jag blir mer än gärna motbevisad. Jag gissar på att de, likt andra liknande tjänster, kräver att du lägger bolaget vilande alternativt i konkurs för att få akassa.

Edit: Läste på lite mer på deras sida.

De skriver ju dock följande på https://www.smakassa.se/ersattning/villkor-for-ersattning/#h

Citat:

Uppdrag som anställning

Om uppdraget räknas som en anställning kan du få ersättning mellan uppdragen och ibland kombinerat med uppdraget om det är på deltid.

Och man går ju som anställd i sitt egna bolag och är ute på uppdrag, men de skriver också

Citat:

Uppdrag som eget företag

Om uppdraget räknas som företag innebär det att du inte har rätt till ersättning förrän uppdraget upphört.

Så även om det inte hade räknats som anställning (vilket det gör) utan något annat så kanske man ändå har rätt till ersättning när ens uppdrag tar slut.

Måste bestämt ta kontakt med dem och kolla, tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av gonace:

Jag jobbade i Dallas, Texas mellan 2015-2019 som mjukvaruingenjör (mer eller mindre ett finare namn för programmerare) och det beror på hur man ser det, de jobbar fler timmar men de jobbar inte "mer" än oss i Europa eller Sverige.

Det är vanligt att man i USA drar ut på arbetsuppgifterna eftersom det anses "slött" att gå hem efter man jobbat de timmarna man ska, utan man sitter 2-3+ timmar längre men gör samma saker som man utan tvekan skulle klara av på 6-8/h.

Amerikaner gillar att inbilla sig att de är så hårt arbetande men i min erfarenhet så stämmer det inte om man tittar på genomsnittsarbetaren, i all fall i mitt yrke.

Jag kan också tillägga att jag även om jag tjänar betydligt mindre i Sverige har högre köpkraft här, tänk er att ni "måste" lägga 15-25% av er lön bara på sjukförsäkring.

Genomsnittslönen när jag jobbade i Dallas för mitt yrke (mjukvaruingenjör) var mellan $180.000 till $250.000 och jag låg strax över $280.000

med sån lön hade man lätt kunnat fixa många olika världsproblem. jisses

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobiri:

Satan vad fattiga vi är i sverige helt plötsligt. Vilka jädra löner..

Dela siffrorna på 2 så har du en bättre bild av vad de faktiskt tjänar, de måste stå för sin sjukvård själva, dessutom är utvecklare i Kalifornien bland de högst avlönade i världen inom sitt yrke/expertis.

Visa signatur

Detta kontot är så gammalt att det är numera 'myndigt' åldersvis. 19 år nu! (2025, ett år kvar till det kunnat handla på systemet)

Permalänk
Medlem
Skrivet av kotz:

Lite OT.

Vill ni tjäna mer så sök er till Danmark.
Det ni får i brutto danska, får ni i stort sedan ut i svenska kronor.

Och Bo Sverige. Ni är kungar då 😁

Men vill du ha pension så får du pynta själv. Hade ett jobbförslag och om jag minns rätt så matchade företaget avsättningar till pension upp till 14% av grundlönen.

Möjligt andra företag är mer generösa men vad jag förstått så är det den vanliga varianten i DKDK.

När man jämför länder så får man tänka på hur mycket som betals innan du ser en krona. 31% arbetsgivaravgift, där du får tillbaka delar via exempelvis pension.
Det facken förhandlat fram om pensionsavästtningar är ju också en uppskjuten lön.

Sedan har jag inget tvivel att en driftig ingenjör som flyttar till exempelvis Tyskland kan tjäna bra mycket mer i Sverige vi i Sverige är rätt extrema på hur lite det skiljer mellan gröngöling och någon som är i slutet av karriären som "global expert" inom sitt område.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrJB:

med sån lön hade man lätt kunnat fixa många olika världsproblem. jisses

Så lite pengar löser inga världsproblem, men löser många världsliga problem man har.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Så lite pengar löser inga världsproblem, men löser många världsliga problem man har.

Lol, det citatet fick bli min nya signatur.

Visa signatur

Hög lön löser inga världsproblem, men löser många världsliga problem man har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Snarare så att få jobb är ens passion i livet.

Förutsatt att ens passion inte är att ligga i soffan och pilla sig i naveln så tror jag att det går att skapa jobb som bra överensstämmer med ens passion. Rent praktiskt kan det bli svårt dock eftersom man inte sällan har flera passioner. Lite krångligt med flera jobb...

Citat:

Även om man har ett jobb som är meningsfullt och som man tycker om, är det fortfarande ett jobb. Man gör det för pengarna.

Nej, inte enbart. Absolut inte.
Är helt säker på att jag kan få jobb där jag håvar in mer $ men det första jag skulle titta på om jag skulle byta jobb är vad för sorts jobb det rör sig om.

Citat:

Erbjuds du tillräckligt bra betalt skulle du alltså byta jobb. Det är bara en fråga om pris.

För det givna exemplet så är jag tveksam ändå. Skulle nog bli olycklig om så mkt all vad-hur-när jag har idag togs bort.

Sen kan man förstås ta till extremexempel. Låt säga att jag får min nuvarande lön (+ kompensation för mkt, mkt mer fritid) och jag bara behöver jobba 1 timme/veckan. Givetvis skulle man ta ett sånt jobb men det blir ett rätt larvigt och orealistiskt sätt att driva sin tes.

Sen skulle jag inte vilja jobba bara 1 timma/vecka. Är i grunden så jäkla lat så jag skulle förmodligen inte lyckas fylla livet med meningsfulla saker - iaf inte när ens umgänge ändå jobbar.

Om vi istället pratar om normalfalket, att man faktiskt jobbar typ 40 timmar.i veckan, så är det så mkt mer än pengar som betyder nått. Helt enkelt eftersom det är en sån stor del av sin vakna tid.

Citat:

Pengarna trumfar, i princip, allt annat

Inte alls.

MEN. Ska dock tilläggas att pengarna spelar större roll om vi drar det åt andra hållet. Det hade varit mycket svårt att gå ner i inkomst, man vill lixom aldrig gå bakåt. Och givetvis så är jag färgad av att jag ändå tjänar rätt bra (statlig skatt åker man på iaf). Så en mer intressant diskussion skulle snarare vara hur mkt man kan tänka sig att gå ner i lön för att behålla sitt jobb?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arctunix:

T.ex: Man blir ”granted” aktier till ett värde av 1,6 miljoner USD och ”vesting period” är 4 år. Personen får då en 1/48:e del av aktierna varje månad. Om aktievärdet inte rör sig så får han därmed aktier till ett värde av cirka 33k USD i månaden. Detta belopp skattas som vilken annan inkomst som helst.

Han kan välja att sälja aktierna direkt. Om han gör det direkt så är det ingen skillnad mellan det pris som aktierna ”köptes” för (”vesting” priset) och priset som de såldes för, och därmed inte heller någon kapitalinkomst/kapitalförlust att tala om.

Låter krångligt att hålla reda på varje enskild utdelning av aktier... Istället för skatt vid försäljning

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Låter krångligt att hålla reda på varje enskild utdelning av aktier... Istället för skatt vid försäljning

Det är bara att slå på autosale i så fall. Du får USD insatta på ditt konto varje månad då aktierna säljs automatiskt vid varje vesting. 😄

Visa signatur

"Nothing is impossible because impossible itself says I M Possible..."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arctunix:

Det är bara att slå på autosale i så fall. Du får USD insatta på ditt konto varje månad då aktierna säljs automatiskt vid varje vesting. 😄

Är ju sällan smart , speciellt om man jobbar på någon av de större bolagen?
Låter ju sjukt omständighet att kontrollera värdet på alla aktier man säljer senare mot "vestin" priset... Och sen bokföra det som gain eller loss...

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Är ju sällan smart , speciellt om man jobbar på någon av de större bolagen?
Låter ju sjukt omständighet att kontrollera värdet på alla aktier man säljer senare mot "vestin" priset... Och sen bokföra det som gain eller loss...

Det är ingen skillnad mellan aktierna som man får via RSUs och aktier som du själv köper med din månadslön.

Allt fylls i princip ändå i rätt så automatiskt. Vestingen registreras som inkomst av din arbetsgivare. En del av aktierna tvångsäljs och blir ”tax withholding” i ditt skattekonto. Vestingpriset registreras som ”cost basis” hos din börsmäklare. Vinst eller förlust räknas mot cost basis.

Precis som om du hade fått USD direkt och du går och köper ditt företags aktier med din lön varje månad. 😄

Visa signatur

"Nothing is impossible because impossible itself says I M Possible..."

Permalänk
Medlem

Fantasilöner, fallet för IT-anställda kommer bli hårt närmsta åren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arctunix:

Det är ingen skillnad mellan aktierna som man får via RSUs och aktier som du själv köper med din månadslön.

Allt fylls i princip ändå i rätt så automatiskt. Vestingen registreras som inkomst av din arbetsgivare. En del av aktierna tvångsäljs och blir ”tax withholding” i ditt skattekonto. Vestingpriset registreras som ”cost basis” hos din börsmäklare. Vinst eller förlust räknas mot cost basis.

Precis som om du hade fått USD direkt och du går och köper ditt företags aktier med din lön varje månad. 😄

Jag trodde inte usa hade det så digitalt med vad man läser och ser, fungerar det så är det väl bättre iofs 🙂

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Och hur lätt lär det vara att få jobb hos Microsoft då kan man fråga sig? Man lär behöva sticka ut ordentligt för att ens få komma på en intervju där.

Lönerna för högutbildade lär vara höga men hur är lönerna för de som inte var en plugghäst i skolan? Vilket i princip är ett måste i USA för att man skall kunna överleva där.
Fattigdom föder fattigdom och USA är ett bra exempel på detta, en Undersköterska i USA tjänar fan mindre än vad man själv som Undersköterska gör i Sverige och då har jag inte några sjukförsäkringar att betala eller behöver spara ihop en massa pengar till barnen för att de ens skall kunna få studera vidare. En Undersköterska i USA lär ha ett rent helvete med ekonomin jämfört med en Undersköterska i Sverige.

I Sverige så har även den fattiges barn en möjlighet att kunna bli något om barnet har något innanför pannbenet, den möjligheten finns knappt i USA.

Visa signatur

[Cooler Master Stacker 831 Silver | ATX, Socket-AM2,2xGbLAN,DDR2 | Silver Power PSU, 600W | AMD Athlon 64 X2 6000+ 3.0GHz | Samsung SpinPoint T166 500GB |
XFX GeForce 8800GTS 500M 640MB GDDR3 | Corsair Value S. PC5300 DDR2 2048MB |
| Creative SB X-Fi Xtreme Gamer Fatal1ty Professional | Windows vista home premium]

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Snarare så att få jobb är ens passion i livet. Även om man har ett jobb som är meningsfullt och som man tycker om, är det fortfarande ett jobb. Man gör det för pengarna.

QED.

Erbjuds du tillräckligt bra betalt skulle du alltså byta jobb. Det är bara en fråga om pris. Pengarna trumfar, i princip, allt annat

Faktiskt nerlagt arbetstid är väl en stor faktor också.

Permalänk
Medlem

Får mer än känsla av att dollarn är slutkörd som valuta. Tycker det känns mer skrämmande att världens reservvaluta, knappt har något värde i sitt egna land.