Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Det var en 2010 Mustang som jag köpte år 2012.
Två år gammal med 2400 mil, det går nog inte att räkna som nostalgibil.

kul för dig jag har vunnit på en lott också och även handlar saker jag gått med vinst på. Men Jag förstår inte var det har med TS att göra ? Du hade tur, med hur hjälper det TS ska han köpa en "mustang" nu eller vad är meningen ?

Är du ödmjuk inför att en del kanske har mycket mindre ekonomi om du tänker dig in i andras situationer. Alla är inte som du.

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skippy:

Ångesten kommer för att man skaffar en model X eller S, dyra bilar som kostar skjortan att fixa. Samma som att köpa sig en begagnad BMW 7serie eller Audi a8.
Jag köper alltid så att jag har minst 5 år maskinskaduförsäkring och räknar med restvärde på 0kr kör en ID4 idag fungerar klockrent. Bästa sättet att undvika ångest är att köpa bilar som är relativt billiga att serva och fixa med maskinskaduförsäkring.

Saker och ting tenderar inte bli billigare när de täcks av en försäkring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

beror ju lite på, hur ofta är det inte 3part som har tillverkningsfel som plast eller kablar där det blivit fel på batcher.
mycket sämre är aningen överdrivet, skulle säga dom snarare blivit jämnare dom senare åren.
toyota har haft ätt gäng återkallelser med bälten,airbags,lysen,bromsar,fuktproblem dom senaste åren.

Fortfarande tillverkarens fel.

Absolut, Toyota har liknande mängd recalls; igen varken bra eller dåligt.

Sedan är bilar byggda utanför sitt hemland sämre och borde inte blandas ihop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Du får absolut fråga! Jag sålde den pga ångesten jag beskrivit i trådstarten. De stora sakerna jag oroade mig mest över var väl mest luftfjädring, batteri samt driveunits. Alla reparationer som kostar ett åtal tiotusen styck.

Sen fanns det andra faktorer som att räckvidden var i princip 30 mil på 100% (som man aldrig uppnår) vilket gjorde att det var ofta laddande och då möjligheten att ladda hemma till en början var väldigt dyr och senare krånglig (BRF) så struntade jag i det och behövde då köra 20 min för att ladda. Att sitta 40 min på Ica Maxis parkering vid 22 för man ska resa dagen efter är inte superkul.

Utöver det är det inte jättekul att äga en Tesla idag. Som tur är så hade jag en model som fortfarande är lite eftertraktad (till skillnad från de 314 Model 3 som ligger på blocket just nu) men var lite oroad för ytterligare värdetapp. Den hade tappat mer än vad jag räknat med på de 2 år jag ägt den (från 375 i inköp 2023 till försäljning 252' nu i veckan). Hade hoppats/räknat med att få 300 för den, vilket jag fortfarande tror hade varit möjligt om inte Elon ballat ur.

Det kan också tilläggas att jag la 60 000 på att renovera den förra året (alla länkarmar + chiller + service). Jag var okunnig när jag köpte den och skulle idag inte köpt den bilen i det skicket då det fanns tydliga tecken på att bland annat bakre länkarmar var trasiga. Ser det som en lärdom.

Tänker absolut gå tillbaka till en elbil i framtiden, men gärna när laddmöjligheterna hemma är bättre och räckvidden är längre

Nu vet jag inte miltal eller år på den Tesla Model S men 250k låter inte som värst dålig deal du gjorde vad jag sett på Blocket. Speciellt med tanke på att batteriet inte verkade vara tipp topp skick. Det är jäkligt kostsamt att äga Tesla. Inte bara sjukt dyr försäkring men även rejäl värdetapp över tid. En förlust på 120k över 2 år är väl lite i snitt vad många Tesla ägare får räkna med, om inte mer. Om man ska vara lite optimist kan man räkna med att du leasade för ca 7k i månaden (inkl renoveringen), vilket inte är så värst högre än vad många nya Tesla kan leasas för. Detta är nog inget nytt för dig men intressant läsning

https://www.m3.se/article/2651424/sa-stort-ar-vardetappet-pa-...

Den typen av värdetapp (och försäkring) är ju extremt ovanlig för traditionella bilmärken och vanliga bränslemetoder. Förstår varför du känner dig orolig för framtida köp men detta är inget som tillhör det vanliga. Vi pratar mer i termer om 4k i månaden, inte 10k. Med en bil från 2015-2019 med rimliga miltal och pålitlig märke så tror jag inte du har mycket att vara rädd för. Jag hade gärna också köpt elbil idag men hade gärna velat se mer stabilisering kring andrahandsmarknaden och laddning via lägenhetsgarage. Ser förvisso väldigt rimliga elbilar såsom Kia Niro EV på Blocket för lite över 200k och de bilarna har jag svårt se kommer tappa oerhört mer i värde på 3 år, men inget är säker med hur snabbt utvecklingen går. Även om det är svårt se nu så tror jag lärdomen av det du gått genom är väldigt värdefull för dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blitzsnake:

Nu vet jag inte miltal eller år på den Tesla Model S men 250k låter inte som värst dålig deal du gjorde vad jag sett på Blocket. Speciellt med tanke på att batteriet inte verkade vara tipp topp skick. Det är jäkligt kostsamt att äga Tesla. Inte bara sjukt dyr försäkring men även rejäl värdetapp över tid. En förlust på 120k över 2 år är väl lite i snitt vad många Tesla ägare får räkna med, om inte mer. Om man ska vara lite optimist kan man räkna med att du leasade för ca 7k i månaden (inkl renoveringen), vilket inte är så värst högre än vad många nya Tesla kan leasas för. Detta är nog inget nytt för dig men intressant läsning

Allting beror ju på vad man jämför med. Var den enda P90D Ludicrous med free supercharge Men absolut. Skönt att slippa punga ut 1200 i månaden på försäkring. En v70 från 00 kostar ca 200..

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem

Rubricerar svar som ett svar, svaret är följande:

Skrivet av Pelegrino:

Hej,
skriver mest av mig men vill även höra era tips & tricks. Har nu sålt min Tesla S P90DL, dessvärre för mindre än jag önskat men marknaden är som det är. Otroligt mycket bil för pengarna fick de iaf. Min tesla har gett mig ångest från köp till försäljning med allt från oro att den ska gå sönder till att jag inte ska få den såld.

Nu ska jag leta ny bil och det ger mig redan ångest med att man får fel, att det är något fel på bilen osv. När jag väl äger den kommer jag säkert oroa mig över att motorn ska rasa imorgon. Hur gör ni andra för att inte oroa er?
mvh

(Modell tidigare fel rapporterade)+(Dina önskemål/realistiska förväntningar) baserat på 'X' där X = finansiella tillgångar,
I guess är vad du kan tänka dig för att hitta en bra ny bil. Tesla däremot är inte för de som oroar sig att bilen slutar starta eller bromsa efter firmware uppdateringar och så vidare, så väljer du en modell från ICE tillverkare ta t.ex Volvo, så lär du kunna tänka att Volvo iaf bryr sig om kundrelationer och vill att deras fordon ska kunna ses som en tillgång för kunden i många år framöver. (Volvo är ett exempel, innan nån kläcker ur sig något tramsigt svar. Mercedes Benz, opel, Volkswagen, seat,vetc etc)

Visa signatur

Detta kontot är så gammalt att det är numera 'myndigt' åldersvis. 19 år nu! (2025, ett år kvar till det kunnat handla på systemet)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sinery:

Fortfarande tillverkarens fel.

Absolut, Toyota har liknande mängd recalls; igen varken bra eller dåligt.

Sedan är bilar byggda utanför sitt hemland sämre och borde inte blandas ihop.

jojo, men jag har mer förståelse för det än när det är fel som är uppenbara design missar.
det stämma absolut att det kan vara sämre kvalité när bilen byggs i 3 land,

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Mazda (Ej CX-60 & MX-30) är otroligt driftsäkra och man slipper CVT lådor och annat trams som andra tillverkare sysslar med, vad deras nya bilar inte har är tekniken just nu då de sitter kvar på 2G eCall System och har otroligt känslig lack och interiördetaljer som drar till sig repor för minsta lilla, köper man en helt ny är det absolut ingen dum idé att skydda pianolacken i interiören samt instrumentclustret med skyddsfilm samt göra en keramisk lackbehandling dag 1.

Håller man sig till deras 2.0 eller 2.5 "skyactiv-g" får man en otroligt driftsäker kärra både som manuell och automat

Jag inväntar just nu deras Skyactiv-Z motor som kommer lanseras under 2027, har testat deras Skyactiv-X 2.0 m-hybrid i min 2024 Mazda 3 jag rattade förra året och den hade lite lägre förbrukning till betydligt högre underhållskostnad, inte värt priset med dagens drivmedelspriser.

Hos Honda är det väl enbart nya Civic hybriden som känns någorlunda intressant, det som gjorde att jag valde att köpa en Mazda 3a förra året var just CVT lådan, har haft en Yaris Hybrid ett kort tag med CVT låda och gillar man att köra bil är det inget att rekommendera då det är extremt tråkigt utan känsla.

Jag sålde förövrigt min Mazda 3a då jag lyckades beställa en fabriksny bil utan bose högtalare & rattvärme + att jag är för tjock för att sitta bekvämt i sätena då de är designade för små japaner vilket jag störde mig något rejält på då jag kör 3000+ mil om året annars skulle jag rullat runt i den fortfarande men sitter betydligt bättre i min 2021 CX-5 som jag bytte till mig för +-0kr.

nya civicen har klart bättra säten mot dom gamla om man är bredare, jag är inte glad i frugan 2016 civic just för säterna är för trånga om man har breda axlar, sidorna trycker in i revbenen, Hondas nya cr-v plugin är en väldigt trevlig bil OM man har familj och barn som åker med i bilen på längre resor. enda jag egentligen stör mig på med den är avsaknaden av 4x4 på plugin modellen vilket ställer till det när man ska dra upp båten om det är grus. jag gillar deras baksäten som är som framsäten i funktion, att både värme och kyla är inbyggt i säte, ratt värme och bose system ingick i grundpaketet, samt att dom fixat cupeljudet jämfört med tidigare modeller, den har ju dock cvt låda, men det ska vara en väldigt pålitlig version,
Det ska bli intressant om dom släpper en ny cr-v med vätgas när dom nu samarbetar med Toyota om det.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sinery:

Recalls i sig själv säger inte så mycket, bra eller dåligt

Recalls säger ganska mycket. Då har tillverkaren erkänt ett designfel och tagit på sig ansvaret. Man säger till kunderna "vi gjorde en tabbe, vi löser det för dig", istället för att "synd för dig, vi tänker inte betala".

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 32GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | LG Ultragear 27GP850 | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem

Känner igen mig, mitt tips är att köpa ett hus då slipper du bilångest för man hinner inte tänka på den då husångesten tar upp all tid

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av lossah:

Recalls säger ganska mycket. Då har tillverkaren erkänt ett designfel och tagit på sig ansvaret. Man säger till kunderna "vi gjorde en tabbe, vi löser det för dig", istället för att "synd för dig, vi tänker inte betala".

"Gratta Ford till: issued 89 safety recalls in the first six months of 2025"
Så Ford måste vara suveräna då?

Igen: varken bra eller dåligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av OC&Burn:

Har alltid ägt själv bakåt i tiden, men förra bilen leasade jag.
En Skoda Enyaq för drygt 6000kr inkl service och försäkring.
Bästa jag gjort. Smidigt, alla garantier, service osv ingår utan överraskningar.

Nu däremot så tog jag det stora steget efter drygt 20år med bil att vara helt utan. Kör elcykel till den del det är möjligt och hyr via bilpool övriga tillfällen. Gått ned till ca 3000kr per år i transportmedel. Kan resa, spara, köpa hårdvara och annat skoj för helt andra pengar än tidigare. Aldrig känt mig så "rik" som nu. 😄

Leasing brukar vara bra medans man har bilen.

Du har inte lämnat tillbaka den och har inte heller fått en faktura på två månadslöner...

Jag skulle aldrig våga leasa en bil. Jag har råkat ut för nog mycket skit när jag hyrt bil, en repa som skulle kosta hela självrisken som jag inte orsakat själv (troligen parkeringsskada). Även ett stenskott som skulle kosta 6000kr, när en verkstad tar allt från 0 till 500kr för att spotrepair.

Ja, äger man bilen får man väl stå för det själv men man kan också bara skita i det om man känner för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

nya civicen har klart bättra säten mot dom gamla om man är bredare, jag är inte glad i frugan 2016 civic just för säterna är för trånga om man har breda axlar, sidorna trycker in i revbenen, Hondas nya cr-v plugin är en väldigt trevlig bil OM man har familj och barn som åker med i bilen på längre resor. enda jag egentligen stör mig på med den är avsaknaden av 4x4 på plugin modellen vilket ställer till det när man ska dra upp båten om det är grus. jag gillar deras baksäten som är som framsäten i funktion, att både värme och kyla är inbyggt i säte, ratt värme och bose system ingick i grundpaketet, samt att dom fixat cupeljudet jämfört med tidigare modeller, den har ju dock cvt låda, men det ska vara en väldigt pålitlig version,
Det ska bli intressant om dom släpper en ny cr-v med vätgas när dom nu samarbetar med Toyota om det.

Därför jag valde en CX-5, har AWD, bose, 360 kamera, ventilerade helskinnssäten + sätesvärme bak, rattvärme och en trevlig 2.5 liters motor på nästan 200 hk ihop med en 6 växlad klassisk automat, vägljudet är lite tråkigt på 19 tummarna med toyo gummi men de är snart slutkörda och då ska nokian silentdrive eller liknande på, kör 17 på vintern som är otroligt tyst och bekvämt, kollade på en CR-V men det kändes som de hade sparat in absolut överallt och plugin är inget jag kan utnyttja i lägenhet, haft en honda civic type-r som lekbil och det är där honda briljerar.

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Gör det enkelt och bättre för dig ekonomiskt och köp en äldre bil! Eller beroende på vart du bor köp två!

Kollega och jag köpte bil typ samtidigt och har satt upp en Excel för att jämföra kostnader, han köpte en v60 2015 för typ 100 000-200 000kr (semester så inte tillgång till excelen) och jag köpte en Fiat stilo från 2004 för 14 000kr (båda bilarna runt 10 000mil om jag minns rätt) jag har fått köpa ny generator samt skivor/ok bak) han har fått lov att byta koppling.

Men vill du minska oron så köp en billig äldre bil, även om något går sönder så blir det inte lika dyrt som på nyare bilar, kollegan skulle säkert få betala 10 000-15 000kr bara i material för nya skivor/ok/belägg, jag betalade nu 1000kr för skivor bak, 1000kr för två ok och någon hundralapp för belägg. Det har iallafall fungerat för min del som innan bara körde nya bilar i 7 år vilket va hemskt för min del.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av FattarNiInte:

Saker och ting tenderar inte bli billigare när de täcks av en försäkring.

Batteriet täcker de utan avdrag, samma med AC och motor. Men ja, bilen blir dyrare, men värt den extra kostnaden enligt mig. Speciellt när det är bilar som är dyra att fixa.

Permalänk
Medlem

Överlag trycker jag det är väldigt svårt att få en god överblick över olika finansieringsalternativ och räkna in alla kostnader (samt alt. kostnader som tex kontantinsats/köp ändå innebär) för att, i mitt fall, stävja bilköpsångesten något. Tvekar själv nu mellan att ta nytt leasingavtal vid årsskiftet efter att ha haft 2x 3årsavtal och ändå varit "nöjd", men också insett att det troligtvis är det sämsta ekonomiska sättet att ha tillgång till en bil i det långa loppet.

Någon annan som gjort några ordentliga uppställningar mellan billån vs. leasing samt kanske tom Hedins "smarta lån"-variant? Jag som är brutalt ointresserad av bilar överlag har lite dålig koll på exakt alla fasta kostnader som ett faktiskt bilägande kommer med - det skiljer skiljer sig ju ockås beroende på ålder på bil och bilmärke kopplat till vilka garantier de ger osv? Riktigt tradig djungel imho. Brukar annars gilla att räkna på sånt här, men det känns som så ofantligt många variabler att ta i beaktning. Jag läste tex att "vissa" former av billån av någon anledning inte är avdragsgilla osv likt leasing? Känns lurigt.

För min del handlar det eg. bara om att göra en så "ok" affär som möjligt, givet att bilägande överlag är en dålig affär överlag.

Permalänk
Medlem

https://www.aftonbladet.se/bil/a/zAjmav/bilmekanikernas-svart...

Som ett brev på posten (uttryck som inte riktigt håller längre…)! Så Toyota, Volvo eller Honda verkar vara rådet

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Jag är beroende av att byta bil, har senaste 5 åren haft 9 olika bilar, blir också nojig över allt som kan hända med dem och blir irriterad på småsaker, sålde min senaste bil t.ex. för att den eventuellt i framtiden skulle bli av med eCall funktionen... och köpte en fabriksny bil kontant senaste i Januari 2024 och har sedan dess haft en pendelbil och bytt ner min fabriksnya bil så jag nu plötsligt har en 2021 model som är i lite halvtråkigt skick gentemot vad jag skulle haft om jag behållt min fabriksnya 2024 modell.

Tror min lösning framöver kommer bli att köpa en fabriksny bil på 7 års avbetalning med så låg ränta som möjligt (även om jag har pengarna) då jag inte kan sälja vidare en bil som är bunden till en avbetalning, blir liksom väldigt besvärligt att sälja vidare den på detta viset och sen givetvis ha den fullt försäkrad med assistans 24/7 och hyrbil samt köpa något som erbjuder minst 5 års 10k mil garanti.

Sitter mest och luskar ut vad jag ska köpa, lutar åt att köpa mig nästa generations Toyota Corolla eller liknande när det lanseras, har en Mazda CX-5 2021 SUV just nu och det är inte riktigt min typ av bil.

TLDR; köp beprövat med lång garanti och nära till service, har en fullservice anläggning för toyota i närheten som erbjuder verkstad, lackering, rekond, skadereparation och hyrbilar, sånt ger mig trygghet iallafall toyota förlänger förövrigt garantin vid varje service hos dem upp till 20k mil och lämnar 8 år / 16k mil på hybridpaketet.

De har även ruskigt bra garanti och pris på sin elbil (även lexus modellen) just nu om du kollar på den.

Kollade på deras hemsida? Vad var det för ruskig bra pris du hittade?

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Jag är beroende av att byta bil, har senaste 5 åren haft 9 olika bilar, blir också nojig över allt som kan hända med dem och blir irriterad på småsaker, sålde min senaste bil t.ex. för att den eventuellt i framtiden skulle bli av med eCall funktionen... och köpte en fabriksny bil kontant senaste i Januari 2024 och har sedan dess haft en pendelbil och bytt ner min fabriksnya bil så jag nu plötsligt har en 2021 model som är i lite halvtråkigt skick gentemot vad jag skulle haft om jag behållt min fabriksnya 2024 modell.

Tror min lösning framöver kommer bli att köpa en fabriksny bil på 7 års avbetalning med så låg ränta som möjligt (även om jag har pengarna) då jag inte kan sälja vidare en bil som är bunden till en avbetalning, blir liksom väldigt besvärligt att sälja vidare den på detta viset och sen givetvis ha den fullt försäkrad med assistans 24/7 och hyrbil samt köpa något som erbjuder minst 5 års 10k mil garanti.

Sitter mest och luskar ut vad jag ska köpa, lutar åt att köpa mig nästa generations Toyota Corolla eller liknande när det lanseras, har en Mazda CX-5 2021 SUV just nu och det är inte riktigt min typ av bil.

TLDR; köp beprövat med lång garanti och nära till service, har en fullservice anläggning för toyota i närheten som erbjuder verkstad, lackering, rekond, skadereparation och hyrbilar, sånt ger mig trygghet iallafall toyota förlänger förövrigt garantin vid varje service hos dem upp till 20k mil och lämnar 8 år / 16k mil på hybridpaketet.

De har även ruskigt bra garanti och pris på sin elbil (även lexus modellen) just nu om du kollar på den.

Långt ifrån beroende. Min bror hade säkert över 100 bilar under 5 år när det var som värst. givetvis inte nya men ändå. Hade nog konstant runt 5-6 bilar som byttes mot nya. Han fixade till dem och sålde dom ofta med lite vinst. Alltid var planen att ha kvar dem men han tröttnade väldigt snabbt. Idag är det bättre. Han har faktiskt sina bruksbilar i ungefär 6-12 månader nu.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Långt ifrån beroende. Min bror hade säkert över 100 bilar under 5 år när det var som värst. givetvis inte nya men ändå. Hade nog konstant runt 5-6 bilar som byttes mot nya. Han fixade till dem och sålde dom ofta med lite vinst. Alltid var planen att ha kvar dem men han tröttnade väldigt snabbt. Idag är det bättre. Han har faktiskt sina bruksbilar i ungefär 6-12 månader nu.

Problemet är att jag fixar mina på verkstad och hos rekondfirmor går back för varje gång, otrolig ångest

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Problemet är att jag fixar mina på verkstad och hos rekondfirmor går back för varje gång, otrolig ångest

Aha ja det är inte så bra, speciellt inte för plånboken. Ekonomiskt sparar man ofta på att ha kvar en bil rätt länge och ta hand om den.
"Kickar" kan man söka på andra sätt. Jag har tex 2 fin bilar och en brukis. Har man något att längta efter också på vintern 😉

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Aha ja det är inte så bra, speciellt inte för plånboken. Ekonomiskt sparar man ofta på att ha kvar en bil rätt länge och ta hand om den.
"Kickar" kan man söka på andra sätt. Jag har tex 2 fin bilar och en brukis. Har man något att längta efter också på vintern 😉

Ska kanske göra som TS inom kort då sambon kanske ska göra sig av med sin opel corsa från 2016.

https://www.blocket.se/annons/stockholm/opel_corsa_1_4_automa...

Sån härt, kan tipsa om dessa bilar, tappar inget i värde och är nästan gratis att laga, försäkra och skatta, vi köpte den ny för 9 år sen och sen dess utöver normalt underhåll har vi bytt skyltbelysning bak och halvljuset fram till en kostnad av 87kr utöver däck och service, rullat snart 12k mil.

Bilen kostade förövrigt 150k ny, så de tappar minimalt i värde.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Ska kanske göra som TS inom kort då sambon kanske ska göra sig av med sin opel corsa från 2016.

https://www.blocket.se/annons/stockholm/opel_corsa_1_4_automa...

Sån härt, kan tipsa om dessa bilar, tappar inget i värde och är nästan gratis att laga, försäkra och skatta, vi köpte den ny för 9 år sen och sen dess utöver normalt underhåll har vi bytt skyltbelysning bak och halvljuset fram till en kostnad av 87kr utöver däck och service, rullat snart 12k mil.

Bilen kostade förövrigt 150k ny, så de tappar minimalt i värde.

Gillar trilling bilarna, köpte en Peugeot 107 för 15000 kr har haft i 9 år. Snart 15k mil. Med ALLT inräknat kostar den under tusenlappen i månaden.
De andra som är snarlika är toyota aygo och citroen c1.
Samma här med att den bara rullar och rullar, toyota drivlina och motor så väldigt pålitlig.
Jag får nog mer idag än jag köpte den för, bra pris av en gammal kollega😉

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Gillar trilling bilarna, köpte en Peugeot 107 för 15000 kr har haft i 9 år. Snart 15k mil. Med ALLT inräknat kostar den under tusenlappen i månaden.
De andra som är snarlika är toyota aygo och citroen c1.
Samma här med att den bara rullar och rullar, toyota drivlina och motor så väldigt pålitlig.
Jag får nog mer idag än jag köpte den för, bra pris av en gammal kollega😉

Testat en sådan, den var lite väl basic och det var pinsamt att frakta folk i baksätet, men håller med dig om att de är billiga.

Visa signatur

Permalänk

Kan du mecka själv eller har du någon i din närhet som kan?

Spåret med en äldre bil förespråkar jag och är även det jag kör på.
Alla kalkyler jag gör på det jag kör visar att något annat är helt omöjligt och totalt orimligt.
Lesa, förutom att själva upplägget är kasst, så blir det dubbelt så dyrt om man ska ha en bil i liknande storlek (5 personer + 1hund ska få plats)

Men saknar man möjligheten att få till prisvärda reparationer så ser det annorlunda ut i kalkylen och det blir viktigt att köpa en äldre bil som har bra statistik och en bra historik från föregående ägare
(men något kommer gå sönder oavsett man räknat med det eller ej. #LivetMedBil 😂)

Visa signatur

//Wopido

Permalänk
Medlem

1. Köp några år gammal begagnad bil som servats rätt och som har lång nybilsgaranti. Exempel Kia = 7år. Sälj innan garantin går ut om det känns jobbigt att stå utan.

2. Teckna OKQ8 självriskreducerings-försäkring OKQ8 BackUp för 79:-/mån
"Tilläggsförsäkringen som är ett komplement till din bilförsäkring och kan ge dig upp till 5 000 kr i självriskersättning om olyckan skulle vara framme."

3. Fortfarande ångest? Prata med någon kvalificerad som kan hjälpa dig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Testat en sådan, den var lite väl basic och det var pinsamt att frakta folk i baksätet, men håller med dig om att de är billiga.

Enkelt är lättlagat och den är nog mest för 2 personer.

Visa signatur