Permalänk
Medlem

Skärm svartnar i spel

Hej!

Fick hem min nya burk tidigt i mars, och har sen ungefär 3 veckor tillbaka stött på ett riktigt störande problem:

Min skärm svartnar, och jag måste dra ur strömsladden och stoppa tillbaka den för att den ska ge bild igen, omstart fungerar också. Har hittills slocknat i WoW och cs2, inte i dota eller tft.

Allting körs över till min andra skärm, ingenting dör alltså, utan det är som att datorn tappar kontakten med skärmen. Har provat olika strömsladdar och vill innan jag lånar en annan skärm för att felsöka se ifall detta är ett känt fenomen som har en enkel lösning. Det kan nämligen dröja dagar innan problemet uppstår.

Är medveten om att Nvidia sedan 50-releasen har haft problem med vissa drivrutiner, och har provat alla möjliga olika. Konstant samma problem. Börjar misstänka att det är skärmen som börjar checka ut.

Skärmen som åsyftas är en Acer XB270HU, alltså en närmare 10 år gammal rackare.

Tack på förhand!

Lista på specs om det kanske är relevant:

Asus prime x670-p wifi
Ryzen 7 9800x3d
RTX 4070 super
32gb ddr5

Permalänk
Rekordmedlem

Menar du omstart av skärmen ? Har du bra kablage mellan dator och skärm, ansluter du med DP eller HFMI, hur långa öär de och är kablarna certifierade för bandbredden du behöver ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Menar du omstart av skärmen ? Har du bra kablage mellan dator och skärm, ansluter du med DP eller HFMI, hur långa öär de och är kablarna certifierade för bandbredden du behöver ?

Jag blir tvungen att forcera en omstart, alltså plugga ur strömsladden och in igen, eller starta om datorn. Skärmen startar inte om utan detta.

Jag kör en DP-kabel, 1.5 meter. Har fungerat i många år, och detta började strula först nyligen.

Har inte koll på certifiering, men min DP-kabel har som sagt fungerat i många år.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av thelolz:

Jag blir tvungen att forcera en omstart, alltså plugga ur strömsladden och in igen, eller starta om datorn. Skärmen startar inte om utan detta.

Jag kör en DP-kabel, 1.5 meter. Har fungerat i många år, och detta började strula först nyligen.

Har inte koll på certifiering, men min DP-kabel har som sagt fungerat i många år.

För att förtydliga, menar du att du kan få bild om du startar om skärmen eller måste du starta om datorn ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

För att förtydliga, menar du att du kan få bild om du startar om skärmen eller måste du starta om datorn ?

Jag får bild om jag startar om skärmen genom att plugga ur sladden, ja. Sorry om det var otydligt. Däremot behöver jag starta om spelet, eftersom den autokör 1080p-inställningar (min andra skärm är en 24").

Permalänk
Medlem

När den svartnar, vilken färg har skrämens power-led? (Blue, Amber eller off)
Har du tittat på Acers supportsidor? Kanske prova en driver därifrån snarare än att lita på Microsoft.
Rent mekaniskt, prova att vända på kabeln. Någon kontakt kanske har hängt för länga och hamnat utanför spec.
Precis som en katt har två liv för varje tass och en för svansen, så har en kabel två - vardera ändarna.
Har skärmen (eller grafikkortet) CEC-funktion (kärt barn med många namn, alltså protokollet som gör att man kan skicka fjärrkontrollsignaler över skärmkabeln.) Prova att stänga av det.
Edit: CEC - Consumer Electronics Control

Permalänk
Medlem

Försvinner den i Bildskärmsinställningar i windows?

Surt med fel som inte uppstår så ofta, drygt att felsöka.
Det låter väl mest troligt att det är något fel på skärmen, kör båda skärmarna med DP?
om ja, testa att byt plats på skärmarna.
skulle ju även kunna testa att köra med hdmi och se om det blir någon skillnad.

Visa signatur

.:Main:.
Windows 11 | Fractal design Define R6 TG | LG OLED C3 48" | ASUS PRIME Z690-P | i7-12700k | ASUS STRIX GeForce RTX 4090 | DDR5 32GB@5200mhz | Samsung 980 PRO M.2 NVMe
.:Hackintosh Mini-ITX:.
macOS Monterey | Cooler Master NR200P | Intel i7 6600k | AMD 5500 XT | 16GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av mc68000:

När den svartnar, vilken färg har skrämens power-led? (Blue, Amber eller off)
Har du tittat på Acers supportsidor? Kanske prova en driver därifrån snarare än att lita på Microsoft.
Rent mekaniskt, prova att vända på kabeln. Någon kontakt kanske har hängt för länga och hamnat utanför spec.
Precis som en katt har två liv för varje tass och en för svansen, så har en kabel två - vardera ändarna.

Hej!

Skärmens LED lyser i amber om jag minns rätt.

Har inte kollat, ska kika, kör microsofts, men har dock gjort det i många år innan utan problem.

Ska prova vända på DP-kabeln vid senare tillfälle, tack för tipset (dock är ju allt precis nytt och utbytt).

Permalänk
Medlem
Skrivet av naxm:

Försvinner den i Bildskärmsinställningar i windows?

Surt med fel som inte uppstår så ofta, drygt att felsöka.
Det låter väl mest troligt att det är något fel på skärmen, kör båda skärmarna med DP?
om ja, testa att byt plats på skärmarna.
skulle ju även kunna testa att köra med hdmi och se om det blir någon skillnad.

Hej!

Det vet jag inte, jag brukar direkt koppla in och koppla ut och fortsätta spela. Ska försöka komma ihåg att kika på detta nästa gång det händer.

Kör min andra skärm med hdmi och min mainskärm med dp.

Hdmi är inte ett alternativ för primärskärmen. :/

Ska tilläggas att jag flashade bios idag, och hoppas på att det eventuellt gör något. Tveksamt, dock.

Permalänk
Medlem

No picture och Amber power led verkar indikera någonting med signalen enligt manualen. Att den tappar kontakten(!)
- Check if video signal cable is properly connected. Check if the computer power is ON.
Annars har jag tänkt i banorna av skrämens PSU eller kondensatorer.

Kan du simulera felet genom att dra ut signalkabeln? Hur reagerar skärmen och LED-lyset då?

Permalänk
Medlem

Om DP-kabeln är lika gammal som skärmen så kan det vara värt att prova med en annan DP-kabel.
Det har ibland dykt up trådar när folk bytt grafikkort från ett äldre till ett nyare och då har problem med DP-kabeln uppdagats.

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1453075-varning-for-vi...

Permalänk
Medlem
Skrivet av mc68000:

No picture och Amber power led verkar indikera någonting med signalen enligt manualen. Att den tappar kontakten(!)
- Check if video signal cable is properly connected. Check if the computer power is ON.

Kan du simulera felet genom att dra ut signalkabeln? Hur reagerar skärmen och LED-lyset då?

Hej,

Bra tips. Jag drog ur den och den reagerade på exakt samma sätt. Även när jag satte in den igen gick inte skärmen igång. Jag tror att nästa steg är att prova att köpa en ny DP-kabel. Denna är gammal, vet inte exakt hur gammal, men gammal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viita:

Om DP-kabeln är lika gammal som skärmen så kan det vara värt att prova med en annan DP-kabel.
Det har ibland dykt up trådar när folk bytt grafikkort från ett äldre till ett nyare och då har problem med DP-kabeln uppdagats.

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1453075-varning-for-vi...

Tack för tipset. Ser inga tydliga fel på den, men ska definitivt prova att köpa en ny DP-kabel och testa.

Permalänk
Bildexpert 📺

Jag kan bara upprepa det @Viita skriver ovanför. Kablar blir dåliga med tiden de också och att den fungerade i tio år är ingen garanti för att den fungerar i elva år. Bara det enkla när de gamla kabeln ryckts in och ut extra gånger när du bytte grafikkort kan vara det som leder till att lödningar släpper och det börjar glappa.

En rad problem av liknande sort i forumet har löst sig med en modern kabel. En modern DP-kabel är då en certifierad kabel som håller antingen den gamla DP8K-nivån eller de mer moderna DP40- och DP54-nivåerna. Din gamla skärm kör ju förstås långt under de nivåerna i fråga om bandbredd, men det skadar inte att köpa något är av modernt snitt.

Permalänk
Medlem

De olika certifieringsnivåerna finns beskrivna i wikisidan för DP:
Titel: Cable bandwidth and certifications
Tabell: DisplayPort cable certifications
https://en.wikipedia.org/wiki/DisplayPort

Permalänk
Medlem
Skrivet av mc68000:

Köpte en ny kabel idag, och nu slår skärmen på igen när jag pluggar ur och in den igen. Förhoppningsvis var det kabeln!

Tack för alla svar.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av thelolz:

Köpte en ny kabel idag, och nu slår skärmen på igen när jag pluggar ur och in den igen. Förhoppningsvis var det kabeln!

Tack för alla svar.

Återkom gärna om en vecka och berätta hur det går. Ifall detta är ännu en bockning av "✔️ ny DP-kabel löser problemet"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Återkom gärna om en vecka och berätta hur det går. Ifall detta är ännu en bockning av "✔️ ny DP-kabel löser problemet"

Will do. Återkommer om kanske två, har ibland gått närmare två mellan krascher.