Tangentbord med Matter styr smarta hemmet

Permalänk
Melding Plague

Tangentbord med Matter styr smarta hemmet

Thirdreality har lanserat ett unikt mekaniskt tangentbord.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Detta var ändå en rätt trevlig kombination.
Hade jag fått välja fritt hade jag hellre sett att det kommunicerade direkt via thread istället för wifi men det verkar inte vara så många som gått in i det ännu så kan ändå förstå valet. Nackdelen med wifi är att det riskerar att komma åt andra saker i ens nätverk eller på internet då det inte blir lika avgränsat.

Lyckades inte läsa mig till det men hoppas att matter-knapparna fungerar även om datorn är avstängd (så länge den får ström från USB då).

Permalänk
Medlem

Hade det inte varit mer värt för många att ha tangentbordet gå via en applikation på datorn istället? Så slipper tangentbordet ha wifi. Inte alla datorer som ger default power på USB när datorn är avstängd, speciellt laptops.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800X3D | In Win 301 | Asus 5070Ti Prime OC Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Övrigt: Simrace fantast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Hade det inte varit mer värt för många att ha tangentbordet gå via en applikation på datorn istället? Så slipper tangentbordet ha wifi. Inte alla datorer som ger default power på USB när datorn är avstängd, speciellt laptops.

Applikation på datorn hade väl inte heller hjälpt mycket om datorn är avstängd?

Permalänk

När man kommer hem från jobbet en vinterdag så undrar man vem tusan har satt på värmen på poolen utomhus och så har ens kära katt hoppat upp på tangentbordet.

Nå bra det går framåt jag tycker helautomatisk går trögt och det går i vågor. När det är ”nytt” så vill många ha det för det är coolt. Sedan stannar försäljningen upp och går lite upp och ner..
Det där genombrottet att alla måste ha hemautomation idag tycker jag inte riktigt har kommit. Jag ser en likhet med smartphones som tog ca 15år innan ”alla” ökände att de behövde en sådan.

Angående applikation på datorn så anser jag det är 90 och början av 2000talet. Idag vill folk inte ha en massa applikationer lokalt på sin dator och det har de inte heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

När man kommer hem från jobbet en vinterdag så undrar man vem tusan har satt på värmen på poolen utomhus och så har ens kära katt hoppat upp på tangentbordet.

Nå bra det går framåt jag tycker helautomatisk går trögt och det går i vågor. När det är ”nytt” så vill många ha det för det är coolt. Sedan stannar försäljningen upp och går lite upp och ner..
Det där genombrottet att alla måste ha hemautomation idag tycker jag inte riktigt har kommit.

Antagligen för att det är mer jobb än det är värt för de allra flesta.
Hålla på att sätta upp saker, för en oerhört liten bekvämlighetsvinst.

Sen att det faktum att många (absolut inte alla) kräver abonnemang/kontakt med nån slags server. Så endera måste man själv ha koll och sätta upp saker eller är man beroende av ett företags servrar.

Inte för mig tack

Läst en del trådar om vad folk automatiserar, men ser inte själv hur det skulle göra mitt liv enklare

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem

Förstår inte idéen med den, ett tangentbord är en inenhet, man måste ha något som även återkoppling, låt den vara en utenhet som en skärm eller saken man styr helt enkelt.

Jag har något på skärmen framför tangentbordet som ger återkoppling, varför skall jag då dedikerade knappar på tangentbordet? Säg att jag har fem lampor i rummet och jag vill släcka en specifk, hur gör jag det med tangetbordet, hur kan jag se bara på tangentbordet vilken lampa som är vald?

Blir ju klart bättre med ett program i datorn och än bättre med en app i telefonen, det senare är ju i stort sett alltid med en.

Permalänk
Medlem

Jag ser absolut inga användningsområden för detta som inte görs bättre med annan utrustning/mjukvara.

Visa signatur

R&D Elektronik & Radioingenjör

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av infigo:

Om inte USB-porten är aktiv hur ska datorn då starta?
Om datorn inte är på hjälper inte programmet...

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Sen att det faktum att många (absolut inte alla) kräver abonnemang/kontakt med nån slags server. Så endera måste man själv ha koll och sätta upp saker eller är man beroende av ett företags servrar.

Inte för mig tack

Läst en del trådar om vad folk automatiserar, men ser inte själv hur det skulle göra mitt liv enklare

Home Assistant på en Raspberry så slipper du allt sånt, det är rätt enkelt att sätta upp och du kan köpa vad du vill oavsett märke med en Sonoff singel för 300kr

Men annars håller jag med, jag har en rullandes på servern hemma för att testa och det blev bara en ledslinga från IKEA innan jag tröttnade och väntar tills jag kan köra allt där istället för bara lite grejer…

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av §2:

Applikation på datorn hade väl inte heller hjälpt mycket om datorn är avstängd?

Skrivet av tcntad:

Om inte USB-porten är aktiv hur ska datorn då starta?
Om datorn inte är på hjälper inte programmet...

Det är det jag menar. Datorn måste vara på nu för att tangentbordet ska, för många datorer.
Så vad är vitsen att tangentbordet ska ha wifi för smarta hem om du ändå ska ha igång datorn och de kunnat vara en applikation.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800X3D | In Win 301 | Asus 5070Ti Prime OC Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Övrigt: Simrace fantast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Det är det jag menar. Datorn måste vara på nu för att tangentbordet ska, för många datorer.
Så vad är vitsen att tangentbordet ska ha wifi för smarta hem om du ändå ska ha igång datorn och de kunnat vara en applikation.

Jag skulle säga att alla stationära kan ha nån USB port som kan ge 5V även när datorn är av.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Jag skulle säga att alla stationära kan ha nån USB port som kan ge 5V även när datorn är av.

Absolut, men då måste man veta det och veta vilka portar det gäller. Och det är lite av kruxet.
Hade förstått det mer om tangentbordet varit trådlöst för då har det batteri.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

...Det där genombrottet att alla måste ha hemautomation idag tycker jag inte riktigt har kommit...

Jag "automatiserade" fönsterbelysningen hemma för ca 15 år sen, med fjärrstyrda klumpar i uttagen (fjärrkontroll) och tycker det är smidigt. Men jag ser inte vinsten med att automatisera det eller något annat "på riktigt" :/

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Absolut, men då måste man veta det och veta vilka portar det gäller. Och det är lite av kruxet.
Hade förstått det mer om tangentbordet varit trådlöst för då har det batteri.

Jag ser det på numlock, peace of cake.

Permalänk

Det där genombrottet att alla måste ha hemautomation idag tycker jag inte riktigt har kommit. Jag ser en likhet med smartphones som tog ca 15år innan ”alla” ökände att de behövde en sådan.

Angående applikation på datorn så anser jag det är 90 och början av 2000talet. Idag vill folk inte ha en massa applikationer lokalt på sin dator och det har de inte heller.

Folk som inte vill ha "en massa applikationer" på sin dator, behöver väl heller ingen dator?
Tur tillverkarna löste det problemet, jag antar att de glada köparna av detta tangentbord kan koppla in det till usb på en mobilladdare istället och avnjuta den trådlösa funktionen oavsett. Briljant!

Permalänk
Skrivet av FX9:

Inte för mig tack

Well du har inte fel, samtidigt är det för mig själv tex något som liksom ändå händer, jag kan redan mycket om produkterna, protokoll, elektronik osv så att testa home Assistant hade jag viljat göra oavsett. Nu har jag haft det i 5+ år och tom frugan är såld, visade henne tex en graf idag över hur luftfuktigheten i tvättstugan sjunker när man stänger dörren till den. Inte något jag planerat men samtidigt köpte jag den termometern/fuktmätaren bara för att den hade Zigbee..

Vi har båda full kontroll över allt i hemmet från mobilen, absolut onödigt men också trevligt. Samtidigt finns det även mycket dyrt och dåligt som ringer hem stup i kvarten, är noga med att undvika de produkterna.

Annars har vi ganska enkla automationer, lyset tänds när solen går ner och släcks eftersom, sovrum först och övrigt sen, vissa nattlampor lyser tills solen går upp. Termostaterna på elementen nollställs efter ett tag då barnen vill pilla på dem i tid och otid, det går att sätta starttid för motorvärmaren och se vilken effekt den drar. Märkte i vintras att den hoppade upp och ner, det visade sig att kupevärmaren alltid gick men själva motorvärmaren var döende.

Trevligt, som sagt, extra mycket då det är teknik som faktiskt jobbar för mig och inte håller på att tjafsa om extra rättigheter eller att logga in med Windows/Apple/Disney-konto eller annat gnäll. Jag startar en uppdatering ibland när det känns som att det var ett tag sen sist.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Inte för mig tack

Det är allt en viss bekvämlighet att bara tex automatisera belysningen på genomfarter, som trappor och korridorer som antagligen har väldigt lite nödvändig belysningsbehov per dag.

Men mest tror jag folk sim dras in i det tycker det är kul. Huset känns ju lite levande också. Man kanske inte vill ha en AI som bestämmer, (Sorry, but I can't turn on the lights right now Dave...) men känslan av det.

Och som nått företag som säljer såna här prylar har som slogan typ. "Börja inte med hemautomation, det kan vara beroendeframkallande.)

Har man ingen plan dock och bara skaffar diverse olika wifi, blåtand, från olika "standarder" ofta med appar och onlinekrav som lägger ner eller börjar funka uselt, ja då blir det raskt komplicerat och orsakar garanterat ingen risk för beroende.

Skrivet av filbunke:

Förstår inte idéen med den, ett tangentbord är en inenhet, man måste ha något som även återkoppling, låt den vara en utenhet som en skärm eller saken man styr helt enkelt.

Jag har något på skärmen framför tangentbordet som ger återkoppling, varför skall jag då dedikerade knappar på tangentbordet? Säg att jag har fem lampor i rummet och jag vill släcka en specifk, hur gör jag det med tangetbordet, hur kan jag se bara på tangentbordet vilken lampa som är vald?

Blir ju klart bättre med ett program i datorn och än bättre med en app i telefonen, det senare är ju i stort sett alltid med en.

Utdataenheten borde väll vara vadhelst tangentbordet ska styra? Det finns ingen direkt återkoppling på de flesta fjärrar till såna system heller. Via telefonen tex går det däremot att kontrollera status på var pryl.

Med ett belyst tangentbord borde det iof gå att ordna någon slags återkoppling. Funkar såklart även med vanliga, rentav helt utan belysning. Som att blinka med numlock när det kommit post. Det är retro-smartdevices det.

Skrivet av FX9:

Ja, det är nog svårare att hitta utan från de senaste 20 åren åtminstone. Ju mer sentida det är så är det nog istället större chans att det är avstängt elller kan stängas av i BIOS däremot.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

Det är allt en viss bekvämlighet att bara tex automatisera belysningen på genomfarter, som trappor och korridorer som antagligen har väldigt lite nödvändig belysningsbehov per dag.

Men mest tror jag folk sim dras in i det tycker det är kul. Huset känns ju lite levande också. Man kanske inte vill ha en AI som bestämmer, (Sorry, but I can't turn on the lights right now Dave...) men känslan av det.

Och som nått företag som säljer såna här prylar har som slogan typ. "Börja inte med hemautomation, det kan vara beroendeframkallande.)

Har man ingen plan dock och bara skaffar diverse olika wifi, blåtand, från olika "standarder" ofta med appar och onlinekrav som lägger ner eller börjar funka uselt, ja då blir det raskt komplicerat och orsakar garanterat ingen risk för beroende.

Utdataenheten borde väll vara vadhelst tangentbordet ska styra? Det finns ingen direkt återkoppling på de flesta fjärrar till såna system heller. Via telefonen tex går det däremot att kontrollera status på var pryl.

Med ett belyst tangentbord borde det iof gå att ordna någon slags återkoppling. Funkar såklart även med vanliga, rentav helt utan belysning. Som att blinka med numlock när det kommit post. Det är retro-smartdevices det.

Ja, det är nog svårare att hitta utan från de senaste 20 åren åtminstone. Ju mer sentida det är så är det nog istället större chans att det är avstängt elller kan stängas av i BIOS däremot.

Håller helt med att det är nog många som gör det för att det är kul
Det kommer jag aldrig säga nått om. Jag sitter och leker med min server för att det är kul, inte för att jag måste

Att automatisera transportsträckor kan man göra med en rörelsesensor utan att blanda in nått smart, men vill man så kan man såklart

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Håller helt med att det är nog många som gör det för att det är kul
Det kommer jag aldrig säga nått om. Jag sitter och leker med min server för att det är kul, inte för att jag måste

Att automatisera transportsträckor kan man göra med en rörelsesensor utan att blanda in nått smart, men vill man så kan man såklart

Ja, det var vad jag föll på tyvärr. Började med "skulle vara kul om kaffebryggaren startade lagom till frukost". Sen eskalerade det till belysningen överallt, garageöppnare, postlådekoll, är gräsklipparen hemma eller behöver den räddas, igen.. (hade kanske varit vettigare prioriterat att helt enkelt fixa klipparen iof) :s

Visst, men med dum kontroll så blir det åas tex mer komplicerat att få dem att enbart tändas när det är nödvändigt. Kontextualiserad kontroll eller vad det heter.

Sensorerna kan tex också vara en del i larmsystem då. (feature creep mot creepers..) Eller för att förenkla en traditionell knappkontroll istället för sensorer i ett gammalt hus med kass dragning där det bara finns trapp, men ingen trappkoppling sas. Ett par smartknappar istället för för att bryta upp väggen och anlita elektriker.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Det enda jag faktiskt vill ha automatiserat är styrning av utomhusbelysningen, men det fixas enklast och bäst med en traditionell permanentmonterad ljussensor som sköter sig själv helt och hållet och inte kräver någon jävla mjukvara, batteri, kommunikation, firmwareuppdateringar osv.

Hemautomation ska vara helautomatisk och självgående utan underhållsbehov, annars får det vara.

Visa signatur

9950X3D | 5080