Google förlorar mot Epic Games – dom om olagligt monopol står fast

Permalänk
Melding Plague

Google förlorar mot Epic Games – dom om olagligt monopol står fast

Domstolen anser att företaget genom Google Play Store agerat konkurrenshämmande.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Perfekt, Precis som Epic vs Apple.

Sedan kommer Google säkert ställa till det på något vis för Epic, på samma vis som Apple ställt till det när det fallet drog igång.

Visa signatur

Byt namn på Nvidia till NvidAI

Permalänk
Medlem

Ååh vad jag längtar tills Google, Facebook och Microsoft bryts upp för monopol verksamhet.

Mera sånt, två tummar upp.

Permalänk
Medlem

Dessa "ekosystem" som låser in användare är som blodet i djävulens ådror....

Jag kommer följa utvecklingen med intresse.

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem

Nu har ju inte alls Google lika stark kontroll över applikationerna i sin app-butik som Apple har, inte ens nära. Och Apples lösning på appbutiken innebär fortfarande att de har full kontroll över apparna på ett sätt som inte ens är möjligt i Android idag.

Nu kan jag inte säga att jag förstår domen fullt ut, men min maggropskänsla är att den faktiskt kommer att ge Google mer kontroll än tidigare genom att man mer går mot Apples låsta databas för applikationer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hoppitoss:

Ååh vad jag längtar tills Google, Facebook och Microsoft bryts upp för monopol verksamhet.

Mera sånt, två tummar upp.

I princip alla Fortune 500 företag har någon form av "monopol" (egentligen 2-4 företag som äger hela marknaden där inga nya kan ta sig in).

Vad menas med: Apputvecklare skulle då inte vara bundna till Googles eget betalsystem, samtidigt som man måste tillåta såväl tredjeparts-app stores samt göra företagets egna appar tillgängliga på dessa.

Det går väl redan idag att betala via Paypal i appar? Och tredjeparts-app stores finns ju redan.

Visa signatur

Intel Core i5 6300HQ 3.2 GHz - Nvidia GeForce GTX 960M 2GB - Generic DDR4 1x8GB 2133MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

I princip alla Fortune 500 företag har någon form av "monopol" (egentligen 2-4 företag som äger hela marknaden där inga nya kan ta sig in).

Vad menas med: Apputvecklare skulle då inte vara bundna till Googles eget betalsystem, samtidigt som man måste tillåta såväl tredjeparts-app stores samt göra företagets egna appar tillgängliga på dessa.

Det går väl redan idag att betala via Paypal i appar? Och tredjeparts-app stores finns ju redan.

Oavsett så går väl 30% till Google?
Har för mig att det är just det som är grejen men jag minns inte

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Det här borde inte ens haft med dominerande ställning att göra. Lagstiftningen borde förbjuda ett avtal mellan A och B att påverka avtal mellan A och C.

Jag kan inte mycket om amerikansk juridik, men hade lagstiftningen varit vettig så hade det här fallit under ”tort”, dvs att B skadar C ekonomiskt genom krav på A.

Permalänk
Medlem

Google, Microsoft, Apple. De granskas, döms, kritiseras – för maktmissbruk, för att de stryper konkurrens, för att de vet för mycket om oss. Och visst, mycket av kritiken är befogad. Men mitt i allt det där glömmer vi lätt bort en sak:

De blev inte stora av sig själva.
Det var vi.

Vi valde deras tjänster. Vi klickade, installerade, loggade in. Företag byggde sin vardag på deras plattformar. Privatpersoner valde det som var enkelt, som funkade, som såg snyggt ut. Och gång på gång valde vi samma sak. Så växte de. Så blev de oumbärliga.

De blev våra standarder för att de levererade. De hjälpte oss bygga, växa, skapa. Det ironiska är att deras makt föddes ur just den nytta de gav oss. Och så länge vi fortsätter välja bekvämlighet framför alternativ – så kommer de förbli störst.

Så visst, vi kan prata reglering. Och ansvar. Det behövs.
Men vi kanske också måste prata om våra egna val.

Jag gör dessa val varje dag, varje gång jag betalar min 365 prenumeration. Varje gång jag tycker Linux är så skitjobbigt i förhållande till Windows, varje gång jag väljer att spela i Windows och inte i Wine.

Visa signatur

Proud AMD customer since 1998!

Permalänk
Medlem

Så helt plötsligt vill alla använda Epic….

Permalänk
Medlem

När ska EU ge sig på Mondelez eller Nestle?
Eller fyller de redan fickorna på ett sätt som Google och Apple vägrat.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Det tror jag inte, men folk här (inkl mig själv) tar själva principen att ekosystem ska vara öppna på allvar. Och att man inte ska utnyttja monopolställning.

Permalänk
Medlem

Google har ju alltid haft sideloading av både appar och "appstores"... f-droid, amazon appstore osv.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Opatagio:

När Nestle tvingar ICA att använda deras betallösning eller ger rabatt om ICA inte köper in konkurrerande produkter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Nähejdu, aldrig i livet.

Men det här handlar inte om Epic i sig, utan om att monopol förtjänar att dö.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homdax:

Google, Microsoft, Apple. De granskas, döms, kritiseras – för maktmissbruk, för att de stryper konkurrens, för att de vet för mycket om oss. Och visst, mycket av kritiken är befogad. Men mitt i allt det där glömmer vi lätt bort en sak:

Det var vi.

Vi valde deras tjänster. Vi klickade, installerade, loggade in. Företag byggde sin vardag på deras plattformar. Privatpersoner valde det som var enkelt, som funkade, som såg snyggt ut. Och gång på gång valde vi samma sak. Så växte de. Så blev de oumbärliga.

De blev våra standarder för att de levererade. De hjälpte oss bygga, växa, skapa. Det ironiska är att deras makt föddes ur just den nytta de gav oss. Och så länge vi fortsätter välja bekvämlighet framför alternativ – så kommer de förbli störst.

Jag gör dessa val varje dag, varje gång jag betalar min 365 prenumeration. Varje gång jag tycker Linux är så skitjobbigt i förhållande till Windows, varje gång jag väljer att spela i Windows och inte i Wine.

Individuella val funkar för vissa individer, men inte för befolkningar i stort. Precis som du skriver är vi bekväma efter att vi en gång har gjort ett val. Då behövs en miljö som främjar olika alternativ och byten mellan dem, då minsta extra motstånd (ett grundläggande motstånd till allt nytt finns redan hos de flesta) kommer minska benägenheten rejält att göra annorlunda.

Detta vet stora företag och ser till att försöka vara först på marknaden, göra det lätt att bli kund, försöker skapa lojalitet och försöker se till att det är svårt att gå till en konkurrent.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

När Nestle tvingar ICA att använda deras betallösning eller ger rabatt om ICA inte köper in konkurrerande produkter?

Med tanke på hur Mondelez hanterar konkurrerande produkter så har inte många butiker i EU något val.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem

Vad är skillnaden på EPIC och Google mer än storlek, hejar vi på Epic bara för att dom slåss mot någon större i detta fall? Epic har ju en egen "appbutik"(spel) som de kontrollerar och där dom tar provision på allt som säljs. Dom vill nog inte heller att spelpublicister lägger free-to-play spel på deras plattform och sen tar all betalning vid sidan av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homdax:

Det var vi.

Tycker inte att folk ska beskyllas for att de väljer det bästa som passar dem. Inte heller för att företag gör en bra produkt och blir stora. Företagen ska beskyllas när de gör något dåligt, vare sig det är avsiktligt eller oavsiktligt.

Just därför det krävs lagar och regleringar som kollas upp och efterföljs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homdax:

Det var vi.

Då måste du fortfarande förstå att från början så berättade de inte om sin datasamling utan det var senare efter flera svängar i domstol som det kröp fram och de blev tvungna att vara mer transparenta.

Skrivet av kazoom:

Vad är skillnaden på EPIC och Google mer än storlek, hejar vi på Epic bara för att dom slåss mot någon större i detta fall? Epic har ju en egen "appbutik"(spel) som de kontrollerar och där dom tar provision på allt som säljs. Dom vill nog inte heller att spelpublicister lägger free-to-play spel på deras plattform och sen tar all betalning vid sidan av.

Nu är jag ingen älskare av Epic, snarare tvärtom, de är rövhattar, men ändå.
Epic är nog fruktansvärt rädda för att hamna i mer dålig dager så jag tror inte de har råd att börja sätta upp drakoniska regler. Skulle de börja kräva en andel av ingame-försäljning skulle de bli kortvariga. Både image och försäljningsmässigt. En kan säga att de är ute just nu för gott uppförande efter att ha slängt enorma mängder pengar på att ge bort spel gratis men vid minsta övertramp så åker de in på kåken igen.

Visa signatur

R&D Elektronik & Radioingenjör

Permalänk
Medlem
Skrivet av kazoom:

Ägnar de sig åt att förhindra att spel som läggs upp på Epic tar betalt vid sidan av? Har du bevis på att så skett så tycker jag att du borde länka till det.

Mig veterligen så ägnar sig det inte åt det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

Google har ju alltid haft sideloading av både appar och "appstores"... f-droid, amazon appstore osv.

Ja till skillnad från Apple som haft allt låst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homdax:

Det var vi.

Så är det såklart. Men valet från början kan ju såklart ha förändrats i både villkor och förutsättningar. Man valde en gång en eposttjänst. Att det sen var praktiskt att ha telefon till densamma. Sen en grej till, efter en annan. Till sist sitter man i sylten upp till halsen.

Då hjälper det inte "gemene man" att det finns någon "haxigt" metod runt något problem som "ingen" egentligen bryr sig om.

Och det är ju dem som regleringen är menad att hjälpa. Inte de som antagligen både påtalat problemet men inte själva egentligen behöver den.

Sen kommer gemene man att drabbas när allt återigen flyter ut till ett lösare sammanhang.

Skrivet av GizmoTheGreen:

Vilket inte är ett problem för Google då gemene man ifråga aldrig kommer använda det.

Skrivet av pacman42:

Nu har ju inte alls Google lika stark kontroll över applikationerna i sin app-butik som Apple har, inte ens nära. Och Apples lösning på appbutiken innebär fortfarande att de har full kontroll över apparna på ett sätt som inte ens är möjligt i Android idag.

Nu kan jag inte säga att jag förstår domen fullt ut, men min maggropskänsla är att den faktiskt kommer att ge Google mer kontroll än tidigare genom att man mer går mot Apples låsta databas för applikationer.

Många skulle nog uppskatta mer kontroll på båda. Kanske vore en bra modell att kunna välja enbart någon form av kontrollerad kvalitetsbutik eller allt, med allt vad det innebär.

Mja, så kan det absolut bli. Måste de dela upp och renodla det som återstår så blir det såklart mindre fog för kontrollkritik till sist.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Hoppas verkligen att dom överklagar detta skit

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Hoppas på ett bättre alternativ till Google play.
Tycker man har för dålig frihet att filtrera sökresultaten i play.

Visa signatur

CPU: Intel i9 13900K 5.6Ghz, GPU: MSI 4090 SUPRIM X, MB: Gigabyte z790 Aorus Elite, Minne: 32Gb Corsair Vengance 6000mhz, Chassi: Fractal Design 7 Compact, Disk: Kingston kc3000 2tb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Opatagio:

Mondelez fick tre miljarder i böter av EU för konkurrenshämmande aktivitet senast förra året.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homdax:

Det var vi.

Det är klart att varje människa måste tänka själv när dom köper tjänster.
Men det är helt orimligt att förvänta sig att 8 miljarder människor ska individuellt förutse vad som händer om dom köper en företagstjänst idag, och vad det köpet kan ha för konsvekvenser 30 år i framtiden ifall företaget börjar begå konkurrensbrott.

Självreglering av företag är detsamma som låtsasreglering.
Det är lagstiftad reglering eller samhällsdystopi som är alternativen.

Permalänk
Medlem

Bra där Epic Games!

Fan för Google, Microsoft, Meta och Apple.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X