Permalänk
Medlem

Operativsystem för svensson

Blev lite sugen på att diskutera operativsystem för den allmänna massan.

Jag har installerat Ubuntu på både min tjejs och föräldrars dator och de är supernöjda. De kan göra allt de vill kunna, utan krångel. Detta får mig att fundera på vad Osx och Windows egentligen tillför för värde till den här gruppen som kanske inte bryr sig så mycket. Bara internet fungerar så verkar resten lösa sig.

Vad har ni för erfarenhet av detta? Har ni också folk i er närhet som skulle klara sig bra på Linux och Open source-mjukvara?

Permalänk
Sötast

Sedan mobilen blev primärverktyget för människan och mjukvara allt mer optimerades för och skapades för webben så har det raderat nog de absolut flesta barriärerna för de användarna som inte har specifika behov.

Om det inte vore för att några fortfarande har preferens för större skärmar eller andra inmatningssätt än touchscreen så behövs väl inte ens datorn mer..

Permalänk
Medlem

Ett möjligt problem med Linux som kan uppstå tex om du är bortrest och föräldrarna ringar någon tekniker// data support
Då kan man komma tillbaka och det finns windows på deras dator.
(Du behöver nog inte fråga hur jag kan känna till detta)

Jag tycker Lois Rossman beskriver open source och penga situationen på ett bra sätt.
(Lite av att om man köra mycket open-source och har råd så bör man bidra lite, tid eller pengar)

Chrome är ju "open source" (TM) - men det styrs på ett sätt som hjälper vissa reklam bolags syften..
(Google Chrome tog bort API som annons blockare använde, och den tekniska förklaringen är väldigt konstig där..)

Tror att Telefon och Surf platta ==>> Konsumera info
Men om du vill programmera eller skriva eller "skapa info" så är det en dator som gäller

Permalänk
Medlem

Dottern har just fått sin första dator, en äldre relik, och xubuntu kändes som ett självklart alternativ. Fruns dator har inte stöd för Win 11 så känns troligt att den kommer gå samma väg.

För gemene man känns OS ganska irrelevant eftersom det, som sägs ovan, är webben som allt händer på idag. Med det sagt tror jag inte särskilt många kommer skifta utan snarare sluta använda dator alls och enbart nyttja smartphone eller liknande.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem

För drygt ett år sedan hade 50 % av min hemsidas besökare smartphone. Idag är det 3 gånger vanligare med smartphone än PC. En positiv utveckling ur energisynpunkt eftersom en smartphone är energisnål. Linux har en fördel också att den kan köras oftast från ett USB-minne och man kan använda datorn fastän hårddisken är trasig.

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog säga att alla klarar sig med det OS som kommer med deras dator/Chromebook/surfplatta idag, säkert med större chans att få support och BankID.

Det blir ju lite motvind för Linux som får ta gamla återupplivade datorer och de 1% som inte är Svensson.

Permalänk
Medlem

Telefon och surfplatta räcker ju till det mesta. Har dock för mig att det för inte så himla längesedan krävdes en dator för att kunna skaffa mobilt bank-id hos Handelsbanken, då man behövt använda dosan man fått, inkopplad i datorn (och antagligen inte Linux-dator?). Men det kanske löst sig nu?

Funkar alla streamingtjänster på Linux nuförtiden (om man nu skulle vilja köra på dator)?
Har för mig jag hade problem med det, men det var också ett gäng år sedan…

/GC

Permalänk
Medlem

Linux har nu passerat 5 % i marknadsandel på ”desktop” i USA – en symbolisk men viktig milstolpe. Samtidigt växer intresset för att återbruka äldre hårdvara. Vi är på väg mot ett tydligt teknikskifte där datorer delas upp i två kategorier: de som klarar Windows 11, och de som officiellt tillåts köra det.

Samtidigt som mobilen blir vår främsta digitala enhet för allt fler, finns det fortfarande saker den inte är särskilt bra på – exempelvis kreativt arbete, dokumenthantering och programmering. Visst, den dagen du kan koppla tangentbord och mus till mobilen och få en komplett skrivbordsmiljö via en dockningsstation eller liknande – då förändras spelplanen. Men vi är inte riktigt där ännu.

Därför är det viktigt att ta vara på den hårdvara vi redan har. Men att skapa en helt ny svensk Linux-distribution för gemene man vore ett slöseri med resurser. Risken är att det blir som Stockholms stads berömda skolplattform – ett dyrt, egenbyggt projekt som kunde ha lösts bättre med befintlig öppen källkod och samarbete.

Det vi kan och bör göra är att bidra till det som redan finns. Själv installerade jag Debian med KDE på två härken till datorer – och blev positivt överraskad av hur bra allt fungerade. Prestandan räckte mer än väl, även på maskiner som anses ”för gamla” för Windows. Visst finns det fortfarande engelska termer som lyser igenom här och där, men det är ett område där vi faktiskt kan hjälpa till: genom att förbättra översättningarna.

Och för dig som är duktig på att skapa videor – varför inte göra svenska nybörjarguider för Ubuntu, Debian eller Linux Mint? Det finns ett stort behov av material på svenska, särskilt för ovana användare.

Linux är inte bara ett alternativ – det är ett kraftfullt verktyg för att ge nytt liv åt datorer som annars hade kasserats.

Visa signatur

Allmänt dataintresserad gubbe – Driver bloggen https://linux.se
Mina datorer genom livet: Sinclair ZX81, ZX Spectrum, C64, Atari 520STM,Portfolio, PC1, Amiga 500, 1200,CBM 8032 och massor av PC allt från 8088,Nec V30 till Intel Core i9. och även några Macar har avverkas ifrån SE/30 till framåt.

Permalänk
Medlem

Antagligen flera stycken, tills den dan de hittar den där speciella icke-Linux applikationen de bara måste ha in.

Men ja som nämnt de flesta ändamål funkar en smart phone eller tablet bra till, kanske inte riktigt allt för alla, det är ju t.ex. gött med en rejäl skärm (låt det va en monitor eller TV) eller tangentbord om man ska knappa in kilometervis med text...

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Monster Battle Station(tm)#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB RAM >-< RTX 4070S >-< Crucial 2TB SSD |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esrakuf:

Jag har installerat Ubuntu på både min tjejs och föräldrars dator och de är supernöjda. De kan göra allt de vill kunna, utan krångel. Detta får mig att fundera på vad Osx och Windows egentligen tillför för värde till den här gruppen som kanske inte bryr sig så mycket. Bara internet fungerar så verkar resten lösa sig.

Vad har ni för erfarenhet av detta? Har ni också folk i er närhet som skulle klara sig bra på Linux och Open source-mjukvara?

Ubuntu är bra!
Men med det sagt duger det ändå inte om man är hårt inne i en iPhone och Apples ekosystem i övrigt. Så då blir det macOS för min del, allt synkar.

Permalänk
Medlem

De flesta "icke nördar" jag känner fimpade datorn för över 10 år sedan. Mobil och surfplatta räcker för alla som inte behöver specifik eller kraftigare hårdvara. Datorn är en blivande utdöende relik. Mobilspel dominerar marknaden totalt idag.

Det är bara en fråga om tid innan datorn försvinner helt. Små staplande steg mot en datorfri framtid har redan tagits. Stadia misslyckades men andra går det ok för. Ge det 10-15 år så är vi nog där.
Bara jag och en handfull andra som kommer sitta och pressa prestanda ur de sista konsumentbaserade cpuerna som någonsin kommer göras.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

De flesta "icke nördar" jag känner fimpade datorn för över 10 år sedan. Mobil och surfplatta räcker för alla som inte behöver specifik eller kraftigare hårdvara. Datorn är en blivande utdöende relik. Mobilspel dominerar marknaden totalt idag.

Det är bara en fråga om tid innan datorn försvinner helt. Små staplande steg mot en datorfri framtid har redan tagits. Stadia misslyckades men andra går det ok för. Ge det 10-15 år så är vi nog där.
Bara jag och en handfull andra som kommer sitta och pressa prestanda ur de sista konsumentbaserade cpuerna som någonsin kommer göras.

Och för mig så har jag typ ingen som inte har en dator, om så bärbar eller en stationär, något om dom.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Och för mig så har jag typ ingen som inte har en dator, om så bärbar eller en stationär, något om dom.

Finns såklart många som behöver en i tex arbete men INGEN behöver en dator på fritiden idag då allt går att göra med mobilen. Jag gör mycket på datorn av bekvämlighet också men jag skulle kunna göra det på mobilen eller en surfplatta.

Visa signatur

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Esrakuf:

Detta får mig att fundera på vad Osx och Windows egentligen tillför för värde till den här gruppen som kanske inte bryr sig så mycket. Bara internet fungerar så verkar resten lösa sig.

Använder MacOS, Ubuntu och Windows i stort sett dagligen. Idag är MacOS det "primära" valet (i.e. vad huvuddatorn kör), under perioden strax efter millennieskiftet fram till 2020 var det primära valet Ubuntu.

För någon som "bara internet fungerar så verkar resten lösa sig" kommer alla dessa tre fungera hur bra som helst. Enda fördelen jag kan se är att MacOS är det bättre valet om man bryr sig om fontrendering på högupplösta skärma samt om man bryr sig om batteritid i sin bärbara. Men man måste bry sig tillräckligt om detta för att anse det är värt priset för att köpa Mac.

Skrivet av Esrakuf:

Av de i min närhet som inte på något sätt har datorer som intresse är det en mix av att köra padda alt. bärbar dator samt mobil.

I valet av bärbar dator finns det i huvudsak två grupper "vilken laptop som helst är OK", de kör någon rätt billig Windows-laptop samt de som bryr sig så pass mycket att de valt en MBA (instegsmodell alt. väldigt nära insteg).

De som valt Windows-laptop skulle lika gärna kunna köra Linux (förutsatt att HW de valt fungerar bra på Linux, inte självklart för billiga OEM-laptops tyvärr).

Inte lika självklart att de som valt MBA har någon poäng att välja Linux, huvudsyftet med valet är ofta bra batteritid och/eller lysande text-rendering. Båda dessa är bättre med MacOS än med Linux i nuläget.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Finns såklart många som behöver en i tex arbete men INGEN behöver en dator på fritiden idag då allt går att göra med mobilen. Jag gör mycket på datorn av bekvämlighet också men jag skulle kunna göra det på mobilen eller en surfplatta.

"Ingen" är ett starkt ord. Jag behöver en PC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Även om jag skulle kunna ladda ned video (som jag gör idag med Terminalprogram) så har jag inte utrymme på mobilen att lagra det.

Permalänk
Medlem

Hade jättegärna hoppat på Linux tåget om alla mina program funka men tyvärr är stödet riktigt dåligt. Skulle aldrig köpt min threadripper om Cuda fanns på ”Mac”. Jag är riktigt less på Windows….

Visa signatur

/925

Threadripper 7980x|128Gb Ram|72TB 10GbE Synology Nas|MSI 3090 Suprim|LG UltraWide 38" - Wacom Intuos 3 A3

Permalänk
Medlem
Skrivet av GeorgeCostanza:

Funkar alla streamingtjänster på Linux nuförtiden (om man nu skulle vilja köra på dator)?
Har för mig jag hade problem med det, men det var också ett gäng år sedan…

/GC

Alla jag testat iaf.

Skrivet av RHWarrior:

Antagligen flera stycken, tills den dan de hittar den där speciella icke-Linux applikationen de bara måste ha in.

Vilken svensson-användare använder speciella applikationer?
Alla jag vet som passar den definitionen lämnar inte webläsaren i Windows ändå.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Håller med, både min sambo och hennes familj använder stort sätt aldrig dator privat.
De gånger de använder dator privat är om de ska surfa och mobilskärmen är för liten. Eller behöver skriva något, typ CV eller liknade. Oftast använder de sin jobbdator eller så har jag lånat ut någon av mina datorer som samtliga kör någon Linux-dist.
Min sambo skrev även sitt senaste CV på min dator med Libre Office, utan att påpeka att något var konstigt.

Övrigt så typ rensa minneskort till jaktåtel eller använda OBD-läsare till bilen är det enda utöver webbläsaren jag kan komma ihåg att de har gjort senaste åren.

Visa signatur

WS: 4770K, 16GB, 2x 960GB SSD, 1x 2TB SSD, RTX3070(deshrouded), CachyOS.
Behringer UM2, Sennheiser HD598, Antlion Modmic + XLR adapter.
SRV: 2600, 32GB, 500GB SSD, 2x 16TB HDD, Intel QUAD NIC, TrueNAS Scale.
SRV2: Raspberry Pi 4 4GB, 128GB SD, RPi-OS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

"Ingen" är ett starkt ord. Jag behöver en PC.

Troligen skulle du klara dig helt utmärkt utan en PC så det finns igen egentligt behov. På mobilen kan du följa nyheter och betala alla dina räkningar och förhoppningsvis ger ditt jobb dig den utrustning du behöver för att kunna jobba. Allt utöver det är lyx och inget behov som sådant.
Jag skulle klara mitt liv helt utan dator men skulle få problem med youtubevideo uppladdningar och kanske sluta spela och allt sådant men jag behöver ingen dator för att klara av mitt vardagliga liv. Ibland kan det gå dagar utan att jag sitter vid datorn.

Skrivet av AlixSPQR:

Även om jag skulle kunna ladda ned video (som jag gör idag med Terminalprogram) så har jag inte utrymme på mobilen att lagra det.

Det är inget du BEHÖVER göra eller mecka med. Ditt företag erbjuder dig de redskap du behöver i ditt arbete och räknas därför ej.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Troligen skulle du klara dig helt utmärkt utan en PC så det finns igen egentligt behov. På mobilen kan du följa nyheter och betala alla dina räkningar och förhoppningsvis ger ditt jobb dig den utrustning du behöver för att kunna jobba. Allt utöver det är lyx och inget behov som sådant.
Jag skulle klara mitt liv helt utan dator men skulle få problem med youtubevideo uppladdningar och kanske sluta spela och allt sådant men jag behöver ingen dator för att klara av mitt vardagliga liv. Ibland kan det gå dagar utan att jag sitter vid datorn.

Det är inget du BEHÖVER göra eller mecka med. Ditt företag erbjuder dig de redskap du behöver i ditt arbete och räknas därför ej.

De flesta *behöver* ju, utifrån samma argument, inte 99% av sin telefonanvändning heller... Det är 99% lyx det också.

På det hela taget så behöver väl de flesta nog något av alternativen för det där lilla som är måste, men de flesta behöver strikt talat inte båda. Många som faktiskt gör saker vinner på att ha båda, dock... även om det är lyx.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

De flesta *behöver* ju, utifrån samma argument, inte 99% av sin telefonanvändning heller... Det är 99% lyx det också.

På det hela taget så behöver väl de flesta nog något av alternativen för det där lilla som är måste, men de flesta behöver strikt talat inte båda. Många som faktiskt gör saker vinner på att ha båda, dock... även om det är lyx.

Man kan ju dra det hur långt man vill, finns ju de som lever i skogen utan något alls men då känns det inte som att man är med i samhället eller kan fungera i det. Idag måste man ha något och då är det en telefon som fungerar bäst.

Men i denna tråd diskuterar vi vad som fungerar för "svenssons" och vad de behöver.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Ingen? Tala för dig själv. Min mobil ligger på dator bordet 99% av tiden när jag är hemma. Alldeles för liten skärm. Jag använder mycket hellre mina 2 datorskärmar istället för en liten skärm på 6 tum

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Man kan ju dra det hur långt man vill, finns ju de som lever i skogen utan något alls men då känns det inte som att man är med i samhället eller kan fungera i det. Idag måste man ha något och då är det en telefon som fungerar bäst.

Men i denna tråd diskuterar vi vad som fungerar för "svenssons" och vad de behöver.

Det var mer att du avfärdade folks användningsområden för datorer med att det bara är "lyx" som gjorde att jag tyckte det var värt att poängtera att nästan all telefonanvändning likaledes bara är "lyx".
Om ämnet öht är värt att diskutera bör man ju åtminstone ha samma nivå på vad som behövs eller ej för alla alternativen.

Om argumentet som läggs fram istället är att "det är mer praktiskt med en telefon därför att ..." så är det en annan sak, men om argumentet är "det där du säger att du behöver är bara lyx" så är argumentet extremt tunt i mina ögon, för det mesta folk använder sina datorliknande apparater (räknar in moderna telefoner här) till privat är ju just "lyx".

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Det de flesta missar är att man tenderar att umgås med lika sinnade. Det innebär att de bekantas preferenser inte alls behöver vara typiska för "svensson". Det behövs betydligt bättre undersökningar för att kunna se utvecklingen i samhället i stort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esrakuf:

Känslan jag har är att det i många avseenden är allra svårast att flytta den avancerade användaren till en annan miljö, betydligt enklare att flytta den som är hyggligt oinsatt.

Viktiga värden som Windows respektive MacOS har som ofta inte uppfylls om man byter OS (även vid ett byte mellan Windows och MacOS):

• Det är den miljö som respektive OS långvariga användare är vana vid

• Långvariga användare är vana vid vissa tredjepartsapplikationer

• Vissa specifika applikationer har blivit industristandard inom något visst område

Men inte så viktigt för den som knappt är t.ex. Windowsanvändare i första läget. Det gör varken från eller till att byta om man inte redan har en massa Windowsspecifika krav.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Alla jag testat iaf.

Antagligen inte så många för hemma/hobbybruk känner jag, det var mest en kommentar för att täcka in så många fall som möjligt.
Jag sitter t.ex. med Paint Shop Pro ibland (bildredigering), oklart om det leker fint i Linux m. Wine, har inte testat själv i alla fall.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Monster Battle Station(tm)#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB RAM >-< RTX 4070S >-< Crucial 2TB SSD |[●▪▪●]|

Permalänk
Redaktion
Teknikredaktör

Det känns som att så länge man kan nå en browser, se på youtube, skriva ut dokument och använda bank-id så är man hemma i nästan samtliga fall. Det sistnämnda är nog inget problem längre, bankdosa med USB-sladd är väl ett minne blott. Innan mor min gick bort vägde jag mellan Ubuntu och Mint, så att hon skulle kunna besöka sina FB-grupper utan att få virus. Hur det gick till upptäckte jag aldrig, men det var ett ständigt återkommande problem.

Om den anhörige redan primärt använder molnverktyg (ex. Google Docs) kommer migrationen säkerligen knappt ens märkas av.

Permalänk
Skrivet av Esrakuf:

Troligen skulle de flesta klara sig med en maskin som kom förinstallerad med någon av mainstream-Linuxarna, så länge de också har en gängse smart phone för e-ID.

Windows tillför ett mått av trygghet om man är van vid och bekväm med hur Windows fungerar. Det tillför också kompatibilitet med specifika program. Min far, exempelvis, sysslar med släktforskning och kan det Windows-specifika program han använt i en massa år. Det vore poänglöst att försöka få honom att byta plattform ”bara för att”.

MacOS tillför - särskilt om man också har andra Appleprylar - en känsla av genomtänkt design och en lite lyxigare datorupplevelse. Det är ett bra val för den sortens person som inte nöjer sig med ”en bil” utan har konkreta orsaker att vilja ha ”den bilmodellen”. Det är också trevligt att ha data enkelt synkroniserad mellan alla enheter utan att behöva hitta tredjepartsverktyg: lösenordshanterare, anteckningar, bildhantering, utklippsblock, dokument…

Permalänk
Medlem
Skrivet av RHWarrior:

Antagligen inte så många för hemma/hobbybruk känner jag, det var mest en kommentar för att täcka in så många fall som möjligt.
Jag sitter t.ex. med Paint Shop Pro ibland (bildredigering), oklart om det leker fint i Linux m. Wine, har inte testat själv i alla fall.

Du har ett aktivt konto på sweclockers, du är inte svensson användare

Det funkar nog, annars finns ju alternativ.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."