Fyndiq sålde blufflagring med förfalskad kapacitet

Permalänk
Medlem

den som handlar på Fyndiq o CDON får skylla sig själv.
Dom borde försvunnit från marknaden för länge sen för scam. Scam är väl olagligt? Så varför händer inget?

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem

Dags att göra s.k. marknadsplatser ansvariga för vad som säljs genom dem. Köper jag exempelvis ett 2TB USB-minne som visar sig vara ett förfalskat 64GB, så bör marknadsplatsen vara skyldig att ersätta mig med ett äkta 2TB USB-minne, och får sedan i sin tur kräva kompensation av den "riktiga" säljaren

Med sådant ansvar skulle inte marknadsplatserna släppa in vilka företag som helst som betalar några kronor, utan skulle behöva vara selektiva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperNova:

Fast har man något uns av sunt förnuft så ser jag inga problem alls att handla från Amazon eller Elgiganten (om man skippar deras marketplace.

Klart som fan man inte köper en mobilladdare på 150w för 17:- och dessutom låter den vara ipluggad 24/7. Detta gäller ju för alla butiker!

Att köpa en rimligt prissatt (oftast billigare än svenska butiker) märkesvara, säg en tång från Knipex, en Google Chromecast, Blå Brosch borrmaskin osv osv som säljs av Amazon själva eller officiella säljare lär det ju knappast vara någon fara med. Återigen så länge man har lite sunt förnuft.

Sen är ju Amazons kundtjänst bland de bästa jag stött på.

Nu är jag rätt säker på att det var tryckfel, men en borrmaskin för en blå brosch låter lite annorlunda.

Visst ska man ha lite sunt förnuft, men man borde inte behöva ha det.
Jag tror vi ska vara glada så länge vi har val mellan postorder och fysisk butik, för när de fysiska butikerna är borta, så kan dessa företag göra precis som dom vill.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem

Slutade köpa från CDON i samma veva som jag fattade att de var en förmedlingstjänst. Så var de väl inte från början utan hade egna lager och konkurrerade med övriga som komplett m.m. Men när jag fattade vad de stod för så var det stopp, aldrig köpt av dem igen.
Amazon däremot vet jag ju vad det är och står för, och även om det kanske är samma kinavaror så VET jag att det är just det. I många fall är kinapryttlarna helt perfekt för mina DIY-projekt och t.o.m de enda som går att komma över då de inte finns i lager i EU överhuvudtaget på annat vis. Både elektronik och mekaniska komponenter är det i de flesta fall bra kvalitet på, och inte minst väldigt bra priser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barsk66:

Slutade köpa från CDON i samma veva som jag fattade att de var en förmedlingstjänst. Så var de väl inte från början utan hade egna lager och konkurrerade med övriga som komplett m.m. Men när jag fattade vad de stod för så var det stopp, aldrig köpt av dem igen.
Amazon däremot vet jag ju vad det är och står för, och även om det kanske är samma kinavaror så VET jag att det är just det. I många fall är kinapryttlarna helt perfekt för mina DIY-projekt och t.o.m de enda som går att komma över då de inte finns i lager i EU överhuvudtaget på annat vis. Både elektronik och mekaniska komponenter är det i de flesta fall bra kvalitet på, och inte minst väldigt bra priser.

CDon var helt okej tills det blev marknadsplats

Visa signatur

Byt namn på Nvidia till NvidAI

Permalänk
Medlem

Egentligen så borde man enligt konsumentköplagen ha skäl för att kräva en fungerande 2TB disk för det man betalade för den manipulerade. Marknadsför de 2TB för x kr så är det vad de behöver se till att kunden får när de köpt.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 96gb DDR5 6000 | Ryzen 9950X3D | 5090
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Sätt hårda straff för bedragare. Fyndiq kan inte sitta där och säga att de inte visste när uppenbara bluffsaker säljs på deras marknad. Uppsåtligt bedrägeri är det defenitivt!
Maximalt straff för VD'n borde det bli. 2 år i fängelse direkt utan att passera gå. Ge även dagsböter till företagen på samma procentsats som vanliga privatpersoner får för samma brott. Dvs en tusendels årsinkomst per dag dömt. 100 dagsböter blir 10% av årsinkomsten.
Företag kommer alltid att ta för sig allt de kan om straffen inte känns mer än inkomsten.

Visa signatur

R&D Elektronik & Radioingenjör

Permalänk
Medlem

Ingen säger att de har köpt RAM-minnen av SweClockers, bara för att affären skedde via "Marknad". Men många säger att de har köpt mobilskal av Fyndiq, trots att affären i själva verket gjordes med tredjepartssäljaren Screen4You via Fyndiqs "Marknad".

Det är olyckligt att väletablerade frontnamn ofta uppfattas som butiker, när det i själva verket handlar om så kallade marketplaces. Det är särskilt bekymmersamt i vissa produktkategorier, eftersom man som kund riskerar att betraktas som privatimportör snarare än konsument – med allt vad det innebär.

På Amazon tittar man givetvis endast på "Säljs och fraktas av Amazon EU". Den tydligheten kunde förbättras avsevärt. Filtrerar man sökresultat med alternativet ”Fraktas från Amazon” försvinner mycket skräp, och sannolikt en hel del som egentligen är helt okej - men livet är för kort för att hålla på med förhandskontroller.

"Säkerhetskollen" må vara ett bra initiativ givet den rådande situationen men ett par halshugg i leverantörskedjorna är att föredra. Livet är som sagt för kort.

Visa signatur

Citera för svar :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeCe:

Dags att göra s.k. marknadsplatser ansvariga för vad som säljs genom dem. Köper jag exempelvis ett 2TB USB-minne som visar sig vara ett förfalskat 64GB, så bör marknadsplatsen vara skyldig att ersätta mig med ett äkta 2TB USB-minne, och får sedan i sin tur kräva kompensation av den "riktiga" säljaren

Med sådant ansvar skulle inte marknadsplatserna släppa in vilka företag som helst som betalar några kronor, utan skulle behöva vara selektiva.

Verkligen! Dock måste det nog till lagstiftning, då marknadsplatserna aldrig kommer göra detta frivilligt.

Men man kan ju tycka att det borde vara olagligt med bedrägeri redan idag, men tydligen inte..

Permalänk
Medlem

Det är ju hundra procent lagstiftarnas fel och det är de som borde tvingas att personligen stå för dryga böter tills de stiftat lagar som skyddar KONSUMENTER istället föralla förbannade skydd för företagen. De står alltid helt skyddade medan vi konsumenter blir tagna där bak av de som sitter och skapar lagar mot bluffprodukter.

Det är det enklaste i världen att ha lagar som tvingar företaget som tillhandahåller butikssidan att stå för alla bluffar som säljs på plattformen.

Permalänk
Medlem

Ett till problem som uppstår är att dessa letar sig ut på begagnatmarknaden där en köpare omöjligt kan 'veta att det man köper är korrekt". Finns gott om mindre nogräknade individer som gärna gör en hacka på att medvetet sälja vidare sån här skit.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patrik356b:

För all del, men det blev marknadsplats 2013 om man kan lita på Wikipedia. Det är rätt länge sen nu.

Nånstans tycker jag att det är lite mer OK med en site som hete ”Fyndiq”. Det är helt uppenbart redan i namnet och hur sidan är upplagd att ”Här är det billigt skräp som gäller!” Deras topp-5 i skrivande stund är 3 plysch-leksaker, ett kit för att förlänga ögonfransarna och en USB-C-laddare som de säger är Apples, fast den kostar en tredjedel. Jag skulle absolut inte köpa någon laddare där, men om nån vill ha plyschleksaker så köp det då. Köper man något på en sida som en gång var OK så är man ju mer benägen att tro att laddarna inte bränner ner huset.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Så mycket bluffar och skräp överallt nuförtiden.
Kollar själv efter lite billigare lifepo4 batterier till en liten reservkraftsanläggning med inverter(2x 12 volt 300+Ah batterier). Det finns så mycket skräp så det är vedervärdigt.
Turligt nog är det många som gör "teardowns" på dessa billiga batterier på YT och står det 330Ah på batteriet så sitter det ofta betydligt sämre celler i tex 280Ah eller sämre. Står även att det är EV eller A+ celler men det är i själva verket begagnade celler av b eller c typ.
Sluta ljug och bluffa!

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patrik356b:

Minns man beställde en hel del musik o film där förr.

Undviker alla liknande sidor... med vissa undantag såklart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patrik356b:

Litar mer på Amazon än fyndiq och liknande skumrask-butiker

Håller med. Helt sjukt bra service från amazon varje gång jag haft någon vara det är fel på. Tar tillbaka på öppet köp eller garanti utan snack. Kommer en ny två dagar senare ibland på en dag

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk

Fyndiq hade en del fejkade Samsung ssds sist när jag tittade. Fyndiq skrev att det var Samsung men själva produktbilderna så saknades Samsung på diskarna och jag förstod att de inte måste vara genuina Samsung diskar.

Priset låg på bara en tredjedel av vad Samsung diskar kostade. Är det lagligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patrik356b:

Elgigantens "marketplace" och delar av Power/Mediamarkt luktar skit lång väg de med.

Precis har också blivit blåst

Detta

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Fyndiq hade en del fejkade Samsung ssds sist när jag tittade. Fyndiq skrev att det var Samsung men själva produktbilderna så saknades Samsung på diskarna och jag förstod att de inte måste vara genuina Samsung diskar.

Priset låg på bara en tredjedel av vad Samsung diskar kostade. Är det lagligt?

De hade även falska Sony 1000XM4 hörlurar som kostade 500:- när originalen ligger nästan 10x så högt och Tradera var nedlusad med dessa efter det. Kikade efter att köpa ett par begagnade, men efter det lade man den planen på ismdåmchqnsen för fejklurar var överhängande.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

Min senaste Fyndiq beställning levererades typ 1km bort på fel adress, fick aldrig se röken av det paketet, sen blev dom tjuriga och sa att jag inte fick lägga 0/5 i betyg på varan, men hur ska jag kunna bedöma något jag aldrig fick?

Kan tillägga att det var absolut ingenting som t.ex. "ursäkta att paketet försvann vid leverans, vi återkommer när vi vet var det gått fel"

som tur är var det ett paket med ett värde runt 100 lappen.

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Skrivet av Oliver91:

Min senaste Fyndiq beställning levererades typ 1km bort på fel adress, fick aldrig se röken av det paketet, sen blev dom tjuriga och sa att jag inte fick lägga 0/5 i betyg på varan, men hur ska jag kunna bedöma något jag aldrig fick?

Kan tillägga att det var absolut ingenting som t.ex. "ursäkta att paketet försvann vid leverans, vi återkommer när vi vet var det gått fel"

som tur är var det ett paket med ett värde runt 100 lappen.

Det finns få saker som gör mig mer förbannad än människor som recenserar en produkt baserat på att den kommit bort under frakten. Klart som fan att man inte ska recensera en produkt du aldrig fått. Ge fan i att ge den 0/5. Gå istället in på ett ställe som Trustpilot och skriv en recension om Fyndiq.
Du nämner ju svaret själv i ditt inlägg, "men hur ska jag kunna bedöma något jag aldrig fick?", EXAKT! Du kan inte bedöma en vara du inte fått, så varför gör du det?

Svårt att tro att man har med en vuxen människa att göra när resonemanget liknar mer ett tjurigt barns.

Permalänk
Medlem

2tb minneskort för knappt 300kr.. jo men tjena....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patrik356b:

Litar mer på Amazon än fyndiq och liknande skumrask-butiker

Har haft en del mycket märkliga händelser med Amazon också. Det löser ju sig dock alltid.

Senast beställde jag ett batteri till min UPS. Fick ett batteri av fel märke (men i rätt kartong) som luktade konstigt och visade ganska exakt 0 volt. Troligtvis har någon returnerat sitt gamla trasiga batteri och sedan har detta skickats ut som ett nytt till mig.

Nu var det ju förvisso ett relativt harmlöst blybatteri men jag vet inte riktigt vad jag ska tycka kring att man verkar kunna skicka ut uppenbart trasiga och skadade batterier till kunders bostäder.

Sen kommer det kanske inte som en chock att världens ledande företag när det kommer till online shopping har bättre service än halvseriösa svenska aktörer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massy:

Har haft en del mycket märkliga händelser med Amazon också. Det löser ju sig dock alltid.

Senast beställde jag ett batteri till min UPS. Fick ett batteri av fel märke (men i rätt kartong) som luktade konstigt och visade ganska exakt 0 volt. Troligtvis har någon returnerat sitt gamla trasiga batteri och sedan har detta skickats ut som ett nytt till mig.

Nu var det ju förvisso ett relativt harmlöst blybatteri men jag vet inte riktigt vad jag ska tycka kring att man verkar kunna skicka ut uppenbart trasiga och skadade batterier till kunders bostäder.

Sen kommer det kanske inte som en chock att världens ledande företag när det kommer till online shopping har bättre service än halvseriösa svenska aktörer.

Return fraud/scam är ju något fuffens vissa har för sig, ja.

Visa signatur

Byt namn på Nvidia till NvidAI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patrik356b:

Return fraud/scam är ju något fuffens vissa har för sig, ja.

Amazon får lite skylla sig själva om de inte ens kontrollerar varorna. Men att de skickar defekta batterier utan att kontrollera returen först och ställer i min trappuppgång... Nej tack!

Permalänk
Medlem

Ringer det inga varningsklockor när man ser minneskort på 2 TB för 179 kr så förtjänar man att bli lurad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jizo:

Ringer det inga varningsklockor när man ser minneskort på 2 TB för 179 kr så förtjänar man att bli lurad.

Du menar att helt oinsatta får skylla sig själva när de har gjort ett bra köp?

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2025? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Finns ingen ursäkt idag, när man har tillgång till hela världen i sin mobil, att inte använda den och sidor som t.ex. Prisjakt för att kontrollera om priset är rimligt, samt att även läsa recensioner om produkten och/eller företaget innan man klickar på köpknappen. Det beror inte på att man är oinsatt, utan bara lat och dum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jizo:

Håller med men nu är det ju inte vi här, techeliten på Guru3d/Swec/FZ osv, som går på dessa bluffar utan du måste tänka och förstå utanför ditt space och din box.
Våra äldre och ännu äldre mor/farföräldrar går på detta, tyvärr.

Det är vidrigt och jag tackar Nikka på https://youtu.be/UJP-RH-OFLE för deras "reportage" om detta och Fyndiq's usla svar och åtgärder är helt ofattbart dåligt.

Handla hos inet eller annan riktigt känd återförsäljare.
Risken är åtminstone minimerad att bli lurad hos dessa.

Skrivet av ELF:

Jag tror inte att hen menade riktigt så illa. Har jag fel så vill jag gärna veta hur hen tänker.

...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakinger:

Yup, sista gången jag handlade från fyndiq (eller andra som tillåter dropshippingföretag)
Förra månaden beställde jag en Logitech 305 från fyndiq (förlåt mig för min snålhet @inet, kommer inte att hända igen), men fick en Logitech 304 som inte upptäcktes av logitechs hub.

Nu bråkade inte fyndiq utan återbetalade pengarna relativt snabbt, men visade mig att man inte kan lita på vad de säljer. Föga förvånande tillät fyndiq inte min recension som de tiggde om.

Jag provade att beställa tre apple-laddare via Fyndiq och upptäckte direkt att produkten var falsk.
Gissa hur.

Samtliga laddare hade samma serienummer.
Misstänker att ingen förväntade sig att någon skulle köpa mer än en laddare samtidigt för både kartongen och själva laddaren var extremt lik originalen förutom att den här laddaren blev extremt het vid användning.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Jag köpte billiga SD-kort från SanFisk, Bony och Elektrolux. Hoppas de är ok.