Snabbkoll: Har du separata datorer för jobb och nöje?

Permalänk
Medlem

Jobbdator vet jag inte man kan kalla det men har ett billigt AMD bygge jag och frugan gör allt tråkigt på (räkningar, mail, bankgrejer och sånt) som står och skäms i hörnet av datorrummet. Den får se kanske 20-30 minuter användning per månad.
Sen har man en media-burk nere i källaren till hemmabion och en varsin speldator.

Visa signatur

Spel/multimedia burk: ASUS Prime B660-Plus D4. PNY CS2140 M.2 NVMe Gen 4 500GB. Kingston Fury 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz. Intel Core i3 12100F 3.3 GHz 12MB. DeepCool AG400. PowerColor Radeon RX 6600 8GB Fighter. DeepCool PK650D 650W. Kolink Observatory HF Mesh. Skärmar: 3x MSI G2712F. Ljud: Yamaha 5.1 förstärkare. XTZ 93:22 frontar, Eltax Monitor III bak, Dynavoice Challenger 15" CSB-V15 subwoofer. Hörlurar: Audio Technica ATH-M50x och Sennheiser Accentum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olof_von_Knorring:

+1 Minns en kollega som tog upp sin platta på jobbmötet och inte stängt ner skärmen från gårdagens aftons nöjen.
Tur för honom att jag var den ende som satt så att jag såg innehållet och märkte något. Han hade bra smak iaf...

Två tjejer och en kopp?

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |32GB Corsair DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | ASUS Radeon RX 9070 XT 16GB Prime OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch 2 | Playstation 5 Pro | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Permalänk
Medlem

Har jobbens mac och jag bygger gaming PC hemma! Ibland när hemmaprojektet är nere eller pajat är jag tvungen att söker delar på jobbens mac.

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem

Finns ingen anledning att köra med separata!

Gäller bara att hålla det isär, då genom någon form av uppdelning av lagring.

Själv använder jag separata mappar, som det är nu.
Har funderat på en server, men har inte kommit så långt... Har nog inte sett riktigt behov.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Är konsult i egen firma, för jobb används datorer som jag får av uppdragsgivaren. Oftast Lenovo-laptops. Sedan har jag två stationära som jag använder för spel och privata saker samt en ipad som används privat och för arbete i den egna firman som t ex bokföring.

Permalänk
Skrivet av Waliant:

Två tjejer och en kopp?

Uff. XD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Finns ingen anledning att köra med separata!

Beror väl lite på vad du jobbar med. Jag kan säga att på mitt jobb skulle det aldrig komma på tanken att använda jobbdatorn till privata saker, men ännu mindre att använda den privata datorn till jobbsaker. Det finns nog många ställen där det är liknande. Jag hade en gammal chef jag sökte som referens som en tid jobade på FRA, då gick han inte att nå innan 17:00 för att hans privata telefon låg i en faradaybur i receptionen och jag vill minnas att det var lite pappersarbete för att få checka ut en jobbdator att ta med sig hem.

Permalänk
Medlem

Ja när jobbet började med en massa krav om installerade program och blev uppköpt av företag utanför EU, då blev det helt separata datorer, men har samma skärm och kringutrustning, Funderar bara på att skaffa en skärm med KVM switch så kan byta mellan jobb och privat utan att leta efter knappen/menyn i skärmen
Jobbar för övrig hemifrån hela tiden(besöker kontoret varannan månad) annars ute hos kunder när behovet uppstår.

Permalänk
Medlem

Har en laptop via jobbet som jag ibland spelar lite på, t.ex. om jag är i sommarstugan, hos föräldrarna o.s.v. Det är ingen speldator, men den har ett RTX 3050 så det går att köra många indie-spel, äldre spel o.s.v. I gengäld har jag datorn tillgänglig om det skulle hända något akut så jag måste jobba.

Hemma är det dock enbart min privata stationära som gäller.

Visa signatur

Phanteks XT Pro Silent | Phanteks PH-TC14PE | Seasonic Core GX V2 850W | Asus Prime X370 Pro | Ryzen 9 5950X | Corsair 32GB 3600 MT/s | ASRock RX 9070 XT Steel Legend 16GB | WD Blue SN550 NVMe SSD 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icetec:

Jag kan säga att på mitt jobb skulle det aldrig komma på tanken att använda jobbdatorn till privata saker, men ännu mindre att använda den privata datorn till jobbsaker. Det finns nog många ställen där det är liknande.

Bara sunt förnuft. Vem är så korkad att man tror att man kan använda en dator - eller enhet - man vare sig äger eller har kontroll över till något privat? Har personligen kastat ut folk ur miljön och tagit från dem jobbdatorn i sådana fall och skulle göra det igen utan någon tvekan.

Är det virtuella skrivbord på jobbet - eller Ctrix - så är tvärtom inga problem, man skall ju inte lagra något arbetsrelaterat på en privat dator ändå.

Visa signatur

Proud AMD customer since 1998!

Permalänk
Medlem

Har du olika skor på jobb och nöje?
Borde vara lika självklart att separera jobb och nöje.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Har du olika skor på jobb och nöje?
Borde vara lika självklart att separera jobb och nöje.

Lite haltande jämförelse kan jag tycka.
Rätt många jobb som inte har någon specifik dress code, men däremot krav gällande IT-miljö/säkerhet.

/GC

Permalänk
Medlem

Separata datorer, separata telefoner, separerade nätverk.
Även om det inte vore ett strikt måste (exkl. nätverk) från arbetsgivaren så är det en självklarhet i min värld.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Ubuntu 24.04)
Serverdesktop: AMD 5600G, 96 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk

Ja, klart jag har.

Fy bubblan för att bli spammad av jobbmejl och annat elände när man försöker ha kul eller bara vill koppla av.