Det står att jag är kopplad till det lokala nätverket men har ej någon anslutning

Permalänk

Det står att jag är kopplad till det lokala nätverket men har ej någon anslutning

När blixten slog ner häromdagen slutade vårt ethernet att funka, så jag gick och köpte en wifi usb adapter med anten till min PC. Efter jag köpt den fick jag kopplade jag till vårt lokala nätverk men det stod att jag inte var ansluten till internet men det funkade utmärkt att koppla till mitt mobilnät och då stod det att jag hade internet. Samt det lokala nätverket fungerar på min telefon men ej på datorn. när jag felsöker problemet står det att det att jag saknar giltig ip konfiguration. Jag har provat alla möjliga knep på nätet men ingenting fungerar. Finns det någon som känner igen problemt och har någon aning på vad man kan göra?

Permalänk
Medlem

antar att du har windows så vi börjar med det vanliga har du kört - "ipconfig /release" i terminalen/cmd/powershell etc?

Permalänk

har du loggat in i routern och kollat så din router faktiskt har internetanslutning?

den sitter ju först i nätverket efter fiber/coax konverteraren så den tar ju första smällen och ganska troligt att den potentiellt kan ha strykt med om den även potentiellt tog nätverkskortet i din dator.

kan ju även vara fiber/coaxomvandlaren som lämnade in om routern verkar fungera som den ska men inte får någon anslutning mot din fiber/coax anslutning och då är det ett ärende för din ISP att utreda.

att du får lokal anslutning tyder ju dock på att det fungerar på lan sidan och felet är antingen i routern eller på andra sidan routern ut mot internet.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av Vetulus:

antar att du har windows så vi börjar med det vanliga har du kört - "ipconfig /release" i terminalen/cmd/powershell etc?

jag har kört den och det funkar bra ända tills jag skriver ipconfig/nenew för då står det följande:
No operation can be performed on Ethernet while it has its media disconnected.
No operation can be performed on Anslutning till lokalt nätverk* 8 while it has its media disconnected.
No operation can be performed on Wi-Fi 2 while it has its media disconnected.
No operation can be performed on Anslutning till lokalt nätverk* 14 while it has its media disconnected.
No operation can be performed on Bluetooth-nätverksanslutning while it has its media disconnected.

vet ej vad det beror på

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZedsDeadBaby:

jag har kört den och det funkar bra ända tills jag skriver ipconfig/nenew för då står det följande:
No operation can be performed on Ethernet while it has its media disconnected.
No operation can be performed on Anslutning till lokalt nätverk* 8 while it has its media disconnected.
No operation can be performed on Wi-Fi 2 while it has its media disconnected.
No operation can be performed on Anslutning till lokalt nätverk* 14 while it has its media disconnected.
No operation can be performed on Bluetooth-nätverksanslutning while it has its media disconnected.

vet ej vad det beror på

Lyser lampan vid ethernet ingången på datorn? om den inte gör det kan det vara något fel på routern som ovan säger, alternativt något fel med nätverksfördelaren eller fiberomvandlaren eller vad det heter eller något annat längre upp i kedjan. glömt all lingo ursäkta om det låter lite konstigt, någon annan kanske kommer ihåg vad allt heter rent specifikt

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Klart det funkar om du använder mobilnät, du använder då inte telefonens wifi, eller?
Fungerar andra enheter?
Prövat byta port på switch/router?