Permalänk

60fps på en 240hz Skärm

Undrar lite över hur ett spel hade sett ut om man hade haft 60 till 120 fps på en 240hz skärm.

Undrar då sonen har en 144hz skärm och pillar man runt i Windows så ser det mycket klarare ut än om man har en 60hz skärm. Får man samma klarhet i bilden på spel som inte kommer upp i 144 fps jämfört med en 60 hz skärm?

Jag har ett 7800xt och spelar endast singleplayer spel i ultrawide 1440p och har idag en 60 hz skärm. Jag har beställt en större skärm som är kapabel till 240hz och jag vet att det är väldigt få spel där jag kommer att komma upp i 200+ fps men frågan är kommer jag se skillnad på den nya skärmen dvs klarheten även om jag inte kommer komma upp i 100+fps från en 60hz skärm?

Ska man även aktivera freesync m.m?

Är det en fördel att aktivera frame generation på de spel som stödjer det för att öka sina fps?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danhill76:

Undrar lite över hur ett spel hade sett ut om man hade haft 60 till 120 fps på en 240hz skärm.

Undrar då sonen har en 144hz skärm och pillar man runt i Windows så ser det mycket klarare ut än om man har en 60hz skärm. Får man samma klarhet i bilden på spel som inte kommer upp i 144 fps jämfört med en 60 hz skärm?

Jag har ett 7800xt och spelar endast singleplayer spel i ultrawide 1440p och har idag en 60 hz skärm. Jag har beställt en större skärm som är kapabel till 240hz och jag vet att det är väldigt få spel där jag kommer att komma upp i 200+ fps men frågan är kommer jag se skillnad på den nya skärmen dvs klarheten även om jag inte kommer komma upp i 100+fps från en 60hz skärm?

Ska man även aktivera freesync m.m?

Är det en fördel att aktivera frame generation på de spel som stödjer det för att öka sina fps?

Hz påverkar inte klarheten däremot så upplevs en skärm med många Hz som mer responsiv.
Paneltyp, kvalitet på panel och pixeldensitet däremot har en stor inverkan på klarhet.

VRR (Freesync, gsync) är bra att få ett flyt även när FPS:en är låg. Enkelt förklarat synkar den bilduppdateringen med skärmen så dom uppdaterar samtidigt och man får ett skönare flyt i spelet även om FPS:en är låg.

Framegen minskar inte "lagg". dvs om du har 30FPS och kör framegen och får 60 eller 120 FPS med framegen så kommer det ändå kännas som 30FPS.
Jag personligen ser ingen nytta med det förutom att man kan säga att man har massor med fejkade fps.

Permalänk
Medlem

Fps är hur ofta spelet uppdateras, skärmens frekvens (hz) är hur ofta den uppdaterar bilden utifrån den senast tillgängliga bildruta från spelet.

Låg fps och hög frekvens innebär bara att du ser samma bildruta en längre period än om du haft samma fps som frekvens. Är frekvensen och fpsen inte lika så kan det dock upplevas som hackigt eftersom vissa bildrutor visas längre än andra - och det är här variabel synk kommer in (VRR, freesync och gsync). Detta innebär att skärmen försöker matcha din fps för att ge en så pass jämn bilduppdatering som möjligt.

Klarheten i bilden är snarare vilken upplösning och kantutjämning (antialiasing) som är inställt i spelet och har inget med uppdateringsfrekvensen att göra

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB
LG C2 42" 4K@120Hz AOC Q27G2U 1440P@144Hz

Permalänk
Skrivet av tonii:

Hz påverkar inte klarheten däremot så upplevs en skärm med många Hz som mer responsiv.
Paneltyp, kvalitet på panel och pixeldensitet däremot har en stor inverkan på klarhet.

Tack för svar, nuvarande skärm är en va så kanske inte världens bästa, den nya kommer att vara oled.

Tänkte när man rör muspekaren på sonens 144 hz skärm så ser det typ glasklart ut jämfört med min 60hz skärm, undrade då om man kan få samma klarhet med den nya oled 240hz även om jag inte kommer i närheten av 240 fps?

Detta är min nuvarande;

https://www.proshop.se/Skaerm/34-Lenovo-ThinkVision-T34w-30-3...

Den nya;

https://www.proshop.se/Skaerm/45-LG-45GS95QE-B-3440x1440-240H...

Permalänk
Medlem

Ja upplevelsen i t.ex. Windows kommer va mycket trevligare på en 240hz-skärm än 60hz på saker som muspekaren. Själv håller jag inte på med sånt där som VRR.

Visa signatur

Fractal Define 7 C ~ ASUS Z790-F ~ Intel 13700K ~ Noctua NH-D15 ~ NVIDIA 5080 FE ~ ASUS PG32UCDP
Fractal Meshify 2 C ~ Gigabyte B550 G X V2 ~ AMD 5700X3D ~ Thermalright PA 120 SE ~ MSI RX 6800 ~ Dell AW3425DWM

Permalänk
Skrivet av chandler:

Ja upplevelsen i t.ex. Windows kommer va mycket trevligare på en 240hz-skärm än 60hz på saker som muspekaren. Själv håller jag inte på med sånt där som VRR.

Ok, hur gör du när spelar, låser du fps;n?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danhill76:

Tack för svar, nuvarande skärm är en va så kanske inte världens bästa, den nya kommer att vara oled.

Tänkte när man rör muspekaren på sonens 144 hz skärm så ser det typ glasklart ut jämfört med min 60hz skärm, undrade då om man kan få samma klarhet med den nya oled 240hz även om jag inte kommer i närheten av 240 fps?

Detta är min nuvarande;

https://www.proshop.se/Skaerm/34-Lenovo-ThinkVision-T34w-30-3...

Den nya;

https://www.proshop.se/Skaerm/45-LG-45GS95QE-B-3440x1440-240H...

Det är nog eftersläp du ser, det beror mer på pixlarnas responstid snarare än uppdateringsfrekvens. Det råkar dock sammanfalla, en skärm med högre Hz brukar vara av bättre kvalitet och då också ha lägre responstid.

Permalänk
Bildexpert 📺

Mycket ligger i definitionen av "klarhet". Den enkla förklaringen är att alla spel, oavsett vad, vinner på en högre panelfrekvens, då givetvis med avtagande effekt. Detta oavsett vilken FPS man kör i. Ja, givetvis är det en tydligare skillnad ju mer FPS närmar sig panelfrekvensen men även vid lägre FPS märker man en skillnad där högre panelfrekvens ger fler fördelar.

Även om dina spel endast orkar 60 FPS kommer en högre panelfrekvens typiskt ger mindre eftersläp än en 60 Hz-panel av i övrigt samma kvalitet. Detta kan innebära en distinkt bättre "klarhet". Eller inte märkas alls beroende på spel och person. Generellt är det mindre eftersläp ju högre frekvens man har och en OLED har inget eftersläp i panelen. Dock ska man förstås tänka att det är olika skärmar och olika paneler man jämfört. Det kan finnas mycket mer som påverkar upplevelsen. Bytet du funderar på är ju så mycket mer än enbart panelfrekvensen. Det är fundamentalt olika skärmar. Så gör mer research.

Spelskärmar med dagens 144, 180, 240 och högre frekvenser är också nära undantagslöst utrustade med adaptiv synk. Det gör att i de stunder du är över 60 FPS och kanske pendlar mellan säg 55 och 90 FPS kan panelen följa med i de svängningarna vilket ger betydligt bättre flyt. En skärm låst på en 60 Hz-panel kan fortfarande ha adaptiv synk men har inte alls marginalerna och spannet av frekvenser och kommer därför flyta sämre när din FPS varierar. Har du inte adaptiv synk idag utan kör med v-sync on/off kan det bli en stor skillnad. Även spel som är låst i v-sync till 60 FPS kommer flyta bättre eftersom med högre panelfrekvens är det fler synkmultiplar.

Allt detta kan också uppfattas som en bättre "klarhet".

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonii:

VRR (Freesync, gsync) är bra att få ett flyt även när FPS:en är låg. Enkelt förklarat synkar den bilduppdateringen med skärmen så dom uppdaterar samtidigt och man får ett skönare flyt i spelet även om FPS:en är låg.

Framegen minskar inte "lagg". dvs om du har 30FPS och kör framegen och får 60 eller 120 FPS med framegen så kommer det ändå kännas som 30FPS.
Jag personligen ser ingen nytta med det förutom att man kan säga att man har massor med fejkade fps.

Hz påverkar 100% klarheten i rörelse på en skärm. Oavsett fps, men än mer vid maximerad fps=hz.

Permalänk
Medlem

Den ökade klarheten du upplever beror på reducerad MPRT (motion picture response time), vilket är en form av motion blur som introduceras av skärmar som använder sample-and-hold. Kort förklarat så beror det på att objekt på skärmen som ska vara i rörelse står still under hela bildperioden, medan ögat rör sig i en jämn kontinuerlig rörelse längs skärmen. Det ser man som oskärpa.

Ju högre framerate, desto kortare blir denna stillastående period och desto mindre blir oskärpan. Du måste alltså driva skärmen i en högre framerate, det räcker inte bara med en hög refresh rate.

Läs mer om MPRT här: https://blurbusters.com/gtg-versus-mprt-frequently-asked-ques...

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Mycket ligger i definitionen av "klarhet". Den enkla förklaringen är att alla spel, oavsett vad, vinner på en högre panelfrekvens, då givetvis med avtagande effekt. Detta oavsett vilken FPS man kör i. Ja, givetvis är det en tydligare skillnad ju mer FPS närmar sig panelfrekvensen men även vid lägre FPS märker man en skillnad där högre panelfrekvens ger fler fördelar.

Även om dina spel endast orkar 60 FPS kommer en högre panelfrekvens typiskt ger mindre eftersläp än en 60 Hz-panel av i övrigt samma kvalitet. Detta kan innebära en distinkt bättre "klarhet". Eller inte märkas alls beroende på spel och person. Generellt är det mindre eftersläp ju högre frekvens man har och en OLED har inget eftersläp i panelen. Dock ska man förstås tänka att det är olika skärmar och olika paneler man jämfört. Det kan finnas mycket mer som påverkar upplevelsen. Bytet du funderar på är ju så mycket mer än enbart panelfrekvensen. Det är fundamentalt olika skärmar. Så gör mer research.

Spelskärmar med dagens 144, 180, 240 och högre frekvenser är också nära undantagslöst utrustade med adaptiv synk. Det gör att i de stunder du är över 60 FPS och kanske pendlar mellan säg 55 och 90 FPS kan panelen följa med i de svängningarna vilket ger betydligt bättre flyt. En skärm låst på en 60 Hz-panel kan fortfarande ha adaptiv synk men har inte alls marginalerna och spannet av frekvenser och kommer därför flyta sämre när sin FPS varierar. Har du inte adaptiv synk idag utan kör med v-sync on/off kan det bli en stor skillnad. Även spel som är låst i v-sync till 60 FPS kommer flyta bättre eftersom med högre panelfrekvens är det fler synkmultiplar.

Allt detta kan också uppfattas som en bättre "klarhet".

Snyggt, tack 😉

Jag kör just nu spel låsta i 60 fps med vsync på hela tiden.

Men det hade alltså varit bättre att köra med adaptiv sync typ freesync istället för att låsa ett spel till 60 fps med vsync med den nya 240hz skärmen ut klarhet och flyt synpunkt?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Danhill76:

Snyggt, tack 😉

Jag kör just nu spel låsta i 60 fps med vsync på hela tiden.

Men det hade alltså varit bättre att köra med adaptiv sync typ freesync istället för att låsa ett spel till 60 fps med vsync med den nya 240hz skärmen ut klarhet och flyt synpunkt?

Herre min skapare, ja.

När du får testa (du kanske kan låna sonens skärm och testa) och släppa loss FPS:en och låta det flyta märker du skillnad.

Ofta märker man ingen skillnad först. Men när man sedan går tillbaka till sin gamla skärm med 60 Hz v-sync märker man att kossan inte längre står i båset.

Finns en potentiellt nackdel. 60 Hz v-sync är effektivt en frame limiter. GPU jobbar inte hårdare än den behöver. Men om spelen du kör kan nå 80-100+ FPS kan GPU (och övriga dator) plötsligt jobba mer och du får fläktljud därefter.

Permalänk

Tack alla, mycket man inte vet men som man lär sig av alla er kunniga här 😉

Permalänk
Medlem

Beror lite på vilket fenomen man syftar på, ett exempel är väl detta,

Exempelvis så kommer 60 FPS fortfarande se "ryckigare" ut på en skärm inställd på 240 Hz, då varje bildruta fyrdubblas vid varje uppdatering i detta fall. Så ingen fördel i just den aspekten, men det finns andra fördelar givetvis som nämnt i denna tråd

Visa signatur

Processor: Ultra 7 265K · Moderkort: MSI MAG Z890 Tomahawk Wi-Fi
Grafikkort: GB RTX 5070 Ti GOC @ +300/+2000 · Ram: 96GB @ 5600MHz

Misc-PC: i5-6500 · - · 16GB 2133MHz · 28TB HDD
"Budget"-VR: R7 3700X · RTX 3060 12GB · 32GB 3600MHz · ~1TB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danhill76:

Ok, hur gör du när spelar, låser du fps;n?

Nej jag spelar alltid "ocappat", ser till så jag får minst 90-100 i singleplayer spel och 150+ i multiplayerspel.

Visa signatur

Fractal Define 7 C ~ ASUS Z790-F ~ Intel 13700K ~ Noctua NH-D15 ~ NVIDIA 5080 FE ~ ASUS PG32UCDP
Fractal Meshify 2 C ~ Gigabyte B550 G X V2 ~ AMD 5700X3D ~ Thermalright PA 120 SE ~ MSI RX 6800 ~ Dell AW3425DWM

Permalänk

Har även en annan fråga om någon har erfarenhet av oled skärmar som använts som monitor och inbränning.

Undrar då jag har en oled tv som köptes 2018 och har använts normalt, jag hade tyvärr oturen att få loggan från National Geographic inbränt och även lite annat i mitten på skärmen, detta ser man har en ljusare bakgrund på tvn. Bilden är fortfarande fantastiskt men hade ju oturen att få inbränning och när man väl vet att den är där så kan jag inte hjälpa att kolla varje gång man tittar på tvn.

Hur stor skillnad är det på en oled skärm från 2017/2018 jämfört med en idag (tror skärmen är från 2024)

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=14411399&gad_source=1&g...

Har ni ex alla element i en hud när ni spelar, ikoner på skrivbordet taskbar synlig m.m?