Permalänk
Medlem
Skrivet av Eyeless1983:

<Uppladdad bildlänk>

Blev rätt bra det här 🙂

Väldigt snyggt, extra plus för 100% Noctua
saknas bara covers för kylaren https://www.inet.se/produkt/5320457/noctua-na-hc4-chromax-whi...

Vet inte om du har D15 eller den nyare D15 G2 men den fugerar även på den nyare, inte perfekt passform men det ser bra ut ändå i mitt Phanteks Evolv X2 med D15 G2, tror det var 5mm marginal till glasset, men glömde räkna med clearance över minnena så det fick bli en annan fläkt längst fram på kylare

RTX 5090 32GB Windforce OC under, skulle vara kul med an all white build men det sved för mycket i plånboken.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | Corsair HX1500i | Gigabyte X870 Aorus Elite WIFI7 Ice | Kingston FURY Beast RGB 64GB DDR5 RAM 5600MT | MSI GeForce RTX 5090 VENTUS 3X OC | Noctua NH-U12A | Sennheiser HD 599 | Lenovo Legion 5 - 17,3" | Retro-Bit SEGA MD 8-B 2.4G M2 Grey | Xbox One Elite Series 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av doedskarpen:

Att undervolta kan indirekt ge dig bättre prestanda, även om du inte bryr dig om värme.

Om du kör på samma klockfrekvenser som innan, men med lägre volt, så kommer det dra mindre ström och vara lika snabbt som innan. Att det drar mindre ström kan i sin tur leda till att kortet påverkas mindre av sin strömbudget och därför kan köras på högre klockfrekvenser överlag, med bättre prestanda som resultat.

Låter inte logiskt för mig. Jag håller Spel motorn som felet med daglig Nvidia 5000 serie..
Ström och prestanda håller samma sak och alltid gjort. Att minska något ger en fördel för något men aldrig prestanda.
Tror ni som tror sådär får tänka om..

Visa signatur

-----------------------------------------------------

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bean:

Låter inte logiskt för mig. Jag håller Spel motorn som felet med daglig Nvidia 5000 serie..
Ström och prestanda håller samma sak och alltid gjort. Att minska något ger en fördel för något men aldrig prestanda.

det är sedan flera år känt och bekräftat att denna metod fungerar.

Visa signatur

GAMING
G60SD QD-OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 9800X3D|CORSAIR DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 5090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
AM6B+|77S95D QD-OLED|HT-A9M2+SW5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bean:

Bara att testa själv eller se alla andra exempel på folk som postar faktiska benchmarks med brevis...

Om grafikkortet trycker på mer spänning än vad som faktiskt behövs, så eldar man för kråkorna, och den värmen gör att den boostar lägre. Bättre då att antingen överklocka eller undervolta.

Är du beredd att trycka på mer varv på fläktarna (eller deshrouda, eller köra vattenkylning) så kan det kanske löna sig övervolta o överclocka, men det är kritiskt man inte slår i temptak eller strömtak.

Detta var supertydligt på den mindre effektiva 3000-serien men verkar i stort gälla fortfarande.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Bara att testa själv eller se alla andra exempel på folk som postar faktiska benchmarks med brevis...

Om grafikkortet trycker på mer spänning än vad som faktiskt behövs, så eldar man för kråkorna, och den värmen gör att den boostar lägre. Bättre då att antingen överklocka eller undervolta.

Är du beredd att trycka på mer varv på fläktarna (eller deshrouda, eller köra vattenkylning) så kan det kanske löna sig övervolta o överclocka, men det är kritiskt man inte slår i temptak eller strömtak.

Detta var supertydligt på den mindre effektiva 3000-serien men verkar i stort gälla fortfarande.

Testa själv är precis vad jag gör. Och jag tycker inte om undervolt För det låter ologiskt. för en GPu vill alltid ha kraft för att styra som sagt jag skiter i värme. Jag tror ni inte vet vad ni pratar om om undervolta och grejer! Spel har en motor som grafikkort alltid lyssnar på.

Visa signatur

-----------------------------------------------------

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dagwed:

Jobbat lite på undervolt av asus tuf.
Lagt .975v på 3000mhz.

Ger ca 5% högre fps i 2077 med steel nomad och port royal runt 15000.

Drar runt 500w och clockar en bit över 2800 konstant.

Just nu på luft, men har alla delar till custom loop liggandes i väntan på en familjefri dag...

Testa lite på 975 nu då jag tidigare legat på 950 men drog upp frekvensen på 975

Steel Nomad nedan

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 9800X3D, AORUS 5090 Master ICE, 64GB RAM DDR5 6000MHz CL30 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus / Monitor: PG32UCDMZ/
"Konsol"-Dator: AMD 7950X,GPU: RTX 5080, 32GB DDR 5
Laptop: Macbook 16 M4 Max /48GB/40GPU/16CPU
ISP:1000/1000 Telenor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bean:

Testa själv är precis vad jag gör. Och jag tycker inte om undervolt För det låter ologiskt. för en GPu vill alltid ha kraft för att styra som sagt jag skiter i värme. Jag tror ni inte vet vad ni pratar om om undervolta och grejer! Spel har en motor som grafikkort alltid lyssnar på.

Så du "testar själv" förutom när du inte gör det?
Du kanske skiter i värme men grafikkortet gör INTE det. Blir det för varmt (eller om det slår i strömtaket) så klockar det ner.
Grafikkortet gör vad spelmotorn ber den göra, så länge spelmotorn inte är begränsad av CPU:n. (eller om det finns vsync eller framelimiter eller annat)

Whatever, jag släpper det här nu. Vill du inte lyssna så är det antagligen ingen idé att fortsätta försöka få dig att göra det.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bean:

Kan bekräfta att de finns ett liiiitet window där en unvdervolt kan ge dig obetydlig prestandaökning om du sitter och slår i taket för din strömbudget. I slutändan är det samma sak som att dra upp klockfrekvensen eftersom kortet automatiskt undervoltar när de slår i taket.

Eftersom du inte bryr dig om värme kan en biosflash till högre strömbudget vara för dig, då kommer uv aldrig ge dig mer prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bean:

Du som säkert är insatt i just undervolta. Varför gör man det? Och hur kan det ge bättre prestanda?

Stock korten boostar till 600W & 1.1V på väldigt låg core clock, typ 2600-2700. Mitt gör iallafall.

Men dom har givit så mycket spelrum med 5090 att man kan undervolta ner till 0.9v på 2700~ core clock boost.

Jag är ingen elektriker, men jag tror att ju högre volt du kör, ju högre watt förbrukar kortet. Kan du då sänka volten kortet drar åt sig, så sänker du också watten kortet drar. Så du ger alltså mer utrymme på strömmen innan du når POWER LIMIT & därmed kan få högre klocks på lägre temps & lägre power-draw.

Som det verkar du kan du inte överklocka som det gjordes förr. "Öka core voltage, powerlimit & dra i core clock slidern" - Detta blir bara kattskit på dessa korten för du når 600W gränsen direkt & kortet drar iväg på hög volt direkt.

Visa signatur

MSI GeForce RTX 5090 32G VENTUS 3X OC
AMD Ryzen 7 9800X3D
Kingston BEAST 32GB DDR5 6000Mhz
@4K/138Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bean:

För dig kanske det låter ologiskt men det är för att du tänker fel och har för lite kunskap i ämnet.

Alla grafikkort har en boost kurva de följer baserat på ström, temp, last osv.
Denna är inte individuell för ditt grafikkort utan satt för alla 5090 av samma modell, så har du ett bra exemplar så skulle din kurva kunna vara bättre optimerad.

Men det finns inget intresse för en tillverkare att göra detta då det tar massor av tid och ingen vill betala detta premium pris förmodligen.
Och även om dom skulle optimera just ditt grafikkort så skulle dom ändå slänga på 10-15% extra för att garantera att ditt grafikkort är stabilt för det tar hundratals timmar att verkligen kontrollera detta.
Samtidigt ska ditt kort fungera i kalla Sverige där vi har 20 grader inne, men samtidigt fungera i länder där det är 45 grader inne och kortet är mer ostabilt pga värmen.

Men om du nu istället undervoltar så sänker du förbrukningen på ditt kort vilket leder till lägre temperatur som gör att ditt kort får mer head room för att boosta högre.
Givetvis kommer du sänka prestandan om du undervoltar för mycket men det finns utrymme att få båda.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av RazorKrist:

Väldigt snyggt, extra plus för 100% Noctua
saknas bara covers för kylaren https://www.inet.se/produkt/5320457/noctua-na-hc4-chromax-whi...

Vet inte om du har D15 eller den nyare D15 G2 men den fugerar även på den nyare, inte perfekt passform men det ser bra ut ändå i mitt Phanteks Evolv X2 med D15 G2, tror det var 5mm marginal till glasset, men glömde räkna med clearance över minnena så det fick bli en annan fläkt längst fram på kylare

RTX 5090 32GB Windforce OC under, skulle vara kul med an all white build men det sved för mycket i plånboken.

<Uppladdad bildlänk>

Tackar 🙃
Det är en G2. Har faktiskt alla covers sedan tidigare byggen men ville köra naket denna gång

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bean:

Nu jiddrar du helt i nattmössan.

Det är sedan länge NVIDIA korten har varit bundna till värme & effekt.

Låt säga att du boostar kortet till 2700~ med OG kylaren. Så köper du vattenkylning & tempsen droppar med 25-30*C i 100% use.

Med denna nya temperaturen kommer kortet boosta (exempelvis) till 2900mhz.

Såhär har det varit sedan GTX 10xx serien. Mellan 10xx serien & 40xx serien har överklockning näst intill varit en död scen då man har varit tvungen att fysiskt modda korten för att få bort värmelåset & voltlåset.

Med 50XX serien kan du tillomed UNDERVOLTA (Lägre värme, lägre temps, lägre förbrukning) på högre clocks än stock settings. Det finns en uppsjö av videos på Youtube du kan leta fram med tester.

Om du kör på gamla goda överklockningen så sitter du även med direkt Powerlimit & kortet sitter på låga clocks med 600W Powerdraw. För som sagt i mitt tidigare inlägg, original skjuter kortet på allt & värmen blir onödigt hög, powerdraw blir onödigt hög osv.

Mitt kort original boostar runt 2600~ & har peaks på 1.090V & 600W - Detta helt i onödan.

Undervoltat boostar kortet runt 2800~, peakar 0.940V & 450W i de tyngsta spelen.

Förstår du nu? Du blir presenterad med massvis med fakta, men vägrar tro det när det kommer från typ 5 olika personer i tråden....

https://youtu.be/xkiugbN4WqI?si=vrocunMOicWsCctd&t=791

https://youtu.be/OYbgMEGK3d0?si=Z0VYb6QSSOT0O4gY&t=41

Slå ett öga på dessa.

Visa signatur

MSI GeForce RTX 5090 32G VENTUS 3X OC
AMD Ryzen 7 9800X3D
Kingston BEAST 32GB DDR5 6000Mhz
@4K/138Hz

Permalänk
Medlem

@Tazadar, börja med att dra hem GPU-Z om du inte har det.
https://www.techpowerup.com/gpuz/

Ladda ned nv-flash.
https://www.techpowerup.com/download/nvidia-nvflash/

Sen laddar du ned detta BIOS:
https://www.techpowerup.com/vgabios/274671/274671

I GPU-Z så kan du sedan ladda ned ditt befintliga BIOS för att backa upp det.
Tryck på den gulmarkerade knappen i min skärmdump så får du ned det.

Starta CMD med adminrättigheter, gå till din mapp där du har nvflash och ditt nya BIOS, t.ex. C:\BIOS.
Kör: nvflash64.exe -6 namnetpådittnyabios.rom

Nya bioset är på plats på några sekunder, sen kan du boota om datorn får att få allt på plats med drivare osv.
Nu har du 600W som max effekt och högre boost-gränser. Fläktar osv styrs precis som tidigare, gränser för throttling osv är likt på Ventus.

Visa signatur

5800X@original ;)
3600XT@4600Mhz
E6600@3.42Ghz
Duron 600@1378Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av OC&Burn:

@Tazadar, börja med att dra hem GPU-Z om du inte har det.
https://www.techpowerup.com/gpuz/

Ladda ned nv-flash.
https://www.techpowerup.com/download/nvidia-nvflash/

Sen laddar du ned detta BIOS:
https://www.techpowerup.com/vgabios/274671/274671

I GPU-Z så kan du sedan ladda ned ditt befintliga BIOS för att backa upp det.
Tryck på den gulmarkerade knappen i min skärmdump så får du ned det.
<Uppladdad bildlänk>

Starta CMD med adminrättigheter, gå till din mapp där du har nvflash och ditt nya BIOS, t.ex. C:\BIOS.
Kör: nvflash64.exe -6 namnetpådittnyabios.rom

Nya bioset är på plats på några sekunder, sen kan du boota om datorn får att få allt på plats med drivare osv.
Nu har du 600W som max effekt och högre boost-gränser. Fläktar osv styrs precis som tidigare, gränser för throttling osv är likt på Ventus.

Fungerade perfekt!

Tusen tack för den snabba förklaringen, kortet drar nu 600w i Nomad benchmarken.
Känns lite risky när man sitter där och väntar de då sekunderna bilden är svart 😆

Visa signatur

Stationär: 8700K/16GB 3600hmz/GTX 1080ti
Portabel stationär: Ncase M1/5600X/16Gb 3600hmz/GTX 1070/Asus XG17
Laptop: Alienware 17r2/4970HQ/16Gb/GTX 980M