Låg FPS och låg GPU utilitization i Harry Potter Legacy

Permalänk
Medlem

Låg FPS och låg GPU utilitization i Harry Potter Legacy

Hallå!

Har börjat lira Harry Potter och får extremt dålig FPS och skärpa när jag är i slottet. Även utilization på GPUn ligger runt 40 - 50 %. I början av spelet hade jag 90 - 95% utilization samt låg på 80-90 FPS. Någon som har någon idé vad det kan bero på? Vet att jag möjligtvis är lite cpu bound med min processor men borde inte vara till denna grad.

Har följande spec:

Processor: AMD 5900x
GPU: RTX 4090
Upplösning: 3440x1440

Med FG ser det riktigt dåligt ut:

Utan FG:

Tack på förhand.

Mvh,
André

Permalänk
Medlem

Vad jag har hört så är det området mer CPU-intensivt, möjligtvis även för minnet, där DDR5 skulle kunna ge en viss skjuts. Vad har du för minnen?

FG kan man inte göra mycket åt då den tekniken inte är perfekt.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X @ +100MHz & CO -23.5 | RTX 3070 @ 2GHz 16Gbps 956mV | 32GB @ 3600MT/s CL14

Permalänk

som ovan skriver så handlar det troligtvis om ett ställe i spelet som är extra cputungt med mycket cpuberäkning så då blir det att datatrafiken från cpu till gpu blir lidande när bildpaketen måste vänta på att andra beräkningar behöver göras.

och som sagt FG är ingen mirakellösning har du skit framerate från början så kommer de fortfarande kännas som skit eller potentiellt t.om. värre trots de extra fakeframesen inpetade mellan de riktiga bilderna

men hey du får en hög fin siffra att stoltsera med som en E-penis även om spelet känns som skit att spela.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Decster:

Vad jag har hört så är det området mer CPU-intensivt, möjligtvis även för minnet, där DDR5 skulle kunna ge en viss skjuts. Vad har du för minnen?

FG kan man inte göra mycket åt då den tekniken inte är perfekt.

Hmm ja kanske är CPUn som inte orkar med här isåfall. Jag har DDR4 som kör på 3600 så kan ju vara det också.