Ev crosstrainer-köp, köpråd välkomna

Permalänk
Medlem

Ev crosstrainer-köp, köpråd välkomna

Hej

Funderar på att skaffa en crosstrainer. Har använt två stycken på ett gym bitvis, en Abilica Premium FC, som jag gillar; trevliga steg och praktiska program.

Den har 51cm steglängd vilket verkar vara inom rek:at intervall för någon som är ca 179cm, vidare så är den framhjulsdriven.

Har läst lite olika saker om fram vs- bakhjulsdriven (att bakhjul ger naturligare rörelse, att framhjul ger naturligare rörelse etc).

En annan aspekt är leverans. De ställen jag sett hittills inkluderar inte uppbärning, jag tänker att man lär vara två för att lyfta 100kg ( Premium FC ) uppför trapp till våning två.

En tredje grej är enkelhet att skruva ihop.

(Noterar att de flesta modeller som funnits ett antal år på marknaden har blivit en hel del dyrare på senare år. Premium FC kostar 15k idag och det kan väl noteras som pristak)

Alla råd uppskattas.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Man kan kanske kalla tystnaden för talande men jag har aldrig gillat sånt.
Det blev XTerra FS3.9e , lite billigare, lite plastig, men 46cm steglängd är helt OK och den har 12 program med staplar och man ställer in tid och annat och kan komponera egna stapelprogram, vilket är exakt vad jag ville ha. Den är inte "smart" och har inga associerade appar.

(Det var inte så kul att få upp 70kg ca jättepaket för två trappor, även med hjälp)

Mattan Träningspartner (som inte svarade på presales-frågor) rekommenderade nämnde jag för Hemfixaren som sade "m" och sen fick jag ordna mattan under maskinen själv. När jag fått till det kom kisse 1 fram och rrriitch, ratch, så det flög svarta beståndsdelar, precis som med ståmattan jag köpte från Clas Ohlson. Lossade den från under crosstrainern, rullade ihop och körde till återvinningscentral direkt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vad har ett sånt åbäke som som dom mindre saknar? Min kostade 2k för 15 år sedan. Har använts varannan dag sedan dess och funkar fortfarande!

Visa signatur

MAG B550 TOMAHAWK MAX WIFI, 5700x3d, Cooler Master MasterLiquid ML240L, Kingston Fury 32GB (4x8GB) DDR4 3600MHz CL 17 Beast, Asus RTX 4070 Dual White OC, Samsung 990 Pro 1TB + Seagate FireCuda 520 SSD 2TB, Seasonic G12 GM-850, Fractal Design Define C, LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bosse78:

Vad har ett sånt åbäke som som dom mindre saknar? Min kostade 2k för 15 år sedan. Har använts varannan dag sedan dess och funkar fortfarande!

Steglängd? Inflation?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

Steglängd? Inflation?

Man får ett längre steg och det är bättre?

Visa signatur

MAG B550 TOMAHAWK MAX WIFI, 5700x3d, Cooler Master MasterLiquid ML240L, Kingston Fury 32GB (4x8GB) DDR4 3600MHz CL 17 Beast, Asus RTX 4070 Dual White OC, Samsung 990 Pro 1TB + Seagate FireCuda 520 SSD 2TB, Seasonic G12 GM-850, Fractal Design Define C, LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Medlem

Det beror på ens längd vad jag läst. Men kanske mest vad som känns bra. Mellan 36 och 51cm så föredrar jag helt klart 51cm.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Aha ok! Ser att även dom enklare är rätt dyra nu. Får hoppas min håller i 15 år till 😀

Visa signatur