Ingen plats för mus och tangentbord i Microsofts framtidsvision

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gillinger:

Vid en första anblick låter det absolut dumt men ha också i åtanke att när musen kom hade folk svårt att översätta vad de ville göra på skärmen till koordinerade rörelser med hand och arm samt att dubbelklicka var en teknik men i fick lära sig.

Innovationen kommer driva hur vi interagerar med datorer framåt, sen kanske vi inte riktigt har rätt lösning än.

Källa på det?

Ang. David Westons uttalande så är det här ett klart "är det första april?"-läge.

Visa signatur

Livet är som en soppa, med hårstrån i. -Men man måste ju äta.- Svante Grundberg och Björn Wallde.
If you've ever suffered from insomnia, you'll know what a nightmare it can be. - Caron Keating.

· i5 4670K · 32GB · GTX1060 6GB ·
.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bryggarn:

Undrar hur det skulle låta och gå till om man spelar typ battlefield 5 med rösten och med varken mus eller tangentbord

"Du har blivit utloggad och tillfälligt avstängd pga. ovårdat språkbruk."

Visa signatur

Better to have and not need, than to need and not have.

Permalänk
Medlem

Rösten kan nog bara bli ett komplement för vissa saker, ungefär som det är på en mobil.
Kan tänka mig för att diktera mail och göra sökningar mm, men det kan man ju redan idag..

Ersätta mus och tangentbord, nej kommer inte hända..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Bill Gates har ju pratat om detta sedan typ 1980-talet. Det fanns ett klipp som någon hade gjort som en parodi på det hela, över alla keynotes han hållit där han år efter år tagit upp ämnet: "Att vi snart styr datorn med bara rösten."
Han har dock alltid varit några årtionden för tidig i sina visioner. Men med AI och all LLM-utveckling de senaste åren kanske det faktiskt är möjligt nu.

Visa signatur

[Asus P5B Dlx 430Mhz FSB] :: [Core 2 Duo E6400 2130@3440Mhz / Big Typhoon] :: [G-Skill PC6400 HZ DDR2 2GB 4-4-4-12] :: [X1900XT 680/800] :: 30" Dell 3007WFP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Kan inte riktigt föreställa mig hur det skulle vara att spela Battlefield 6 med röststyrning....

Är inte nära nog allt tillgänglighetsanpassat numera?

Kontroller likt Mass Effect 3 med Kinect (röstkontroll) borde vara möjligt? Bara välja "camper", "stealth" eller "rambo" och sen kötta runt

Vill man sen ha mer kontroll, så finns alltid enkel ögontracking (samt Tobii) att tillgå.

Själv ogillar jag hur mycket numera fördummas hela tiden och själva spelupplevelsen byts ut mot färgglada loot boxes. Kanske borde vi som är 50+ kunna få lite handikapp med.

Håller mig till äldre offline-spel tills vidare.

Permalänk
Medlem

Något vinklad och överdriven titel, mus och tangentbord går naturligtvis inte att ersätta.
Eller rättare sagt, dom går att ersätta om det behövs, tänker då på t.ex hjälpmedel av olika slag.

Ganska roliga kommentarer under klippet på youtube faktiskt.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.7Ghz | 32Gb DDR4@3600 | AMD Radeon RX 9070 XT :: >

Permalänk
Medlem

"Vid nästa möte fåglar vi personer, ändra fåglar mot frågar. Nej jag menade inte du ska lägga till ändra fåglar mot, nej kollegrera fåglar nä men det där är är inte ens ett riktigt ord. Jäkla AI sluta att lyssna av mig, vem på Microsoft fick för sig att byta ut tangentbordet mot? Nej sök inte upp mannen på bing för hel"

Permalänk
Medlem
Skrivet av KplSteiner:

Varför det? De släpper upp en testballong bara och han får vara killen de skickar fram för att se hur folk tar emot budskapet. Reagerar folk negativt så blir det inget av det, men om folk tycker det är bra så kör de vidare.

har du överhuvudtaget tänkt på hur många sågspån till människor det finns på den här planeten?

Använda lite känslor eller någon rabatt så lär du få med flera miljoner människor utan för mycket ansträngning.

Permalänk
Medlem

AI stavade fel på McDonalds men poängen går nog fram ändå

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spindel:

https://i.imgur.com/4dSLk8g.png
AI stavade fel på McDonalds men poängen går nog fram ändå

Originalbilden är ju en tv så nära nog

Visa signatur

Byt namn på Nvidia till NvidAI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patrik356b:

Originalbilden är ju en tv så nära nog

Bad AI att korrigera bilden

Permalänk
Medlem

Alla som har testat röststyrda smartahem-prylar har insett hur fruktansvärt begränsat röststyrning är. Att säga sina tankar rakt ut och med precision är svårare än vad man tror.

Att säga: Hey google, dim the living room ceiling light to forty five percent.
Och sen inse att det var för ljust, och säga igen: Hey google, dim the living room ceiling light to twenty five percent.

Jämför det med en halv sekund för att vrida på en dimmer.

Permalänk
Medlem

Jodå, vill man spela så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackbob:

Alla som har testat röststyrda smartahem-prylar har insett hur fruktansvärt begränsat röststyrning är. Att säga sina tankar rakt ut och med precision är svårare än vad man tror.

Och sen inse att det var för ljust, och säga igen: Hey google, dim the living room ceiling light to twenty five percent.

Huvudet på spiken!

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Core i7-4960X 4GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Rampage IV Black Edition | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | DELL P991 Trinitron | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Medlem

Klart det är svårt att föreställa sig någom som inte finns, men jag har alltid tyckt att det känns bra att ha ett fysiskt medium mellan mig och datorn. Te.x tangentbord och mus.

Lite som när man ska försöka prata in ett SMS i bilen. Typ helt omöjligt att få iväg ett vettigt SMS som är helt genomtänkt jämfört med att skriva det. Kan inte heller tänka mig att "spela" med rösten eller synen. Vet inte varför, det kanske är skitballt, men känns konstigt.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem

Älskar sådana där "visionärer" som i positiva ordalag förutspår en nära framtid där datorer, robotar och AI ersatt människor på miljontals arbetsplatser...utan att tänka på, eller bry sig nämnvärt om alla arbeten som försvinner.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Skrivet av Jackbob:

Om du istället har något som är intelligent på riktigt och vet vad du gillar kan du istället säga ”kan du sänka ljuset lite lagom?”

Jag tror dock inte vi är där på länge än.

Permalänk
Skrivet av Wiggin:

Älskar sådana där "visionärer" som i positiva ordalag förutspår en nära framtid där datorer, robotar och AI ersatt människor på miljontals arbetsplatser...utan att tänka på, eller bry sig nämnvärt om alla arbeten som försvinner.

Om det verkligen var så, skulle folk å andra sidan inte behöva jobba, tekniskt sett, utan kunna syssla med vad de egentligen vill göra.
Industrialiseringen gjorde att man i stor skala inte längre var tvungen att själv skapa (och nöja sig med!) det man behövde för att klara livhanken. Effektiviseringar gör att färre människor behövs för att åstadkomma lika mycket - men vi använder det istället för att åstadkomma mycket mer, med ungefär lika stor andel människor.
Om vi kommer till en punkt där människor inte behöver arbeta för att få livets nödvändigheter, kan ju i praktiken alla jobba med lyx, utifrån sina önskemål och möjligheter.

Men återigen: detta hade krävt verklig AI, och jag tror som sagt inte vi ens är nära.

Permalänk
Rekordmedlem

En välfungerande talstyrning hade varit guld värd men den komplimenterar snarare än ersätter mekaniska inmatnigsmetoder.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

På TechLinked så sa de, förutom detta med Microsofts vision med att avskaffa "mousing around and keyboarding around" även att det finns någon vision om Microsoft Gaming Copilot AI.

Så på 2030 talet kanske vi inte ens behöver spela våra egna spel, utan vi har en AI för att spela spelen åt oss.

Your scientists were so preoccupied with whether or not they could, they didn't stop to think if they should.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Så på 2030 talet kanske vi inte ens behöver spela våra egna spel, utan vi har en AI för att spela spelen åt oss.

Själv tycker jag att Microsoft Muse är mer skrämmande:
https://www.microsoft.com/en-us/research/blog/introducing-mus...

I framtiden kommer vi få uppleva spel som inte finns. Dvs bara autogenererad smörja utifrån vad AI:n vill att du ska få uppleva.

Visst är Muse idag kanske mest ett verktyg för att utforska speldesign på olika sätt, men vad säger att tekniken inte kommer missbrukas?

Permalänk
Medlem

Tänka sig sitta å spela å den som snackar snabbast fraggar fortast

Visa signatur

4070 super - amd ryssen 5700x -
3070ti - intel 12700KF
laptop 3070ti

Permalänk
Medlem

"Fan va du laggar datorjävel, gå och dränk dig"..... datorn beställer en über till närmsta sjö på din bekostnad.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem

*host* Kinect *host* VR...

Permalänk
Skrivet av Jackbob:

Ja, detta! Jag kan förstå om man inte har närhet till dimmern just då, men håller annars med!

Sen har vi ju det här med att formulera sig. Jag blir stressad av att aktivera röstkommandon eftersom jag kan ha lite svårt att formulera mig på kommando. Minsta tvekan eller att behöva formulera om sig och röststyrningen fattar ingenting.

I vilket jobb skulle detta nånsin funka? Alltså, jag känner så väl till dessa "visionärer" även från mitt jobb och jag är så extremt trött på deras floskler. Folk som sitter högre upp och behöver motivera sin egen existens.

På mitt jobb gäller iaf "En bild säger mer än tusen ord" och lycka till med att rita upp en bild med rösten - utan att tveka en enda gång eller behöva tänka lite - i ett kontorslandskap.

Edit: för övrigt en väldigt rolig tråd att läsa med alla bra exempel. 😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av storPutte:

Datorn kommer bli knäpp om den ska försöka förstå min skånska

Gäller inte bara datorer.

Permalänk
Medlem

Ingen plats för Microsoft i min framtidsvision.

Permalänk
Medlem

jag är verkligen inget fan av röststyrning och kan enkelt se flera situationer där det inte fungerar:

• Jobba i kontorslandskap.

• Jobba i publika miljöer som tåg, flyg och café.

• Hålla en presentation för en grupp, där man pratar med deltagare samtidigt som man styr någon applikation i datorn.

• Delta i möte och anteckna eller utföra andra saker som hör till mötet på sin egen dator samtidigt som andra pratar.

• Jobba när man har tappat rösten men är pigg i övrigt.

• Jobba samtidigt som man äter.

• Och så vidare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Själv tycker jag att Microsoft Muse är mer skrämmande:
https://www.microsoft.com/en-us/research/blog/introducing-mus...

I framtiden kommer vi få uppleva spel som inte finns. Dvs bara autogenererad smörja utifrån vad AI:n vill att du ska få uppleva.

Visst är Muse idag kanske mest ett verktyg för att utforska speldesign på olika sätt, men vad säger att tekniken inte kommer missbrukas?

Jag ser en risk för att samhällets tekniska utveckling kommer att gå bakåt:

• AI-genererade deepfakes förstör trovärdigheten för alla inspelningar och även all telekommunikation i realtid. -> Fysiska möten krävs i mycket större utsträckning för att man ska vara säker på vem man pratar med och att budskapet är äkta.

• All typ av underhållning och annan kultur skapas av AI, utan nyskapande och med verkshöjd och underhållningsvärde noll (förutom för barn, som ser allting för första gången). Endast live-framträdanden och eget skapande ger något verkligt värde. -> Intresset för inspelningar minskar.

Permalänk
Skrivet av mhult:

Endast live-framträdanden och eget skapande ger något verkligt värde.

Jag ser inte riktigt något problem med det?