USA:s president kräver att Intels vd avgår

Permalänk
Melding Plague

USA:s president kräver att Intels vd avgår

Lip-Bu Tans tidigare arbetsgivare har brutit mot exportkontroller.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Lip-Bu Tan kräver att USA:s president avgår.

Permalänk
Medlem

Hur ska man kunna kommentera denna artikel utan att bryta mot regeln om att diskutera politik undrar jag >_>

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonii:

Hur ska man kunna kommentera denna artikel utan att bryta mot regeln om att diskutera politik undrar jag >_>

Ja för att..Nej kan inte säga.

Men det jag kan berätta är... Nej bryter mot reglerna.

Men du om... Nej...

Visa signatur

Fractal Design Pop XL Air RGB | ASRock Z690 Taichi | i5-12600k | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | Gigabyte RTX 5070 12GB Gaming OC

Nintendo Switch | PlayStation 5 +PS4 Pro | Xbox Series X + One X
Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Trump vill självklart ha fler glaspokaler med guldställ som han fick av Tim cook. Apple knäböjde ju för Trump så han vill såklart Intel me ska göra det

Permalänk
Medlem
Skrivet av SVclocker:

Men du om... Nej...

Lite min känsla när jag läste rubriken 😂

Permalänk
Medlem

Small government

Visa signatur

Phanteks XT Pro Silent | Phanteks PH-TC14PE | Seasonic Core GX V2 850W | Asus Prime X370 Pro | Ryzen 9 5950X | Corsair 32GB 3600 MT/s | ASRock RX 9070 XT Steel Legend 16GB | WD Blue SN550 NVMe SSD 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SVclocker:

Men du om... Nej...

Exakt!. Precis som när....... Var inget.

Ändå lite märkligt att.... Justja!!

Hoppas att.. Never mind igen 😰

Permalänk
Medlem

Löser sig säkert snart i mutornas förlovade land. En icke-nyhet alltså.

Permalänk
Medlem

Bra

Visa signatur

Gigabyte FO32U2P | RX 9070 XT | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | 5TB NVMe | 80TB NAS | Seasonic Focus GX 1000 3.1 | Audeze LCD2 Classic | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7+HS8S | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av tonii:

Skrivet av SVclocker:

Men du om... Nej...

Skrivet av tonii:

Lite min känsla när jag läste rubriken 😂

Skrivet av MrWhizeguy:

Exakt!. Precis som när....... Var inget.

Ändå lite märkligt att.... Justja!!

Hoppas att.. Never mind igen 😰

Förstår inte att detta dyker upp om och om och om igen.

Citat:

Politikdiskussioner på SweClockers utanför ämnena IT och teknik är generellt inte tillåtet. När artiklar om politiska ämnen publiceras är det sakfrågan som är uppe för diskussion och inte partipolitik, partitillhörighet eller liknande. Mer om SweClockers regler och policy om politik.

Och från det länkade inlägget med detaljer:

Citat:

Det förekommer ofta missförstånd om att politik inte får diskuteras och att det därför är konstigt av SweClockers redaktion att publicera en artikel av sådan natur. Vi vill därför vara tydliga med att sakfrågan alltid ligger på bordet att diskutera, men att alltför stora utsvävningar på ett eller annat vis kan komma att modereras. Vilda associationslekar där sakfrågor kopplas till andra politiska områden accepteras inte.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Trump vill självklart ha fler glaspokaler med guldställ som han fick av Tim cook. Apple knäböjde ju för Trump så han vill såklart Intel me ska göra det

Tim Apple.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Förstår inte att detta dyker upp om och om och om igen.

Och från det länkade inlägget med detaljer:

Ett problem är ju att det för åtminstone den här artikeln är omöjligt att kommentera tilltaget utan att gå in på ett politiskt spår. Dessa spår brukar snabbt gå utför och då rensas det friskt i kommentarsfältet.
Det är lite som att försöka navigera ett minfält med ögonbindel.

Permalänk
Medlem

Land of the free my ass.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Men apple har väl inte sålt några kretsdesignverktyg till ett kinesiskt universitet med nära koppling till landets militär? De har väl inte direkt några produkter som är något Amerkias "fienders" militär har nytta av?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Men apple har väl inte sålt några kretsdesignverktyg till ett kinesiskt universitet med nära koppling till landets militär? De har väl inte direkt några produkter som är något Amerkias "fienders" militär har nytta av?

Syftade på att Trumps hat till alla som har tillverkning utomlands, även om det skadar invånarna
Han har snackat så mycket skit om Apple tills de kröp till korset för Trump och hade den extremt löjligt presskonferensen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robostar:

Lip-Bu Tan kräver att USA:s president avgår.

Det gör jag med, och därmed basta.

Visa signatur

CPU AMD Ryzen 7 7800X3D + Dark Rock Pro 4 GPU Sapphire RX 7900 XT Pulse
RAM Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 MB ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI
SSD Kingston KC3000 2TB SPU Creative AE-5 Plus PSU Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

Ryssland? Jag sover
Kina? Nej, nu jävlar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Under torsdagen lade sig Donald Trump också i, med ett inlägg på sin onlineplattform Truth Social där han kräver att Lip-Bu Tan avgår ”omedelbart” eftersom han har ”starka intressekonflikter”,

Någonting, någonting kasta sten i glashus.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonii:

Ett problem är ju att det för åtminstone den här artikeln är omöjligt att kommentera tilltaget utan att gå in på ett politiskt spår. Dessa spår brukar snabbt gå utför och då rensas det friskt i kommentarsfältet.
Det är lite som att försöka navigera ett minfält med ögonbindel.

Håller man sig till sakfrågan, dvs huruvida Lip är olämplig och inte börjar med rants mot Trump så håller man sig safe.

Det som jag kan se som ett problem med så pass stora neddragningar som Lip genomför är att det blir rätt många kompetenta personer som letar jobb och som sitter på hyfsad know-how som kineserna inte har nått emot att ta hand om. De äger ju redan många bolag i väst så det handlar ju inte som USA och Sovjetunionen gjorde efter vk2 och plocka hem folk som de hade nytta av utvecklingsmässigt utan kan anställas i bolag i USA men som ändå kontrolleras av Kina.

Huruvida Lip har intressekonflikter kan jag inte bedöma men det ser onekligen inte bra ut för hans sak när det gäller det tidigare bolaget och dess kinesiska kontakter.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5700X3D, LPX 64GB 3600, RTX4060

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonii:

Ja det är ju en helt snedvriden regel, felet ligger hos den där pajasen till president men man får inte säga det. Larvig regel som gör sweclockers forum stelt och barnsligt lika mycket som det faktum att man inte får diskutera piratande av tv/film. Så blir det när rädslan att ta ställning blir så stor att man förbjuder fria åsikter att diskuteras.

Varför ens ha den här artikeln när kärnproblemet, Trumps totala inkompetens i allt han gör, inte får diskuteras?

Permalänk
Medlem

Kretsdesign är absolut viktig för USAs nationella säkerhet, och ett av få områden som de (och allierade) fortfarande har ett övertag mot Kina. Att ha sålt sådan utrustning till Kina utan tillåtelse är därför mycket allvarligt. Men detta är något som landets myndigheter borde ta itu med, inte dess president! Det visar på hur långt den auktoritära utvecklingen gått i USA. Att presidenten ska smörjas med guldplaketter, trump coins, golfbanor och jumbojets visar också hur alltmer lik Putins Ryssland som USA blir för var dag som går, med skillnaden att det i USA sker inför öppen ridå. Tragiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Håller man sig till sakfrågan, dvs huruvida Lip är olämplig och inte börjar med rants mot Trump så håller man sig safe.

Det som jag kan se som ett problem med så pass stora neddragningar som Lip genomför är att det blir rätt många kompetenta personer som letar jobb och som sitter på hyfsad know-how som kineserna inte har nått emot att ta hand om. De äger ju redan många bolag i väst så det handlar ju inte som USA och Sovjetunionen gjorde efter vk2 och plocka hem folk som de hade nytta av utvecklingsmässigt utan kan anställas i bolag i USA men som ändå kontrolleras av Kina.

Huruvida Lip har intressekonflikter kan jag inte bedöma men det ser onekligen inte bra ut för hans sak när det gäller det tidigare bolaget och dess kinesiska kontakter.

Sakfrågan är ju knappast huruvida VD'n för Intel är olämplig eller inte,
sakfrågan är huruvida det är lämpligt för en president att lägga sig i privata bolags styren. Att hålla politiker utanför näringslivets styre bör vara en självklar och uppenbar röd linje.

Att då diskutera sakfrågan kring presidentens försök att påverka blir ganska svårt eftersom det handlar om politik.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Syftade på att Trumps hat till alla som har tillverkning utomlands, även om det skadar invånarna
Han har snackat så mycket skit om Apple tills de kröp till korset för Trump och hade den extremt löjligt presskonferensen

Okej har missat det.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Skrivet av Mithras:

Sakfrågan är ju knappast huruvida VD'n för Intel är olämplig eller inte,
sakfrågan är huruvida det är lämpligt för en president att lägga sig i privata bolags styren. Att hålla politiker utanför näringslivets styre bör vara en självklar och uppenbar röd linje.

Att då diskutera sakfrågan kring presidentens försök att påverka blir ganska svårt eftersom det handlar om politik.

Det hela börjar påminna om ett stort land i öst där det kan sluta illa om man faller i onåd hos ledaren.

Visa signatur

snorleffe

Permalänk
Medlem

Störska risken är väl att Lip-Bu Tan skulle kunna dela med sig företagshemligheter till kinesiska staten utan att nån får reda på det som kan äventyra säkerheten till viss del.

Men att en president blandar sig i företagsverksamhetens styrelse är nog ytterst ovanligt i icke diktatur *host* länder, undrar om det finns några liknande exempel från tidigare...

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc B580 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Löser sig säkert snart i mutornas förlovade land. En icke-nyhet alltså.

Det här är ju inte i Sverige!

Permalänk
Medlem

Det behöver ju inte innebära någon pågående intressekonflikt. Många teknikföretag exporterar. Om det inte är olagligt anses det ofta vara bra affärer. Ibland är det otydligt, och ibland blir det fel. Har Cadence och dess ledning funnits bryta mot lagen i domstol? Hur som helst så har nog Intels VD i sin nuvarande tjänst troligtvis andra ekonomiska intressen än de som gällde i hans tidigare anställning.

Och den politiker som mer än någon annan i historien förkroppsligar ”starka intressekonflikter” kan misstänkas använda en sådan anklagelse som en ren distraktion från sina egna försyndelser.

Permalänk
Medlem

Usa är världens bästa land.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

Störska risken är väl att Lip-Bu Tan skulle kunna dela med sig företagshemligheter till kinesiska staten utan att nån får reda på det som kan äventyra säkerheten till viss del.

Men att en president blandar sig i företagsverksamhetens styrelse är nog ytterst ovanligt i icke diktatur *host* länder, undrar om det finns några liknande exempel från tidigare...

Han har inte per automatik tillgång till all data på företaget bara för att han är VD. Han har tillgång till det han behöver för att utföra sitt arbete.