En teknikresa till Taiwan - skulle du haka på?

Permalänk
Geeks
Grundare

En teknikresa till Taiwan - skulle du haka på?

Tjo SweC!

Vi smider på något spännande inför början av 2026: en resa till Taiwan, riktad till oss som älskar teknik, hårdvara och allt däremellan. Datumen verkar bli 26 jan till 3 feb 2026.

Tanken är en gemensam upptäcktsfärd där vi:

• Besöker Taipei Game Show

• Kikar in bakom kulisserna hos några tillverkare/fabriker

• Utforskar nattmarknader, elektronikdistrikt och kultur i stadsmiljö

• Och så klart - snackar teknik från frukost till kväll

Vi är tidigt i planeringen men det lutar åt ett begränsat antal platser (20–25 pers), centralt boende, och ett upplägg där både nörderi och kultur får plats. Tanken är att det ska kännas som att ett gäng från forumet drar på gemensam upptäcktsfärd med ett färdigt program dag för dag och till hjälp har vi en riktig resebyrå i ryggen.

@Emil som har jobbat på SweClockers sedan 2006, främst mot våra tillverkarkontakter, är med som reseledare. Han är en energifull prick som hängt i forumet sedan tidigt 2000-tal, rest till Taiwan flera gånger till bland annat Computex

Låter det som något du skulle vilja följa med på? Vad skulle du vilja få ut av en sådan resa?

Tar gärna in feedback, tankar, önskemål, eller bara ett “jag är på”.

Ös på med tankar och ställ frågor så försöker jag svara på allt jag kan!

Visa signatur

Edin Mehinovic, SweClockers.com

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Inga direkta tankar/önskemål just nu men det låter högst intressant om jag kan få tag på ett jobb snarast! Antar att var och en står för sina egna kostnader
Springa Behind-The-Scenes och kanske få extra färsk info/nyheter, få en deep dive är ju klar grej

FYI: Peak vinter är jan-feb så klä på er.

Permalänk
Vive la liberté!

Låter intressant. Får se om det går att vara ledig i den utsträckningen under året.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

FYI: Peak vinter är jan-feb så klä på er.

Blir det kallt i Taiwan? Trodde det ändå var rätt varmt där året om

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Geeks
Grundare
Skrivet av jnsson:

Blir det kallt i Taiwan? Trodde det ändå var rätt varmt där året om

Det är runt 20C under reseperioden, så ganska behagligt skulle jag vilja påstå!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edin:

20 grader är fan inte kallt. Då går jag i kortbyxor enkelt. Jag skulle gärna vela åka, men jag är tjinkig gällande mat, och vet inte om jag vågar åka så långt heller

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk

Jag har ej tid att resa.
Teknikmässor är annars intressanta, på problemet är att det mesta intressanta är utanför forumets fokus.
Liksom cpu, gpu, ssd, moderkort, monitor, skärm, tv, mobil och surfplattor släpps när tillverkarens har dens presentation.
Så det är övrigt teknik som är intressant att se och vad är kvar inom persondatorer? nätdel, chassi och nätverkskablar?

Utanför forumets fokus finns hur mycket skoj ny teknik som helst, men frågan är hur mycket läsare dessa ger? Men det går kanske göra större repetage om mycket.
Jag själv är sugen på en liten värmekamera för elektriker, datanördar, fordonsmekaniker och fastighetsunderhåll. Allt fler använder såna, en massa annan ny liknande ny teknik finns. Det är en spännande utveckling men utanför forumets fokus.
Exempel på användning: https://youtu.be/lFYwP3WWyaA

Det finns hur mycket som helst ny cool teknik på mässor, men utanför forumets fokus.

Permalänk
Discokungen

Jag hade gärna hängt på, om barnen tillåter.

Hur lång tid är det tänkt och vad kostar det i runda slängar per person?

Visa signatur

AMD 9800X3D - Corsair 32GB 6000 CL30- Gigabyte B650 Aorus Elite - Inno3D 4090 - Intel 900p - CaseLabs SMA8 - LG 42C2 - Asus Loki 1000W SFX-L - Aquaero 6 - Vattenkyld - Steam Deck LCD 1TB

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Edin:

Skrivet av jnsson:

20 grader är fan inte kallt. Då går jag i kortbyxor enkelt. Jag skulle gärna vela åka, men jag är tjinkig gällande mat, och vet inte om jag vågar åka så långt heller

Kallt är ju definitionsfråga och lär bero lite på var man är. Var lite humor i det bara;)
Normalt är det 13-15 grader i Januari/Februari, med toppar på ca 20

Skrivet av Flamso:

Jag hade gärna hängt på, om barnen tillåter.

Hur lång tid är det tänkt och vad kostar det i runda slängar per person?

Räkna med ca 10k för biljett. Men allt beror på tider, byte, antal dagar etc

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Edin:

Tjo SweC!

Vi smider på något spännande inför början av 2026: en resa till Taiwan, riktad till oss som älskar teknik, hårdvara och allt däremellan. Datumen verkar bli 26 jan till 3 feb 2026.

Tanken är en gemensam upptäcktsfärd där vi:

• Besöker Taipei Game Show

• Kikar in bakom kulisserna hos några tillverkare/fabriker

• Utforskar nattmarknader, elektronikdistrikt och kultur i stadsmiljö

• Och så klart - snackar teknik från frukost till kväll

Vi är tidigt i planeringen men det lutar åt ett begränsat antal platser (20–25 pers), centralt boende, och ett upplägg där både nörderi och kultur får plats. Tanken är att det ska kännas som att ett gäng från forumet drar på gemensam upptäcktsfärd med ett färdigt program dag för dag och till hjälp har vi en riktig resebyrå i ryggen.

@Emil som har jobbat på SweClockers sedan 2006, främst mot våra tillverkarkontakter, är med som reseledare. Han är en energifull prick som hängt i forumet sedan tidigt 2000-tal, rest till Taiwan flera gånger till bland annat Computex

Låter det som något du skulle vilja följa med på? Vad skulle du vilja få ut av en sådan resa?

Tar gärna in feedback, tankar, önskemål, eller bara ett “jag är på”.

Ös på med tankar och ställ frågor så försöker jag svara på allt jag kan!

Fyfan vad intressant.

Men du, mellan tummen och pekfingret. Kan du ge oss en ungefärlig summa som krävs, så att man har något att förhålla sig till?

/Überklass

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Medlem

Taiwan och Taipei är mysigt! Min sambo hade dock mördat mig om jag försökt åkta dit utan henne

Permalänk
Geeks
Grundare

Grov uppskattning är mellan 25 - 30 tkr per person vid delat rum med en annan swecare.

Det som skulle ingå är ungefär:
Flygbiljett
Hotell 6 övernattningar
Transfer
Frukostar
Buss och chaufför hela resan
Reseledare
2 st 3-rätters swec-middagar
Inträde mässa Taipei Game Show
Alla entréer till olika sevärdheter
Studiebesök hos tillverkare 1-2 heldagar

Här ingår även besök på museum, tempel, teknikmarknad, Taipei 101 etc.

Sen är ju frågan vart man lägger ribban, det går dra ner på boende och aktiviteter exempelvis och då även komma ner i kostnad men grundtanken är att utforska Taiwan med både teknik och kultur.

Ska boka 20 st flygbiljetter inom kort och jag uppskattar att bara de hamnar på 11-12k / st men jag vet mer inom kort.

Skrivet av Überklass:

Fyfan vad intressant.

Men du, mellan tummen och pekfingret. Kan du ge oss en ungefärlig summa som krävs, så att man har något att förhålla sig till?

/Überklass

Visa signatur

Permalänk
Geeks
Säljchef
Skrivet av walkir:

Taiwan och Taipei är mysigt! Min sambo hade dock mördat mig om jag försökt åkta dit utan henne

Underbar läsning! Berättade precis för frugan och hon tyckte direkt att vi nog behöver en extra reseledare!

Ta med Sambon vetja, om hon inte är lika teknikintresserad så finns det ju trevlig shopping och andra roliga äventyr hon kan hitta på medans vi nördar ner oss!

Visa signatur

Emil Hallestad
Mediasäljare, SweClockers.com

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Man vill verkligen följa med men man kan tyvärr inte om biljett ordnas "snart"

Permalänk
Geeks
Grundare
Skrivet av tcntad:

Man vill verkligen följa med men man kan tyvärr inte om biljett ordnas "snart"

Utveckla gärna vad du menar, hänger inte med. Jag tror man bör ha bokat in sig senast i slutet av november/december någonstans (men vi som arrangerar måste säkra upp 20 st flygbiljetter med flygbolaget redan nu innan de blir dyrare i en slags gruppbokning).

Visa signatur

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Edin:

Utveckla gärna vad du menar, hänger inte med. Jag tror man bör ha bokat in sig senast i slutet av november/december någonstans (men vi som arrangerar måste säkra upp 20 st flygbiljetter med flygbolaget redan nu innan de blir dyrare i en slags gruppbokning).

Fattar vad ni menar med snart och boka in sig så man säkrar platserna
Jag har bara dessvärre inte råd att följa med oavsett hur mycket jag vill följa med.

Permalänk
Geeks
Grundare
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag har ej tid att resa.
Teknikmässor är annars intressanta, på problemet är att det mesta intressanta är utanför forumets fokus.
Liksom cpu, gpu, ssd, moderkort, monitor, skärm, tv, mobil och surfplattor släpps när tillverkarens har dens presentation.
Så det är övrigt teknik som är intressant att se och vad är kvar inom persondatorer? nätdel, chassi och nätverkskablar?

Utanför forumets fokus finns hur mycket skoj ny teknik som helst, men frågan är hur mycket läsare dessa ger? Men det går kanske göra större repetage om mycket.
Jag själv är sugen på en liten värmekamera för elektriker, datanördar, fordonsmekaniker och fastighetsunderhåll. Allt fler använder såna, en massa annan ny liknande ny teknik finns. Det är en spännande utveckling men utanför forumets fokus.
Exempel på användning: https://youtu.be/lFYwP3WWyaA

Det finns hur mycket som helst ny cool teknik på mässor, men utanför forumets fokus.

Inte helt med på vad du menar kring relevansen. Siktet är inställt på att exempelvis kunna göra denna typ av besök (om vi får till det): https://youtu.be/y3uh7s3Scuo?si=jrHsBsTOhaXyLNdD

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Låter helt klart intressant

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Gigabyte B550 Gaming X V2 | 32 GB HyperX Beast 3600 MT/s | Asrock RX 9070 | 1 TB Kingston Fury Renegade | 2 TB Samsung 860 EVO | EVGA G2 750W | FD Define R5 Ti | 2 x 27" MSI MAG274QRF-QD

Permalänk
Medlem

Det här låter ju hellajbans! Tyvärr har jag inte råd, så jag kan inte hänga med.
Men om jag hade hängt med hade jag tyckt att det är för få dagar.
Kanske bara är jag som inte gillar att stressa runt för att hinna med allt man vill göra och se?
Med en så lång flygresa (drygt 10 timmar enligt ddg) så förlorar man minst ett dygn i bara restid. Plus att ju fler man är, desto längre tid tar allting.
Men nu ska jag sluta gnälla om det och önskar er som reser en riktig kul upplevelse.

Visa signatur

Livet är som en soppa, med hårstrån i. -Men man måste ju äta.- Svante Grundberg och Björn Wallde.
If you've ever suffered from insomnia, you'll know what a nightmare it can be. - Caron Keating.

· i5 4670K · 32GB · GTX1060 6GB ·
.

Permalänk
Medlem

För alla som inte har råd så kanske en deadline bör sättas upp när betalning ska in beroende på hur bokning sker, kanske går att ordna något med resebolaget? Skiter det sig för någon så kanske man kan avboka just den för en liten summa.
Ska betalningen in kort innan resa kan man ju kanske spara ihop det som krävs?

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Edin:

Grov uppskattning är mellan 25 - 30 tkr per person vid delat rum med en annan swecare.

Det som skulle ingå är ungefär:
Flygbiljett
Hotell 6 övernattningar
Transfer
Frukostar
Buss och chaufför hela resan
Reseledare
2 st 3-rätters swec-middagar
Inträde mässa Taipei Game Show
Alla entréer till olika sevärdheter
Studiebesök hos tillverkare 1-2 heldagar

Här ingår även besök på museum, tempel, teknikmarknad, Taipei 101 etc.

Sen är ju frågan vart man lägger ribban, det går dra ner på boende och aktiviteter exempelvis och då även komma ner i kostnad men grundtanken är att utforska Taiwan med både teknik och kultur.

Ska boka 20 st flygbiljetter inom kort och jag uppskattar att bara de hamnar på 11-12k / st men jag vet mer inom kort.

Det låter otroligt roligt och intressant, men summan fick mig tyvärr att nyktra till då vi är mitt i en flytt till nyköpt lägenhet och renovering. Men de kostnaderna blir det tufft att få ihop pengarna. Önskar att man hade kunnat hänga med!

Visa signatur

AMD 9800X3D - Corsair 32GB 6000 CL30- Gigabyte B650 Aorus Elite - Inno3D 4090 - Intel 900p - CaseLabs SMA8 - LG 42C2 - Asus Loki 1000W SFX-L - Aquaero 6 - Vattenkyld - Steam Deck LCD 1TB

Permalänk
Skrivet av Edin:

Inte helt med på vad du menar kring relevansen. Siktet är inställt på att exempelvis kunna göra denna typ av besök (om vi får till det): https://youtu.be/y3uh7s3Scuo?si=jrHsBsTOhaXyLNdD

Ja det blir ett coolt besök! Jag tänkte på en mässa, där där det nu för tiden inte finns otroligt många telefontillverkare som visar upp nya koncept etc.

Permalänk

Vilket roligt iniativ. låter verkligen som en intressant upplevelse. ( - flygrädslan) Tar gärna mer info när det blir tillgängligt.

Visa signatur

//Totte

Permalänk
Medlem

Om ni tar flyget först till Shanghai och sedan från Shanghai till Taipei så kan ni komma undan billigare.
Runt 5500 tor stockholm shanghai och 1500 tur och retur shanghai taipei.
Ni kan även då passa på att besöka shanghai.

Visa signatur

Ryzen 7 5700x @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Geeks
Grundare
Skrivet av Zargoz:

Om ni tar flyget först till Shanghai och sedan från Shanghai till Taipei så kan ni komma undan billigare.
Runt 5500 tor stockholm shanghai och 1500 tur och retur shanghai taipei.
Ni kan även då passa på att besöka shanghai.

Tack för tips, ska kika på det!

Börjar sätta ihop ett resepaket och hoppas kunna presentera det inom kort då. Ska bli kul!

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Hade varit najs att besöka Taiwan men då är det skidresa för min del. Lycka till!

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Geeks
Grundare

Satt upp en mockupsajt med en preliminär information:
https://sweclockers-expedition-t-8ks587n.gamma.site/

Tar gärna emot feedback på innehållet!

Edit: det går att anmäla sig nu \o/

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kul idé och resa! Intresseanmäld och taggad 🙂 Kul med möjlighet till fabriksbesök, hoppas på att det kan bli av då.

Visa signatur

Stolt ägare av en datamaskin

Permalänk
Geeks
Grundare
Skrivet av Goozie:

Kul idé och resa! Intresseanmäld och taggad 🙂 Kul med möjlighet till fabriksbesök, hoppas på att det kan bli av då.

Yes! Vi har Asus, MSI och Lian Li på gång men måste bekräftas.

Visa signatur