Permalänk
Medlem

Gamingdator till 10-åring

Dags för sonen att få sin första dator Jag har byggt ett antal burkar under åren men är numera väldigt ringrostig...

Skulle uppskatta tips på en dator för ca 7000-9000 (men ju billigare desto bättre såklart...) som klarar Roblox, Minecraft och ex. Fortnite i 1080p.

Min tanke är dock att chassi, nätagg och moderkort ska vara hyfsat framtidssäkrat så RAM, CPU och GPU kan uppgraderas längre fram vid behov. Kanske räcker det med CPU-integrerad grafik för att spela ovan spel i ett första läge?

Tacksam för hjälp att få en utgångspunkt att navigera från i djungeln (mest van med Intel men öppen för AMD också).

Permalänk
Medlem

Har du något gammalt grafikkort man skulle kunna använda? Om man inte behöver köpa något grafikkort så kan man få råd med ett AM5-system som kan uppgraderas enklare i framtiden. T.ex någonting liknande som det första bygget som nämns här:
https://www.sweclockers.com/artikel/40809-ramverket-uppdateri...

Visa signatur

Ryzen 9 5900X @ +100MHz & CO -23.5 | RTX 3070 @ 2GHz 16Gbps 956mV | 32GB @ 3600MT/s CL14

Permalänk
Medlem

Fortnite kan nog bli tufft att köra med integrerad grafik.

Byggde en liten speldator till min 12 åriga grabb i vintras och jag "snålade" med en i5 12400f och även om många verkar ogilla Intel idag så tycker jag att den presterat grymt för priset! och även om uppgraderingsmöjligheterna av den inte är lika bra som AM5 så finns ju några nyare prollar om man vill byta i framtiden.

Permalänk
Medlem

Det är nog DDR4 som gäller om du ska få vettig spelprestanda för 9 000 kr. Däremot kan du satsa på ett vettigt chassi och PSU så du åtminstone kan behålla de delarna när du uppgraderar framöver.

Permalänk
Medlem

Alternativt kanske något i den här stilen om du vill ha am5 som är mer uppgraderingsbart i framtiden.

Lägg till valfritt begagnat grafikkort ifrån de senaste 10 åren.
Alternativt köp billigare moderkort och psu, för att få in ett rx9060 XT 16gb under 9000kr.