Permalänk
Redaktion
Teknikredaktör

Hur tech-detoxar du?

Semestern, frivilligt eller ofrivilligt, är ofta en stund för mig att koppla av, koppla ned och koppla bort från allt vad teknik heter. I år hängav jag mig åt två sysslor - theorycrafting runt nya Magic the Gathering-lekar, samt att läsa en god bok. Det sistnämnda är för mig den ultimata detoxen under semestern, och nu blev första gången på flera år som jag haft tid att läsa ostört under längre perioder (små barn gillar inte längre perioder). Först på hemresan kom jag ihåg den tredje sysselsättningen, det är förbaskat kul att tälja smörknivar! Processen från fallen en i svärmors skog till färdig smörkniv på bordet är ytterst tillfredsställande.

Under perioder i livet har jag fått sådan avsmak av mobiltelefoner att jag prövat dumma telefoner istället. Det skulle jag inte ha något emot nu heller, men med bank-id och avkomma som gärna ringer via FaceTime är den detoxen ett minne blott.

Permalänk
Medlem

Har inget behov av det. Vill snarare ha mer i mitt liv, men pengar och tid finns inte.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Tror det räcker med att ha andra hobbies än bara elektronik. Själv håller jag på med sportskytte och sportdykning.

Permalänk
Medlem

Det är väl mest att ibland göra annat än sådant som är direkt teknikfokuserat. Sen om tekniken i någon mening är ett verktyg för det, men fokuset ligger på något annat.

Där jag inte alls använder telefon/dator är på gymmet, lyssnar inte på musik el något sådant heller då utan fokuserar på träningen. Man ser för många mobilsittare på gymmet, som knappt alls tränar utan mest sitter med telefonerna.
Förstår om man ska kolla någon övning el byta låt osv, men det är mer än så för många.

Även vara ute i naturen. Där används ibland mobilen för att ha kartan (=orientering) så istället för analogt på papper som inte är lika smidigt, alternativt för att fota om det råkar vara något intressant, men fokuset är mest på att vara ute.

Städning/ordnande/rensning/renovering är också tillfällen där mobilen inte är i fokus.

Sen ang behovet av att vara utan smarttelefon är det nog mer att vara utan sociala medier eller annat där man tror sig behöva följa med hela tiden, samt ev får notifieringar. Försöka att inte själv heller bidra till det så, varken privat el i arbetet, alltså att inte lägga ut något och förvänta sig svar på en gång el så att om man missar just då så har man missat. FOMO är nog en stor del av teknikstressen, att man är rädd för att missa något aktuellt och därmed vara ute.

Man kan också prova att ha det tyst. Många kan inte vara utan att ha ljud på hela tiden, en del måste absolut ha på musik för det mesta eller t ex ha på tv:n/radion/annat ljud. Som att de måste ha ständig stimulans.

Permalänk
Medlem

Beror på om man räknar när man t.ex. är i en social situation (firar någons födelsedag, middag o.s.v.), tar sig från punkt A till B (går/cyklar), hushållssysslor. Det är väl det närmaste jag kommer. För jag håller inte på med mobilen direkt nånting i dessa situationer, det är ytterst lite iallafall. Sen är jag inte en sån stor mobilfantast, jag föredrar generellt datorer. Men jag känner inte att jag har nåt behov av att minska mitt teknik användande, jag blir i stort sett aldrig trött på det.

Permalänk
Snusfri

Ut till stugan och bara njuta av att vara.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem

Tar en tur till skogen eller fjället lite då och då. Oftast hängmatta i skogen och tält på fjället.

Har då endast med mobilen för fotografering... annars så är det att njuta av stillheten och lugnet i naturen.

Permalänk
Medlem

Blir ofta en övernattning vid sjön för fiske, grilla korv och bara slappa på sommaren. På vintern är det lite svårare men vi brukar planera in ett par resor upp till Norrbotten för vandring, åka släde, norrsken och sådant under jul och nyår.

Visa signatur

Spel/multimedia burk: ASUS Prime B660-Plus D4. PNY CS2140 M.2 NVMe Gen 4 500GB. Kingston Fury 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz. Intel Core i3 12100F 3.3 GHz 12MB. DeepCool AG400. PowerColor Radeon RX 6600 8GB Fighter. DeepCool PK650D 650W. Kolink Observatory HF Mesh. Skärmar: 3x MSI G2712F. Ljud: Yamaha 5.1 förstärkare. XTZ 93:22 frontar, Eltax Monitor III bak, Dynavoice Challenger 15" CSB-V15 subwoofer. Hörlurar: Audio Technica ATH-M50x och Sennheiser Accentum.

Permalänk

Med 4 mindre barn så är egen skärmtid en sällsynt lyx som iofs innebär att de få stunder man får till datorspel etc blir desto mer värdefulla.

Permalänk
Medlem

Min taktik är att aldrig låta mobiltelefonen göra mig beroende av den i första taget. Den är avstängd för det mesta.

Visa signatur

“It is difficult to get a man to understand something, when his salary depends upon his not understanding it!”

Permalänk
Medlem

Explorer. Mycket explorer...

Visa signatur

ASRock X870E Nova WIFI / Ryzen 9800X3D (CO: -45 AC) / Corsair Vengance 64GB DDR5 6000MHz CL30 / Crucial T705 1TB Gen5 + 5.5TB sekundära / ASUS TUF 4080 Gaming OC / Seasonic Focus GX 850W ATX 3.1 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / FD Torrent Compact / Phantom Spirit 120 SE / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X / Switch 2 / Steamdeck OLED

Permalänk
Medlem

Gymmet och långa promenader funkar finfint

Permalänk
Medlem

Digital-detoxar numera med analoga syntar. En mild detox men slipper använda skärmar.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem

Försöker verkligen att minska ner på mobil användandet, men det är inte lätt.

Stäng av alla aviseringar, mobilen endast på ljudlös/vibration, 24/7.
Lägga ifrån sig mobilen någon timma på kvällen,
Promenad utan mobilen med sig (ja man klarar sig med sina tankar och frisk luft).
Sociala möten utan att lägga mobilen på bordet
Läsa böcker/tidningar (PC Gamer från 90-talet är ingen dum avkoppling)
Trädgårdsarbete
Tvätta bilen
Hushållsarbete

Datorn, tv spel etc känns inte riktigt lika jobbigt.
För mig är det avkoppling med ett bra spel, film eller serie utan distraktioner.

Visa signatur

| 9800X3D @5.4GHz | 9070 XT @3300 MHz | DDR5 @6400 MHz | Asus X870-P | Samsung 9100 PRO M2 | Corsair RM750x | MSI MAG 32" OLED | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 |

Permalänk
Medlem

Gått för långt

Har inte Facebook, Snapchat eller Tik Tok. Begränsar även användandet av AI. Jag tycker, att mobilen tagit över alldeles för mycket. Folk är besatta. Kan kliva in i matsalen på jobbet. Tio pers sitter knäpptysta med var sin mobiltelefon i fejset. Ingen pratar med varandra. För mig är det inget framsteg, tvärtom. Dessutom är AI skräp och ger svar, som inte speglar flera vinklar. Bättre att googla och välja ut ett svar, än att bara få ETT svar. På det viset, kan man ledas in på någons agenda. Att du hör EN förutbestämt version, kan inte vara rätt väg. Folk saknar källkritik, tror på allt, de ser. Jag kallar AI för Artificiell Idiot.

Visa signatur

Intel Core i7-14700K // MSI GeForce RTX 4070 Super

Permalänk
Medlem

Löpning, gymma, trädgårdsarbete, husskötsel, barnarbete (sysselsätta barnen med aktiviteter).

Dock har jag inga sociala medier så min digitala konsumption är riktiga nyheter och forum, ev något datorspel någon timme innan läggdags.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

Min taktik är att aldrig låta mobiltelefonen göra mig beroende av den i första taget. Den är avstängd för det mesta.

Hur blir du nådd då?

Permalänk
Medlem

Avinstallera skitappar som tiktok, snapchat etc etc.
Börja vara ute mer och njut av våran fantastiska värld, idrotta, gör utflykter till platser man vill se.

Finns såå mycket mer än dator-konsoll spelande. SJÄLVKLART är det inte fel att älska spela, de gör jag personligen, men man måste ifrån allt som har med skärm att göra och komma ut i det fria. Man inseer med åren hur hjärndöd man blivit av x-tiotusentals timmar spelande. -_-

Permalänk
Medlem

Läser papperstidningen och böcker i pappersform

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Hur blir du nådd då?

Man kanske inte vill bli nådd för att få egentid? Kan vara skönt med en stund då man vet att ingen kan störa.

Permalänk
Medlem

Det gör jag inte. Ser ingen anledning att försöka gå tillbaka till 80 talet direkt, lever i nuet med det som finns och jag tycker om.

Permalänk
Medlem

Försöker undvika att bara vanemässigt ta fram en skärm och kolla samma saker ad nauseam.

Visa signatur

Spelar spelet väldigt väl.

Permalänk
Medlem

Inga problem. Semestern brukar börja med att frun utbrister, "jag har en ide". Sen står man där med skruvdragare och såg alternativt pensel och färg...

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Livsnjutare 😎

Ut med motorcykeln 🏍️💨

Oavsett om det är 1-2h på kvällen eller en tur över dagen så rensar det skallen och läker själen 😊

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rosenvik:

Under perioder i livet har jag fått sådan avsmak av mobiltelefoner att jag prövat dumma telefoner istället. Det skulle jag inte ha något emot nu heller, men med bank-id och avkomma som gärna ringer via FaceTime är den detoxen ett minne blott.

Jag är helt med dig här, har tampats med samma avsmak själv! Tips som fungerat för mig: Jag kör iPhone, så tog helt enkelt och avinstallerade alla appar jag inte absolut behöver, aktiverade Skärmtid där jag blockerade Safari och alla appar förutom de jag manuellt godkänt (så att om jag installerar en ny så är den per automatik blockerad direkt) sen bad jag en nära vän sätta lösenordet för Skärmtid. Om jag ber om den någon gång skall de vänta minst en kvart innan de ger den till mig så att om jag bara har lite abstinensbesvär så går det över.

I och med att jag inte längre kunde nyttja telefonen till slösurfande, instagrammande etc. så lärde min hjärna tillslut om sig och tja, började "glömma" bort telefonen igen. Den blev åter igen bara ett verktyg jag tar fram när jag vill ha den. Jag har fortfarande tillgång till BankID, Swish, div. lokaltrafik-appar etc. Det faktiskt smarta kvar, men bort med det korkade med smartphones

Jag spärrade också i stort sett alla notifieringar, samt slog på att jag enkelt med tre tryck på Av/På-knappen kan aktivera gråskala-läge vilket gör telefonen tråkigare, inget som kan "pocka på" ens uppmärksamhet på samma vis.

Permalänk
Medlem

Kör inga sociala medier. Hänger på ett fåtal forum, men det går i perioder. I övrigt försöker jag koppla ner så mycket det går.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090 - Fractal North
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Pro M4 Pro 14"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Ut med motorcykeln 🏍️💨

Oavsett om det är 1-2h på kvällen eller en tur över dagen så rensar det skallen och läker själen 😊

Kan bara hålla med, en oroligt känsla att bara dra iväg och bara åka runt runt och ta in alla intryck, nyklippt gräs, koskit ja en himla frihetskänsla.

Den här snubben summerar det riktigt bra.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

När jag åker utomlands läser jag aldrig nyheter eller något. Kollar privata mejlen ibland.

Permalänk
Medlem

Lämnar jobbdator och -telefon på jobbet, jobbar på plats 100% så det är rätt lätt för mig.

Hemma har jag andra hobbies som tar upp tid, MtG, gitarrspelande och jordbruk. Variation är min lösning för att inte fastna i telefonen. Datorn spelar jag mest på, det är kvalitetsnöje när lusten väl infinner sig.

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Håller alltid på med antingen dator eller mobil. På semestern blir det dock mindre av den varan, kolla runt, slappa i solstol, läsa bok.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]