Apple 1-replik kör Chat GPT

Permalänk
Melding Plague

Apple 1-replik kör Chat GPT

Byggd av en av Apples första anställda som var med och monterade originalen på 1970-talet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det är skillnad på replik och replika. Eller har jag fel? Rätta mig gärna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sunix:

Trodde själv det skulle vara "relik".

Annars så är replik och replika det samma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sunix:

Tänkte skriva ungefär samma sak, gick nog fel med stavningskontrollen där. Sedan är det också skillnad på ett fan och en fantast även om man förstår att det är den positiva betydelsen som avses.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem

Rätt häftigt att de bygger gamla datorer och får de att fungera med Chat GPT.

Inte lika imponerande men gick in på Aminet och såg att det fanns ett program för ChatGPT till amigan också.(AmigaGPT.lha)

Funderar själv på att emulera amigan och lägga in mitt system precis som det var när jag packade ner det för många många år sedan. Komplett med DOpus, NTPRO och CED.

Visa signatur

Custom SweC - Optimerar utseendet på Sweclockers. 14 Mars: Nu i version 0.5.2 med nya funktioner!
Installera Custom SweC UserCSS
Glöm inte att Geeks har en egen Discord-server: discord.geeks.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sunix:

Replika är väl inte ett ord? Replica är den engelska termen.

Med det sagt har jag aldrig hört replik på svenska.

Permalänk
Medlem

Men för f*n det är skitrubriker och maskinövwrsättningar från h-vete hela tiden. Det heter replika. En replik är ett svar

Visa signatur

There are two kinds of people. People you drink with and people who make you want to drink.

Permalänk

Lite roligt med blandad språk i datorvärlden. "Ett fan i Tyskland..." - tog mig några sekunder att fatta att det inte handlar om en "svensk fan" /ROFL/

Visa signatur

--------------------------

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av leadc4ge:

Men för f*n det är skitrubriker och maskinövwrsättningar från h-vete hela tiden. Det heter replika. En replik är ett svar

Gör det?

re·­plik [‑pli´k] substantiv ~en ~er
1 bemötande svar el. in­lägg; yttrande i skåde­spel
2 konstnärs kopia av eget verk​ – Alla sammansättn. med replik- hör till replik 1.

Sökningen på replika i SAOL gav inga svar.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av leadc4ge:

Skrivet av Thomas:

Gör det?

2 konstnärs kopia av eget verk​ – Alla sammansättn. med replik- hör till replik 1.

Jag är nog nästan benägen att hålla med leadc4ge här även om akademien vill annorlunda 😄

Visa signatur

I think I'll have myself a beer...

Permalänk
Medlem

Vi borde ha en svenskutvecklad "copilot" och återuppliva varumärket COMPIS 😃

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Compis

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av olga32:

Jag är nog nästan benägen att hålla med leadc4ge här även om akademien vill annorlunda 😄

Fast de vill inte, de beslutar. Vad andra vill är inte relevant. 😊

Visa signatur

Silverstone FT-02 Silver | Seasonic Platinum 1200W | Ryzen 9 5900X | MSI X570 Tomahawk | G.Skill Trident Z Neo RGB 32GB @ 3600/16/16/16/36 | ASUS TUF 3080 OC V2 | 1TB SSD WD SN850 | Noctua NH-D14 | Win 11 Professional | QPad MK-95 Pro | Logitech G903 | Acer X34P | Asus Xonar Essence STX | Beyerdynamic A1 | QPad QH-1339 | Beyerdynamic T1 | Fanatec CSWv2 + CSP | Thrustmaster Warthog | MFG Crosswind v3 | Xbox 360 | Xbox One | PS3 | PS4 | PS VITA | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av leadc4ge:

Skrivet av Thomas:

Gör det?

Skrivet av olga32:

Med ett historiskt perspektiv så verkar det som att Svenska Akademien i SAOB år 1957 konstaterade att "replika" förr varit en vanlig variant av ordet "replik" men inte något som var aktuellt längre. (I båda betydelserna, vad det verkar)

Nu på senare år har formen "replika" återpopulariserats i någon mån genom direktlån från engelska, men det känns rätt ovant att se/höra det på svenska.
För mig är "replika" något jag mest associerar med fackspråklig svengelska angående klusterlösningar.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Replika vapen är ett gammalt och vedertaget begrepp skulle jag vilja tillägga.

Visa signatur

Fractal R5 | MSI B550-a PRO | 3900x@PBO | Noctua D15 | G.Skill Trident Z Neo@3.7GHz | RTX 4070 Ti SUPER | Evga SuperNOVA 750 G2 80+ Gold |1TB 970 EVO |0.5TB 980 PRO | 240GB OCZ, 6TB WD RED

Permalänk
Skrivet av Nyhet:

Byggd av en av Apples första anställda som var med och monterade originalen på 1970-talet.

Läs hela artikeln här

Det här är ju dock ganska missvisande. Den ansluter till GPT via nätverk. Det är också ett imponerande hack, men GPT går alltså definitivt inte på denna dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av olga32:

Ja för böfvelen

SAOB diskuterar replika. Men SAOB/SAOL är bara en ordlista och man ska även inkludera kontext. En "replik" i denna kontext är i bästa fall tvetydig då oftast skall förstås som ett svar/respons/åtgärd men ur löptexten förstår läsaren att det som avses är en kopia. I det fallet bör replika användas för att vara tydlig. Det är ingen som säljer en Ferrari-replik, men däremot säljs Ferrari-replika.

När vi ändå är inne på ämnet (rubriker som flyter dåligt) så tycker jag att "spilla hemligheter" som återfinns i en rubrik nyligen (Länk ) känns lite taffligt maskinöversatt. Engelskans "spill the beans" är ju ett legitimt uttryck men det flyter inte riktigt när man flyttar det till svenska. Man "läcker" företagshemligheter. Agree/disagree?

Shit vad kul diskutera etymologi och dylikt en vacker lördagsmorgon

Visa signatur

There are two kinds of people. People you drink with and people who make you want to drink.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Läs hela artikeln här

Kul! ☀️

Gillar att ni skriver nostalgi och nyheter om gamla datorer som inte bara är C64 (den enda datorn som de flesta normala datorsajter endast nämner retrodatorer i förbifarten känner till). Superkul att ni tar upp retronyheter kring Apple I och Apple II (som var min första riktiga hemdator)! 👍

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av leadc4ge:

Det heter replika. En replik är ett svar

Skrivet av Thomas:

Gör det?

Om jag bara hör orden "replik" respektive "replika" så hade jag åtminstone associerat

Replik,
Skådespelarna övar repliker. En replik, flera repliker.
Alltså ungefär som din nummer 1.

Replika hade jag associerat till en kopia.
(Plural av replika blir replikor).

leadc4ge sätt att använda order känns mest naturligt.
Även om det går att använda ord på många olika sätt, även felaktiga.
Om någon hittar på nya ord eller använder ord på okonventionella sätt,
om det får tillräckligt stor spridning så kan det bli en del av språkutvecklingen.
Ord är ju något människor har hittat på och lärt varandra.
Det är ju inte något vi bara är födda med.

Men jag upplever leadc4ge sätt att använda orden replik och replika som det mest naturliga och vanliga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Youjimbo:

Fast de vill inte, de beslutar. Vad andra vill är inte relevant. 😊

Nja, man får väl använda språket precis hur man vill. Några egentliga "regler" finns det väl inte utan allt handlar väl om rekommendationer skulle jag säga.

Sen är det förstås oftast en fördel att följa gängse rekommendationer om man vill att ens lyssnare/läsare ska förstå en rätt och om man vill framstå som pålitlig.

Visa signatur

I think I'll have myself a beer...

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Kul! ☀️

Gillar att ni skriver nostalgi och nyheter om gamla datorer som inte bara är C64 (den enda datorn som de flesta normala datorsajter endast nämner retrodatorer i förbifarten känner till). Superkul att ni tar upp retronyheter kring Apple I och Apple II (som var min första riktiga hemdator)! 👍

Var en Apple I din första hemdator ?

Jag kan förstå om det är många som vill ha en äkta Apple Computer 1 eftersom de är värda pengar.

Men undrar hur många som vill ha en Apple 1 för att köra program ?
Alltså om själva hårdvaran i sig själv skulle vara ekonomiskt värdelös.
Det enda värde man får ut av den är glädjen att köra program på den.
Då antar jag att det hade varit betydligt färre som vill ha en Apple 1 jämfört med andra gamla populära datorer som Commodore 64, Sinclair ZX / ZX Spectrum, Amiga, Atari.
Att det inte bara var slump vilka datorer som blev populära, utan att det fanns anledningar till det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Superkul att ni tar upp retronyheter kring Apple I och Apple II (som var min första riktiga hemdator)! 👍

Mäktigt. Hade en Macintosh och tyckte det var ball. Men första Apple, jädrar.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090 - Fractal North
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Pro M4 Pro 14"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Det här är ju dock ganska missvisande. Den ansluter till GPT via nätverk. Det är också ett imponerande hack, men GPT går alltså definitivt inte på denna dator.

Exaktvad jad också tänkte påpeka.
Den där pomme de terre kan inte köra AI.

Permalänk
Hedersmedlem

Att den inte klarar av att köra ChatGPT lokalt är väl väldigt tydligt? Det står en hel paragraf om internetåtkomst, ifttt och en ChatGPT-klient.

Men att köra det på en dator är ju galet. Hur mycket VRAM skulle krävas, har någon koll? Hittar siffror på 1.8 biljoner parametrar, fast det verkar gå att dela upp i 16 delar (MoE).
Hur som helst lär det handla om iaf 128-256 GB VRAM nånstans?

Kanske inte omöjligt på Apple silicon med maxat RAM iofs?

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Sötast

Haha, är detta hur man farmar kommentarer på sweclockers nu?
Lite som de facebook videos som med vilje gör allt fel för att folk skall ragea...

konstig användning av språk - check
missvisande rubrik - check (saknades bara 1 "klient" ord i den annars korta rubriken)

Saknas bara en video när man kopplar skärmen i en kylfläns å försöker boota den roliga repliken

Permalänk
Medlem

Känns som att man kunde sparat massa inlägg och tid hos medlemmar om det istället för replik hade stått kopia eller klon. Och det är väl ganska givet att den inte kan köra någon meningsfull storlek på ChatGPT själv med så begränsat minne, så det känns lite klickjagande.

Däremot tycker jag det var väldigt häftigt att höra om ändå, inte minst hur man kopplar samman med modern infrastruktur (vanligt trådlöst nät!).
Själv hade vi Macintosh Classic II som första dator när jag växte upp. Det var givetvis en mycket mer modern maskin på alla sätt, men jag ändå någon sorts nostalgikick av detta.

Visa signatur

Dator: Ja
Telefon: Ja

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Var en Apple I din första hemdator ?

Jag kan förstå om det är många som vill ha en äkta Apple Computer 1 eftersom de är värda pengar.

Skrivet av Jumpcut:

Mäktigt. Hade en Macintosh och tyckte det var ball. Men första Apple, jädrar.

😄

Skrivet av martinot:

och Apple II (som var min första riktiga hemdator)! 👍

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Medlem

8 timmar senare fortfarande replik, ingen som jobbar här?

Permalänk
Medlem
Skrivet av atego:

8 timmar senare fortfarande replik, ingen som jobbar här?

Måste vara jobbigt om detta är ens lördagsproblem att hänga upp sig på.

Permalänk
Medlem

Den... interfacer som superenkel terminal mot något som pratar med ChatGPT...
Som synes klarar Apple 1 mest av textinmatning och textutmatning, 40x25 tecken.

Ungefär som att Pixar gjorde Toy Story genom att skicka ett renderingsjobb från en dator till 600 andra som gjorde själva arbetet.

SÅ DET SÅ.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Monster Battle Station(tm)#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB RAM >-< RTX 4070S >-< Crucial 2TB SSD |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

Lite kul — för att koppla gamla datorer till internet använder man oftast en Raspberry Pi. Liknande historia: en Raspberry Pi Zero springer cirklar kring 6502:an från 70-talet. Svenska ABC 80, som kom två år senare, har inte alls samma värde som en Apple I. Men idag är också Luxor ett bortglömt varumärke; man kan typ hitta en sunkig TV med märket via någon lågpriskanal.

Visa signatur

Allmänt dataintresserad gubbe – Driver bloggen https://linux.se
Mina datorer genom livet: Sinclair ZX81, ZX Spectrum, C64, Atari 520STM,Portfolio, PC1, Amiga 500, 1200,CBM 8032 och massor av PC allt från 8088,Nec V30 till Intel Core i9. och även några Macar har avverkas ifrån SE/30 till framåt.