Permalänk
Medlem

Skatteverket och gridbots?

Jag har börjat latja lite med grid bots genom bitsgap. Just nu har jag runt 25 stycken men planen är att ha 50st som kör samtidigt. Det jag inte har tänkt på är skatteverket :/

Jag har inte riktigt fattat att man måste skatta för varje transaktion, även om den inte är såld till fiat och överförd till bankkontot. I min hjärna har jag trott att jag behöver skatta först när jag för över en vinst till mitt bankkonto.

Endast med mina 25 gridbots så är jag uppe i runt 500 transaktioner per dygn om man räknar in köp/sälj/trading fee osv. Om jag forsätter min plan med fler gridbots kommer det sluta med minst 200k -300k transaktioner per år.

Hur ska jag redovisa det här för skatteverket? Exakt vad är det dom vill ha?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaXia:

Jag har börjat latja lite med grid bots genom bitsgap. Just nu har jag runt 25 stycken men planen är att ha 50st som kör samtidigt. Det jag inte har tänkt på är skatteverket :/

Jag har inte riktigt fattat att man måste skatta för varje transaktion, även om den inte är såld till fiat och överförd till bankkontot. I min hjärna har jag trott att jag behöver skatta först när jag för över en vinst till mitt bankkonto.

Endast med mina 25 gridbots så är jag uppe i runt 500 transaktioner per dygn om man räknar in köp/sälj/trading fee osv. Om jag forsätter min plan med fler gridbots kommer det sluta med minst 200k -300k transaktioner per år.

En fråga till myndigheten™ fungerar och kan väl skapa klarhet i ärendet. Var snäll, och underrätta oss om utfallet.

mvh Pp

Permalänk
Medlem

Varje transaktion ska skattas om det skett en vinst oavsett vilken valuta den är i.

Jämför med om du skulle sälja aktier och få betalt i form av aktier i ett annat bolag, samma gäller där, det blir skatt på eventuell vinst där också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaXia:

Läs på lite hur det fungerar med utländska aktier (principen är densamma för svenska aktier, men du måste hålla kolla på både kurs och valutaomräkning vid transaktionstillfället). Du räknar fram ett nytt omkostnadsbelopp och genomsnittligt omkostnadsbelopp efter varje transaktion (Det som tidigare kallades GAV Genomsnittligt AnskaffningsVärde). Skatteverket har sidor som förklarar hur det fungerar. Du skall i princip för egen del generera det som förr var K4A-blanketten med alla dina 300k transaktioner.

T.ex. Datum, Antal Köp/Sälj/Split Kurs Valutakurs SEK AnskBelopp GAB Vinst Förlust

Många som kommer upp i dessa mängder av transaktioner (t.ex. daytraders) använder Excel eller skriver egna program. Det finns säkert något att hämta hem om man söker. Det är därför det är så skönt att sälja av samtliga värdepapper i en sådan här längd, för så länge du har någon kvar måste du ha koll på hela historien sedan du köpte den första. För deklarationen använder du det genomsnittliga anskaffningsbeloppet från årets ingång och framåt..

Eller så ser du till att du gör 400% vinst på dina affärer, då blir schablonmetoden den mest fördelaktiga (försäljningsvärde*0.8*0.3 ca 24% skatt)

Om du goglar så sök både på GAV och GAB, jag vet inte när de bytte namn på termen.

Se sedan fram emot att någon sitter i veckor på SKV och kollar upp riktigheten i den längden. (Ironi)

Permalänk
Medlem
Skrivet av mc68000:

Se sedan fram emot att någon sitter i veckor på SKV och kollar upp riktigheten i den längden. (Ironi)

För kännedom: Skatteverket är avvikande från normal rättskipning. Det är omvänd bevisbörda som gäller (på riktigt), så de behöver inte sitta i veckor, de har garanterat automatiserat (skv är nog den myndighet som är bäst på it) urvalet av vilka som ska granskas och sen säger de att Du har gjort fel och det är Du som sitter i veckor för att bevisa att deras påstående är fel.

Visa signatur

Amd o Apple