Nikon Adapter FTZ II - allmän fråga

Permalänk
Medlem

Nikon Adapter FTZ II - allmän fråga

Jag funderar på att köpa Nikon Adapter FTZ II så att jag kan använda mina F-linser på min Nikon Z Fc.
Är det någon av er som köpt en sådan och använt den?
"Förlorar" man något? Jag tänkte på om det kanske blir långsammare autofokus, eller andra saker som kan vara värt att tänka på? Jag är ganska säker på att alla mina gamla F-linser har autofokus. Dom är inköpta ca 2005-2015.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5923834

Visa signatur

Fractal Design Meshify C Vit |ASUS TUF Gaming Z490-PLUS (WI-FI) | i7 10700k |ASUS GeFroce RTX 3080 TUF OC
|32 Gb HyperX Fury | Corsair RM750X V2 / 750W / 80+ Gold | Ducky One 2 Mecha Mini [MX Silent Red] | Logitech Pro Wireless |

Permalänk
Medlem

Autofokus fungerar enbart med objektiv som har invyggt fokus motor och inte de som använder kamerahusets motor, om det nu har en, alla har det inte. Alltså de objektiven som bara heter AF. Har FTZ och har använt en del, men de nya Z objektiven är ju bättre så skulle inte skaffa något nytt objektiv med F fattning. FTZ tar ju lite plats och väger ju lite. Så om du har ett litet hus med Z fattning och en liten lins så blir det onödigt klumpigt led FTZ. Men klp en begagnad och prova och sälj om du inte vill ha den 😀

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | 24 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | IBM Model M

Permalänk
Medlem
Skrivet av hölmiz:

Autofokus fungerar enbart med objektiv som har invyggt fokus motor och inte de som använder kamerahusets motor, om det nu har en, alla har det inte. Alltså de objektiven som bara heter AF. Har FTZ och har använt en del, men de nya Z objektiven är ju bättre så skulle inte skaffa något nytt objektiv med F fattning. FTZ tar ju lite plats och väger ju lite. Så om du har ett litet hus med Z fattning och en liten lins så blir det onödigt klumpigt led FTZ. Men klp en begagnad och prova och sälj om du inte vill ha den 😀

Så om det ska funka med autofokus så ska objektivet heta "AF"? Eller AF-S? Vad är skillnaden?
Jag är mest ute efter att kunna använda mitt Tamron SP AF 28-75 F/2.8 Xr Di till min Nikon Z Fc. Skulle det funka? På kartongen står det "Built in motor for Nikon".
Det finns idag inget motsvarande objektiv till Nikon Z Fc. Det finns ett Nikon 28-75, men det är till fullformat och kostar liiite över min budget för tillfället.

Visa signatur

Fractal Design Meshify C Vit |ASUS TUF Gaming Z490-PLUS (WI-FI) | i7 10700k |ASUS GeFroce RTX 3080 TUF OC
|32 Gb HyperX Fury | Corsair RM750X V2 / 750W / 80+ Gold | Ducky One 2 Mecha Mini [MX Silent Red] | Logitech Pro Wireless |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av BodyElectric:

Så om det ska funka med autofokus så ska objektivet heta "AF"? Eller AF-S? Vad är skillnaden?
Jag är mest ute efter att kunna använda mitt Tamron SP AF 28-75 F/2.8 Xr Di till min Nikon Z Fc. Skulle det funka? På kartongen står det "Built in motor for Nikon".
Det finns idag inget motsvarande objektiv till Nikon Z Fc. Det finns ett Nikon 28-75, men det är till fullformat och kostar liiite över min budget för tillfället.

Det objektivet ska fungera då det har inbyggd autofokusmotor.
Det är ingen nackdel att använda adaptern. Vissa av mina bekanta tycker till och med att fokus blir snabbare med adaptern. Jag har ingen kamera med Z-mount själv, men har provat en med adapter och märkte noll skillnad. Har dessutom pratat med flera av mina bekanta angående just detta då jag vid ett tillfälle funderade på att byta till en Z6 II och detta var en av farhågorna jag hade.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av BodyElectric:

Kommentaren gäller Nikons egna objektiv. Då behöver de heta AF-S, AF-P eller AF-I för att ge autofokus på FTZ (II). Med tredjepart är det mycket rörigare beteckningsmässigt. Det Tamron har en gammal mikromotor (tekniskt sett typ AF-I) om det är versionen med inbyggd motor (det finns både och, beroende på ålder). Man måste kontrollera om det verkligen fungerar på Z, för det finns en hel del tredjepartsobjektiv som inte gör det. Vissa går att uppdatera om så är fallet, andra inte. Alla finns det inte uppgifter om officiella uppgifter om heller. Det ser dock inte lysande ut i ditt fall:

https://www.tamron.eu/en/help-center/compatibility

Ditt gamla 28-75 är för småbild/"fullformat"/FX också, men det är inte så bra i kanter och hörn då. Nikons 28-75 till Z är baserat på Tamrons optiska konstruktion som funnits till Sony FE och då den äldre versionen. Den nyare G2 (som kom senare) finns direkt till Nikon Z i Tamron-förpackning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Kommentaren gäller Nikons egna objektiv. Då behöver de heta AF-S, AF-P eller AF-I för att ge autofokus på FTZ (II). Med tredjepart är det mycket rörigare beteckningsmässigt. Det Tamron har en gammal mikromotor (tekniskt sett typ AF-I) om det är versionen med inbyggd motor (det finns både och, beroende på ålder). Man måste kontrollera om det verkligen fungerar på Z, för det finns en hel del tredjepartsobjektiv som inte gör det. Vissa går att uppdatera om så är fallet, andra inte. Alla finns det inte uppgifter om officiella uppgifter om heller. Det ser dock inte lysande ut i ditt fall:

https://www.tamron.eu/en/help-center/compatibility

Ditt gamla 28-75 är för småbild/"fullformat"/FX också, men det är inte så bra i kanter och hörn då. Nikons 28-75 till Z är baserat på Tamrons optiska konstruktion som funnits till Sony FE och då den äldre versionen. Den nyare G2 (som kom senare) finns direkt till Nikon Z i Tamron-förpackning.

Ja, det såg inte ljust ut där. Mitt Tamron 28-75 verkar bara fungera i manuellt läge.
Dock så vet jag att jag har några Nikon-linser med just Af-S eller liknande.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av BodyElectric:

Ja, det såg inte ljust ut där. Mitt Tamron 28-75 verkar bara fungera i manuellt läge.
Dock så vet jag att jag har några Nikon-linser med just Af-S eller liknande.

Kolla upp vilka objektiv du har och skriv de här så kan vi hjälpa dig vidare.

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | 24 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | IBM Model M

Permalänk
Medlem
Skrivet av hölmiz:

Kolla upp vilka objektiv du har och skriv de här så kan vi hjälpa dig vidare.

Tack, det kan jag absolut göra imorgon.
Men det är väl mest mitt Tamron 28-75 som jag vill använda.
Återkommer med lista på resten...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Btw, ibland kanske inte adapterns storlek och vikt spelar så stor roll. Gissningsvis något mer framtungt än 100-400 dock, även om jag inte har jämfört.

Sedan är en del F-objektiv mindre än Z, även om det ofta innebär att de är sämre framförallt vidöppna. T ex är 85/1,8 ganska mycket samma sak oavsett fattning när man lägger på adaptern på AF-S-versionen, då Z är längre och tyngre. Ibland kanske man inte behöver det sista i prestanda och/eller bästa funktion med autofokus i video och då kan ju ett beg F vara en förmånlig affär. Eller så har man redan en massa för att man borde ha sökt hjälp för länge sedan.

En sak jag tycker är märkbar är att det tar lite längre tid för kameran att vakna med FTZ då den kör bländaren när den gör det. Inte så att det tar lång tid, men längre än med ett Z-objektiv. Om detta märks på Expeed 6-kamerorna (som Z fc) vet jag inte.

(Ja, den ligger på en strykbräda...)