AI leder till prestandaproblem i Firefox

Permalänk
Medlem

Tänk om de skulle göra programmen mindre bloatade istället för tvärtom. Och istället för opt-out borde det ju vara opt-in

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Vadå? Vill du inte köpa den kommande AI-brödrosten? Är du luddit!?

OT: Har nyligen plöjt igenom Battlestar Galactica, jag vet inte om det var till den du refererade med AI-brödrost men det passar ju jvligt fint i det sammanhanget.

Visa signatur

"Trying is the first step to failure." - Homer Simpson

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Det verkar som att de bara rullar ut det till en del av användarna först. Jag har det inte heller än och vill inte ha det, men det går tyvärr inte att stänga av proaktivt om det är inställt på false som standard.

Hrm, stämmer förmodligen. Annars är det ju bra när alternativen är "default, enabled, disabled" istället, så kan de hålla på att ändra vad som är default hur mycket de vill över tid.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Det ska vara det men oavsett om du sätter askToTranslate till False så kommer den ändå alltid att fråga i tid och otid när den känner för det.

Jag har lyckats få bort den skiten genom att ändra en del saker i config, bl a lägga in nåt hundratal språkkoder i "never translate" som finns på två ställen. Inte enbart det, men också.

af,ak,am,ar,as,az,be,bg,bm,bn,bo,br,bs,ca,ce,cs,cy,da,de,dz,ee,el,en,eo,es,et,eu,fa,ff,fi,fo,fr,fy,ga,gd,gl,gu,gv,ha,he,hi,hr,hu,hy,id,ig,ii,is,it,ja,ka,ki,kk,kl,km,kn,ko,ks,kw,ky,lb,lg,ln,lo,lt,lu,lv,mg,mk,ml,mn,mr,ms,mt,my,nb,nd,ne,nl,nn,om,or,os,pa,pl,ps,pt,qu,rm,rn,ro,ru,rw,se,sg,si,sk,sl,sn,so,sq,sr,sv,sw,ta,te,tg,th,ti,to,tr,tt,ug,uk,ur,uz,vi,wo,yi,yo,zh,zu

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Det var true för mig utan att aktivt ha satt det till true.

Skrivet av Dinkefing:

Det är det knappast. Det är enabled by default.

Skrivet av xealo:

Brukar använda Firefox utan att någonsin vara inne i about:config och ändra på saker, och den var satt till true här. Att det skulle vara avaktiverat som standard stämmer inte.

Aha där ser man. Märkligt av FF att inte ha samma standard för alla användare. Om de inte bara vill rulla ut ändringen lite försiktigt så inte alla "får" det samtidigt.

Visa signatur

Fractal Design R5 - MSI B650 mortar - AMD R5 6700 - PowerColor Radeon RX 7800 XT - EVGA Supernova G2 750W - Corsair Vengeance 32gb DDR5 6000MHz - Noctua NH-D15 - Acer Predator XB271HU - BenQXL2411Z

Permalänk
Sötast
Skrivet av filbunke:

Var inte oroliga, när Mozilla slutar få pengar från Google för att ha google som förvald sökmotor så kommer Firefox kursa.

Ja att endast ha en webbläsarmotor ägd av den största datainsamlaren i en kapitalistisk värld är precis det vi behöver!

Permalänk
Medlem

Jag har för mig att detta kom upp i ansiktet på mig efter firefox uppdaterades. Tog opt out med en gång så när jag nu checkade inställningen så var den redan satt till false.

Visa signatur

Citera för svar

MSI Z490 MAG TOMAHAWK | Intel Core i7 10700K | Corsair 64GB DDR4 3200MHz | Gigabyte GeForce RTX 4070 Super 12GB Eagle OC | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD Black 6TB Desktop Drive | Corsair RM750X 750W | Fractal Design Define R6

Permalänk
Medlem

Har hela tech-världen fått kollektivt hjärnsläpp?

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Jag har undrat vad som hänt med Firefox den senaste tiden(haft oförklarliga CPU-spikar) och detta är troligen svaret. Firefox ledarskap är uppenbarligen helt verklighetsfrånkopplade om dom tror att detta är vad användarbasen vill ha.

Jag är för övrigt så jäkla trött på allt AI ...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Vadå? Vill du inte köpa den kommande AI-brödrosten? Är du luddit!?

Såg en luftfritös på Netonnet häromdagen med "AI Powered" på lådan..

Visa signatur

Spel/multimedia burk: ASUS Prime B660-Plus D4. PNY CS2140 M.2 NVMe Gen 4 500GB. Kingston Fury 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz. Intel Core i3 12100F 3.3 GHz 12MB. DeepCool AG400. PowerColor Radeon RX 6600 8GB Fighter. DeepCool PK650D 650W. Kolink Observatory HF Mesh. Skärmar: 3x MSI G2712F. Ljud: Yamaha 5.1 förstärkare. XTZ 93:22 frontar, Eltax Monitor III bak, Dynavoice Challenger 15" CSB-V15 subwoofer. Hörlurar: Audio Technica ATH-M50x och Sennheiser Accentum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Det ska vara det men oavsett om du sätter askToTranslate till False så kommer den ändå alltid att fråga i tid och otid när den känner för det.

Bara den funktionen fick mig byta ett tag innan jag upptäckte att ingen av Chromium-webbläsarna har tab-most-recent-open-tab utan shady extensions

Aldrig haft problem med att den ska översätta saker i FF efter jag stängt av det i Settings.

Om tab-order:
Det borde bli samma resultat i t.ex Vivaldi om du i inställningarna först väljer "new tab position" till "After active tab" och sedan "tab cycling" till "Cycle in tab order".

Visa signatur

Custom SweC - Optimerar utseendet på Sweclockers. 14 Mars: Nu i version 0.5.2 med nya funktioner!
Installera Custom SweC UserCSS
Glöm inte att Geeks har en egen Discord-server: discord.geeks.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

Aldrig haft problem med att den ska översätta saker i FF efter jag stängt av det i Settings.

Om tab-order:
Det borde bli samma resultat i t.ex Vivaldi om du i inställningarna först väljer "new tab position" till "After active tab" och sedan "tab cycling" till "Cycle in tab order".

Tack för tipset!

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Är jag ensam om att ha detta satt till "false" redan utan att ha gjort något manuellt?

Nej, min var också satt på false.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Är jag ensam om att ha detta satt till "false" redan utan att ha gjort något manuellt?

Min var satt till true... Jag har haft prestanda problem med att min muspekare knappt går att röra när den är i browserfönstret pga den maxar CPUn :/

Permalänk
Medlem

Denna var satt till false: browser.tabs.groups.smart.enabled

Sedan finns det denna: browser.tabs.groups.smart.userEnabled den var true...

Visa signatur

Keep on boppin´

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Var på false för mig också

Skrivet av xealo:

Brukar använda Firefox utan att någonsin vara inne i about:config och ändra på saker, och den var satt till true här. Att det skulle vara avaktiverat som standard stämmer inte.

Hos mig var den avaktiverad och jag har inte rört denna inställning sedan Firefox installerades för någon vecka sedan

Skrivet av SuperSverker:

Mozilla har gjort det svårare och svårare att rekommendera Firefox senaste åren, de fortsätter tro att vanliga användare någonsin kommer byta till dem pågrund av automatiska översättningar (som inte går att stänga av) eller annat onödigt som ingen någonsin efterfrågat…

Deras största USP har alltid varit att de *inte* har all skit andra webbläsare ska hålla på att pracka på folk men de verkar inte fatta det…

What? Mitt Firefox översätter inget automatiskt. Efter första installation har jag fått frågan, men det går enkelt (enligt mig) att stänga av frågan om översättning.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Ja att endast ha en webbläsarmotor ägd av den största datainsamlaren i en kapitalistisk värld är precis det vi behöver!

Om vi pratar om de större så finns det ju en till, webkit, som då huvudsakligen används av apple.

Permalänk
Medlem

Kanske skulle behövas antiAIprogram som likt antivirus söker efter AI på datorn? Men så kommer något snille på att förse det med AI för att "öka träffsäkerheten".

Permalänk
Medlem

vänta lite.. är detta varför 90% av youtube klipp har skit ai encode?

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem

Det var inte aktiverat på någon av mina enheter.

Just att gruppera flikar automagiskt kanske inte är på toppen av nödvändigheter för min del, men det är bra att det experimenteras med on-device vilket kan bli intressanta prylar framgent.

En annan gradvis lansering som jag däremot har fått är matematiska beräkningar samt enhetsomvandlingar direkt i adressfältet, vilket jag finner användbart. Alla kanske inte håller på med sådant, men för många blir det några klick färre att omvandla någonting lite raskt utan att google känner till det.

Visa signatur

Citera för svar :)