Permalänk
Medlem

Uppgradera datorn

Hej!

Första inlägget här. Rejält svag på den här biten, så uppskattar all hjälp man kan få.
Vill uppgradera datorn för att kunna köra spel som BF och CS utan att det laggar nämnvärt. Behöver inte flyta på överdrivet bra på hög upplösning, men vill ändå kunna spela på en rimlig upplösning utan att bli deprimerad av FPS-drop. Vill behålla min GPU och mitt chassi, annars är allt öppet för renovering. Budgeten är inte helt spikad, men skulle gärna landa på 5000-7000. Men öppen för annat.

Mb: ASUS ROG STRIX B460-F GAMING
Gpu: Nvidia GeForce RTX 4060 Ti
Cpu: Intel(R) Core(TM) i5-10600 CPU @ 3.30GHz (3.31 GHz)
Psu: Corsair TX500M 550W
Ram: 2st ddr4 corsair vengeance lpx 2666mhz 8gb
Ssd: Corsair MP600 Core XT 1TB

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Den där ska klara av båda spelen utan större problem, speciellt CS. Det är nog dina settings som är off.
Rent spontant så känns det även som att dina ramstickor borde klara av 3000-3600mHz. Kolla upp det.

Stäng av V-sync i settings om det är påslaget. I så fall borde du få en rejäl boost i fps.

Visa signatur

5600X | Asus A520M-A II | Samsung nvme 1TB | 32GB 3200MHz | Asus RX 6600 XT 8GB (Musikprodd)
MBA M1 8GB 256GB (Jobb)

Permalänk
Medlem

Tyvärr testat det mesta i settings kring alla spel, verkar vara något som inte riktigt lirar. Min tanke är att det är CPUn som antingen är för klen eller har tagit stryk (blivit gammal). Är sugen på att uppgradera den lite oavsett då jag har testat det mesta andra :). Ponera att jag behöver byta ut den för att få ut mer av datorn, har du/ni några tips?

Permalänk
Medlem

Klarar dina minnen XMP? isf bör du kunna köra dom i 3200 eller 3600 (beroende på vilken modell du har). Det borde åtminstone göra att dina 1% low går upp en del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av heheosv:

Hej!

Första inlägget här. Rejält svag på den här biten, så uppskattar all hjälp man kan få.
Vill uppgradera datorn för att kunna köra spel som BF och CS utan att det laggar nämnvärt. Behöver inte flyta på överdrivet bra på hög upplösning, men vill ändå kunna spela på en rimlig upplösning utan att bli deprimerad av FPS-drop. Vill behålla min GPU och mitt chassi, annars är allt öppet för renovering. Budgeten är inte helt spikad, men skulle gärna landa på 5000-7000. Men öppen för annat.

Mb: ASUS ROG STRIX B460-F GAMING
Gpu: Nvidia GeForce RTX 4060 Ti
Cpu: Intel(R) Core(TM) i5-10600 CPU @ 3.30GHz (3.31 GHz)
Psu: Corsair TX500M 550W
Ram: 2st ddr4 corsair vengeance lpx 2666mhz 8gb
Ssd: Corsair MP600 Core XT 1TB

Tack på förhand!

Jag tror inte du kommer bli nöjd att lägga 5-7 tusen. Den CPUn du kommer över för de pengarna kommer inte göra radikal skillnad. Hade börjat med att blåsa datorn med färsk Win 11.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Jag tror inte du kommer bli nöjd att lägga 5-7 tusen. Den CPUn du kommer över för de pengarna kommer inte göra radikal skillnad. Hade börjat med att blåsa datorn med färsk Win 11.

Uppskattar ditt input, tack! Jag behöver egentligen inte en radikal skillnad, lägger hellre 5000 (plus några tusenlappar) än att behöva lägga vad jag antar blir runt 15000 för att börja om från scratch?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Vi behöver identifiera problemen först faktiskt, din dator bör klara av spelen bra.
i Nvidia Overlay se vad som belastas mest och FPS du får.
Aktivera XMP
Se över temperaturer (byt kylpasta, montera om kylare om behövs)
Gör ren datorn från damm
Ominstallera Windows och nya drivrutiner.

Annars är väl snarlikt MB och en I5 13th Gen något men hur stort lyft man får med bibehållen GPU är oklart

Permalänk
Medlem

Har du 2*8gb ram för totalt 16gb eller 8gb totalt?

Permalänk
Medlem

Tycker jag har gjort det mesta för att öka FPSen med nuvarande set-up. Tagit hjälp av vänner med det etc, men ingen verkar riktigt hitta vad problemet skulle kunna vara. Känns ofta som man landar i att CPUn skulle behöva upp ett hack. Inga problem med temperaturen, har blåst rent datorn noga för någon vecka sedan, har ominstallerat hela datorn samt uppgraderat till Windows 11. Men samma problem kvarstår. Menar inte på något sätt att jag vet bäst, känns bara som jag har testat allt jag har kommit över.

2*8, så totalt 16gb!

Permalänk
Medlem

Just CS är väldigt ramberoende har jag märkt när jag hade fps-problem med tidigare datorkomponenter.
Det skiljde rejält i både max-fps samt 1% lows när jag körde ramminnen med XMP-profil (3200mhz CL14 kontra standard när den gick ner på 2666mhz efter en fresh windows-install och jag hade glömt att aktivera XMP).

Nu pratar jag inte 10fps utan det var betydligt mer än så. Dock var det här på CS:GO men jag kan tänka mig att CS2 är snarlikt.

Om dina minnen har en XMP profil hade jag testat det först innan du gör någon uppgradering, det kan mycket väl vara det som drar ner prestandan.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | Gigabyte X870 AORUS ELITE ICE | Gigabyte RTX 4070S | Kingston 32GB DDR5 6000MHz CL30 | Seasonic Focus GX-750 | 1440p OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem

Prova ominstallera windows och drivrutinerna. Din dator ska klara av Cs utan lagg överhuvudtaget.

Som andra säger, det är något annat som spökar för dig. Men vill du uppgradera ändå så är det 9800x3d du ska ha. Om du vill återanvända raminnena ovh spara pengar så är det 5700x3d. Då behöver du enbart köpa moderkort och cpu.

Sälj av ditt gamla också, du bär få en slant för det.

Permalänk
Medlem

Vilken upplösning och grafikinställningar använder du när du spelar? Och vad får du för FPS idag?
Som nästan alla nämnt BORDE din dator klara spelen du nämner. Så jag funderar på om den kanske faktiskt gör det, men att det är det som du Upplever som låg FPS eller drops man bör fokusera på.
Har du 350FPS i CS men du ändå upplever det som mycket lägre eller att det hackar till då och då? Eller är prestandan uppmätt och undermålig?
Självklart ska ingen hindra dig från att spendera pengar på nya grejer, det tycker ju de flesta av oss här är kul. Men om det kan undvikas så är det ju ändå något som kan vara värt att undersöka.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem
Skrivet av heheosv:

Uppskattar ditt input, tack! Jag behöver egentligen inte en radikal skillnad, lägger hellre 5000 (plus några tusenlappar) än att behöva lägga vad jag antar blir runt 15000 för att börja om från scratch?

Spelar ingen av dessa spelen. Men kollar jag på en youtube video. Så med ett 4060 ICKE TI, med en AM4 CPU (5XXX/DDR4) så ligger man på 300fps i 1080p oftast. Droppar till 200fps vid eldstrid och när 2 smokes och 5 finder gör entre, så droppar det till 110-120 under någon sekund. Detta känns knappast laggigt. Var inte mycket värre i 1440p. Vid 4k började det bli märkbart sämre. Men vid 4k så kvittar det vilken CPU du har, ett 4060ti på 8gb orkar inte det bra endå.

Men att börja med 15.000 från scratch så har du också din dator att sälja.

https://komponentkoll.se/bygg/TJJyM

9600x,32gb,2TB,RX907016gb.

Här har du över det dubbla prestandan emot vad du har idag. Sen lägger du ut din maskin för 6500kr på blocket och fiskar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zero Cool:

Vilken upplösning och grafikinställningar använder du när du spelar? Och vad får du för FPS idag?
Som nästan alla nämnt BORDE din dator klara spelen du nämner. Så jag funderar på om den kanske faktiskt gör det, men att det är det som du Upplever som låg FPS eller drops man bör fokusera på.
Har du 350FPS i CS men du ändå upplever det som mycket lägre eller att det hackar till då och då? Eller är prestandan uppmätt och undermålig?
Självklart ska ingen hindra dig från att spendera pengar på nya grejer, det tycker ju de flesta av oss här är kul. Men om det kan undvikas så är det ju ändå något som kan vara värt att undersöka.

Hej!

Tack snälla för svaret! Jag går absolut ned under 60 FPS på de flesta spelen när det händer något, som att folk skjuter eller smokes på CS trots att jag spelar på låga inställningar. Kollar oftast upp bästa optimerade inställningar för att öka FPS oavsett om det är i CS eller Dota och trots detta dyker min FPS ofta under 60-80 vilket blir märkbart. Det funkar att spela, men definitivt att jag känner av lagget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stegdoza:

Just CS är väldigt ramberoende har jag märkt när jag hade fps-problem med tidigare datorkomponenter.
Det skiljde rejält i både max-fps samt 1% lows när jag körde ramminnen med XMP-profil (3200mhz CL14 kontra standard när den gick ner på 2666mhz efter en fresh windows-install och jag hade glömt att aktivera XMP).

Nu pratar jag inte 10fps utan det var betydligt mer än så. Dock var det här på CS:GO men jag kan tänka mig att CS2 är snarlikt.

Om dina minnen har en XMP profil hade jag testat det först innan du gör någon uppgradering, det kan mycket väl vara det som drar ner prestandan.

Har XMP aktiverat, så tyvärr hittar jag ingenting där :/

Permalänk
Medlem

Miljon dollar question som fattas fortfarande. Vilken upplösning kör du?

Visa signatur

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Samt grafiska inställningar

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Samt grafiska inställningar

" trots att jag spelar på låga inställningar."

Han sniffar nog på "Low" kan vi anta, för att få ut mera fps.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ber om ursäkt, glömde besvara frågan om upplösning! Kör 1920 x 1080. Testat byta både upplösning och grafikinställningar utan någon framgång. Med nedanstående settings så ligger jag på låg FPS ingame, flera gånger jag kommer under 50. Samt att den t om är låg i menyn.

Men det jag kör i dagsläget om vi väljer CS:
Upplösning: 1920 x 1080
Fullscreen
V-Sync: Disabled
Multisampling Anti-Aliasing Mode 8X MSAA
Global Shadow Quality Low
Dynamic Shadows All
Model/Texture Detail Medium
Texture Filtering Mode Anisotropic 4x
Shader Detail Low
Particle Detail Low
Ambient Occlusion Disabled
High Dynamic Range Performance
FidelityFX Super Resolution Disabled

Permalänk
Medlem
Skrivet av heheosv:

Ber om ursäkt, glömde besvara frågan om upplösning! Kör 1920 x 1080. Testat byta både upplösning och grafikinställningar utan någon framgång. Med nedanstående settings så ligger jag på låg FPS ingame, flera gånger jag kommer under 50. Samt att den t om är låg i menyn.

Men det jag kör i dagsläget om vi väljer CS:
Upplösning: 1920 x 1080
Fullscreen
V-Sync: Disabled
Multisampling Anti-Aliasing Mode 8X MSAA
Global Shadow Quality Low
Dynamic Shadows All
Model/Texture Detail Medium
Texture Filtering Mode Anisotropic 4x
Shader Detail Low
Particle Detail Low
Ambient Occlusion Disabled
High Dynamic Range Performance
FidelityFX Super Resolution Disabled

Som sagt, något är fel. Du behöver inte uppgradera. Där är en på youtube som benchar en 10400F med 4060TI. Han har i 1080p LOW Battlefield: Min/97 Avg/144 Max/167 fps. Helt andra siffror än du pratar om.

Du har något fel på Windows med stor sannolikhet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har du 8 eller 16gb VRAM på din 4060ti?

Men din dator borde absolut klara långt mer än 60fps i 1080p på CS2!

Hur gammal är din ssd? Kan det vara den som börjar bli sliten? Kan ge alla möjliga konstiga fel.

Har datorn alltid presterat så här? Eller har den nyligen blivit sämre?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av AkUs:

" trots att jag spelar på låga inställningar."

Han sniffar nog på "Low" kan vi anta, för att få ut mera fps.

Ah var inget i första posten så därför missades det.
ja, lågt är det som gäller.

Permalänk
Medlem

Tack för alla era svar, uppskattar att ni tar er tiden!

Svarar sammanfattande i ett inlägg.
Angående Windows, jag har både oformaterat samt uppgraderat till Windows 11 utan att det gav en större skillnad. Har jag inte uteslutit det problemet då?

Har 16bg VRAM på mitt 4060ti!

Min ssd har några år på nacken, har en ny som jag kör mina spel på men Windows ligger på den gamla SSDn fortfarande.

Tycker datorn alltid har underpresterat lite (lägger det på mig). Så ingenting som har hänt nu senaste tiden, dvs inget som har brunnit etc. Inga överdrivet höga temperaturer när jag kollar HWmonitor etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Ah var inget i första posten så därför missades det.
ja, lågt är det som gäller.

Ingen fara, uppskattar att du frågar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av heheosv:

Tack för alla era svar, uppskattar att ni tar er tiden!

Svarar sammanfattande i ett inlägg.
Angående Windows, jag har både oformaterat samt uppgraderat till Windows 11 utan att det gav en större skillnad. Har jag inte uteslutit det problemet då?

Har 16bg VRAM på mitt 4060ti!

Min ssd har några år på nacken, har en ny som jag kör mina spel på men Windows ligger på den gamla SSDn fortfarande.

Tycker datorn alltid har underpresterat lite (lägger det på mig). Så ingenting som har hänt nu senaste tiden, dvs inget som har brunnit etc. Inga överdrivet höga temperaturer när jag kollar HWmonitor etc.

Varför satte du Windows igen på den "gamla" ssdn om du formaterat om datorn?

Är din Corsair XT600 den "Nya" eller "gamla" ? Vad heter den som har Windowss ?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Varför satte du Windows igen på den "gamla" ssdn om du formaterat om datorn?

Är din Corsair XT600 den "Nya" eller "gamla" ? Vad heter den som har Windowss ?

Hade ingen USB-sticka hemma, så när jag fick hem nya SSDn så lyckades jag inte installera Windows på den nya SSDn. Så den blev kvar på den gamla så länge, det här var kanske 1 månad sen. Windows på den gamla SSDn, allt annat på den nya SSDn.

Den som har Windows heter: Samsung SSD 840 Evo 120GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av heheosv:

Hade ingen USB-sticka hemma, så när jag fick hem nya SSDn så lyckades jag inte installera Windows på den nya SSDn. Så den blev kvar på den gamla så länge, det här var kanske 1 månad sen. Windows på den gamla SSDn, allt annat på den nya SSDn.

Den som har Windows heter: Samsung SSD 840 Evo 120GB

Där har du en del av boven. En 840 EVO är SATA och ungefär 7-10ggr slöare än din XT600.
Dessutom är 120gb så lite, så når du 90% full eller mera så skulle jag inte förvåna mig att det är grunden till t.ex. fryslagg och allmän prestanda förlust.

Du ska helt klart ta ut 840 EVO ur ekvationen och ren installera Win11 på din XT600.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av AkUs:

Där har du en del av boven. En 840 EVO är SATA och ungefär 7-10ggr slöare än din XT600.
Dessutom är 120gb så lite, så når du 90% full eller mera så skulle jag inte förvåna mig att det är grunden till t.ex. fryslagg och allmän prestanda förlust.

Du ska helt klart ta ut 840 EVO ur ekvationen och ren installera Win11 på din XT600.

Värre ändå är att 840 EVO har kända problem med flash som kan ge extremt låg prestanda, vi snackar klart under 100 MB/s i många fall. Filer som inte är skrivna nyligen degraderas med tiden och blir långsammare och långsammare.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Värre ändå är att 840 EVO har kända problem med flash som kan ge extremt låg prestanda, vi snackar klart under 100 MB/s i många fall. Filer som inte är skrivna nyligen degraderas med tiden och blir långsammare och långsammare.

Ja då är vi nere på 100mb/s vs 3500mb/s... Nicceee!!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Koppla ur alla hårddiskar utom den nya nvme disken. Gör en ny Windows installtion och lägg in bara några enstaka spel. Prova därifrån.