Permalänk
Medlem

Enklare speldator 1440p för wow

Hej! Söker input för mitt nya bygge för 1440p.
Min budget är ca 15k för datorn, är det rimligt att förvänta sig medelhög prestanda i 1440p för det priset?

Spelar främst wow och vill att datorn ska hålla bra fps i m+ och raid.
Som jag förstått det är Nvidia GPU att föredra för wow, samt fokus på enkärning prestanda på CPU, därav X3D kortet.

Jag föredrar att undvika RGB, men om det ger ett bättre pris så kan det ju stängas av...
Har pusslat ihop det här hittills. Jag gillar Lian-Li caset som ett billigare alternativ till Fractal North men är lite orolig om alla komponenter passar, men komponentkoll verkar inte klaga på något.

Finns det några enkla förbättringar eller ställen att spara pengar för likvärdig prestanda?

https://komponentkoll.se/bygg/XJaBb

För skärm hittade jag den här som har inbyggda högtalare vilket är något jag tycker verkar smidigt.
https://www.proshop.se/Skaerm/27-BenQ-Mobiuz-EX2710Q-2560x144...

Permalänk
Medlem

skulle absolut lägga lite mer pengar för att få en 2TB M2 istället

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 2600 Mk: ASUS PRIME B450M-A GPU: XFX AMD Radeon RX 6750 XT Core Gaming Ram: G.Skill Trident Z RGB Series 16GB 3200MHzChassi: NZXT H7 Elite Nätagg: NZXT C750 750W v2Hd: Kingston SSDNOW A1000 240GB M.2, Samsung 850 EVO SSD 250GB, Samsung SSD 860 PRO SSD 512GB x 2 Skärm: Acer KG241

Permalänk
Medlem

Det chassit saknar fläktar vad jag kan se, så det behöver du lägga till några stycken. RTX5070 är inte speciellt prisvärd men om du absolut vill köra på Nvidia och inte nöjer dig med 5060ti så absolut kör på.

Du använder väll i alla fall headset med mic? Så inbyggda högtalare ger inte så mycket...

Permalänk
Medlem

Jag hade helt klart valt en snabb 2 TB SSD och gått ner från 5070 till 9060XT eller dyl.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Om du nästan bara ska lira WoW lär ju 1 TB räcka väldigt långt. Hade kikat på något i denna stil. RGB:n stängs lätt av med en knapp på chassit.

Permalänk
Medlem

För wow (retail eller vanilla-mop?) kan du komma undan med billigare grafikkort och processor. Datorn i signatur driver retailspelet perfekt i 1440p och 120fps

Visa signatur

ASUS GTX 1080, i7 4790k, 16GB DDR3 @ 2133mhz

Permalänk
Medlem

Tack för alla snabba svar!

Skrivet av AkUs:

Jag hade helt klart valt en snabb 2 TB SSD och gått ner från 5070 till 9060XT eller dyl.

Jag har en 1TB NVME sedan tidigare som jag tänkte återanvända så lagringen räcker nog gott. Vad anses som snabbt?
Den jag har listad nu är 6/4 GB/s, är det i lägsta laget alltså?

Vilken modern amd processor skulle jag kunna gå ned till då utan att offra prestanda i wow, kombinerat med en 5060 ti sparar jag en tusing till.

Jag tar nog tipset o byter chassi till det större phantex också!

Permalänk

Körde lite retail/classic runt wotlk. Och vill minnas att min dator i aignatur drog runt spelet nästan maxat på typ 160+ fps i raids.
Nån enstaka dipp kanske ner mot 100 när de va extremt mycket samtidigt.

Vill minnas att ja ev tunea ner spell detail till ~50% och nått snäpp ner på skuggorna från max.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Det ser bra ut, men jag skulle nog kolla över lagerstatus på PSU och kanske satsa på ett med PCIE 3.1, kolla sedan om lådan behöver någon extra fläkt, sedan har jag hört att MSI's Ventus inte ska vara de tystaste grafikkorten.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Det ser bra ut, men jag skulle nog kolla över lagerstatus på PSU och kanske satsa på ett med PCIE 3.1, kolla sedan om lådan behöver någon extra fläkt, sedan har jag hört att MSI's Ventus inte ska vara de tystaste grafikkorten.

Bra input, datorn kommer stå i vardagsrummet så hade varit trevligt om den var i det tystare laget, är det bara ventus serien man ska undvika för oväsen? Finns det någon tillverkare som brukar vara bättre i den aspekten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rythers:

Bra input, datorn kommer stå i vardagsrummet så hade varit trevligt om den var i det tystare laget, är det bara ventus serien man ska undvika för oväsen? Finns det någon tillverkare som brukar vara bättre i den aspekten?

Nja, Power Color fighter brukar låta en del också, osäker på inno3d, men Asus ska vara tystare och MSI's mer premium kort låter mindre, när jag kikar är nog gigabyte helt ok ljudmässigt och bra pris 6333kr, men osäker på utrymme för 3 fläktar, så Asus Dual GeForce RTX 5070 OC för 6428Kr kan nog vara värt det.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem

Asus och MSI brukar vara tysta på grafikkorts fronten. 3dje plats skulle jag säga gigabyte. Sen är resten hugget som stucket.

Om ljudnivå är prio ska du inte ragga liten låda. Istället en korrekt låda med bra flöde (sladdar i ryggen, snyggt draget och bra pwm fläktar. Dessutom ger en luftig låda med bra flöde möjligheten att kompensera för ett grafikkort som "låter mer än behag" iom du kan styra fläktarna på grafikkortet i mjukvara och tvinga ner dem.

SSDer har andra parametrar än maxspeed. En QLC nvme utan DDR cache har betydligt sämre prestanda överlag än en MLC med DDR cache. Så man måste se helhetsbilden. De absolut billigaste som kostar 200kr mindre än den "vanliga" brukar vara utan cache och blir lidande över blandade filstorlekar.

Ang 1TB eller inte. En 1TB SSD formaterad i NTFS är på 894gb. Sen tar windows med drivrutiner o lullul typ 100gb. Sen tar W0W 150gb. Så det går fort innan en sådan är slut.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs