Permalänk
Medlem

Min dator fryser under användande

TL;DR: Datorn fryser sig, har bytt alla hårdvarukomponenter. Har jag otur att den andra datorn är trasig på exakt samma sätt?

Hej Bullen (Ja jag är gammal)
Jag är en kille på många vårar som har en dator som har börjat frysa sig under användande. Oftast efter ganska kort tid (i vissa fall inloggningsskärmen). Att den fryser betyder att skärmen blir helt stilla. Kan inte se att den tar någon input från mus eller tangentbord, och måste göra "norsk reset" för att kunna starta om. Det enda som förvånar mig är att nätverket indikerar att det fortfarande är aktivt. Allt annat verkar fruset. Ibland kan jag använda datorn ganska länge (körde hårdvarutester i nästan två timmar innan jag i testerna orsakade out of memory), ibland bara några minuter.
Jag ser inget i loggarna i OS.

Orginal-spec på datorn
ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO (Wi-Fi) X570
G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident
Liquid Freezer II 240
AMD Ryzen 5900X
Samsung 860 QVO 1TB
ASUS ROG 2080 Ti OC 11 GB
Corsair PowerSupply (PSU) HX850 850W 80+ Platinum
Fractal Design Meshify (v1)

Fedora 42 Workstation

Vad jag har gjort
1. Installera om OS (och bytt dist)
2. Bytt RAM
3. Bytt grafikkort
4. Bytt kylare på CPU
5. Bytt hårddisk (köpte en helt ny m.2 ssd). Tidigare vanlig SATA SSD.
6. Bytt CPU
7. Bytt PSU
8. Bytt moderkort
9. Bytt Mus och Tangentbord.
10. Bytt kablar till skärm, och kört två olika skärmar
11. Kopplat ur Chassits alla kablar och startar med skruvmejsel
12. Kört utan nätverkskabel
Det enda som är samma är strömsladden till PSU...

Delar jag använt är från min Sambos data som upplevde lite liknande symptom, men tänkte att det är osannolikt att vi fått exakt samma problem. Just nu har jag en mix av mina och hennes delar (RAM och Moderkort från hennes gamla dator).

Jag har slut på riktiga idéer. Det enda som jag kan komma på är ojämn ström i väggurtaget.

Fråga
Vad har jag inte tänkt på?
Kan problemet vara ojämn ström i väggurtaget?
Är det att våra datorer har exakt samma problem? Vad är då trasigt i våra datorer? Vad kan orsaka problem som det här?

Permalänk
Medlem

Vad har du för temperaturer när du kör?

Har du provat att bara köra först minnestest, sen cputest? Uppdaterat bios på moderkortet?

Beter den sig på samma sätt om du kör windows 11?

Permalänk
Medlem

Bra frågor, som jag borde haft med i orginalmeddelandet.
Har uppdaterat bios.
Hade en disk med win10 också, upplevde samma sak där. Ska testa att köra Windows 10 en stund för säkerhets skull.
Har kört ren CPU test. Har kört ren Mem test.
CPU temp maxar ut på ca 70 C. De andra temparna är också inom rimliga nivåer.

Permalänk
Medlem

Jag undrar...

Hade exakt samma moderkort själv och började få liknande problem efter några år. Själv bytte jag till slut både minnen och moderkort, då jag blev något misstänksam om att moderkortet kanske även skadat minnesmodulerna.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Core i7-4960X 4GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Rampage IV Black Edition | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | DELL P991 Trinitron | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Covetous:

TL;DR: Datorn fryser sig, har bytt alla hårdvarukomponenter. Har jag otur att den andra datorn är trasig på exakt samma sätt?

Hej Bullen (Ja jag är gammal)
Jag är en kille på många vårar som har en dator som har börjat frysa sig under användande. Oftast efter ganska kort tid (i vissa fall inloggningsskärmen). Att den fryser betyder att skärmen blir helt stilla. Kan inte se att den tar någon input från mus eller tangentbord, och måste göra "norsk reset" för att kunna starta om. Det enda som förvånar mig är att nätverket indikerar att det fortfarande är aktivt. Allt annat verkar fruset. Ibland kan jag använda datorn ganska länge (körde hårdvarutester i nästan två timmar innan jag i testerna orsakade out of memory), ibland bara några minuter.
Jag ser inget i loggarna i OS.

Orginal-spec på datorn
ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO (Wi-Fi) X570
G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident
Liquid Freezer II 240
AMD Ryzen 5900X
Samsung 860 QVO 1TB
ASUS ROG 2080 Ti OC 11 GB
Corsair PowerSupply (PSU) HX850 850W 80+ Platinum
Fractal Design Meshify (v1)

Fedora 42 Workstation

Vad jag har gjort
1. Installera om OS (och bytt dist)
2. Bytt RAM
3. Bytt grafikkort
4. Bytt kylare på CPU
5. Bytt hårddisk (köpte en helt ny m.2 ssd). Tidigare vanlig SATA SSD.
6. Bytt CPU
7. Bytt PSU
8. Bytt moderkort
9. Bytt Mus och Tangentbord.
10. Bytt kablar till skärm, och kört två olika skärmar
11. Kopplat ur Chassits alla kablar och startar med skruvmejsel
12. Kört utan nätverkskabel
Det enda som är samma är strömsladden till PSU...

Delar jag använt är från min Sambos data som upplevde lite liknande symptom, men tänkte att det är osannolikt att vi fått exakt samma problem. Just nu har jag en mix av mina och hennes delar (RAM och Moderkort från hennes gamla dator).

Jag har slut på riktiga idéer. Det enda som jag kan komma på är ojämn ström i väggurtaget.

Fråga
Vad har jag inte tänkt på?
Kan problemet vara ojämn ström i väggurtaget?
Är det att våra datorer har exakt samma problem? Vad är då trasigt i våra datorer? Vad kan orsaka problem som det här?

Pröva att stänga av XMP eller Expo på minnena i bios och se om det fungerar bättre.

Visa signatur

Intel Core I7 6700 | Be Quiet Pure Rock | MSI Z170 Krait Gaming 3X | Kingston HyperX 16Gb 2133 Cl 13 | MSI Geforce GTX 1070 8Gb Gaming X | Samsung 870 Evo 1TB | Corsair RM 750I 750W | Corsair Carbide 330R Blackout | Asus DVD RW DRW-24F1St | Creative Soundblaster RX |

Permalänk
Medlem

Lagom långsökt men du sitter inte på en Ikea Markus stol av en händelse?
https://www.sweclockers.com/nyhet/36331-ikea-stol-kan-fa-skar...

Permalänk
Medlem

Tack till förslag och kommentarer. Jag tar emot fler.

Skrivet av Alexraptor:

Jag undrar...

Hade exakt samma moderkort själv och började få liknande problem efter några år. Själv bytte jag till slut både minnen och moderkort, då jag blev något misstänksam om att moderkortet kanske även skadat minnesmodulerna.

Kanske. Jag börjar undra om det inte var något som förstört både mitt och min sambos moderkort. Har problem att installera windows nu. Men ska fortsätta senare, kan vara att jag skapade bootmedia från MacOS

Skrivet av M806:

Pröva att stänga av XMP eller Expo på minnena i bios och se om det fungerar bättre.

Var och är avstängt. Men det är ett bra förslag, mer än en gång det varit ett problem.

Skrivet av Myllerman:

Lagom långsökt men du sitter inte på en Ikea Markus stol av en händelse?
https://www.sweclockers.com/nyhet/36331-ikea-stol-kan-fa-skar...

😂😂😂
Ah nej, har en gammal kinnarps från 90-talet.

Permalänk

Har du kvar gammla drivrutiner från grafikkortet? testa att köra en ren installation av de nya.

Visa signatur

RTX 5070 TI Asus Rog Strix OC|12th i7 12700KF 4.70GHZ OC|32GB RAM|1 NVME SSD 2 Sata SSD.
Lian Li Fans| Corsair AIO|PSU ASUS ROG Strix 1000W Platinum.
Wooting 80he Keyboard|Steelseries Pro Superlight.

Permalänk
Medlem

Jag har ett svagt minne av att jag någon gång läst om en användare som hade liknande problem, och som visade sig bero på att elnätet i huset hade spänningsfall, spänningsspikar eller på något sätt var instabilt iaf. Det löste sig med att koppla in en UPS om jag minns rätt.

Visa signatur

EndeavourOS: Your search for the best Arch distro ends here
7800X3D » RX6950XT » G.SKILL 32GB » LG OLED42C35LA

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Byggde du en helt ny dator som har samma problem kan det vara som immutable skrev ovan, instabilt nät. Men i övrigt beror det på hur du böt komponenter, i vilken ordning och vad du behöll mellan bytena.