Min dator fryser under användande
TL;DR: Datorn fryser sig, har bytt alla hårdvarukomponenter. Har jag otur att den andra datorn är trasig på exakt samma sätt?
Hej Bullen (Ja jag är gammal)
Jag är en kille på många vårar som har en dator som har börjat frysa sig under användande. Oftast efter ganska kort tid (i vissa fall inloggningsskärmen). Att den fryser betyder att skärmen blir helt stilla. Kan inte se att den tar någon input från mus eller tangentbord, och måste göra "norsk reset" för att kunna starta om. Det enda som förvånar mig är att nätverket indikerar att det fortfarande är aktivt. Allt annat verkar fruset. Ibland kan jag använda datorn ganska länge (körde hårdvarutester i nästan två timmar innan jag i testerna orsakade out of memory), ibland bara några minuter.
Jag ser inget i loggarna i OS.
Orginal-spec på datorn
ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO (Wi-Fi) X570
G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident
Liquid Freezer II 240
AMD Ryzen 5900X
Samsung 860 QVO 1TB
ASUS ROG 2080 Ti OC 11 GB
Corsair PowerSupply (PSU) HX850 850W 80+ Platinum
Fractal Design Meshify (v1)
Fedora 42 Workstation
Vad jag har gjort
1. Installera om OS (och bytt dist)
2. Bytt RAM
3. Bytt grafikkort
4. Bytt kylare på CPU
5. Bytt hårddisk (köpte en helt ny m.2 ssd). Tidigare vanlig SATA SSD.
6. Bytt CPU
7. Bytt PSU
8. Bytt moderkort
9. Bytt Mus och Tangentbord.
10. Bytt kablar till skärm, och kört två olika skärmar
11. Kopplat ur Chassits alla kablar och startar med skruvmejsel
12. Kört utan nätverkskabel
Det enda som är samma är strömsladden till PSU...
Delar jag använt är från min Sambos data som upplevde lite liknande symptom, men tänkte att det är osannolikt att vi fått exakt samma problem. Just nu har jag en mix av mina och hennes delar (RAM och Moderkort från hennes gamla dator).
Jag har slut på riktiga idéer. Det enda som jag kan komma på är ojämn ström i väggurtaget.
Fråga
Vad har jag inte tänkt på?
Kan problemet vara ojämn ström i väggurtaget?
Är det att våra datorer har exakt samma problem? Vad är då trasigt i våra datorer? Vad kan orsaka problem som det här?